LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Groot verschil aflossen studieschuld oude en nieuwe regeling

Krijg je studiefinanciering? Of ben je al jouw lening aan het afbetalen? Bespreek hier jouw ervaringen.
douwine.riën-stra
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 nov 2017 17:12

Groot verschil aflossen studieschuld oude en nieuwe regeling

Ongelezen bericht door douwine.riën-stra »

Zojuist bericht van Duo gekregen over de hoogte van mijn maandbedrag in 2018 voor het aflossen van mijn studieschuld. Mijn partner en ik hebben een gezamenlijk inkomen van rond de 55000 per jaar. Met een draagkrachtmeting is de Duo van mening dat ik maandelijks rond de 460 kan aflossen. Mijn zus is iets later met studeren begonnen en valt onder de nieuwe regels van aflossen. Duo heeft haar een keuze voor gelegd of ze wilde aflossen volgens de oude of de nieuwe regels. En hoewel zij ongeveer dezelfde hoogte schuld heeft en een vergelijkbaar inkomen betaald ze maar ongeveer de helft van wat ik betaal. Dat komt omdat de draagkrachtmeting in de nieuwe regeling veel soepeler is. Ben ik nou gek of is dit te belachelijk voor woorden!!
Ik ben in 2007 afgestudeerd ik had toen al geen recht meer op studiefinanciering en heb het maximale moeten lenen. En het laatste half jaar van de studie kon ik ook niks meer lenen. In 2008 heb ik nog een opleiding gedaan waar ik in 2010 mijn diploma voor gehaald heb. Hoewel ik, omdat ik nog een studie deed, de aanloopfase voor aflossen wel mocht verlengen, heb ik daar niet voor gekozen. Ik ben dus in jan 2009 begonnen met aflossen. Was ik een jaar later begonnen met aflossen dan had ik ook mogen kiezen voor de nieuwe regels. Helaas kon ik dat niet weten toen ik begon met aflossen.

Ik begrijp heel goed als je een schuld maakt dat die ook afgelost moet worden, maar dit voelt zo oneerlijk. Ik ben docent en werk keihard. Ik verdien leuk, maar een echte vetpot zal het nooit worden. Met een gezin, huis, auto en dergelijke houden wij niet veel geld over. Mijn man heeft een veel kleinere studieschuld en betaald maandelijks 71 euro af. Samen betalen wij dus rond de 530 per maand af aan Duo. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe we dit moeten gaan doen

Mijn vraag is nu of er meer mensen zijn met dit probleem. Ik vind dat de draagkrachtmeting gelijk getrokken zou moeten worden. Wij heeft hier ervaring mee en weet een oplossing?

Dorientje80
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 nov 2017 18:57

Re: Groot verschil aflossen studieschuld oude en nieuwe regeling

Ongelezen bericht door Dorientje80 »

bericht van Duo gekregen over de hoogte van mijn maandbedrag in 2018 voor het aflossen van mijn studieschuld. Mijn partner en ik hebben een gezamenlijk inkomen van rond de 55000 per jaar. Met een draagkrachtmeting is de Duo van mening dat ik maandelijks rond de 460 kan aflossen. Mijn zus is iets later met studeren begonnen en valt onder de nieuwe regels van aflossen. Duo heeft haar een keuze voor gelegd of ze wilde aflossen volgens de oude of de nieuwe regels. En hoewel zij ongeveer dezelfde hoogte schuld heeft en een vergelijkbaar inkomen betaald ze maar ongeveer de helft van wat ik betaal. Dat komt omdat de draagkrachtmeting in de nieuwe regeling veel soepeler is. Ben ik nou gek of is dit te belachelijk voor woorden!!
Ik ben in 2007 afgestudeerd ik had toen al geen recht meer op studiefinanciering en heb het maximale moeten lenen. En het laatste half jaar van de studie kon ik ook niks meer lenen. In 2008 heb ik nog een opleiding gedaan waar ik in 2010 mijn diploma voor gehaald heb. Hoewel ik, omdat ik nog een studie deed, de aanloopfase voor aflossen wel mocht verlengen, heb ik daar niet voor gekozen. Ik ben dus in jan 2009 begonnen met aflossen. Was ik een jaar later begonnen met aflossen dan had ik ook mogen kiezen voor de nieuwe regels. Helaas kon ik dat niet weten toen ik begon met aflossen.

