LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aflossing duo

Krijg je studiefinanciering? Of ben je al jouw lening aan het afbetalen? Bespreek hier jouw ervaringen.
zonnetje66
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 sep 2011 11:59

Aflossing duo

Ongelezen bericht door zonnetje66 »

Ik vraag mij af of er meer mensen zijn die problemen hebben met de aflossing van duo. Mijn dochter heeft in 2015 via de deurwaarder en met behulp van bewindvoering haar volledige schuld aan duo afbetaald. Wat schets onze verbazing op 17 juni kreeg ze een brief thuis op haar nieuwe huisadres. Dat ze een schuld open heeft staan van 25 euro vanaf 1 jan 2019 tot 1 juni 2019. Mijn dochter heeft geen schulden meer en is bezig alles met de bewindvoerder af te ronden. De bewindvoerder is gelijk gaan bellen en toen bleek dat het om dik 300 euro ging. Duo had in de brief gezet de 25 euro over te dragen naar een deurwaarder. Ook dat het de zoveelste aanmaning was. Mijn dochter heeft nooit een aanmaning gehad. Het bedraagt van dik 300 heeft de bewijsvoering betaald 2 weken geleden. Wat schets mijn verbazing ze heeft alweer een bedrag staan van 66 euro die ze moet betalen. Dit kan toch zomaar niet.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Aflossing duo

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als je stopt met studie en voldoende verdiende moet je in termijnen terug betalen.

Blijkbaar was dat de achterstand die zij betaalde die te laat zijn betaald.
Maar de rest kan zij ook online inzien, als je maandelijks moet betalen en opnieuw niets doet kan dit.
Laat haar online kijken naar schuld, maandelijkse betaalplicht en wat er toen is afgelost.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Aflossing duo

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Er is de studieschuld en de OV schuld.
Vaak vergeet men dat het om 2 verschillende schulden gaat die DUO ook separaat incasseert.

Als ze bv geen recht meer heeft op een OV product maar deze niet van de OV kaart heeft gehaald loopt de boete iedere maand op.

Maar zoals Komkommert zegt, log in op de site van DUO en je ziet zo hoe of wat.

zonnetje66
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 sep 2011 11:59

Re: Aflossing duo

Ongelezen bericht door zonnetje66 »

Ja ze heeft dat toen de tijd allemaal na gekeken alles was afgelost in 2015. Ze had geen ov schuld alleen een lening en het hele bedrag wat er van duo stond was afgelost. Daar zijn bewijzen van. En als er al wat stond dan wacht je niet 4 en een half jaar om een bericht te sturen dat er nog wat open staat. En als je nu betaald hebt ga ja niet door met verder geld te innen. Dit stinkt. Hoop dat ik anderen kan waarschuwen voor de smerige praktijken van duo.

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Aflossing duo

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik zou het eerst nog maar eens zorgvuldig (laten) controleren voordat u dergelijke beschuldigingen uit.

BL2
Berichten: 4828
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Aflossing duo

Ongelezen bericht door BL2 »

zonnetje66 schreef:
17 jul 2019 22:54
Hoop dat ik anderen kan waarschuwen voor de smerige praktijken van Duo.
Ik zou erg uitkijken met zulk soort zware beschuldigingen, voordat je het weet heb je er een probleem bij.......

Cro
Berichten: 2075
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Aflossing duo

Ongelezen bericht door Cro »

zonnetje66 schreef:
17 jul 2019 22:54
Ja ze heeft dat toen de tijd allemaal na gekeken alles was afgelost in 2015. Ze had geen ov schuld alleen een lening en het hele bedrag wat er van duo stond was afgelost. Daar zijn bewijzen van. En als er al wat stond dan wacht je niet 4 en een half jaar om een bericht te sturen dat er nog wat open staat. En als je nu betaald hebt ga ja niet door met verder geld te innen. Dit stinkt. Hoop dat ik anderen kan waarschuwen voor de smerige praktijken van duo.
Ik zou dat toch maar eens goed controleren. Als er bewijzen zijn dat alles in 2015 afgelost is zou dit een makkelijke zaak moeten zijn, bewijzen laten zien en klaar. Dat dit schijnbaar niet zo is, doet mij toch vermoeden dat er meer speelt. Ik zie trouwens geen enkele "smerige praktijk" in uw post naar voren komen van de duo. Misschien zou i dat wat meer kunnen toelichten in plaats van schijnbaar ongefundeerde beschuldigingen te uiten?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Aflossing duo

Ongelezen bericht door sylvesterb »

BL2 schreef:
17 jul 2019 23:13
zonnetje66 schreef:
17 jul 2019 22:54
Hoop dat ik anderen kan waarschuwen voor de smerige praktijken van Duo.
Ik zou erg uitkijken met zulk soort zware beschuldigingen, voordat je het weet heb je er een probleem bij.......
Wat voor probleem dan?

Ivo.w
Berichten: 1752
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Aflossing duo

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Zijn destijds alle schulden of alle betaalachterstanden ingelost? Dat lijkt hetzelfde, maar is inhoudelijk toch echt iets anders.

In dat tweede geval kan immers een deel van de schuld nog wel open blijven staan. En de schuldhulpverlening zorgt meestal voor het tweede...

