LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] OV-schuld

Krijg je studiefinanciering? Of ben je al jouw lening aan het afbetalen? Bespreek hier jouw ervaringen.
PD87
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 okt 2012 20:22

OV-schuld

Ongelezen bericht door PD87 »

Laat ik hier even mijn verhaal plaatsen.

Afgelopen juli ben ik afgestudeerd voor mijn HBO. 4 juli heb ik hiervoor de diploma-uitreiking voor gehad . De dag daarna heb ik gelijk mijn studiefinanciering en mijn recht op een OV-studentenkaart vanaf 1 augustus stopgezet. Ik heb daarna echter niet snel gehandeld met het afhalen van dat abonnement bij een dergelijk punt waar dat kan (stom van mij, maar goed niets aan te doen).

Toen ik terug kwam van vakantie (14 augustus) ben ik direct naar een OV-terminal gelopen en heb ik mijn nieuwe abonnement opgehaald. Die terminal gaf aan dat mijn weekabonnement geldig zou zijn tot 7-9-2012. Dat vond ik al raar, want normaal gesproken stopt bij de DUO alles vanaf de eerste van de maand. Enfin, ik dacht bij mezelf dat ik mijn plicht had gedaan en gebruikte vanaf dat moment mijn OV-studentenkaart niet meer, ook niet voor korting.

Nu heb ik ondertussen een boete binnen gekregen van de complete maand augustus. De eerste helft vind ik volkomen terecht en die wil ik daarom absoluut betalen. De tweede helft vond ik echter dubieus, omdat ik het nieuwe abonnement op 14 augustus had opgehaald. Daar heb ik voor gebeld en diegene aan de telefoon bleef steevast volhouden dat ik niet de 14de, maar de 15de mijn abonnement had aangepast. Naar een hoop vragen kon hij daar niks aan veranderen en moest ik maar betalen (zoals het altijd gaat bij DUO dus).

Nu komt het. Gisteren kreeg ik wederom een boete binnen van bijna €100. Die dus in principe voor de eerste helft van september is. Dat terwijl ik toch echt op 14 augustus alles in orde had zelfs volgens die medewerker van DUO zelf.

Nu heb ik DUO nog niet kunnen bellen, maar heeft iemand een idee hoe groot mijn kans is dat ik die tweede boete kan laten kwijt schelden, aangezien dit dus absoluut geen fout van mijn kant is. Nou ja, ik had kunnen bellen waarom mijn abonnement op 7 september pas zou eindigen, maar geen enkel persoon zou dat waarschijnlijk gedaan hebben.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: OV-schuld

Ongelezen bericht door dhc »

Ik denk niet dat er iemand is die inhoudelijk reageert. Ga morgen eerst maar even met DUO bellen, lijkt me het beste....

ManonvE
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 okt 2013 15:04

Re: OV-schuld

Ongelezen bericht door ManonvE »

Hierbij mijn verhaal,
Ik ben in 2012 begonnen met mijn studie helpende niveau 2 aan het summa college.
Daarvoor had ik een weekabonnement op mijn ov. Toen mijn studie afgerond en behaald was heb ik mijn studiefinanciering stop gezet bij duo. Ik was er echter niet van op de hoogte dat daarbij niet automatisch mijn ov werd stop gezet. ik kreeg 2 september een brief met een schuld van 194,- hier heb ik dan ook meteen duo voor gebeld, de vrouw die ik dat moment aan de telefoon had zei tegen mij als je je ov vandaag nog stop zet blijft het bij deze 194 euro. Dus heb ik dit ook meteen gedaan.
Nu had ik de accept giro per ongeluk terug gestuurd naar duo in plaats van naar de bank. Ik heb vandaag terug gebeld naar duo of zij mij een nieuwe acceptgiro konden sturen en daarbij kreeg ik vandaag te horen dat er nog een extra 100 euro bij zou komen omdat ik mijn ov pas 2 september heb stop gezet. Ook heb ik 2 september pas de brief gekregen waarin stond dat ik schulden zou hebben. Waar ik me al deze tijd niet bewust van ben geweest. Naar aanleiding van dit verhaal heb ik een klacht ingediend en wacht ik nu hun beslissing af, ik zou ook niet weten waar ik dit geld vandaan zou moeten toveren. Ook begrijp ik nu waar al die studie schulden en schulden onder jongeren vandaan komen. Ik vind daarbij dat onze regering wel wat meer duidelijkheid mag creëren in financiële zaken. Ik hoop dat er in deze dagen een geld boompje in mijn tuin gaat groeien. Helaas acht ik deze kans klein.

Hoe groot zal mijn kans zijn dat die 100 euro kwijt gescholden word na het indienen van een klacht?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: OV-schuld

Ongelezen bericht door sjohie »

ManonvE schreef:Hierbij mijn verhaal,
Ik ben in 2012 begonnen met mijn studie helpende niveau 2 aan het summa college.
Daarvoor had ik een weekabonnement op mijn ov. Toen mijn studie afgerond en behaald was heb ik mijn studiefinanciering stop gezet bij duo. Ik was er echter niet van op de hoogte dat daarbij niet automatisch mijn ov werd stop gezet. ik kreeg 2 september een brief met een schuld van 194,- hier heb ik dan ook meteen duo voor gebeld, de vrouw die ik dat moment aan de telefoon had zei tegen mij als je je ov vandaag nog stop zet blijft het bij deze 194 euro. Dus heb ik dit ook meteen gedaan.
Nu had ik de accept giro per ongeluk terug gestuurd naar duo in plaats van naar de bank. Ik heb vandaag terug gebeld naar duo of zij mij een nieuwe acceptgiro konden sturen en daarbij kreeg ik vandaag te horen dat er nog een extra 100 euro bij zou komen omdat ik mijn ov pas 2 september heb stop gezet. Ook heb ik 2 september pas de brief gekregen waarin stond dat ik schulden zou hebben. Waar ik me al deze tijd niet bewust van ben geweest. Naar aanleiding van dit verhaal heb ik een klacht ingediend en wacht ik nu hun beslissing af, ik zou ook niet weten waar ik dit geld vandaan zou moeten toveren. Ook begrijp ik nu waar al die studie schulden en schulden onder jongeren vandaan komen. Ik vind daarbij dat onze regering wel wat meer duidelijkheid mag creëren in financiële zaken. Ik hoop dat er in deze dagen een geld boompje in mijn tuin gaat groeien. Helaas acht ik deze kans klein.

Hoe groot zal mijn kans zijn dat die 100 euro kwijt gescholden word na het indienen van een klacht?
Na alle communicatie vanuit DUO en welbekende ellende van medestudenten, weet jij niet dat je zélf je ov-kaart op moet zeggen? What's next, moet onze regering na een wc-bezoek je bips komen afvegen???

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: OV-schuld

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Die oproep van de Koning voor een participatiemaatschappij was zo gek nog niet. Het wordt tijd dat mensen weer eens zelfstandig gaan denken en handelen en zich niet afhankelijk maken van anderen.

Gesloten