Hoe kan ik voorkomen dat mijn partner mijn studieschuld betaalt??

Krijg je studiefinanciering? Of ben je al jouw lening aan het afbetalen? Bespreek hier jouw ervaringen.
shugenja
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 mar 2020 11:29

Hoe kan ik voorkomen dat mijn partner mijn studieschuld betaalt??

Ongelezen bericht door shugenja »

Ik ben al dagen op zoek naar een antwoord. Hopelijk kan iemand mij via dit forum wat verder helpen. De situatie is als volgt:

Ik heb een behoorlijke studieschuld. Vanwege mijn lage inkomen hoe ik daar gelukkig niet teveel voor te betalen. Mijn vriendin heeft geen schulden en een behoorlijk inkomen.

Nu gaan we een huis kopen en ik heb al uitgerekend dat als we dit via normale weg doen (met samenlevingscontract) dan gaat DUO haar inkomen bij die van mij optellen. En moet er per maand maar liefst 530 euro door haar betaald gaan worden. Hoe kan ik dit voorkomen? Ik weet wel wat er mogelijkheden zijn bv de studieschuld te bevriezen tot het oneindige maar dat doe ik liever niet. Ik heb nog tien jaar te gaan op de afbetaling van deze schuld.

Ik lees nu dat je sowieso toeslagpartner bent als je samen een huis koopt. Betekent dat ook weer automatisch dat mijn partner mijn schuld moet betalen? Ze is immers officieel niet aansprakelijk voor mijn schuld. Ik heb vernomen dat de verkoop van het huis ook zonder samenlevingscontract kan. ZOu dit genoeg zijn om onze inkomens voor DUO gescheiden te houden zodat ik mijn eigen schuld zelf kan blijven betalen??

Mocht je antwoorden hebben liefst ook met vermelding naar links naar informatie waar dit uit blijkt. Ik zie en hoor namelijk tegenstrijdige dingen en hoop op een sluitend antwoord.

BL2
Berichten: 4834
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Hoe kan ik voorkomen dat mijn partner mijn studieschuld betaalt??

Ongelezen bericht door BL2 »

Wat is er op tegen om de schuld af te gaan betalen. Eventueel zal je dit onderling moeten verrekenen met partner.
Tis natuurlijk mooi om een huis te gaan kopen, maar het geld zal er wel moeten zijn.
Verder is het verstandig om de mogelijkheden te onderzoeken om meer te gaan verdienen, zodat afbetalen schuld eenvoudiger is.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Hoe kan ik voorkomen dat mijn partner mijn studieschuld betaalt??

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Door uw studieschuld zelf zo snel mogelijk af te betalen. Als u geen studieschuld meer heeft, hoeft uw partner daar ook niet meer aan bij te dragen.

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Hoe kan ik voorkomen dat mijn partner mijn studieschuld betaalt??

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Studie schuld moet niet door haar betaald worden maar door jou zelf. De hoogte van het maandelijks te betalen bedrag is inderdaad afhankelijk van het gezamenlijke inkomen. Houd er wel rekening mee dat uw studieschuld nadelige invloed heeft op de hoogte van de te verkrijgen hypotheek som.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoe kan ik voorkomen dat mijn partner mijn studieschuld betaalt??

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als u samen een huis koopt en daar ook gaat wonen, bent u fiscaal partner van elkaar, met of zonder samenlevingscontract.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... lden-heeft

U kunt ook tien jaar wachten.

Redfloor
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 mar 2013 15:08

Re: Hoe kan ik voorkomen dat mijn partner mijn studieschuld betaalt??

Ongelezen bericht door Redfloor »

Zodra je een gezamenlijk huishouden hebt (dus ook zonder samenlevingscontract, fiscaal partnerschap of wat dan ook) gaat DUO uit van het gezamenlijk inkomen. Ik vind het wel zo eerlijk. Je kunt het inkomen van je partner ook buiten beschouwing laten, maar dan wordt het terugbetalen verlengd.

Ook ik heb jarenlang brieven gehad dat ik op basis van mijn inkomen niet hoefde terug te betalen, maar mijn vriend op basis van zijn inkomen € 150 per maand (van mijn studieschuld dus). Uiteraard heb ik dat al die jaren zelf betaald. Inmiddels verdien ik ook genoeg en moet ik iedere maand de volle mep betalen. Over 3,5 jaar heb ik dan toch precies binnen de termijn van 15 jaar alle € 38.000 studieschuld terugbetaald. Ben ik stiekem toch trots op.

Overigens was dit het verhaal tot 2,5 weken geleden. Ivm de coronacrisis is mijn werkveld volledig weg en heb ik het terugbetalen toch maar even een half jaar stilgezet. Ik hoop nu dus na 15,5 jaar alles terugbetaald te hebben!

BL2
Berichten: 4834
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Hoe kan ik voorkomen dat mijn partner mijn studieschuld betaalt??

Ongelezen bericht door BL2 »

Kijk Redfloor, dat is de juiste instelling. Heel veel sterkte in deze barre tijden.

nckbm
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 nov 2021 19:24

Re: Hoe kan ik voorkomen dat mijn partner mijn studieschuld betaalt??

