LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoge DUO-boete wegens te laat stopzetten reisproduct

Krijg je studiefinanciering? Of ben je al jouw lening aan het afbetalen? Bespreek hier jouw ervaringen.
os_90
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 nov 2018 16:10

Hoge DUO-boete wegens te laat stopzetten reisproduct

Ongelezen bericht door os_90 »

Ik heb van DUO een ov-boete van maar liefst €582,00 gekregen wegens het te laat stopzetten van mijn studentenreisproduct, en ik heb hier een vraag over.

Omdat ik in het eerste semester van dit studiejaar geen vakken hoefde te volgen, heb ik mij op advies van mijn universiteit ingeschreven vanaf februari 2019. De enige manier waarop dit kon, was door mij eerst uit te schrijven en vervolgens dus weer vanaf februari 2019 in te schrijven. Aangezien ik niet helemaal ging stoppen met mijn opleiding, ben ik er vanuit gegaan dat ik verder niets hoefde te doen en heb ik mijn studentenreisproduct ook niet stopgezet. Ik merkte wel dat mijn studentenreisproduct actief bleef, maar meende dat er gewoon een bepaalde termijn was dat je hier gebruik van mocht maken zolang je een studie afrondde en dat het verder niet uit zou maken of ik even kort uitgeschreven was (ik begrijp dat dit naïef is).

Nu kreeg ik op 11 november een bericht van DUO waarin het volgende werd medegedeeld:

We hebben op 18 april 2018 een opleidingswijziging voor u verwerkt. Hieruit bleek dat u uw studentenreisproduct niet op tijd heeft stopgezet.

We hebben geconstateerd dat u van 1 september 2018 tot 1 november 2018 geen recht had op een studentenreisproduct. Hierdoor is in deze periode een ov-boete ontstaan van € 388,00.

En op 22 november volgde de verhoging:

We hebben geconstateerd dat u van 1 november 2018 tot 1 december 2018 geen recht had op een studentenreisproduct. Hierdoor is in deze periode een ov-boete ontstaan van € 194,00.

Wat mij niet lekker zit, is dat ik met het bericht van 11 november voor de eerste keer van DUO vernam dat ik mijn studentenreisproduct moet stopzetten, en toen had ik dus al € 388,00 aan mijn broek hangen.

Mijn vraag is dus simpel: staat DUO hiermee in hun recht en moeten zij niet een herinnering sturen alvorens zij mij deze boete berekenen? Ik heb teruggezocht in de berichten die ik heb ontvangen om te kijken of ik hier eerder op ben gewezen en vond enkel een bericht van 9 juni waarin stond:

Bent u klaar met uw opleiding of stopt u? Zet dan uw studiefinanciering zo snel mogelijk stop in Mijn DUO. Zet ook uw reisproduct op tijd stop. Zo voorkomt u dat u een schuld oploopt.

Ik heb dit aan me voorbij laten gaan aangezien ik niet klaar ben met mijn opleiding en ook niet stop, maar had ik mij simpelweg wel aangesproken moeten voelen omdat ik me voor dit studiejaar vanaf februari 2019 heb ingeschreven?

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Hoge DUO-boete wegens te laat stopzetten reisproduct

Ongelezen bericht door mahadma »

Ik dacht eerder gelezen te hebben dat u bij het eerste gebruik éénmalig u dient aan te melden door de kaart "in te checken". Ik verwacht dat u na het opzeggen dan ook éénmalig de kaart had moeten uitchecken. (Als ik mij vergis, sorry).

https://duo.nl/particulier/studentenrei ... zetten.jsp

Studentenreisproduct stopzetten
Als u geen recht meer hebt op uw studentenreisproduct, moet u hem stopzetten bij een ophaalautomaat. Dat gebeurt dus niet automatisch.