Ik begrijp heel goed als je een schuld maakt dat die ook afgelost moet worden, maar dit voelt zo oneerlijk. Ik ben docent en werk keihard. Ik verdien leuk, maar een echte vetpot zal het nooit worden. Met een gezin, huis, auto en dergelijke houden wij niet veel geld over. Mijn man heeft een veel kleinere studieschuld en betaald maandelijks 71 euro af. Samen betalen wij dus rond de 530 per maand af aan Duo. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe we dit moeten gaan doen

Mijn vraag is nu of er meer mensen zijn met dit probleem. Ik vind dat de draagkrachtmeting gelijk getrokken zou moeten worden. Wij heeft hier ervaring mee en weet een oplossing?
Laatst gewijzigd door Radar op 06 nov 2017 09:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onderwerp aangepast

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Groot verschil aflossen studieschuld oude en nieuwe regeling

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U betaalt dus al acht jaar af, hoeveel schuld heeft u dan? Persoonlijk vind ik het bedrag wat u moet betalen nog wel meevallen gezien uw inkomen.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Groot verschil aflossen studieschuld oude en nieuwe regeling

Ongelezen bericht door Julie4444 »

douwine.riën-stra schreef:Zojuist bericht van Duo gekregen over de hoogte van mijn maandbedrag in 2018 voor het aflossen van mijn studieschuld. Mijn partner en ik hebben een gezamenlijk inkomen van rond de 55000 per jaar. Met een draagkrachtmeting is de Duo van mening dat ik maandelijks rond de 460 kan aflossen. Mijn zus is iets later met studeren begonnen en valt onder de nieuwe regels van aflossen. Duo heeft haar een keuze voor gelegd of ze wilde aflossen volgens de oude of de nieuwe regels. En hoewel zij ongeveer dezelfde hoogte schuld heeft en een vergelijkbaar inkomen betaald ze maar ongeveer de helft van wat ik betaal. Dat komt omdat de draagkrachtmeting in de nieuwe regeling veel soepeler is. Ben ik nou gek of is dit te belachelijk voor woorden!!
Ik ben in 2007 afgestudeerd ik had toen al geen recht meer op studiefinanciering en heb het maximale moeten lenen. En het laatste half jaar van de studie kon ik ook niks meer lenen. In 2008 heb ik nog een opleiding gedaan waar ik in 2010 mijn diploma voor gehaald heb. Hoewel ik, omdat ik nog een studie deed, de aanloopfase voor aflossen wel mocht verlengen, heb ik daar niet voor gekozen. Ik ben dus in jan 2009 begonnen met aflossen. Was ik een jaar later begonnen met aflossen dan had ik ook mogen kiezen voor de nieuwe regels. Helaas kon ik dat niet weten toen ik begon met aflossen.

Ik begrijp heel goed als je een schuld maakt dat die ook afgelost moet worden, maar dit voelt zo oneerlijk. Ik ben docent en werk keihard. Ik verdien leuk, maar een echte vetpot zal het nooit worden. Met een gezin, huis, auto en dergelijke houden wij niet veel geld over. Mijn man heeft een veel kleinere studieschuld en betaald maandelijks 71 euro af. Samen betalen wij dus rond de 530 per maand af aan Duo. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe we dit moeten gaan doen

Mijn vraag is nu of er meer mensen zijn met dit probleem. Ik vind dat de draagkrachtmeting gelijk getrokken zou moeten worden. Wij heeft hier ervaring mee en weet een oplossing?
Als mede-alumni vind ik dat je van een mug een olifant maakt. Ik heb het beetje dat ik geleend heb gewoon direct terugbetaald.
Waarom zou je moeilijk doen of er langer over doen als je je schulden nu direct kan aflossen?

