LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Afbetaling schuld vanuit België ongunstiger?

Krijg je studiefinanciering? Of ben je al jouw lening aan het afbetalen? Bespreek hier jouw ervaringen.
kaatkaatkaat
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 jan 2018 20:41

Afbetaling schuld vanuit België ongunstiger?

Ongelezen bericht door kaatkaatkaat »

Dag allemaal,

in 2011 ben ik afgestudeerd. Sinds een aantal jaar ben ik mijn studieschuld aan het afbetalen (volgens de oude aflossingsregeling van vóór 2012).
Een aantal jaar geleden ben ik verhuisd naar België en los ik nog altijd maandelijks mijn studieschuld af. Sinds kort heb ik een vast contract dat gepaard is gegaan met een hoger inkomen. Nu is uiteraard het maandelijks bedrag dat ik af moet betalen omhoog gegaan. Maar flink omhoog gegaan...
Ik los nu plots 200 euro af per maand (voorheen 70). Het is voor mij een vrij hoog bedrag (ik ben alleenstaand, woon in een huurwoning en werk in de culturele sector).

Duo berekend het aflosbedrag op basis van het bruto inkomen. Maar volgens mij houdt men in Nederland netto meer over aan zijn/haar inkomen dan in België. Klopt dat?
Want in dat geval lijkt het me oneerlijk om het aflosbedrag te bepalen op basis van het bruto inkomen. Er wordt geen rekening gehouden met het verschil in de loonheffing tussen België en Nederland.

Ik probeer momenteel uit te zoeken hoe de verschillen precies zitten. En of het zin heeft om deze kwestie aan te geven bij de DUO in de hoop dat mijn maandbedrag iets omlaag kan (als is het maar met 50 euro).

Iemand die me hierbij kan helpen?

NeoDutchio
Berichten: 12313
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Afbetaling schuld vanuit België ongunstiger?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Natuurlijk kunt u dit het beste aangeven bij DUO. Voorleggen kan altijd en wie weet zijn er andere regels of uitzonderingen. DUO beheert alles, dus dat is ook uw eerste aanspreekpunt bin vragen.

Moneyman
Berichten: 30034
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Afbetaling schuld vanuit België ongunstiger?

Ongelezen bericht door Moneyman »

kaatkaatkaat schreef:Dag allemaal,

in 2011 ben ik afgestudeerd. Sinds een aantal jaar ben ik mijn studieschuld aan het afbetalen (volgens de oude aflossingsregeling van vóór 2012).
Een aantal jaar geleden ben ik verhuisd naar België en los ik nog altijd maandelijks mijn studieschuld af. Sinds kort heb ik een vast contract dat gepaard is gegaan met een hoger inkomen. Nu is uiteraard het maandelijks bedrag dat ik af moet betalen omhoog gegaan. Maar flink omhoog gegaan...
Ik los nu plots 200 euro af per maand (voorheen 70). Het is voor mij een vrij hoog bedrag (ik ben alleenstaand, woon in een huurwoning en werk in de culturele sector).

Duo berekend het aflosbedrag op basis van het bruto inkomen. Maar volgens mij houdt men in Nederland netto meer over aan zijn/haar inkomen dan in België. Klopt dat?
Want in dat geval lijkt het me oneerlijk om het aflosbedrag te bepalen op basis van het bruto inkomen. Er wordt geen rekening gehouden met het verschil in de loonheffing tussen België en Nederland.

Ik probeer momenteel uit te zoeken hoe de verschillen precies zitten. En of het zin heeft om deze kwestie aan te geven bij de DUO in de hoop dat mijn maandbedrag iets omlaag kan (als is het maar met 50 euro).

Iemand die me hierbij kan helpen?
Duo lijkt me primair een logischer aanspreekpunt dan dit forum.

kaatkaatkaat
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 jan 2018 20:41

Re: Afbetaling schuld vanuit België ongunstiger?

Ongelezen bericht door kaatkaatkaat »

Uiteraard heb ik al contact gehad met DUO voordat ik dit op dit forum plaatste.
Zijzelf zeggen dat ze geen rekening houden met belastingverschillen... iets wat mij vreemd lijkt als men een eerlijke berekening wil maken. Ze houden de Nederlandse normen aan. Ze zijn zelf niet op de hoogte tussen de verschillen tussen bruto en netto verschillen tussen Nederland en België.