Dit betekent dus dat u een fout heeft gemaakt, die nu geld gaat kosten.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Hoge DUO-boete wegens te laat stopzetten reisproduct

Ongelezen bericht door Lowieze »

Als u niet ingeschreven staat bij een opleidingsinstelling, heeft u geen recht op een studentenreisproduct.
Ik zou maar heel snel contact opnemen met DUO, want waarschijnlijk krijgt u over december 2018 en januari 2019 ook nog een rekening.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hoge DUO-boete wegens te laat stopzetten reisproduct

Ongelezen bericht door kweenie »

Je "bent er vanuit gegaan" en je "meende" bepaalde zaken, blijkbaar zonder dat je je er verder in hebt verdiept. Verder hebben ze je ook in een mailing er op gewezen dat je het reisproduct actief niet stopzetten als je er geen recht op hebt. Tsja, wat moeten we nog meer zeggen...? Het is op zijn minst bijzonder dat je er dan nog vanuit bent gegaan dat je de ov gewoon zou kunnen blijven gebruiken.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Hoge DUO-boete wegens te laat stopzetten reisproduct

Ongelezen bericht door BreejKC »

Ik weet niet of het geheel aan u te verwijten is dat u nu die boete krijgt. Deze hele materie is een stuk ingewikkelder als op het eerste gezicht aangenomen wordt. De Nationale Ombudsman (NObM) heeft enige tijd geleden hier een uitgebreid rapport over uitgebracht. Op de website van de NObM kunt u dit rapport terugvinden. Lees dit tamelijk uitgebreide rapport eens goed door en kijk of en zo ja waar DUO in uw kwestie mogelijk in gebreke gebleven is. Mocht dit zo zijn dan kunt u DUO wijzen op een eventueel manco door hen, en hen verzoeken het eventueel gemaakte gebrek te herstellen.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Hoge DUO-boete wegens te laat stopzetten reisproduct

Ongelezen bericht door Lowieze »

BreejKC schreef:
27 nov 2018 20:26
Ik weet niet of het geheel aan u te verwijten is dat u nu die boete krijgt. Deze hele materie is een stuk ingewikkelder als op het eerste gezicht aangenomen wordt. De Nationale Ombudsman (NObM) heeft enige tijd geleden hier een uitgebreid rapport over uitgebracht. Op de website van de NObM kunt u dit rapport terugvinden. Lees dit tamelijk uitgebreide rapport eens goed door en kijk of en zo ja waar DUO in uw kwestie mogelijk in gebreke gebleven is. Mocht dit zo zijn dan kunt u DUO wijzen op een eventueel manco door hen, en hen verzoeken het eventueel gemaakte gebrek te herstellen.

Ik begrijp niet helemaal wat DUO hierin fout gedaan zou kunnen hebben.
TS heeft bij DUO aangegeven een studie te beginnen en een reisproduct aangevraagd. Dat reisproduct krijg je onder bepaalde voorwaarden, één van die voorwaarden is dat je student moet zijn. TS was dat niet meer. Hij heeft dus verzuimd dit product te stoppen toen hij zich weer heeft uitgeschreven voor de studie.
Als hij in februari 2019 pas met een studie begint, kan hij weer opnieuw een reisproduct aanvragen.
Ik vind het nogal bijzonder dat je wel een reisproduct kunt aanvragen, maar dit gewoon door laat lopen als je de studie toch niet begint.

wkruit
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 feb 2008 19:34

Re: Hoge DUO-boete wegens te laat stopzetten reisproduct

Ongelezen bericht door wkruit »

Ooit wel eens hpgehoord van DUO opbellen en vragen? Als je iets niet zeker weet, informeer dan eerst even...

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Hoge DUO-boete wegens te laat stopzetten reisproduct

Ongelezen bericht door BreejKC »

@Lowieze. Nergens verklaar ik dat DUO in deze kwestie een fout gemaakt heeft. Echter het is DUO zelf die de materie rondom het afsluiten en beëindigen van een reisproduct zodanig ingewikkeld heeft gemaakt, dat een nadere beschouwing verstandig is of DUO aan ál haar verplichtingen tegenover de burger heeft voldaan voordat een torenhoge boete over het verschuldigde bedrag van het wellicht onterecht doorlopende reisproduct wordt opgelegd. De hele kwestie lijkt op het eerste gezicht simpel te zijn, maar kan bij nader inzien niet zo simpel blijken te zijn.