Ik zie het probleem niet. Sneller aflossen is beter.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Groot verschil aflossen studieschuld oude en nieuwe regeling

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

De lening is (praktisch) renteloos. Logisch dat je dan zo min mogelijk wil aflossen. Ik vind het een luxeprobleem. De enige mogelijkheid om minder af te lossen lijkt mij is je draagkracht verlagen. Minder werken, je inkomen drukken met fiscale aftrekposten als dat kan. En anders een goedkopere auto. Of de situatie accepteren.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Groot verschil aflossen studieschuld oude en nieuwe regeling

Ongelezen bericht door kweenie »

Volgens mij is de verwondering van TS niet zozeer het feit dat de schuld moet worden terugbetaald, maar dat het maandbedrag zo verschilt voor twee ogenschijnlijk gelijke gevallen, alleen omdat de één onder het nieuwe regime vangt een de ander onder het oude regime. Even heel simpel gezegd, als bij een bepaald inkomen een maximaal terug te betalen bedrag hoort omdat je anders te weinig overhoudt om van te leven, dan zou dat minimale bedrag om van te kunnen leven niet moeten afhangen van of je voor of na een bepaalde datum bent afgestudeerd.
Met een draagkrachtmeting is de Duo van mening dat ik maandelijks rond de 460 kan aflossen. Mijn zus is iets later met studeren begonnen en valt onder de nieuwe regels van aflossen. Duo heeft haar een keuze voor gelegd of ze wilde aflossen volgens de oude of de nieuwe regels. En hoewel zij ongeveer dezelfde hoogte schuld heeft en een vergelijkbaar inkomen betaald ze maar ongeveer de helft van wat ik betaal. Dat komt omdat de draagkrachtmeting in de nieuwe regeling veel soepeler is.
Volgens mij is de draagkrachtmeting niet zozeer soepeler, maar is het zo dat voor de 'nieuwe' afgestudeerden DUO de inkomensgegevens automatisch van de Belastingdienst krijgt een zo dus ook automatisch met de draagkracht rekening kan houden. Bij de 'oude' gevallen moet je zelf verlaging van het maandbedrag aanvragen. En natuurlijk wel net de juiste gegevens.

Dorientje80
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 nov 2017 18:57

Re: Groot verschil aflossen studieschuld oude en nieuwe regeling

Ongelezen bericht door Dorientje80 »

Het gaat mij niet om dat ik moet aflossen, waar het mij om gaat is het grote verschil in draagkrachtmeting tussen de oude en de nieuwe regeling. Mijn zus en ik heb een vergelijkbare studieschuld en inkomen en toch hoeft zij per maand veel minder af te lossen dan ik. Dat scheelt ongeveer de helft! Ik begrijp dat niet. Onze draagkracht is min of meer hetzelfde. Ook de periode van 15 jaar aflossen is hetzelfde. In mijn ogen is dit absoluut niet eerlijk

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Groot verschil aflossen studieschuld oude en nieuwe regeling

Ongelezen bericht door moederslink »

Huh? Is douwine.rien-stra dezelfde als ( of de zus van ) Dorientje 80 :?
Maar douwine moest toch juist meer dan haar zus aflossen ?
Dorientje80 schreef:Het gaat mij niet om dat ik moet aflossen, waar het mij om gaat is het grote verschil in draagkrachtmeting tussen de oude en de nieuwe regeling. Mijn zus en ik heb een vergelijkbare studieschuld en inkomen en toch hoeft zij per maand veel minder af te lossen dan ik Dat scheelt ongeveer de helft! Ik begrijp dat niet. Onze draagkracht is min of meer hetzelfde. Ook de periode van 15 jaar aflossen is hetzelfde. In mijn ogen is dit absoluut niet eerlijk

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Groot verschil aflossen studieschuld oude en nieuwe regeling

Ongelezen bericht door renewouters »

