LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verleid tot een sportlidmaatschap

Vervelende ervaringen op de sportschool of met een sportclub? Bespreek het hier.
Ettedo
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 okt 2018 14:28

Verleid tot een sportlidmaatschap

Ongelezen bericht door Ettedo »

Net als vele andere leden – zo lees ik op verschillende fora en klachtensites – ben ik geconfronteerd met het leuke verhaal bij de intake waarin ik werd verleid tot een lidmaatschap. Omdat het concept nieuw was in Noor-Holland en omgeving en durfde ik de gok wel te nemen want na 3 maanden kon ik opzeggen. Dat ik ook nog het geld terug kon krijgen was leuk maar voor mij niet de toegevoegde waarde. Ik wilde sporten en het concept uitproberen maar zeker niet vooraf binden aan een 12 maanden overeenkomst. Zo gezegd, zo gedaan. Tijdig gaf ik aan dat we gebruik wilde maken van de 3 maanden termijn. Omdat ik nog niet de vereiste 20x hadden gesport (allerlei beperkingen, zoals blessure, niet kunnen sporten om mijn eigen tijden - vaak gesloten op momenten dat ik kon - roosterwijzigingen op mijn werk ivm zieken, moest ik deze eerst vol maken voordat ik de opzegging concreet kon maken, dit ook in overleg met de medewerkers, die mij verzekerde dat dat geen probleem zou geven. Op mijn vraag of dat dan binnen de 3 maanden moest plaatsvinden werd dus geantwoord dat dit niet hoefde. Ik heb de 20x niet gehaald -op 1 na - ivm een blessure en dus ging uiteindelijk opzeggen. Gesprek gehad, schriftelijk opgezegd en keurig wachten op het oordeel van de ledenadministratie. De helden op de vestiging hadden kennelijk niet de moed om het rechtstreeks in je gezicht te vertellen dat de kans van slagen 0 was op basis van de 3 maanden regeling. Afijn, lang verhaal kort makend…. Diverse mailtjes gestuurd naar de ledenadministratie en kenbaar gemaakt dat hier sprake is van misleidende informatie. Het bijna standaard antwoord was dat het zowel op de website staat vermeld als bij de intake is besproken. Feit is wel dat als dat de motivatie moet zijn de vraag gesteld kan worden waarom er dan bij het opzeggen andere en dus misleidende informatie wordt gegeven zodat omzet over de resterende 9 maanden is geborgd. Het zijn immers dezelfde personen. Op het evaluatieformulier wordt nog melding gemaakt over het feit dat men graag ziet dat je je positief uit over Happy Bodies en de Milon formule. Het tegendeel zal bewaarheid worden. Misleiding ten top en rijp voor programma’s als Radar en gelijken!

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Verleid tot een sportlidmaatschap

Ongelezen bericht door mahadma »

Het is helaas en bekend gegeven gebleken dat het de grootste prestatie is om bij een sportschool je contract op te zeggen. Aanmelden snappen ze een stuk beter. Lees de voorwaarden nog eens goed door en pak alle data erbij en kijk zelf extra goed of ze ergens op te pakken zijn.

Wilbert11
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 aug 2019 20:26

Re: Verleid tot een sportlidmaatschap

Ongelezen bericht door Wilbert11 »

Ook ik heb mij 3 maanden geleden aangemeld om te kijken of ik dit leuk vond. De voorwaarden zijn al raar maar goed, ik ben netjes binnen 90 dagen, met tegenzin, wezen sporten. De laatste tijd kreeg ik last van mijn rug dus deed ik 1 keer de zogenaamde milon cirkel en daarna rekoefeningen tot ik de 20 keer sporten behaald had. Daarna heb ik mij uitgeschreven, van de week kreeg ik een mail dat dat niet mogelijk is omdat ik, door drukte en vakantie, in sommige weken 3 keer ben wezen sporten om de 20 keer te halen. Tevens was het argument dat ik een aantal keer "niet de gehele milon cirkel heb gedaan" terwijl er een mail eerder wordt beschreven dat de milon cirkel bestaat uit 1 minuut op elk krachtapparaat en 4 minuten op elk cardioapparaat, wat ik dus altijd gedaan heb. Zij vinden dus dat ik nog 2 jaar lang elke maand 60 euro moet overmaken.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Verleid tot een sportlidmaatschap

Ongelezen bericht door berndv »

Maar over welke sportschool hebben we het hier eigenlijk, want ik lees nergens namen, nu hoeft het ook niet zo nodig met nameshaming, maar ik ben wel heel benieuwd naar de voorwaarden. Het kan wel oneerlijk worden gevonden, maar deze info zou toch ergens in voorwaarden opgenomen moeten zijn.

