LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] studieschuld nieuwe vs. oude regels draagkracht

Krijg je studiefinanciering? Of ben je al jouw lening aan het afbetalen? Bespreek hier jouw ervaringen.
bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: studieschuld nieuwe vs. oude regels draagkracht

Ongelezen bericht door bprosman »

voor de eerste vier jaar studie
Er zijn maar heel weinig studenten die moeten werken om rond te komen en dan hun studie in 4 jaar halen.

IsabelV
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 feb 2015 00:33

Re: studieschuld nieuwe vs. oude regels draagkracht

Ongelezen bericht door IsabelV »

Erg schikken wat er allemaal over Duo te lezen is op Radar. Met betrekking tot dit onderwerp ben ik erg benieuwd wat de bundeling van anderen heeft opgebracht. Zijn zij al iets verder gekomen? Is dit ooit tot stand gekomen. Ook de facebookpagina waar vaker om gevraagd is die zou moeten bestaan is er niet. Is Duomwerkelijk zo onaantastbaar. Zelfs wettelijk zijn ze nooit echt eerlijk aangepakt.

Zelf heb ik een vraag naar aanleiding van dit hele verhaal. Ook zit ik met een behoorlijke schuld en heb netjes afbetaald al 6 jaar en zit nog met 9 jaar. Val alleen omder de oude regeling en was even best. Tot ik nu een partner heb gekregen. Hoe Duo het op de site meld kan op meerdere manieren worden begrepen. Ze zeggen wanneer er een partner is en hij word niet meegerekend dan word er voor iedere maand een maand bijgeteld. Ik vind het niet terecht dat hij voor mijn schuld moet opdraaien en onder zo'n voorwaarde was ik toen der tijd ook nooit gaan studeren. Of beter gezegd een schuld aangegaan. Is heel bewust geweest.

Even niet reacties hierop als deze: je moet terugbetalen. Ik zeg ja wel eerlijk net als anderen met de voorwaarden zoals ik ze ben aangegaan en niet met regeltjes die worden aangevuld met voorwaarden waar ik nog nooit van heb gehoord. Of waarom heb je een schuld? Ook al meerderen hebben in dit forum hele duidelijke argumenten gegeven waarom dit wel mogelijk is zonder een luilak te zijn. Ik verwijs dan ook gelijk naar deze antwoorden. Deze oud studenten hebben zich heel duidelijk geargumenteerd.

Even terug
De moeilijkheid zit hem hierin
of ze nu Bedoelen

1.
Mijn partner die dus niet meebetaald - onder de oude regeling

-Hij betaald niet mee dus er komt nooit meer een einde aan dit termijn. Iedere maand een maand erbij is dus tot ik er niet meer ben of de schuld met alle rente (na jaren) is afgelost in totaal.

-Of ze bedoelen iedere maand een maand erbij 9 jaar lang. Dus het word dan nog 18 jaar afbetalen.

Dat is deel één van mijn probleem van de onduidelijkheid

2.
Dan nog een punt. Dit jaar kan ik ben ik berekend op 0 euro aflossen omdat mijn inkomen beneden het minimum is. Erg vervelend/lastig/moeilijk/de rest van de synoniemen. Maar las eerder al in het forum dat er dan ook niet meer van die 9 jaar zal afgaan. Is dat zo. Dat je na een draagkrachtmeting die eindigd op nul word gezien als niet betaler en de schuld vooruit schuift?

Ik heb heel erg veel gelezen op internet en mischien is dit niet waar.
Er zou nu gezegd kunnen worden bel DUO...

Het probleem met Duo is nu, ..als ik hun informatie vraag kunnen ze me wel dit of dat zeggen maar er een schiftelijk bewijs van krijgen dien ze niet want het staat toch op de site... En daarna kan wat gezegd word ineens anders gedraaid worden omdat wat op de site staat dubbel geinterpeteerd kan worden.

Wat is hier aan te doen?
Iemand advies of verduidelijking?
En zo ja is deze onduidelijkheid een vorm van bewuste verwarring.
Ik wil daar niet over 18 jaar afbetalen achter komen.