Dorientje80 schreef:Het gaat mij niet om dat ik moet aflossen, waar het mij om gaat is het grote verschil in draagkrachtmeting tussen de oude en de nieuwe regeling. Mijn zus en ik heb een vergelijkbare studieschuld en inkomen en toch hoeft zij per maand veel minder af te lossen dan ik. Dat scheelt ongeveer de helft! Ik begrijp dat niet. Onze draagkracht is min of meer hetzelfde. Ook de periode van 15 jaar aflossen is hetzelfde. In mijn ogen is dit absoluut niet eerlijk
De schuld is hetzelfde, de aflostijd is hetzelfde. Hoeft jouw zus dan niet de hele lening af te lossen?

peter.vandenbemt
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 aug 2017 15:36

Re: Groot verschil aflossen studieschuld oude en nieuwe regeling

Ongelezen bericht door peter.vandenbemt »

Ik begrijp de frustratie, omdat ik iets gelijkwaardigs heb meegemaakt. (Een AOW-gat; verhoging van de AOW-leeftijd nadat ik mijn financiéle situatie had ingeregeld op een moment dat van verhoging van de AOW-leeftijd nog geen sprake was) Deze 'oneerlijkheid' hangt altijd rond het moment van het ingaan van nieuwe regelingen. Daar is meestal niet zoveel aan te doen. Soms worden er nog wel compensatiemaatregelen getroffen. ALS je daar al voor in aanmerking komt, het trekt het nooit helemaal gelijk. Het is helaas 'slikken'. Overigens: als docent, je bent mogelijk wel heel goed hoor, mag je wel ietsje beter op je schrijftaal letten. Je schrijft 2 keer 'betaald' met een 'd', waar het een 't' moet zijn.

Moneyman
Berichten: 29869
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Groot verschil aflossen studieschuld oude en nieuwe regeling

Ongelezen bericht door Moneyman »

peter.vandenbemt schreef:Deze 'oneerlijkheid' hangt altijd rond het moment van het ingaan van nieuwe regelingen.
Ik zou eerder spreken van "ongelijkheid" dan van "oneerlijkheid".

Charlotte68
Berichten: 73
Lid geworden op: 14 okt 2017 12:02

Re: Groot verschil aflossen studieschuld oude en nieuwe regeling

Ongelezen bericht door Charlotte68 »

Dorientje80 schreef:Het gaat mij niet om dat ik moet aflossen, waar het mij om gaat is het grote verschil in draagkrachtmeting tussen de oude en de nieuwe regeling. Mijn zus en ik heb een vergelijkbare studieschuld en inkomen en toch hoeft zij per maand veel minder af te lossen dan ik. Dat scheelt ongeveer de helft! Ik begrijp dat niet. Onze draagkracht is min of meer hetzelfde. Ook de periode van 15 jaar aflossen is hetzelfde. In mijn ogen is dit absoluut niet eerlijk
Bij de oude regeling is de periode 15 jaar, heb je dan niet alles afgelost dan wordt het restant kwijt gescholden. Bij de nieuwe regeling mag je er 35 jaar overdoen en wordt er niets kwijt gescholden. Weet u wel zeker dat de periode 15 jaar blijft, Waarom een nieuwe regeling waar men minder moet terug betalen per maand met de kans dat er minder afgelost wordt. Dat geloof ik niet.

Sainti
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 nov 2017 11:07

Re: Groot verschil aflossen studieschuld oude en nieuwe regeling

Ongelezen bericht door Sainti »

Er zijn 3 regelingen voor 2012, vanaf 2012, en vanaf 2018.

Deze vraag/opmerking gaat over het verschil van draagkrachtmeting van de regels voor 2012 en vanaf 2012. Hierbij is de aflosfase alle twee 15 jaar zodra je draagkrachtmeting met toeslagpartner doet. De rest van je schuld wordt na 15 jaar kwijtgescholden.

