LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Moet je als uitwonende student thuis zijn voor controle DUO?

Krijg je studiefinanciering? Of ben je al jouw lening aan het afbetalen? Bespreek hier jouw ervaringen.
nitiox
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 mei 2017 11:52

Moet je als uitwonende student thuis zijn voor controle DUO?

Ongelezen bericht door nitiox »

Beste,

Ik ben uitwonend. Echter heb ik een vraagje, ik ben overdag niet vaak thuis. Ik woon boven een gesloten café en de voordeur is gesloten en de deurbel hiervan doet het niet. Ik gebruik de achterdeur om naar binnen te gaan.

Nu is mijn vraag, laten de controleurs een brief achter of iets dergelijks als ze zijn geweest voor de controle. Of nemen ze contact op voor een afspraak? Een ander vraagje is, ik betaal de huur, energiekosten en waterkosten zelf via mijn rekening. Ik heb ook een huurcontract. Dit is neem ik aan voldoende voor duo toch? Ik ben namelijk bang dat de controleurs langs komen en mij niet thuis treffen en mijn studiefinanciering hierdoor stop zetten.


Bij voorbaat dank voor reactie.
Laatst gewijzigd door Radar op 11 mei 2017 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ter verduidelijking onderwerp

Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: Moet je als uitwonende student thuis zijn voor controle DUO?

Ongelezen bericht door Appie83 »

Duo controleert of je staat geregistreerd op het adres die je aan hebt doorgegeven. Van belang is dus dat je bent ingeschreven in de gemeente waar je woont en dat moet dus overeenkomen met het woonadres die je aan Duo hebt doorgegeven.
Op de site staat wel dat ze ook controleren door middel van huis bezoeken maar ik heb daar nooit iemand over gehoord. Wil natuurlijk niet zeggen dat het niet gebeurt. Ik vermoed dat ze een brief achterlaten dat ze zijn langs geweest, een afspraak maken lijkt me niet. De straf is overigens niet mals als je de boel oplicht:
Onterechte uitwonendenbeurs

Heeft u onterecht een uitwonendenbeurs gekregen, dan moet u die uiteraard terugbetalen. Daarnaast kan DUO een bestuurlijke boete opleggen die u direct en ineens moet betalen. De boete bedraagt 50% van de te veel toegekende studiefinanciering. Het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) int deze boete. Ook familieleden en vrienden kunnen een boete opgelegd krijgen, als zij hebben meegewerkt aan het onterecht ontvangen van de uitwonendenbeurs. Bij herhaling vervalt uw recht op studiefinanciering en wordt de boete 100%.
Kortom als je er daadwerkelijk woont en je hebt je ingeschreven dan hoef je je nergens zorgen om te maken.

stofzuigertje

Re: Moet je als uitwonende student thuis zijn voor controle DUO?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Meestal controleren ze bij je ouders of vorige adres.

Vaak logeren elders is ook verdacht.
Maar jou OV kaart laat zien waar je naar toe gaat, en ook je mobiel.
Die provider info is het bewijs dat je daar regelmatig komt.

Je bent niet verplicht daar regelmatig te zijn.
Ingeschreven is niet voldoende, sommige doen dat voor hogere uitkering namelijk.
Je mag overdag studeren en elke avond een open cafe bezoeken of naar club of zo gaan!

Je bent mobiel bereikbaar en dan moeten zij maar even bellen op mobiel als er niemand thuis is.
Ook hebben vele geen bel op voordeur omdat ze samen wonen en moet je mobiel bellen bij voordeur.....

Bel afgesloten, 06 xxxx xxxx staat er steeds vaker!

Gesloten