LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Adrewijziging via DigID wordt door IBG niet verwerkt.

Krijg je studiefinanciering? Of ben je al jouw lening aan het afbetalen? Bespreek hier jouw ervaringen.
Bakker44
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 mei 2009 12:12

Adrewijziging via DigID wordt door IBG niet verwerkt.

Ongelezen bericht door Bakker44 »

Vorig jaar is onze zoon verhuisd. We zij samen langs het steunpunt van de IBG gereden, waar hij toen zijn adreswijziging heeft doorgegeven.
Tot onze verbazing krijgt zowel hij (op het adres, dat ze zogenaamd niet kennen) als wij thuis (op het administratief adres) bericht, dat z'n adres bij de IBG niet klopt en dat hij dit zo snel mogelijk moet corrigeren ander krijgt hij een beurs voor thuiswonenden. Vrij kort daarna, ruim binnen de termijn heeft hij toen (nogmaals) zijn juiste adres doorgegeven via DigID. Daarmee leek de zaak dus geregeld.
Nee dus! Een paar weken later kreeg hij bericht, dat hij verzuimd had zijn adres te wijzigen. Het gevolg een boete en met terugwerkende kracht een beurs voor thuiswonenden. Volgens mijn zoon zijn er veel meer studenten met dezelfde klacht. Graag reacties!
Overigens kreeg hij kort daarna op ons adres ook nog eens een schrijven waarin gevraagd werd om met terugwerkende kracht aan te tonen, dat hij uitwonend was. Ondanks ons zeer uitgebreide antwoord hierop, vergezeld van diverse bewijsstukken (bankafschriften e.d.), werd ook hiermee schijnbaar niets gedaan.

yuuntje
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 mei 2009 09:59

Re: Adrewijziging via DigID wordt door IBG niet verwerkt.

Ongelezen bericht door yuuntje »

Heb de zelfde klacht nu dan wel bijna 5 jaar geleden en toen meost je het gewoon per post opsturen, wat ik toen ook gedaan had, maar dat hadden ze niet ontvangen dus zijn ze er vanuit gegaan (dat terwijl mijn ouders buiten beschouwing werden gelaten) dat ik terug was verhuisd naar mijn ouders (trouwens die buiten beschouwing houden (dat je geen contact met ze hebt in mijn geval) is ook heel moeilijk aan te tonen, je moet een scheidingpapieren aanvragen bij de gemeente waar ze ooit zijn getrouwd maar daarvoor heb je toestemming nodig van je ouders, gelukkig heb ik het zonder toestemming gekregen maar ik heb verhalen gehoord dat het IBG zei ja maar u heeft contact gehad met u ouders dus u krijgt geen aanvulling (omdat je ouders toch bepaalde formulieren moeten invullen of toestemming moeten geven voor de papieren die jij nodig hebt jaa.. zo kan ik het ook -.-') iig om terug te komen op dit topic ik moet nu na 5 jaar nog steeds een boete betalen wat in totaal 600 euro was.. dat terwijl ik wel degelijk een adres wijzing heb gestuurd. nu heb ik alles betaald volgens de papieren die hun hebben opgestuurd heb ik geen schuld (die schuld moet je dus gewoon betalen ongeacht of het aan hun ligt) nou kreeg ik begin dit jaar weer een brief dat ik nog een schuld moest terug betalen (wat dus niet kan) en waarover ik ook heb gebeld maar het bedrag stond nog steeds open volgens hen. gelukkig heb ik mijn brief nog waarop staat dat de schuld 0,- is.. maar ik heb de hele schuld moeten betalen dat terwijl ik dus alles netjes voglens de regels had gedaan.
voortaan een aangetekende brief sturen met verhuisbericht en een ontvangsbevestiging krijgen en alle brieven bewaren die je ooit van ze krijgt, dat kan namelijk nog van toepassing komen..je komt er anders niet van af, tenzij je zin hebt in een rechtzaak.

Spookje1
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:05

Re: Adrewijziging via DigID wordt door IBG niet verwerkt.

Ongelezen bericht door Spookje1 »

Ik heb hetzelfde meegemaakt.

In augustus 2010 ben ik binnen mijn stad verhuisd en heb dit doorgegeven bij mijn gemeente.
Per 1 september sta ik bij mijn gemeente op mijn nieuwe adres reregistreerd.
In oktober ontving ik een brief van DUO dat ik mijn adres niet gewijzigd had bij hen, wat ook klopte. Per direct voerde ik mijn nieuwe gegevens in via DigID en klikte op verzenden. Het formulier was hierna leeg en ik nam logischerwijs aan dat alles juist gegaan was. Ik heb geen enkele foutmelding gezien.
In december kreeg ik het bericht dat ik verzuimd had om mijn adres te wijzigen en dat mijn beurs teruggezet zou worden naar thuiswonend. De teveel ontvangen uitwonende beurs moest ik als kortlopende lening terugbetalen plus een boetebedrag.

Hier kwam nog bij dat in januari en februari mijn aanvullende beurs niet uitgekeerd werd, omdat de inkomensgegevens van mijn vader nog niet bij hen bekend waren. Deze zal ik met terugwerkende kracht nog ontvangen, maar het was niet prettig om twee maanden na een verhuizing (lees: aanslag op spaarrekening)gedurende een 7 maanden rond te moeten komen van slechts iets meer dan de helft tot tweederde van het inkomen dat ik gewend ben.

Het bezwaarschrift dat ik vervolgens gestuurd heb werd afgewezen. Hierin werd mij verteld dat ik zelf na had moeten gaan dat de wijziging niet verwerkt was, omdat ik van hen geen bevestiging ontvangen had. Ook had ik volgens hen de wijziging nogmaals door moeten geven. Verder wordt er ook gemeld dat er in de administratie niets vermeld staat over het doorvoeren van een wijziging. Dit laatste is in mijn ogen ook precies waar het probeem ligt. Mijn wijziging is doorgevoerd, maar niet doorgekomen.

Ondertussen vecht ik het nog steeds aan, maar het roept wel verdere vragen op
Klopt het dat ik slechts 1 waarschuwing heb ontvangen en dat hierna meteen actie werd ondernomen?
Waarom staat er niet vermeld dat je een bevestiging hoort te ontvangen?
Waarom heb ik geen foutmelding ontvangen of waarschuwing dat DigID en mijn browser (Chrome)niet juist samen werken?
Waarom zijn technische fouten in de ogen van DUO de verantwoordelijkheid van de student?

Ik hoop dat dit probleem snel wordt opgelost. Het is belachelijk dat mensen onterecht gekort worden, terwijl zij hun plicht naar eigen kunnen vervullen.

Gesloten