Nu is het oneerlijke dat met een draagkrachtmeting van voor 2012 je meer “draagkracht” hebt volgend DUO dan met de draagkrachtmeting na 2012. Dit betekent dat ondanks hetzelfde jaarinkomen er meer betaald moet worden met de regels van voor 2012. En dus uiteindelijk na 15 jaar meer wordt kwijtgescholden aan diegene die die regels van NA 2012 kiezen. Vergeet niet dat je draagkracht wel lager moet zijn dan het wettelijke termijn bedrag dat je moet betalen! (Maar als beide partners een studieschuld kan het zijn dat je er zo aan komt)

Ik vind dit ook echt krom en oneerlijk dat er gebruik wordt gemaakt van 2 verschillende draagkrachtmetingen.

Er zijn veel meer mensen die hier over hebben geklaagd alleen ik kan niks vinden over mensen waarbij het ook daadwerkelijk effectief is geweest om te klagen.
Misschien allemaal klachten gaan indienen bij DUO?

Mir_
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 dec 2017 17:56

Re: Groot verschil aflossen studieschuld oude en nieuwe regeling

Ongelezen bericht door Mir_ »

Ook ik heb een nieuw maandbedrag voorgelegd gekregen van DUO. 282 Euro per maand. Mijn inkomen ligt op 1900 netto.
Ik heb met mijn inkomen een sociale huurwoning van 718 euro ex per maand toegewezen gekregen.
Met mijn studieschuld lukte het niet om in mijn eentje een huis te kopen in Amsterdam, Rotterdam of Utrecht.
Ik heb geen vermogende ouders - vandaar ook die schuld.

Terugbetalen is prima. Dat moet. En ik wil ook aflossen. Zeker wel 150 euro per maand en meer als ik meer verdien. Aflossen naar draagkracht is echt helemaal OKE. Maar wat hier gebeurt, is geen afbetaling naar draagkracht meer. Dit is afbetaling naar restschuld. Dit is afbetaling op zo'n wijze dat er niks wordt kwijt te schelden valt na 15 jaar. En dat is het probleem. En daarin hebben we volgens mij een zaak tegen DUO.

Niet naar draagkracht
Wanneer je inkomen te laag is, onder het minimum, sommeert DUO dat je niets hoeft terug te betalen per maand. Dat lijkt fijn, en logisch - want ' naar draagkracht', maar je komt bedrogen uit. Waarom liet DUO mij niet een paar tientjes per maand aflossen toen ik een minimuminkomen had? Nu is mijn schuldbedrag groter geworden, vanwege de rente. En nu ik een normaal inkomen heb moet ik ineens bijna een kwart van mijn salaris per maand moet aflossen. Wat is hier aan de hand? Onder het mom van 'naar draagkracht' wordt er tussen de regels door gewoon berekend op basis van de resterende maanden en de restschuld die je nog hebt.

Op basis van schuld
Bij het maandbedrag dat DUO voorstelt onder de post 'bedrag op basis van studieschuld' wordt namelijk ook rekening gehouden met het aantal maanden dat je nog hebt om terug te betalen. Hoe minder maanden je nog hebt, hoe hoger dit bedrag. Dit bedrag is dus niet ' op basis van schuld' alleen. Mijn schuld is in 1 jaar tijd zo'n 1000 euro lager geworden. Echter, omdat ik nu minder maanden heb om terug te betalen wordt dit maandbedrag 'op basis van schuld' toch 20 euro hoger dan vorig jaar.

Op basis van inkomen
Bij het maandbedrag dat DUO voorstelt bij 'op basis van inkomen' gaat niet over het inkomen naar rato. Want hoe meer je verdient hoe groter het percentage van je inkomen dat je moet aflossen. Ze werken hier met schalen. Zo kan het zijn dat je het ene jaar 44 euro per maand betaald en een jaar later als je inkomen is verdubbeld (2x zoveel) je 6,5 x meer moet aflossen dan het jaar ervoor. Dit is erg vreemd want hoe meer je verdient, hoe minder huurtoeslag en zorgtoeslag je krijgt en hoe hoger je sociale huur. (Het is in dit geval niet zoveel meer dat het niks meer uitmaakt, we hebben het hier over een middeninkomen van 1500 - 2000 netto per maand.)
Zo betaalde ik vorig jaar 44 euro per maand; 0,25 procent van mijn verzamelinkomen. In 2018 moet ik 1,7% van mijn inkomen gaan aflossen; 284 euro.