De Nationale Ombudsman heeft dit destijds opgemerkt n.a.v. een aantal verontrustende signalen van burgers. Hij heeft toen een onderzoek daarnaar ingesteld en DUO een aantal aanbevelingen gedaan om te voorkomen dat argeloze burgers direct met torenhoge boetes worden geconfronteerd.

Hoe dit in deze kwestie precies gegaan is kan alleen door TS beantwoord worden. Maar genoemd rapport eens doornemen en te zien of DUO aan alle zorgvuldigheidseisen heeft voldaan en de aanbevelingen van de Nationale Ombudsman ter harte heeft genomen kan voor TS, en welicht anderen in eenzelfde situatie, zeker geen kwaad.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Hoge DUO-boete wegens te laat stopzetten reisproduct

Ongelezen bericht door Lowieze »

BreejKC schreef:
28 nov 2018 18:51
@Lowieze. Nergens verklaar ik dat DUO in deze kwestie een fout gemaakt heeft. Echter het is DUO zelf die de materie rondom het afsluiten en beëindigen van een reisproduct zodanig ingewikkeld heeft gemaakt, dat een nadere beschouwing verstandig is of DUO aan ál haar verplichtingen tegenover de burger heeft voldaan voordat een torenhoge boete over het verschuldigde bedrag van het wellicht onterecht doorlopende reisproduct wordt opgelegd. De hele kwestie lijkt op het eerste gezicht simpel te zijn, maar kan bij nader inzien niet zo simpel blijken te zijn.

De Nationale Ombudsman heeft dit destijds opgemerkt n.a.v. een aantal verontrustende signalen van burgers. Hij heeft toen een onderzoek daarnaar ingesteld en DUO een aantal aanbevelingen gedaan om te voorkomen dat argeloze burgers direct met torenhoge boetes worden geconfronteerd.

Hoe dit in deze kwestie precies gegaan is kan alleen door TS beantwoord worden. Maar genoemd rapport eens doornemen en te zien of DUO aan alle zorgvuldigheidseisen heeft voldaan en de aanbevelingen van de Nationale Ombudsman ter harte heeft genomen kan voor TS, en welicht anderen in eenzelfde situatie, zeker geen kwaad.

Het is helemaal niet ingewikkeld om het reisproduct te activeren en weer te deactiveren. Het probleem is juist dat mensen wat gemakzuchtig zijn.
Aannemen dat je wel gratis kan reizen terwijl je niet eens ingeschreven staat bij een onderwijsinstelling, dat noem ik ‘een beetje dom’.
En de boetes die TS krijgt, vertegenwoordigen de waarde van het reisproduct.
Dat moet gewoon terug betaald worden als je er ten onrechte gebruik van hebt gemaakt. Dat dat torenhoog wordt, tja, dat ligt aan het aantal maanden dat je ten onrechte gebruik hebt gemaakt van het reisproduct.
Ik ben overigens wel benieuwd welk rapport u bedoelt van de Ombudsman, misschien kunt u dan een link geven voor de duidelijkheid?

Lady1234
Berichten: 27075
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoge DUO-boete wegens te laat stopzetten reisproduct

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Volgens mij ging dat rapport van de Ombudsman dat toentertijd de studenten slechts een mail in Mijnduo kregen over de een of andere betaalverplichting en veel later een incassobureau op de stoep met extra kosten. Want dat bericht in Mijnduo werd niet gelezen.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Hoge DUO-boete wegens te laat stopzetten reisproduct

Ongelezen bericht door BreejKC »

inderdaad Lady, dat was één van de aanbevelingen aan DUO om studenten die hun reisproduct niet tijdig ge-deactiveerd hadden meer persoonlijk te benaderen, middels email of een telefoontje, voordat een hoog boetebedrag bovenop het terugbetalen van het reisproduct in rekening wordt gebracht.