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Aflossing duo

Ongelezen bericht door Lowieze »

Waarom betaalt de bewindvoerder 300 euro aan DUO als uw dochter ervan overtuigd is dat zij alles heeft afbetaald? Zij kan dan toch bewijsstukken overleggen dat zij nu op nul staat?

Moneyman
Berichten: 29987
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Aflossing duo

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik vermoed de nodige miscommunicatie. Alleen al omdat we hier een ouder horen, die iets hoort van zijn/ haar kind, die iets hoort van haar bewindvoerder...

Voor wat betreft "ik hen nooit aanmaningen gehad": heb je al in "mijn DUO" gekeken...?

Samen achter de computer, en uitzoeken die boel is inderdaad het beste advies. Niet gelijk gaan schelden en beschuldigingen uiten. Het is bij de DUO regelmatig een zootje, maar zorg wel dat je dat zeker weet... want voor je het weet sta ik of één van mijn collega's weer aan de deur. En de deurwaarderskosten lopen aardig op.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Aflossing duo

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Een deurwaarder die liever thuis blijft en werkloos word!

Zo mag ik het graag horen.

Maar als zij op haar computer alleen de achterstand liet die was weggewerkt,
Ik vraag me al wat voor opleiding dat was, blijkbaar geen boekhouder of zo....
Theologie of geschiedenis weten vaak weinig van regels en wetten, dus begreep ze haar opgebouwde en afgeloste schulden wel?

Vele willen het niet weten en maken zo juist meer problemen en ouders die lager opgeleid zijn, of in oude gratis studie periode kun je vaak nog van alles wijs maken.
Laat haar eens zelf hier reageren.... ik vermoed... maar.......?????

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Aflossing duo

Ongelezen bericht door renewouters »

sylvesterb schreef:
18 jul 2019 09:16
BL2 schreef:
17 jul 2019 23:13
zonnetje66 schreef:
17 jul 2019 22:54
Hoop dat ik anderen kan waarschuwen voor de smerige praktijken van Duo.
Ik zou erg uitkijken met zulk soort zware beschuldigingen, voordat je het weet heb je er een probleem bij.......
Wat voor probleem dan?
Om te beginnen dat je niet serieus wordt genomen als je dat soort niet onderbouwde beschuldigingen uit. Hoe zou jij reageren als je medewerker van Duo zou zijn en je wordt zo bejegend? Zou je dan een extra helpende hand uitsteken?

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Aflossing duo

Ongelezen bericht door Lowieze »

renewouters schreef:
18 jul 2019 23:57
sylvesterb schreef:
18 jul 2019 09:16
BL2 schreef:
17 jul 2019 23:13


Ik zou erg uitkijken met zulk soort zware beschuldigingen, voordat je het weet heb je er een probleem bij.......
Wat voor probleem dan?
Om te beginnen dat je niet serieus wordt genomen als je dat soort niet onderbouwde beschuldigingen uit. Hoe zou jij reageren als je medewerker van Duo zou zijn en je wordt zo bejegend? Zou je dan een extra helpende hand uitsteken?

Eerlijk gezegd denk ik niet dat er een medewerker van DUO wakker ligt van wat hier geschreven wordt.
Er worden inderdaad soms grote fouten bij DUO gemaakt. Laatst hoorde ik van iemand die nog een fors bedrag moest aflossen dat zij (onterecht) bericht had gekregen dat zij op nul stond.
Nu wist zij zelf ook wel dat dat niet kon kloppen, maar het duurde toch nog even voordat dat bij DUO doordrong en gecorrigeerd werd.
Het zou dus zomaar kunnen dat er bij de dochter van TS ook een fout is gemaakt.
En het is natuurlijk echt niet zo dat je slechter geholpen wordt omdat je hier hebt geschreven dat het af en toe nogal een rommeltje daar is.

Cro
Berichten: 2075
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Aflossing duo

Ongelezen bericht door Cro »

Lowieze schreef:
19 jul 2019 07:31
renewouters schreef:
18 jul 2019 23:57
sylvesterb schreef:
18 jul 2019 09:16


Wat voor probleem dan?
Om te beginnen dat je niet serieus wordt genomen als je dat soort niet onderbouwde beschuldigingen uit. Hoe zou jij reageren als je medewerker van Duo zou zijn en je wordt zo bejegend? Zou je dan een extra helpende hand uitsteken?
En het is natuurlijk echt niet zo dat je slechter geholpen wordt omdat je hier hebt geschreven dat het af en toe nogal een rommeltje daar is.
Dat klopt, echter wanneer je hier willekeurige niet onderbouwde beschuldigingen uit, dan vraag ik me wel ten zeerste af of er wanneer er contact is met bijvoorbeeld een medewerker van de DUO of het gesprek dan wel netjes en zakelijk gehouden wordt. Of dat ook daar de onderbuik gaat spreken en er een minder fijne toon gebruikt wordt

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Aflossing duo

Ongelezen bericht door Lowieze »

@Cro, dat zal zeker weleens gebeuren, maar hier is het de moeder die het topic opent en de dochter die contact moet opnemen met DUO, dus misschien valt dat in dit geval wel mee.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Aflossing duo

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ze zal zich we niet als zonnetje melden bij duo!

Gesloten