LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] DUO Aanvullende beurs buiten beschouwing inkomen ex-partner

Krijg je studiefinanciering? Of ben je al jouw lening aan het afbetalen? Bespreek hier jouw ervaringen.
Zimmy
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 jun 2018 19:28

DUO Aanvullende beurs buiten beschouwing inkomen ex-partner

Ongelezen bericht door Zimmy »

Ben gescheiden vader aan wie de kinderen zijn toegewezen door de rechter (ex heeft nog wel gezag).
Woon met mijn 3 kinderen in huis waarvan de oudste sinds september 2017 aan het studeren is aan de Hogeschool
Besluit rechter is dat ex-partner geen alimentatie voor de kinderen hoeft te betalen omdat haar inkomen (uitkering) daar ontoereikend voor is.
Ik sta er dus alleen voor wat betreft financiën.

Bij aanvraag aanvullende beurs kan je verzoeken om bij de vaststelling van het bedrag aanvullende beurs geen rekening te houden met inkomen ex-partner. Op dit aanvraagformulier staan 6 mogelijke situaties vermeld:

1. ik heb tenminste vanaf mijn 12e jaar geen contact meer met mijn vader of moeder
2. ik heb een ernstig structureel conflict met mijn vader of moeder
3. het gezag van mijn ouder is beeindigd
4. ik weet niet waar mijn ouder woont
5. mijn vader heeft me niet erkend
6. de vastgestelde alimentatie is al 12 maanden of langer oninbaar

Mijn situatie (moeder hoeft geen alimentatie te betalen want ze heeft te weining inkomen) staat daar niet tussen. En dus zegt DUO: inkomen van de ex-partner nemen wij wel mee in berekening aanvullende beurs.

Hoe krom is dat: als een ex-partner de vastgestelde alimentatie al 12 maanden of langer niet betaalt wordt dat inkomen wel buiten beschouwing gelaten (en krijg de student fors meer aanvullende beurs). Geeft de rechter aan dat er geen alimentatie betaald kan worden door de ex-partner dan neemt DUO dat inkomen wel mee bij de berekening van de aanvullende beurs.

Heb dit voorgelegd aan een jurist. Die begrijpt dat dit onrechtvaardig is maar geeft aan dat procederen (na vele bewaarschrijften) geen zin heeft. Om de simpele reden dat mijn situatie niet behoort tot de 6 vermelde situaties.

Iemand in deelde sitautie of met een vergelijkbare ervaring?

Lowieze
Berichten: 6592
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: DUO Aanvullende beurs buiten beschouwing inkomen ex-partner

Ongelezen bericht door Lowieze »

Tja, het is zoals het is. Uw ex-partner zal wel bericht van DUO krijgen wat zij geacht wordt mee te betalen aan de studie, maar ook dat is geen verplichting.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: DUO Aanvullende beurs buiten beschouwing inkomen ex-partner

Ongelezen bericht door tttlocke »

Zimmy schreef: Hoe krom is dat: als een ex-partner de vastgestelde alimentatie al 12 maanden of langer niet betaalt wordt dat inkomen wel buiten beschouwing gelaten (en krijg de student fors meer aanvullende beurs). Geeft de rechter aan dat er geen alimentatie betaald kan worden door de ex-partner dan neemt DUO dat inkomen wel mee bij de berekening van de aanvullende beurs.

Heb dit voorgelegd aan een jurist. Die begrijpt dat dit onrechtvaardig is maar geeft aan dat procederen (na vele bewaarschrijften) geen zin heeft. Om de simpele reden dat mijn situatie niet behoort tot de 6 vermelde situaties.

...
De rechter beslist dat er geen alimentatie betaald hoeft te worden. Niet dat er geen alimentatie betaald kan worden.
Of iets als 'onrechtvaardig' of 'krom' ervaren wordt, is subjectief. Als u niet gescheiden zou zijn, dan zou het inkomen van uw partner toch ook meegenomen worden in de beoordeling?

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: DUO Aanvullende beurs buiten beschouwing inkomen ex-partner

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als het inkomen van ex zo laag is dat er geen alimentatie betaald hoeft te worden, zal dat ook geen, of nauwelijks, invloed hebben op de hoogte van de aanvullende beurs.

Er zijn tenslotte wel twee huishoudens.