Vandaar mijn vraag of iemand mij verder kan helpen met waar ik wel informatie kan vinden over de verschillen in belasting. Wie weet kan ik dan nogmaals contact opnemen met DUO met een voorstel...
:)

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Afbetaling schuld vanuit België ongunstiger?

Ongelezen bericht door mahadma »

Heeft u die brute/netto verschillen ook echt duidelijk gemaakt? Als ja en duo zegt nee, dan zult u moeten betalen, als nee, dan moet u dat alsnog doen en op het beste hopen.

Moneyman
Berichten: 30034
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Afbetaling schuld vanuit België ongunstiger?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Hoe hoog is je maandelijkse netto inkomen nu?

kaatkaatkaat
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 jan 2018 20:41

Re: Afbetaling schuld vanuit België ongunstiger?

Ongelezen bericht door kaatkaatkaat »

Moneyman schreef:Hoe hoog is je maandelijkse netto inkomen nu?
1450 euro
Verder ben ik alleenstaand, dus inkomen van partner is niet van toepassing.

kaatkaatkaat
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 jan 2018 20:41

Re: Afbetaling schuld vanuit België ongunstiger?

Ongelezen bericht door kaatkaatkaat »

mahadma schreef:Heeft u die brute/netto verschillen ook echt duidelijk gemaakt? Als ja en duo zegt nee, dan zult u moeten betalen, als nee, dan moet u dat alsnog doen en op het beste hopen.
Ik heb het gevraagd bij de DUO, zij weten het niet. Ik kan nergens een fatsoenlijke berekening vinden wat die bruto/netto verschillen zijn. Dat is momenteel een beetje het probleem. Ook de Belgische belastingdienst kan mij geen duidelijk antwoord geven. Zij zijn niet op de hoogte van wat de loonheffingen etc in Nederland zijn.

Moneyman
Berichten: 30034
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Afbetaling schuld vanuit België ongunstiger?

Ongelezen bericht door Moneyman »

kaatkaatkaat schreef:
Moneyman schreef:Hoe hoog is je maandelijkse netto inkomen nu?
1450 euro
Verder ben ik alleenstaand, dus inkomen van partner is niet van toepassing.
Dat is best pittig. Je zou eens op de website van de KBvG je beslagvrije voet kunnen berekenen. Zou me niets verbazen als er dan een hoger over te houden bedrag uitkomt. Daar heb je weliswaar geen recht op, maar het geeft je wel een goede indicatie en eventueel een krachtig argument.

kaatkaatkaat
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 jan 2018 20:41

Re: Afbetaling schuld vanuit België ongunstiger?

Ongelezen bericht door kaatkaatkaat »

Moneyman schreef:
kaatkaatkaat schreef:
Moneyman schreef:Hoe hoog is je maandelijkse netto inkomen nu?
1450 euro
Verder ben ik alleenstaand, dus inkomen van partner is niet van toepassing.
Dat is best pittig. Je zou eens op de website van de KBvG je beslagvrije voet kunnen berekenen. Zou me niets verbazen als er dan een hoger over te houden bedrag uitkomt. Daar heb je weliswaar geen recht op, maar het geeft je wel een goede indicatie en eventueel een krachtig argument.
Bedankt voor de informatie.
Sorry als ik klink als een onwetende (ik woon al een lange tijd niet meer in NL, dus ik ben niet zo op de hoogte van dat soort regels). Maar wat betekend precies een beslagvrije voet?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Afbetaling schuld vanuit België ongunstiger?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Voor Belgie:
http://www.abvv.be/bereken-je-nettoloon

Voor Nederland:
https://loonwijzer.nl/home/salaris/brutonetto

Je verdient € 1450 netto, volgens de Belgische site is dit circa € 1540 bruto met dit salaris zou je in Nederland € 1390,67 overhouden.

Wel zit er in Belgie een enorm verschil in zorgkosten, deze zijn nul omdat de zorgkosten in het salaris verwerkt worden (basis verzekering). Dit verklaard ook het verschil tussen het netto inkomen per maand in Belgie en Nederland, van ruim 60 euro per maand.

