LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verzamelinkomen van vader

Krijg je studiefinanciering? Of ben je al jouw lening aan het afbetalen? Bespreek hier jouw ervaringen.
whatwhat
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 nov 2008 14:43

Verzamelinkomen van vader

Ongelezen bericht door whatwhat »

Hallo allemaal,

Ik ben dit jaar aan een HBO opleiding begonnen, na een periode van 3 jaar zonder opleiding.

Nu heb ik vroeger domme keuzes gemaakt, waardoor ik de laatste 3 jaar niets anders heb gedaan dan IB-Groep terugbetalen.

Goed, 3 jaar verder, schuld afgelost, inmiddels een eigen woning besloot ik verder te studeren. Nu krijg ik maar 250 euro van de IB-Groep.

Zowiezo vind ik het best dat ik nog wat krijg, maar in mijn ogen hoor ik meer te krijgen. Allereerst verdient mijn moeder zo'n 30.000 per jaar. En mijn vader heb ik tussen mijn 12e en 20e jaar niet gezien of gesproken. Rond mijn 21e heb ik kort contact met hem gehad, dat nu weer is verbroken.

Goed nu mijn punt. IB-Groep stelt mijn studiefinanciering dus op 250 per maand + 250 bijdrage van mijn moeder.

Ik vond dit een absurde beslissing aangezien ik moeilijk bij mijn moeder kan aankloppen voor dit geld, terwijl zij een huis betaalt en mijn 2 broertjes bij haar wonen. Kortom ze heeft zelf dat geld wel nodig.

Ik dus een bezwaar ingediend en dan word er mij verteld dat mijn vader blijkbaar voldoende verdiend. Nu heb ik nagekeken op hun rekenmachine op de website van IB-Groep. Stel mijn vader verdiend per jaar 30.000 euro, dan hoor ik nog 300 euro te krijgen van hun!!!

Sterker nog in de tijd dat ik contact had met hem zat hij in de bijstand!!

Nu heeft die ******* al niet veel voor me betekend en nu gebeurd dit.
Hoe kom ik aan zijn gegevens? Is het mogelijk voor me om zijn verzamelinkomen op te vragen?
Ik heb het geprobeerd via IB-Groep, die sturen mij doodleuk een brief na 6 weken met: We weten uw vaders verzamelinkomen al, dit hoeft u niet te weten.

Wat mij nou zo boos maakt is dat ik mensen ken die per maand 600 euro krijgen omdat ze zijn ingeschreven en nooit naar school gaan, bovendien uitwonend staan ingeschreven terwijl ze bij hun ouders wonen.

Ik daarentegen die het geld daadwerkelijk kunt gebruiken om mijn kosten te betalen word lekker hard genaaid!


Wat moet ik nu hiermee? Advies is zeer welkom en ik bedank u alvast voor de aandacht.

Chris

Waterlelie
Berichten: 287
Lid geworden op: 22 dec 2007 01:15

Re: Verzamelinkomen van vader

Ongelezen bericht door Waterlelie »

Het is niet anders, je vader staat gereistreerd als je vader bij de bevolkingsregister en daar houden ze natuurlijk ook rekening mee om zo te kunnen berekenen hoeveel je recht op heb.

Wat je kan doen is in beroep gaan bij de IB-groep.

whatwhat
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 nov 2008 14:43

Re: Verzamelinkomen van vader

Ongelezen bericht door whatwhat »

Dit heb ik gedaan. Helaas hebben ze het niet gegrond verklaard. Dat omdat ik niet de gegevens van mijn vader heb om mijn punt sterk te verdedigen.
Als ik een verzoek indien om hier achter te komen, willen ze dit niet bekend maken. Ik zit hier maar een beetje tussen 2 muren zeg maar.

Ik wilde weten of ik dit misschien op een andere manier kan aanpakken of misschien naar de gemeentehuis gaan om daar het verzamelinkomen van mijn vader te krijgen.