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: DUO Aanvullende beurs buiten beschouwing inkomen ex-partner

Ongelezen bericht door yan »

. de vastgestelde alimentatie is al 12 maanden of langer oninbaar
Alimentatie bedrag is 0.
0 wordt niet geïnd. dus oninbaar.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: DUO Aanvullende beurs buiten beschouwing inkomen ex-partner

Ongelezen bericht door tttlocke »

yan schreef:
. de vastgestelde alimentatie is al 12 maanden of langer oninbaar
Alimentatie bedrag is 0.
0 wordt niet geïnd. dus oninbaar.
Leuk bedacht. Maar ik zou zeggen: perfect inbaar. Per definitie.

Wat niet wegneemt dat het toch mogelijk zou kunnen zijn dat de situatie van TS in deze categorie mag vallen.
Dat zou ik dan weer onrechtvaardig vinden voor ouders die niet gescheiden zijn.
Laatst gewijzigd door tttlocke op 14 jun 2018 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: DUO Aanvullende beurs buiten beschouwing inkomen ex-partner

Ongelezen bericht door mahadma »

Of deze case vergelijkbaar is weet ik niet zeker. maar:
meneer en mevrouw gaan scheiden.
Meneer betaalt geen alimentatie voor de kids.
De soos zegt tegen mevrouw: u heeft er recht op dus trekken wij het van uw uitkering af (hoewel u niet krijgt).
Gevolg: op kosten van de soos advocaat die naar de rechter gaat tegen de soos en de soos wordt veroordeeld omdat de alimentatie niet ontvangen wordt.
Mevrouw krijgt nu volledige soos uitkering.
De alimentatie wordt via het LBIO geïnd door de soos. Hoewel ze die ook niet krijgen.
De soos heeft nu een vordering op meneer en die kunnen wèl beslag leggen op uitkering/salaris, wat mevrouw zelf niet kan.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: DUO Aanvullende beurs buiten beschouwing inkomen ex-partner

Ongelezen bericht door tttlocke »

mahadma schreef:Of deze case vergelijkbaar is weet ik niet zeker. maar:
meneer en mevrouw gaan scheiden.
Meneer betaalt geen alimentatie voor de kids.
De soos zegt tegen mevrouw: u heeft er recht op dus trekken wij het van uw uitkering af (hoewel u niet krijgt).
Gevolg: op kosten van de soos advocaat die naar de rechter gaat tegen de soos en de soos wordt veroordeeld omdat de alimentatie niet ontvangen wordt.
Mevrouw krijgt nu volledige soos uitkering.
De alimentatie wordt via het LBIO geïnd door de soos. Hoewel ze die ook niet krijgen.
De soos heeft nu een vordering op meneer en die kunnen wèl beslag leggen op uitkering/salaris, wat mevrouw zelf niet kan.
Nee, deze case is niet vergelijkbaar.
Sterker nog, het heeft er geen fluit mee te maken.
In de door u geschetste situatie gaat het over het weigeren te betalen van (ongetwijfeld vastgestelde) alimentatie en hoe die alsnog te innen en de effecten op een uitkering voor de andere partner. In het geval van TS gaat het over berekening studiebeurs en welke inkomens daarin meegenomen moeten worden in het geval de rechter heeft vastgesteld dat één van de partners geen alimentatie hoeft te betalen.
Appels en peren.

Zimmy
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 jun 2018 19:28

Re: DUO Aanvullende beurs buiten beschouwing inkomen ex-partner

Ongelezen bericht door Zimmy »

Lady1234 schreef:Maar als het inkomen van ex zo laag is dat er geen alimentatie betaald hoeft te worden, zal dat ook geen, of nauwelijks, invloed hebben op de hoogte van de aanvullende beurs.

Er zijn tenslotte wel twee huishoudens.
Getriggerd door je opmerking nog eens goed de beschikking gelezen: omdat mijn ex in een (veel te) dure woning is gaan wonen blijft er op nasis draagkrachtberekening van haar uitkering onvoldoende over om bij te dragen.

Verschil hoogte aanvullende beurs is €350 per maand, dus €4.200 per maand. Een serieus bedrag dus

Zimmy
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 jun 2018 19:28

Re: DUO Aanvullende beurs buiten beschouwing inkomen ex-partner

Ongelezen bericht door Zimmy »

tttlocke schreef:
Zimmy schreef: Hoe krom is dat: als een ex-partner de vastgestelde alimentatie al 12 maanden of langer niet betaalt wordt dat inkomen wel buiten beschouwing gelaten (en krijg de student fors meer aanvullende beurs). Geeft de rechter aan dat er geen alimentatie betaald kan worden door de ex-partner dan neemt DUO dat inkomen wel mee bij de berekening van de aanvullende beurs.