De zorgkosten in Nederland zijn zijn minimaal € 74,95 per maand. Netto hou je dus in Belgie per maand meer over.

Bron:https://www.plusonline.nl/financieel-ex ... veel-lager

kaatkaatkaat
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 jan 2018 20:41

Re: Afbetaling schuld vanuit België ongunstiger?

Ongelezen bericht door kaatkaatkaat »

sylvesterb schreef:Voor Belgie:
http://www.abvv.be/bereken-je-nettoloon

Voor Nederland:
https://loonwijzer.nl/home/salaris/brutonetto

Je verdient € 1450 netto, volgens de Belgische site is dit circa € 1540 bruto met dit salaris zou je in Nederland € 1390,67 overhouden.

Wel zit er in Belgie een enorm verschil in zorgkosten, dit is circa € 90,00 per jaar, dit omdat de zorgkosten in het salaris verwerkt worden. Dit verklaard ook het verschil tussen het netto inkomen per maand in Belgie en Nederland, van ruim 60 euro per maand.

De zorgkosten in Nederland zijn zijn minimaal € 74,95 per maand. Netto hou je dus in Belgie per maand meer over.
Mijn Brutoloon is 1744 per maand. Netto houd ik 1450 over (ik werk bijna fulltime).
Het is waar dat men in België minder zorgkosten betaald. Ik betaal overigens wel telkens een bedrag als ik een bezoek breng aan de dokter of tandarts.
Hier bestaat dan weer (in tegenstelling tot in NL) geen huurtoeslag.
Overigens zijn de dagelijkse boodschappen duurder in België.

Toch bedankt voor je berichtje en het doorsturen van de links.

Moneyman
Berichten: 30034
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Afbetaling schuld vanuit België ongunstiger?

Ongelezen bericht door Moneyman »

kaatkaatkaat schreef:
Moneyman schreef:
kaatkaatkaat schreef: 1450 euro
Verder ben ik alleenstaand, dus inkomen van partner is niet van toepassing.
Dat is best pittig. Je zou eens op de website van de KBvG je beslagvrije voet kunnen berekenen. Zou me niets verbazen als er dan een hoger over te houden bedrag uitkomt. Daar heb je weliswaar geen recht op, maar het geeft je wel een goede indicatie en eventueel een krachtig argument.
Bedankt voor de informatie.
Sorry als ik klink als een onwetende (ik woon al een lange tijd niet meer in NL, dus ik ben niet zo op de hoogte van dat soort regels). Maar wat betekend precies een beslagvrije voet?
Dat is het bedrag wat je zlf mag houden als er beslag op je inkomen wordt gelegd (wat bij jou dus niet het geval is) Daarmee zou je rond moeten kunnen komen. Vandaar dat ik de parallel naar jouw situatie trek.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Afbetaling schuld vanuit België ongunstiger?

Ongelezen bericht door renewouters »

kaatkaatkaat schreef:
mahadma schreef:Heeft u die brute/netto verschillen ook echt duidelijk gemaakt? Als ja en duo zegt nee, dan zult u moeten betalen, als nee, dan moet u dat alsnog doen en op het beste hopen.
Ik heb het gevraagd bij de DUO, zij weten het niet. Ik kan nergens een fatsoenlijke berekening vinden wat die bruto/netto verschillen zijn. Dat is momenteel een beetje het probleem. Ook de Belgische belastingdienst kan mij geen duidelijk antwoord geven. Zij zijn niet op de hoogte van wat de loonheffingen etc in Nederland zijn.
Die verschillen zijn ook heel lastig om uit te rekenen. Uiteindelijk moet je naar het totale plaatje kijken. Belasting is in België hoger, maar ziektekostenverzekering, onderwijs, auto rijden e.d. weer goedkoper. Boodschappen zijn daarentegen weer duurder maar wellicht krijg je van je werkgever maaltijdcheques. Probeer daar maar eens een "eenvoudige" vergelijking tussen België en Nederland van te maken.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Afbetaling schuld vanuit België ongunstiger?