Dextertje
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 okt 2013 12:17

Re: studieschuld nieuwe vs. oude regels draagkracht

Ongelezen bericht door Dextertje »

Zelf heb ik een vraag naar aanleiding van dit hele verhaal. Ook zit ik met een behoorlijke schuld en heb netjes afbetaald al 6 jaar en zit nog met 9 jaar. Val alleen omder de oude regeling en was even best. Tot ik nu een partner heb gekregen. Hoe Duo het op de site meld kan op meerdere manieren worden begrepen. Ze zeggen wanneer er een partner is en hij word niet meegerekend dan word er voor iedere maand een maand bijgeteld. Ik vind het niet terecht dat hij voor mijn schuld moet opdraaien en onder zo'n voorwaarde was ik toen der tijd ook nooit gaan studeren. Of beter gezegd een schuld aangegaan. Is heel bewust geweest.
Het is niet heel ingewikkeld. Als je onder de oude regeling terugbetaalt dan betaal je niet op basis van inkomen terug (draagkracht). Hier kun je echter wel voor kiezen (aanvraag verlagen maandbedrag). Hier moet je dan om denken:

- Als je een partner hebt moet je aangeven of het partnerinkomen wel of niet meegerekend mag worden. Als je het partnerinkomen mee laat tellen dan blijft gelden dat als er na 15 jaar aflossen nog een bedrag open staat dit wordt kwijtgescholden. Als je er echter voor kiest om dit niet te willen doen (om je partner niet te belasten met jouw schuld of een andere reden) dan wordt voor elke maand dat je dit doet een extra maand bij de looptijd van 15 jaar opgeteld. Met een draagkracht van 0,- kom je dan dus nooit van je schuld af, terwijl de rente gewoon doorloopt.

- Stel je nu eens voor dat bovenstaande regel niet bestond. Je hebt zelf geen weinig inkomen maar je partner wel. Je woont samen en hebt samen dan ook een prima inkomen. Je betaalt 15 jaar lang niets af want je betaalt naar draagkracht op basis van jouw lage inkomen. Dan zou het toch raar zijn om de schuld dan maar te laten vervallen? Terwijl je samen alle mogelijkheden had om de schuld af te lossen. Het gaat immers wel om geld wat je daadwerkelijk hebt gekregen van een overheidsorganisatie. Veel mensen zouden gewoon zeggen dat het diefstal van hun belastinggeld zou zijn.

- Als je niet naar draagkracht betaalt betaal je het bedrag om precies na 15 jaar op nul uit te komen. Ook als er meer draagkracht is hoef je uiteraard nooit meer te betalen dan dat bedrag.

Mijn conclusie is dat de regels vrij helder en logisch zijn op dit punt. Ik raad je nog steeds aan om contact op te nemen met DUO voor advies wat specifiek voor jou geldt.

Hoop dat je er iets mee kunt.

Dextertje
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 okt 2013 12:17

Re: studieschuld nieuwe vs. oude regels draagkracht

Ongelezen bericht door Dextertje »

Je kan overigens in de situatie komen dat je een grote schuld al een paar jaar naar draagkracht aflost (zonder partner) met een heel laag draagkrachtbedrag. Als je dan een partner krijgt kan het voordeel wat je de afgelopen jaren dacht te hebben wel nadelig voelen:

- Je hebt een paar jaar lang je schuld nauwelijks weten te verkleinen. Als je dan de schuld gaat verdelen over de resterende maanden kan het zo uitpakken dat het te betalen bedrag heel hoog uitvalt. Er zijn immers minder maanden over van de 15 jaar aflossen terwijl de schuld nog wel erg hoog is.

mark.ebbers
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 aug 2016 15:06
Contacteer:

Re: studieschuld nieuwe vs. oude regels draagkracht

Ongelezen bericht door mark.ebbers »

ik was benieuwd wat er o.a. uit die rechtzaak is voortgekomen. iemand een idee?

Gesloten