En 60 euro per maand voor een sportschool? Dan zijn er toch ook wel heel wat goedkopere te vinden.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Verleid tot een sportlidmaatschap

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Happy bodies?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Verleid tot een sportlidmaatschap

Ongelezen bericht door berndv »

Theotrucker schreef:
02 sep 2019 08:26
Happy bodies?
ik lees het inderdaad nu ook in de OP. Kende die hele keten niet. Nu ben ik ook niet heel bekend met sportscholen, maar een aantal van die ketens ken ik via mijn werk, hier nog nooit van gehoord.

Ik heb de site bekeken. Die 3 maand termijn kom ik zo nog nergens tegen. Algemene voorwaarden heb ik doorgelezen en verschillen mijns inziens niet zoveel van andere sportscholen. Ik zie een 1-maand termijn voor proef staan, na die 1e maand loopt het abonnement minimaal voor de afgesproken contractduur van 12 of 24 maanden, opzeggen tussentijds is niet mogelijk, tenzij er een verhuizing is.

Op zich niet heel schokkend ofzo. Of die 24 maanden echt rechtsgeldig is weet ik niet, daar moet wel een dusdanig extra voordeel tegenover staan. En na de vaste contractperiode is maandelijks opzeggen de optie.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Verleid tot een sportlidmaatschap

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Je moet voor na 3 maanden opzeggen en nog geld terug wel de hele route lopen, en in 13 weken dus 20x en bij 2x per week haal je 26, dus mag je 3 weken vakantie opmaken.

Maar hoe beoordeel ik alle apparaten vooraf? Met mijn handicaps kom ik op maar kwart van alle mogelijkheden.
En mensen die het rondje wel kunnen afmaken, die blijven gewoon en zijn tevreden.

Daar zit de misleiding, eisen stellen en zo kneuzen zoals ik die niet weg mogen!
Zwakke enkels, rug problemen en Reuma, dan is ¼ afleggen al hele prestatie.

Lees eerst voor zover het tenminste leesbaar is de voorwaarden en neem daar uurtje de tijd voor.
Alleen gezonde sportieve mensen kunnen na 3 maanden weg en gratis... maar dan zit je zonder!
Pure misleiding en 20x komen lukt nog wel, maar 20x volle ronde, dat lukte niet eens 1x.

Ik weet dat frauderen niet mag, maar het was wel de manier om 1x een rondje te proberen.
Ze werken het zelf in de hand en eens maar nooit meer.
Gelukkig vragen ze geen legitimatie en bankpas.... dus wie ik K. Kommer?

Fraude is altijd verboden maar is misleidende reclame en voorwaarden dan wel toegestaan?
3 maanden proberen is te mooi om waar te zijn..... bekende uitspraak bij diverse reclame acties!

Wel is nu op de website de voorwaarden aangepast van 3 maanden naar 1 maand proef en minder slecht.


renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Verleid tot een sportlidmaatschap

Ongelezen bericht door renewouters »

Het probleem is dat heel veel mensen door niet na te denken makkelijk zijn te verleiden....