Heb dit voorgelegd aan een jurist. Die begrijpt dat dit onrechtvaardig is maar geeft aan dat procederen (na vele bewaarschrijften) geen zin heeft. Om de simpele reden dat mijn situatie niet behoort tot de 6 vermelde situaties.

...
De rechter beslist dat er geen alimentatie betaald hoeft te worden. Niet dat er geen alimentatie betaald kan worden.
Of iets als 'onrechtvaardig' of 'krom' ervaren wordt, is subjectief. Als u niet gescheiden zou zijn, dan zou het inkomen van uw partner toch ook meegenomen worden in de beoordeling?
Als je niet gescheiden bent draag je toch automatisch beiden bij aan de kosten van je kinderen. Vergelijking gaat wat mij betreft dus niet op.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: DUO Aanvullende beurs buiten beschouwing inkomen ex-partner

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar bij twee huishouden is de totale bijdrage vrije voet wel ruim € 11.000 hoger dan bij een stel.

Edit: lager moest natuurlijk hoger zijn. :lol:
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 14 jun 2018 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: DUO Aanvullende beurs buiten beschouwing inkomen ex-partner

Ongelezen bericht door tttlocke »

Zimmy schreef:
tttlocke schreef:...

De rechter beslist dat er geen alimentatie betaald hoeft te worden. Niet dat er geen alimentatie betaald kan worden.
Of iets als 'onrechtvaardig' of 'krom' ervaren wordt, is subjectief. Als u niet gescheiden zou zijn, dan zou het inkomen van uw partner toch ook meegenomen worden in de beoordeling?
Als je niet gescheiden bent draag je toch automatisch beiden bij aan de kosten van je kinderen. Vergelijking gaat wat mij betreft dus niet op.
Daar gaat het toch niet om.
U zou een punt hebben als u kunt stellen dat in geval van scheiding het nooit zo is dat beide ouders bijdragen.
Dat punt is er niet. Dus vandaar dat beide inkomens dus meetellen voor het berekenen van de beurs.
De vergelijking gaat natuurlijk wel op. Als beide ouders het ouderlijk gezag hebben en gewoon met de kinderen omgaan, is er geen reden om onderscheid te maken tussen gescheiden en niet gescheiden ouders. De ouders zijn toch niet verdwenen?

limburgs
Berichten: 76
Lid geworden op: 05 jun 2018 17:04

Re: DUO Aanvullende beurs buiten beschouwing inkomen ex-partner

Ongelezen bericht door limburgs »

Ik dacht dat leerlingen op het HBO helemaal geen studifinanciering meer kregen, alleen nog konden lenen ?????

Lowieze
Berichten: 6592
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: DUO Aanvullende beurs buiten beschouwing inkomen ex-partner

Ongelezen bericht door Lowieze »

limburgs schreef:Ik dacht dat leerlingen op het HBO helemaal geen studifinanciering meer kregen, alleen nog konden lenen ?????
De basisbeurs bestaat niet meer, maar de aanvullende beurs nog wel. Afhankelijk van bepaalde voorwaarden kan een student deze nog steeds aanvragen.
https://duo.nl/particulier/aanvullende-beurs/index.jsp

limburgs
Berichten: 76
Lid geworden op: 05 jun 2018 17:04

Re: DUO Aanvullende beurs buiten beschouwing inkomen ex-partner

Ongelezen bericht door limburgs »

Bedankt Lowieze ! ik ga het aan mijn dochter doorgeven , ze start komend schooljaar nl op het HBO. misschien heeft ze toch nog recht op een klein bedrag.

Lowieze
Berichten: 6592
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: DUO Aanvullende beurs buiten beschouwing inkomen ex-partner

Ongelezen bericht door Lowieze »

limburgs schreef:Bedankt Lowieze ! ik ga het aan mijn dochter doorgeven , ze start komend schooljaar nl op het HBO. misschien heeft ze toch nog recht op een klein bedrag.
Nog even een tip: DUO houdt als peiljaar aan het gezamenlijke inkomen van de ouders van 2 jaar geleden.
Mocht het gezamenlijke inkomen in 2018 minstens 15% lager liggen dan in het peiljaar, dan kunnen de ouders zelf bij DUO om een verlegging van het peiljaar vragen.
Succes!

Gesloten