Terugbetaling volgens de regels van voor 2012 is terugbetalen op basis van restschuld
Ik hoop dat we samen met RADAR DUO uit kunnen dagen om eens eerlijk te zijn over dat naar eigen zeggen obv "draagkracht" terugbetalen.
Want als je in eerste instantie uitgaat van restschuld, resterende aflosmaanden en je het maandbedrag niet gelijkwaardig met inkomensstijging laat stijgen dan is dat, beste DUO, geen afbetaling naar draagkracht. DUO rekent zo, dat de lener in 15 jaar afbetaald.
Dat is pijnlijk. Vooral omdat dat niet de voorwaarde is waaronder zij het lenen destijds naar buiten brachten. Op folders valt te lezen dat het terugbetalen wel degelijk op basis van draagkracht zal zijn. Dat als je minder verdient je ook minder hoeft te betalen. Dat is een prettige voorwaarde om geld onder te lenen. Nu blijkt dit een zeepbel. Zoals hierboven uiteen gezet is dat waar, maar is dat erg misleidend. Want dat je als meer verdient ook zoveel meer moet terugbetalen dat je in de problemen komt en nauwelijks nog geld hebt voor alles buiten je boodschappen en vaste lasten*, dat werd niet gezegd.

Draagkracht is een term die in deze niet door DUO gebruikt zou mogen worden. Wie staat met mij op, hoe zetten we DUO onder druk voor uitleg en verantwoording? Hoe kunnen we hier iets tegen doen? De 'Misleiding' is iets waar we met RADAR op in kunnen haken?

*Na betaling van mijn vaste lasten en en het DUO maandbedrag heb ik nog 125 euro per week. Voor alles. Boodschappen, sparen (voor een koophuis), uitgaan, kleding, eventuele medicijnen, vakantie, een abonnement op Netflix of Spotify, en al wat je nodig hebt om een normaal en prettig leven te leiden.

En daarmee ben ik, op mijn 35e, weer student.

femd
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jan 2018 11:21

Re: Groot verschil aflossen studieschuld oude en nieuwe regeling

Ongelezen bericht door femd »

Mir, ik vind jouw onderbouwing heel sterk en vraag me af of je bezwaar hebt gemaakt? Ik zit in een soortgelijke situatie, met hetzelfde inkomen en ook zo'n (helaas erg hoog) maandbedrag. Ik had om verlaging gevraagd, maar met mijn inkomen vinden ze dat ik dit makkelijk moet kunnen dragen. Echter, met de lasten, kinderen, kinderopvang en alle bijkomende kosten die we hebben is dit écht een giga bedrag!

Begrijp me niet verkeerd, ik heb dit geld geleend en wil het uiteraard ook terugbetalen, maar dit gaat me de pet boven. Ik vraag me af of iemand ervaring heeft met bezwaar maken dmv het aantonen van je vaste lasten?

Moneyman
Berichten: 29869
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Groot verschil aflossen studieschuld oude en nieuwe regeling

Ongelezen bericht door Moneyman »