Waterlelie
Berichten: 287
Lid geworden op: 22 dec 2007 01:15

Re: Verzamelinkomen van vader

Ongelezen bericht door Waterlelie »

De verzamelinkomen van je vader zal je niet zomaar krijgen, als je tenminste door je vader gemachtigd bent. Maar je bent uitwonend, waarom krijg je zo weinig? Je krijgt toch basis + aanvullende beurs??

Volgens mij is de basisbeurs voor iedere uitwonende HBO student € 255,64 en de aanvullende beurs wordt aan de hand van de inkomensgegevens van je ouders berekend.

whatwhat
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 nov 2008 14:43

Re: Verzamelinkomen van vader

Ongelezen bericht door whatwhat »

Ja precies. Ik krijg alleen maar basisbeurs en aanvullende beurs krijg ik dus niet, omdat volgens de IBG mijn ouders genoeg verdienen.
Daar bovenop vinden ze dat mijn moeder genoeg verdient om nog eens per maand 250 euro aan mij zou kunnen afdragen.

Dit vind ik dus nergens op slaan en heb dit gemeld bij het bezwaarschrift. Mijn moeder verdiend 30.000 per jaar en om GEEN aanvullende beurs te krijgen zou mijn vader ook ongeveer dit bedrag moeten verdienen. Dit is toch echt niet het geval, maar dit heb ik helaas niet zwart op wit. Vandaar dat ik dit probeer uit te zoeken.

whatwhat
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 nov 2008 14:43

Re: Verzamelinkomen van vader

Ongelezen bericht door whatwhat »

Punt 1: Ik weet dat mijn moeder niet verplicht is dit te betalen. Het gaat er mij om dat dit belachelijk is dat ze verwachten dat je moeder of vader je gaat helpen, terwijl ik al 22 jaar ben en op mezelf woon.

Punt 2: Ik heb sinds mijn 12e al geen contact met me vader dat klopt, maar ik heb hem 2 jaar geleden wel gezien en bij hem thuis geweest. Daar zijn Nederlands niet al te best is vroeg hij mij of ik kon helpen met zijn papieren, omdat hij bijstand had aangevraagd en ook gekregen.

Punt 3: Ik weet heus wel dat ik mijn vaders verzamelinkomen buiten beschouwing kan laten, maar als jij daadwerkelijk die formuliert aanklikt dan zie je wat voor belachelijke bewijzen ze van je vragen. En eerlijk gezegd kan ik deze bewijzen niet leveren.

Castell
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 nov 2008 13:57

Re: Verzamelinkomen van vader

Ongelezen bericht door Castell »

Ik had precies het zelfde verhaal..


Dus heb ik ze verteld dat ik niet rond kwam en dat ik niks van me vader kreeg.

Enige oplossing was (zeiden ze): Je vader voor de rechter slepen

Ik dacht ja dag zo erg is het niet :lol:

Marenda
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jan 2009 14:13

Re: Verzamelinkomen van vader

Ongelezen bericht door Marenda »

Je hoeft niet perse je vader voor de rechter te slepen, ik heb ook zoiets gehad en heb het via mijn advokaat gespeelt.
Ik weet niet of het ook handig is in jouw geval, ik heb alleen een handtekening van mijn vader nodig gehad en mijn advokaat heeft dit geregeld. (dit was de toestemming om het bij de belastingdienst aan te vragen, maar ik denk dat je ook zoiets kan doen met een brief waarin je je vader kan vragen naar zijn jaarlijkse inkomen.)

Helaas kost een advokaat centen maar misschien kom je hiermee wel verder.

(en Castell, bedoelde de eerste zin niet als reactie op jou, want soms is het inderdaad een goed idee om hem voor de rechter te slepen, hiermee heb ik mijn resterende alimentatie uiteindelijk toch gekregen van mijn vader)

Gesloten