LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Van het HBO naar het MBO hoe zit dat met studiefinanciering?

Krijg je studiefinanciering? Of ben je al jouw lening aan het afbetalen? Bespreek hier jouw ervaringen.
Hawkie
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 okt 2013 15:12

Van het HBO naar het MBO hoe zit dat met studiefinanciering?

Ongelezen bericht door Hawkie »

Dag allemaal,

Ik heb besloten na veel wikken en wegen om na 4 jaar op het hbo gezocht te hebben om toch maar op het mbo te gaan studeren. Dit i.v.m. een meer praktische aanpak. Nu is mijn vraag of de studiefinanciering(prestatiebeurs), die ik reeds al ontvangen heb op het HBO, nog steeds een prestatiebeurs blijft op het MBO? Of dat die wordt omgezet in een lening en ik die dus moet gaan terugbetalen.. Hopelijk weten jullie hierop een antwoord.

Op de sites wordt dit aangegeven:

Als je binnen de diplomatermijn van tien jaar je diploma behaalt, wordt je prestatiebeurs omgezet in een gift.

èn

Volg je een opleiding in het hoger onderwijs of in het mbo niveau 3 of 4? Dan valt je studiefinanciering (basisbeurs, eventuele aanvullende beurs en studentenreisproduct) onder de prestatiebeurs.

maar er wordt niet duidelijk uitgelegd of je op je prestatiebeurs een prestatiebeurs blijft op het mbo.

Groetjes
Laatst gewijzigd door Hawkie op 06 okt 2013 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Van het HBO naar het MBO hoe zit dat met studiefinanciering?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Beetje vreemde redenering, daar HBO ook een praktijkopleiding is. Lijkt me zonde van al die jaren en bovendien heb je veel betere baan kansen. Lijkt me eerder dat er wat anders aan de hand is (toch te moeilijk of zo)...

Anyway, overstappen kost je volgens mij je prestatiebeurs. Je bent dan immers niet geslaagd voor je opleiding en verlaat deze zonder diploma. Ik denk, en m.i. terecht, dat je mag gaan terugbetalen.

Dextertje
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 okt 2013 12:17

Re: Van het HBO naar het MBO hoe zit dat met studiefinanciering?

Ongelezen bericht door Dextertje »

Bij het overstappen van HBO naar MBO en studiefinanciering is het volgende van belang:

Met een MBO-diploma is het nooit mogelijk om verkregen prestatiebeurs van het HBO om te zetten in een gift. Dit kan enkel met een HBO of WO-master diploma.

Daarnaast is het maar de vraag of u nog in aanmerking komt voor studiefinanciering voor het MBO. Zodra de laatste maand van de 48 maanden prestatiebeurs voor hoger onderwijs is verbruikt kan er geen prestatiebeurs voor het MBO meer worden aangevraagd.

Dus als de prestatiebeurs voor het hoger onderwijs nog niet volledig is verbruikt kan er nog recht zijn op 4 jaar prestatiebeurs voor het MBO. De prestatiebeurs van het hoger onderwijs moet ondanks een MBO diploma wel worden terugbetaald.

Heb zelf bij de klantenservice gewerkt bij DUO. Dat is echt de enige juist plek om zekerheid te krijgen.

Gesloten