PJMG
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 sep 2019 09:10

Re: Verleid tot een sportlidmaatschap

Ongelezen bericht door PJMG »

Ook ik ben verleid tot een abonnement bij Happy Bodies (HB), bij de intake werd ik gevraagd snel te beslissen i.v.m. de korting die alleen die dag gold. Toen ik zei dat ik zo'n bedrag voor 1 jaar lang thuis wilde bespreken, werd mij gezegd dat de korting dan niet meer zou gelden en ik kon het toch 3 maanden proberen, beviel het niet, dan kon ik zo opzeggen. Niet dus! ik ben 2 weken 3 x gaan trainen, FOUT dus, dat moet je niet doen, want het mag maar 2 x per week, tijdens deze eerste 90 dagen. Staat ook in het contract, ik heb het alleen gelezen als een advies, niet als een voorwaarde, want het wordt heel slinks in het contract neergezet! Na 10 mails heen en weer met de ledenadministratie zie ik dat ik er nu niet onderuit kom, maar ik ga ze geen 70,-- per maand 'geven' en er niks voor terugkrijgen, dus ik ga weer sporten. Toen ik vroeg hoe ik mijn contract per de eerstvolgende mogelijkheid kon opzeggen, werd mij dat verteld dat ik (gestart op 6-6-2019), tot 1 juli gebruik kon maken van HB?! Tot 1 juli, dat is bijna 13 maanden, en niet een jaar oftewel 12 maanden. Ook daar heb ik zelf voor getekend, helaas. Het wordt allemaal zo mooi en simpel uitgelegd door de coaches die je binnenhalen, lees maar op Klacht.nl, maar als je er van af wilt , lukt dat slecht, of je betaalt zo maar bijna 13 maanden, i.p.v. 12. Ik vind dit echt misleidende communicatie. Toen ik vroeg waarom je maar 2 x per week mag sporten, kreeg ik daar elke keer geen antwoord op. Dat is er namelijk niet. Het is alleen als voorwaarde gesteld om makkelijk onder de niet goed geld terug garantie uit te komen voor HB. Op LinkedIn staat zelfs een wervende tekst voor franchisenemers: "met minder organisatie gedoe, meer leden die maandelijks meer betalen". Ja ik snap wel hoe ze dat doen, met onduidelijk teksten en kleine lettertjes, nieuwe leden binnenhalen voor 1 of 2 jaar. Lees voordat je een contract aangaat met Happy Bodies, eerst alles goed door, en mocht je een korting aangeboden krijgen, niet op in gaan, die korting is er een volgende keer ook wel, ondanks het feit dat ze willen dat je direct beslist. Ik ga er sporten, want ik gun het ze niet dat ze al die maanden 70,-- aan mij gaan verdienen en ik er niets voor terugkrijg, maar ik zal daar niet met een happy face zitten?!

witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verleid tot een sportlidmaatschap

Ongelezen bericht door witte angora »

Beter dan dit kan ik het niet verwoorden.
renewouters schreef:
02 sep 2019 12:21
Het probleem is dat heel veel mensen door niet na te denken makkelijk zijn te verleiden....

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Verleid tot een sportlidmaatschap

Ongelezen bericht door berndv »

PJMG schreef:
13 sep 2019 09:55
het mag maar 2 x per week, tijdens deze eerste 90 dagen. Staat ook in het contract, ik heb het alleen gelezen als een advies, niet als een voorwaarde, want het wordt heel slinks in het contract neergezet!
Kan je die voorwaarde hier eens posten? Ik ben wel benieuwd hoe het verwoord is.

Waar ik het roerend mee eens ben is dit:
PJMG schreef:
13 sep 2019 09:55
Lees voordat je een contract aangaat met Happy Bodies, eerst alles goed door, en mocht je een korting aangeboden krijgen, niet op in gaan, die korting is er een volgende keer ook wel, ondanks het feit dat ze willen dat je direct beslist.
Natuurlijk geldt dit gewoon heel simpel voor iedere overeenkomst die je afsluit met welk bedrijf dan ook.

muriel.siepel
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 nov 2019 13:23

Re: Verleid tot een sportlidmaatschap

Ongelezen bericht door muriel.siepel »

Happy bdies, tja ik heb nu ook probleem met opzeggen contract. Gaf het direct aan per mail meermalen, echter bleek een dag voordat de maand om was schriftelijk in hun computer te moeten ipv per mail. Met een handtekening. Vervolgens is de ledenadministratie, bestaand uit een [naam door moderator verwijderd], die verschuilt zich achter een mail met voorwaarden van contract. Sportschool leider [naam door moderator verwijderd] kan ook al niets betekenen!?
Laatst gewijzigd door Radar op 19 nov 2019 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: namen door moderator verwijderd

Gesloten