Ongelezen bericht door kweenie »

En los van het lastige vergelijken van deze bedragen en de bijbehorende koopkracht, zouden ze dit dan dus niet alleen voor Belgie moeten doen, maar voor een heleboel landen. Waarbij een en ander ook nog eens sterk kan verschillen tussen een laag inkomen en een hoger inkomen. Denk maar eens aan de toeslagen waar in Nederland mee wordt gewerkt, maar wat in andere landen ook kan spelen. Dat is dus erg moeilijk in een algemeen voorschrift uit te voeren.

Maar misschien dat als je goed onderbouwd laat zien hoe jouw bruto en netto inkomen zich verhouden met Nederlandse normen, je op individuele basis wel een aanpassing kunt krijgen? Een soort hardheidsclausule, dus. Niet geschoten is altijd mis.

kaatkaatkaat
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 jan 2018 20:41

Re: Afbetaling schuld vanuit België ongunstiger?

Ongelezen bericht door kaatkaatkaat »

kweenie schreef:En los van het lastige vergelijken van deze bedragen en de bijbehorende koopkracht, zouden ze dit dan dus niet alleen voor Belgie moeten doen, maar voor een heleboel landen. Waarbij een en ander ook nog eens sterk kan verschillen tussen een laag inkomen en een hoger inkomen. Denk maar eens aan de toeslagen waar in Nederland mee wordt gewerkt, maar wat in andere landen ook kan spelen. Dat is dus erg moeilijk in een algemeen voorschrift uit te voeren.

Maar misschien dat als je goed onderbouwd laat zien hoe jouw bruto en netto inkomen zich verhouden met Nederlandse normen, je op individuele basis wel een aanpassing kunt krijgen? Een soort hardheidsclausule, dus. Niet geschoten is altijd mis.
Ik vind ook dat ze meer rekening moeten houden met andere landen. Gewoon puur afgaan op het bruto jaarsalaris vind ik persoonlijk nogal kort door de bocht en in sommige gevallen niet eerlijk.
Ik ga het absoluut nog eens proberen uit te rekenen. Maar met alle verschillen (toeslagen, koopkracht etc) is het inderdaad moeilijk om met een goed onderbouwd verhaal te komen..

Zou het niet eerlijker zijn als DUO het aflossingsbedrag toetst op het netto inkomen?

Nijogeth
Berichten: 9959
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Afbetaling schuld vanuit België ongunstiger?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik vind persoonlijk dat men gewoon van de Nederlandse norm uit mag gaan. Er is ook volgens Nederlandse begrippen geleend.

Voor jou persoonlijk hoop ik echter wel dat je er uitkomt met Duo.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Afbetaling schuld vanuit België ongunstiger?

Ongelezen bericht door kweenie »

Zou het niet eerlijker zijn als DUO het aflossingsbedrag toetst op het netto inkomen?
Welk netto inkomen moet je dan precies nemen? Tel je toeslagen daarbij ook mee? Een zoiets als hypotheekrenteaftrek of andere aftrekposten? En bijvoorbeeld de nominale premie voor de zorgverzekering, die in Nederland veel hoger is dan in sommige andere landen?

kaatkaatkaat
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 jan 2018 20:41

Re: Afbetaling schuld vanuit België ongunstiger?

Ongelezen bericht door kaatkaatkaat »

kweenie schreef:
Zou het niet eerlijker zijn als DUO het aflossingsbedrag toetst op het netto inkomen?
Welk netto inkomen moet je dan precies nemen? Tel je toeslagen daarbij ook mee? Een zoiets als hypotheekrenteaftrek of andere aftrekposten? En bijvoorbeeld de nominale premie voor de zorgverzekering, die in Nederland veel hoger is dan in sommige andere landen?
Ja geen idee. Het is hoe dan ook een lastig vraagstuk.

stofzuigertje

Re: Afbetaling schuld vanuit België ongunstiger?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Het kan nog erger....
Rusland maar 13% belasting maar Zweden.... Uh.... dat wil ik niet weten maar Duo rekende op basis van Bruto omdat netto in sommige landen lastiger vast te stellen is.

U mag verhuizen maar ze gaan echt niet voor elk land aanpassen.

Gesloten