Privacy schending door sportschool

Vervelende ervaringen op de sportschool of met een sportclub? Bespreek het hier.
ruitenheer
Berichten: 431
Lid geworden op: 19 jun 2005 13:37

Re: Privacy schending door sportschool

Ongelezen bericht door ruitenheer »

PGros schreef:
23 mar 2023 09:15
Het gaat steeds over de AVG maar die is alleen voor het vastleggen van privacy gevoelige informatie en hoe daar mee omgegaan moet worden.
Onjuist. De AVG gaat over het verwerken van persoonsgegevens. Zowel de term verwerken als persoonsgegevens zijn zeer ruim omschreven. Er is al snel sprake van persoonsgegevens en er is al snel sprake van verwerken.
De blessure van OP is een persoonsgegeven. Of het vertellen deze blessure aan een derde onder verwerken valt is een discussiepunt. Ik zou de AVG wat dieper moeten bekijken of dat het geval is.

ruitenheer
Berichten: 431
Lid geworden op: 19 jun 2005 13:37

Re: Privacy schending door sportschool

Ongelezen bericht door ruitenheer »

Om te kunnen spreken van verwerken van persoonsgegevens moet sprake zijn van een bewerking of een geheel van bewerkingen met betrekking tot persoonsgegevens (art 4 AVG). Als de sportschool in de administratie heeft gezet dat OP 2 maanden niet komt wegens een blessure, is dat een verwerking (en niet toegestaan, tenzij (art 9 AVG)). Als een medewerker op de vraag waarom OP er niet is in het systeem kijkt en ziet dat OP geblesseerd is, is dat een schending van de AVG. Als OP vorige week strompelend de sportschool heeft verlaten en daarbij door die medewerker is geholpen naar zijn auto, zullen deze gegevens nergens zijn vastgelegd. Als dan iemand aan die medewerker vraagt waar de OP is, zal hij zeggen dat die geblesseerd is en waarschijnlijk een tijdje wegblijft. Dat lijkt me geen schending van de AVG.

alfatrion
Berichten: 21882
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Privacy schending door sportschool

Ongelezen bericht door alfatrion »

Een persoonsgegeven is een stukje informatie over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon (art. 4 lid 1 AVG). Een verwerking is een bewerking of geheel van bewerkingen van persoonsgegevens, waaronder mede wordt verstaan het verstrekken, verspreiden of het andere wijze ter beschikking stellen van persoonsgegevens (art. 4 lid 2 AVG). Een verwerking moet rechtmatig, behoorlijk, en transparant zijn (art. 5 lid 1 sub a AVG). Een verwerking is alleen rechtmatig, indien er toestemming voor is gegeven, of de verwerking noodzakelijk is voor een bij wet genoemd doel (art. 6 lid 1 AVG). De verwerking van een persoonsgegeven betreffende de gezondheid is verboden, tenzij de verwerking noodzakelijk is voor preventie of genezing, algemeen behang op gebied van de volksgezondheid, of archivering in het algemeen belang, wetenschappelijk of historisch onderzoek (art. 9 AVG).

De informatie dat een klant een blessure heeft is een persoonsgegeven. Het verstrekken van deze informatie aan een ander is een verwerking. Deze verwerking van dit persoonsgegeven is niet noodzakelijk voor een van de bij wet genoemde doelen en dus onrechtmatig. Bovendien is het op grond van artikel 9 AVG overduidelijk verboden om de informatie over gezondheid op deze wijze te verwerken.

TS staat voor Topic Starter. OP staat voor Opening Post.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Privacy schending door sportschool

Ongelezen bericht door witte angora »

Methusalah schreef:
23 mar 2023 11:28
Ben ik de enige die het krom vindt dat de TO heeft opgezegd nadat de sportschool heeft doorverteld waarom hij heeft opgezegd. Dit lijkt mij totaal onmogelijk.
Nee hoor. Ik heb er in mijn eerste post al een vraag over gesteld, en daar kwam dus geen antwoord op.

witte angora schreef:
22 mar 2023 11:13
geencentjepijn schreef:
20 mar 2023 13:06
de reden van opzeggen (sporten bij deze fitness school veroorzaakt lichamelijke klachten)

Voor ons reden om per direct op te zeggen vanwege de privacy schending.

Het enkele feit dat een werknemer, met de beste bedoelingen aangeeft (tegen iemand die u redelijk kent) dat u niet meer komt ivm een blessure, vind ik eerlijk gezegd wat dun om een hele casus AVG voor op te tuigen.”
Eerste vraag: waarom zeg je nou precies op? Omdat je een blessure hebt opgelopen of vanwege de privacy-schending?
Tweede vraag: is het nu echt zo erg dat er aan een bekende uitgelegd wordt dat je een blessure hebt opgelopen? Is dat 'top secret' of zo?

heeft iemand soortgelijke ervaringen?
Mwohhh.... op dit forum wel ervaringen met mensen die alles uit de kast halen om onder een verplichting/verantwoordelijkheid uit te komen. Maar dat zal je vast niet willen horen.