Ongelezen bericht door nckbm »

Hoi Redfloor (en een ieder ander die me hier ook duidelijkheid kan verschaffen),

Binnenkort worden ik en mijn partner ook fiscaal partner. Vanzelfsprekend betekent dat, dat zijn inkomen ook meetelt voor mijn draagkracht. Dat is geen enkel probleem, en ik verwacht zelfs mijn studieschuld versneld af te kunnen lossen. Echter was ik in de veronderstelling dat mijn schuld, ook daadwerkelijk alleen mijn schuld is. Mijn vraag: wordt mijn vriend/partner ook persoonlijk op de hoogte gesteld door DUO van mijn studieschuld en af te lossen maandbedragen?

Ik hoop dat jullie een antwoord hierop hebben :-)

Groet!

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoe kan ik voorkomen dat mijn partner mijn studieschuld betaalt??

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik mag toch aannemen dat u hem zelf van een en ander al op de hoogte hebt gesteld? Waarom zou DUO hem persoonlijk berichten?

Maar vraag het even na bij DUO.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Hoe kan ik voorkomen dat mijn partner mijn studieschuld betaalt??

Ongelezen bericht door Ivo.w »

U ziet het verkeerd. U moet de studieschuld terugbetalen, niet uw partner. Wat er verandert is dat de draagkracht na het kopen van een gezamenlijke woning berekend wordt op uw beide inkomens.

Uitgaande van nog 10 jaar een bedrag van 500 euro moeten betalen op basis van de gezamenlijke draagkracht gaat het hier om een studieschuld van 60.000 euro (rente is momenteel immers zo goed als 0). Ik vermoed dat u nog in de 'oude' regeling valt met aflossing in 15 jaar. En studieschuld van 60.000 euro resulteert er dan in dat uw (maximale) gezamenlijke hypotheek ruim 100.000 euro lager is dan wanneer u geen studieschuld zou hebben. Blijft er dan nog voldoende budget over om een woning naar wens te kopen?

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoe kan ik voorkomen dat mijn partner mijn studieschuld betaalt??

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@ivo.w

Het is een nieuwe vraag. Niet de oude topicstarter.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Hoe kan ik voorkomen dat mijn partner mijn studieschuld betaalt??

Ongelezen bericht door sjohie »

nckbm schreef:
08 nov 2021 19:32
Hoi Redfloor (en een ieder ander die me hier ook duidelijkheid kan verschaffen),

Binnenkort worden ik en mijn partner ook fiscaal partner. Vanzelfsprekend betekent dat, dat zijn inkomen ook meetelt voor mijn draagkracht. Dat is geen enkel probleem, en ik verwacht zelfs mijn studieschuld versneld af te kunnen lossen. Echter was ik in de veronderstelling dat mijn schuld, ook daadwerkelijk alleen mijn schuld is. Mijn vraag: wordt mijn vriend/partner ook persoonlijk op de hoogte gesteld door DUO van mijn studieschuld en af te lossen maandbedragen?

Ik hoop dat jullie een antwoord hierop hebben :-)

Groet!
Neuj. Tenminste, hier niet. Mijn partner (al 14 jaar) had een studieschuld, en zij heeft een "mijn DUO" omgeving, en heeft altijd exclusief alle communicatie hieromtrent ontvangen. De afbetalingen werden ook van háár rekening afgeschreven.

We wijdden er 2m gesprekstijd aan per jaar ofzo, zo spannend is het toch allemaal niet?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Hoe kan ik voorkomen dat mijn partner mijn studieschuld betaalt??

Ongelezen bericht door scontra »

shugenja schreef:
27 mar 2020 11:54
Ik ben al dagen op zoek naar een antwoord. Hopelijk kan iemand mij via dit forum wat verder helpen. De situatie is als volgt:

Ik heb een behoorlijke studieschuld. Vanwege mijn lage inkomen hoe ik daar gelukkig niet teveel voor te betalen. Mijn vriendin heeft geen schulden en een behoorlijk inkomen.

Nu gaan we een huis kopen en
@shugenja,

:idea: Vergeet niet om die behoorlijke studieschuld te melden bij de hypotheeknemer als u zich beiden als hypotheekverstrekker op de hypotheekmarkt gaat begeven.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Hoe kan ik voorkomen dat mijn partner mijn studieschuld betaalt??

Ongelezen bericht door scontra »

scontra schreef:
10 nov 2021 18:01
shugenja schreef:
27 mar 2020 11:54
Ik ben al dagen op zoek naar een antwoord. Hopelijk kan iemand mij via dit forum wat verder helpen. De situatie is als volgt:

Ik heb een behoorlijke studieschuld. Vanwege mijn lage inkomen hoe ik daar gelukkig niet teveel voor te betalen. Mijn vriendin heeft geen schulden en een behoorlijk inkomen.

Nu gaan we een huis kopen en
@shugenja,

:idea: Vergeet niet om die behoorlijke studieschuld te melden bij de hypotheeknemer als u zich beiden als hypotheekverstrekker op de hypotheekmarkt gaat begeven.
Zie nu dat het een wat ouder topic betreft, sorry !! :oops:

Gesloten