De onderbouwing sterk? Ik vind het vooral een doelredenering.
Mir_ schreef:Dit is afbetaling naar restschuld. Dit is afbetaling op zo'n wijze dat er niks wordt kwijt te schelden valt na 15 jaar. En dat is het probleem.
Ik vind dat vrij logisch: het uitgangspunt van een lening is dat je die terugbetaalt. Het doel is niet dat er een deel kwijtgescholden wordt, dat gebeurt slechts als dat noodzakelijk is. En terecht - het is gemeenschapsgeld.
Mir_ schreef:En nu ik een normaal inkomen heb moet ik ineens bijna een kwart van mijn salaris per maand moet aflossen.
Help me even. Je verdient € 1900,00 netto, en moet € 282,00 aflossen. Hoezo, "een kwart"?
Mir_ schreef:Want dat je als meer verdient ook zoveel meer moet terugbetalen dat je in de problemen komt en nauwelijks nog geld hebt voor alles buiten je boodschappen en vaste lasten*, dat werd niet gezegd.
Dat is ook niet zo. Als je je prioriteiten goed hebt liggen, en zo snel mogelijk van je schuld af wil, dan kan je met jouw inkomen prima dit bedrag aflossen. Om je een idee te geven: de standaard beslagvrije voet van een alleenstaande is nog geen € 900,00 per maand... jij zit daar € 1000,00 boven!
Mir_ schreef:*Na betaling van mijn vaste lasten en en het DUO maandbedrag heb ik nog 125 euro per week. Voor alles. Boodschappen, sparen (voor een koophuis), uitgaan, kleding, eventuele medicijnen, vakantie, een abonnement op Netflix of Spotify, en al wat je nodig hebt om een normaal en prettig leven te leiden.
Ik had het net al over prioriteiten. Zolang je nog een schuld hebt, is sparen voor een huis, vakantie en netflix/ Spotify een luxe. Dat hoort natuurlijk niet in een draagkrachtberekening thuis. En dan nog: met € 125,00 per week moet je prima uit de voeten kunnen. Heel veel mensen (mét kinderen!) moeten rondkomen met de helft...

Dorientje80
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 nov 2017 18:57

Re: Groot verschil aflossen studieschuld oude en nieuwe regeling

Ongelezen bericht door Dorientje80 »

Mir ik herken je verhaal. Ik kwam er ook laatst pas achter hoe het met die zogenaamde draagkrachtmeting zit. Ik zou heel graag samen met Radar dit aan de kaak stellen

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Groot verschil aflossen studieschuld oude en nieuwe regeling

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er valt natuurlijk helemaal niets aan de kaak te stellen. Lees de reactie boven u. Is ook voor u van toepassing.

Jesa H
Berichten: 170
Lid geworden op: 22 nov 2017 10:35

Re: Groot verschil aflossen studieschuld oude en nieuwe regeling

Ongelezen bericht door Jesa H »

Dorientje80 schreef:Mir ik herken je verhaal. Ik kwam er ook laatst pas achter hoe het met die zogenaamde draagkrachtmeting zit. Ik zou heel graag samen met Radar dit aan de kaak stellen
Wat valt er aan de kaak te stellen? Dat je je supergoedkope LENING van gemeenschapsgeld binnen redelijke termijn moet gaan terugbetalen?

Ik zie eigenlijk alleen maar mensen die protesteren omdat ze van mening zijn dat ze niet luxe genoeg kunnen leven. Sorry hoor, maar schulden dien je gewoon een prioriteit te maken. Ook ik heb mijn studieschuld gewoon zo snel mogelijk (lees: veel sneller dan DUO vroeg) afbetaald.

Uitgaan en weet ik veel wat allemaal is leuk als je extra geld over hebt, maar in de slachtofferrol kruipen omdat je als alleenstaande "maar" €125 per week zou hebben om rond te komen is natuurlijk onzinnig. Je kan voor de helft rondkomen als je dat zou willen.

Dorientje80
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 nov 2017 18:57

Re: Groot verschil aflossen studieschuld oude en nieuwe regeling

Ongelezen bericht door Dorientje80 »

Zoals de titel al doet vermoeden heeft mijn probleem vooral te maken met het grote verschil in draagkrachtmeting van voor en na 2012. Het is dezelfde lening, maar de een hoeft veel minder dan de ander terug te betalen. Erg jammer dat er dan mensen reageren met een oordeel over hoe je met geld om moet gaan. Je mag niet oordelen als je niet weet waar het over gaat. Persoonlijk heb ik niets met luxe maar wel met rechtvaardigheid. De reden dat ik heb moeten lenen voor mijn studie had ook niets te maken met leven in luxe.
Ik voel me ook zeker geen slachtoffer, mijn vraag was of er meer mensen zich in deze situatie herkennen. Niets meer dan dat. Dus bedankt voor jullie belerende teksten, maar het was verspilling van tijd. Je hebt er niets van begrepen. Steek je energie maar in je eigen zaken

Gesloten