Aygulf
Berichten: 373
Lid geworden op: 03 aug 2018 16:39

Re: Privacy schending door sportschool

Ongelezen bericht door Aygulf »

geencentjepijn schreef:
20 mar 2023 13:06
De sportschool bespreekt de reden van opzeggen (sporten bij deze fitness school veroorzaakt lichamelijke klachten) met andere leden van de sportschool. Via verschillende kennissen, die hierbij aanwezig waren, is dit bij ons terecht gekomen.

We hebben geprobeerd de klacht neer te leggen bij de sportschool via het privacy contactpunt dat in de privacy verklaring op internet is gepubliceerd. Mails aan privacy@*naamsportschool* krijgen we echter retour omdat het e-mail adres bij de organisatie niet in gebruik is.

Voor ons reden om per direct op te zeggen vanwege de privacy schending.

De sportschool heeft onze klacht aangehoord, en met een getuige gesproken.

De visie van de sportschool (Citaat uit een e-mail vanuit de organisatie):
“Inhoudelijk hebben we moeite met de situatie. Het enkele feit dat een werknemer, met de beste bedoelingen aangeeft (tegen iemand die u redelijk kent) dat u niet meer komt ivm een blessure, vind ik eerlijk gezegd wat dun om een hele casus AVG voor op te tuigen.”

De sportschool heeft na een in gebreke stelling voorgesteld om nog 7 maanden contributie door te betalen voor het contract ontbonden kan worden. Voor ons onacceptabel omdat de veilige omgeving waarin plezierig gesport kan worden niet meer geleverd kan worden.

Inmiddels is er ook een klacht neergelegd bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

heeft iemand soortgelijke ervaringen?
U zegt eerst dat u al opgezegd heeft (met de reden dat u er lichamelijke ongemakken van krijgt en u eindigt met de opmerking: voor mij reden (er is gezegd dat u een blessure heeft) om direct op te zeggen want er is geen veilige (?) omgeving meer waar ik met plezier kan sporten. Volgens mij wilde u al opzeggen en grijpt u nu dit voorvalletje aan om heisa te maken en zonder kosten te stoppen.

jochemd
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 feb 2022 20:47

Re: Privacy schending door sportschool

Ongelezen bericht door jochemd »

Aygulf schreef:
24 mar 2023 14:06
geencentjepijn schreef:
20 mar 2023 13:06
Inmiddels is er ook een klacht neergelegd bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
U zegt eerst dat u al opgezegd heeft (met de reden dat u er lichamelijke ongemakken van krijgt en u eindigt met de opmerking: voor mij reden (er is gezegd dat u een blessure heeft) om direct op te zeggen want er is geen veilige (?) omgeving meer waar ik met plezier kan sporten. Volgens mij wilde u al opzeggen en grijpt u nu dit voorvalletje aan om heisa te maken en zonder kosten te stoppen.
Het gebeurd dusdanig vaak dat mensen de AVG aangrijpen als een 'stok om de hand mee te slaan' dat de Autoriteit Persoonsgegevens in de wederhoor die zij plegen bij de verwerkingsvarantwoordelijke inmiddels vrij standaard de vraag "Is er sprake van een onderliggend conflict tussen ... en de klager?" stelt. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat de AP actie gaat ondernemen op de klacht van OP.

Onkruid71
Berichten: 2650
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Privacy schending door sportschool

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Pagina 3 alweer, TS heeft verder niet gereageerd.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Privacy schending door sportschool

Ongelezen bericht door sylvesterb »

ruitenheer schreef:
23 mar 2023 15:58
PGros schreef:
23 mar 2023 09:15
Het gaat steeds over de AVG maar die is alleen voor het vastleggen van privacy gevoelige informatie en hoe daar mee omgegaan moet worden.
Onjuist. De AVG gaat over het verwerken van persoonsgegevens. Zowel de term verwerken als persoonsgegevens zijn zeer ruim omschreven. Er is al snel sprake van persoonsgegevens en er is al snel sprake van verwerken.
De blessure van OP is een persoonsgegeven. Of het vertellen deze blessure aan een derde onder verwerken valt is een discussiepunt. Ik zou de AVG wat dieper moeten bekijken of dat het geval is.
Dit is onjuist, vergelijkheid met een collega die niet op je werk komt door ziekte. De werkgever mag dit niet delen met andere conform de AVG zonder toestemming van die collega.

"De AVG gaat zo ver, dat zelfs als iemand uit zichzelf vertelt dat hij of zij corona heeft, de werkgever dit alsnog niet zomaar mag delen. "

Zie: https://www.rtlnieuws.nl/economie/bedri ... llega-niet

Of een klacht enig zin heeft dat denk ik niet. Immers is een blessure nou niet echt een medische aandoening en erg algemeen.

Plaats reactie