LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mijn verhaal

Krijg je studiefinanciering? Of ben je al jouw lening aan het afbetalen? Bespreek hier jouw ervaringen.
Raj
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 jul 2010 13:12

Mijn verhaal

Ongelezen bericht door Raj »

In 2009 ben ik duaal gaan studeren. Dit betekent dat de helft van de studie punten behaald worden met werk dat gerelateerd is aan de studie. In betaal de studie zelf met mijn inkomen en heb een partner die ziek is en niet kan verdienen. Ik betaal dus alle rekeningen zelf voor beide.
In 2010 kwam ik bij het servicecentrum omdat ik mijn diploma termijn (behalen van) wilde verlengen van 10 jaar naar 15 jaar. (Ik ben lange tijd ziek geweest). Ik was op de hoogte van de bijverdien grens dus ging er vanuit dat ik geen recht had op stufi. Maar hoe zat het met de ov-kaart? Ik kreeg direct een soort preek dat ik geld verdien en dat ik daar geen recht op had! Hoe kon ik het in mijn hoofd halen!

In november 2010 kwam ik bij de decaan van mijn school om de formulieren af te handelen voor de verlenging van mijn diploma termijn. Zij vroeg mij waarom ik geen stufi had aangevraagd omdat ik duaal studeer. Zij liet mij weten dat zolang ik onder de bijverdien grens blijf ik de stufi mag houden. Zodra ik er boven kom moet ik het stoppen en het volgende jaar aanvragen. Er was echter 1 probleem, ik werd dat jaar in december 30. Dus toch nog snel maar aanvragen. Dat was nog net gelukt! Ik heb gevraagd voor de basisbeurs zonder lening, daar wilde ik niet aan beginnen. Mooi geregeld en in december kreeg ik mijn eerste stufi, met lening O.o. Dus ik bel de DUO medewerker om te vragen wat ik met het geld moest doen i.v.m. met de bijverdien grens (experts onder ons die dit lezen weten dat het inkomen pas vanaf december dat jaar wordt meegerekend, en niet het hele jaar). De persoon aan de lijn vertelde mij met een beetje boze stem dat ik de stufi direct moest stop zetten. Ik vertel hem het hele verhaal van de decaan, waarnaar hij toch even ging informeren en mij later gelijk gaf. Ik heb het toen terug gestort omdat ik en de medewerkers van DUO niet begrijpen hoe het bijverdienen precies werkt.

In juni 2011 ben ik over de bijverdien grens heen gegaan i.v.m. onregelmatige diensten en toeslagen. Ik ben toen snel naar het service kantoor gegaan om alles goed te regelen. Er staat meerdere keren op de website dat als je 30 jaar of ouder bent contact moet opnemen met DUO. Ik kreeg toen te horen dat er 2 opties waren: of stop zetten en daarna zal ik nooit meer stufi krijgen of door laten lopen. In dat geval moet ik dus alles terug betalen, voor het hele jaar omdat ik gewoon moet doorwerken om de rekeningen te betalen. Ik ben 30 jaar en ik neem contact op met DUO om vervolgens dit te horen. Kunnen ze dat slechte nieuws niet gewoon op de website zetten!

En zo eindigt mijn stufi, kon het geld goed gebruiken want het studeren is niet goedkoop. Ben een goede student en zal mijn diploma zoals het er nu uitziet behalen. Had ik maar niet 30 moeten zijn :lol:

robinn89
Berichten: 24
Lid geworden op: 12 jul 2011 12:35

Re: Mijn verhaal

Ongelezen bericht door robinn89 »

ik snap de vraag niet?

bianca82
Berichten: 771
Lid geworden op: 24 nov 2010 15:36
Locatie: nederland

Re: Mijn verhaal

Ongelezen bericht door bianca82 »

is geen vraag maar een verhaal

op dit forum krijg je niet alleen vragen

Gesloten