De reactie van TS lezend lijkt het mij, op het eerste gezicht, dat DUO met die aanbeveling nog te weinig heeft gedaan. Maar mogelijk dat TS, zoals hier ook vaker gebeurd, niet het complete verhaal weergegeven.
Laatst gewijzigd door BreejKC op 28 nov 2018 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Hoge DUO-boete wegens te laat stopzetten reisproduct

Ongelezen bericht door BreejKC »

@Lowieze. Het gaat mij niet om het terugbetalen aan DUO van een onterecht reisproduct. In zekere zin ben ik dit zelfs met u eens. Maar bovenop het terugbetalen van het onterechte reisproduct wordt door DUO een hoge boete in rekening gebracht. Met name daarmee heeft de Nationale Ombudsman nogal wat moeite, omdat in het voortraject DUO meer had kunnen doen in de richting van de studenten die hun reisproduct onterecht lieten doorlopen

En een link naar dit rapport? Bezoek de website van de Nationale Ombudsman en ga naar de tab rapporten en publicaties. Op die pagina bevindt zich een zoekfunctie. Typ daar DUO in. Vast en zeker dat u daar het rapport en de link naar de downlad hiervan (.pdf bestand) vindt.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Hoge DUO-boete wegens te laat stopzetten reisproduct

Ongelezen bericht door Lowieze »

BreejKC schreef:
28 nov 2018 21:09
@Lowieze. Het gaat mij niet om het terugbetalen aan DUO van een onterecht reisproduct. In zekere zin ben ik dit zelfs met u eens. Maar bovenop het terugbetalen van het onterechte reisproduct wordt door DUO een hoge boete in rekening gebracht. Met name daarmee heeft de Nationale Ombudsman nogal wat moeite, omdat in het voortraject DUO meer had kunnen doen in de richting van de studenten die hun reisproduct onterecht lieten doorlopen

En een link naar dit rapport? Bezoek de website van de Nationale Ombudsman en ga naar de tab rapporten en publicaties. Op die pagina bevindt zich een zoekfunctie. Typ daar DUO in. Vast en zeker dat u daar het rapport en de link naar de downlad hiervan (.pdf bestand) vindt.

Het reisproduct ‘kost’ 97 euro per halve maand. Dus het is terecht dat TS over 2 maanden 4 x 97 = 388 euro terug moet betalen. Dat is dus geen boete, maar gewoon wat het reisproduct kost. En per maand dat het onterecht wordt gebruikt komt daar 2 x 97 euro bovenop.

Natuurlijk heb ik al naar een rapport gezocht op de site van de Nat. Ombudsman, maar een rapport over een soortgelijke zaak kan ik nergens vinden. Wel over mensen die hun reisproduct wel gestopt hebben en toch een rekening van DUO kregen. Of over achterstallige betalingen, leningen etc.
Daarom ben ik benieuwd naar de link waarover u het had.

Lady1234
Berichten: 27075
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoge DUO-boete wegens te laat stopzetten reisproduct

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar ja, je mag natuurlijk ook niet van studenten aan de universiteit verwachten dat zij hun berichten lezen die verschijnen in Mijnduo. En ook niet dat ze de voorwaarden snappen van het hebben van een reisproduct. Enhoe daar mee om te gaan als ze (tijdelijk) stoppen met hun studie.

Tenslotte hebben ze pas net hun getuigschrift van de bewaarschool gehaald. En hebben ze ook geen idee hoe internet werkt. :lol:

Erthanax
Berichten: 9666
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Hoge DUO-boete wegens te laat stopzetten reisproduct

Ongelezen bericht door Erthanax »

Wat mag je van DUO verwachten? Wat mag je van een student verwachten?

Probleem: Ik laat mij uitschrijven bij mijn universiteit en ben dus (tijdelijk) geen student. Moet ik dan mijn studentenreisproduct (tijdelijk) stopzetten?

Oplossing: Lastig, lastig. Ach, ik ga er maar van uit dat ik verder niets hoef te doen. Navragen of opzoeken is ook weer zo wat.

Lady1234
Berichten: 27075
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoge DUO-boete wegens te laat stopzetten reisproduct

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar ik kan mij voorstellen dat oudere mensen daar niet zo in thuis zijn. Zonde van het geld.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Hoge DUO-boete wegens te laat stopzetten reisproduct

Ongelezen bericht door berndv »

Lady1234 schreef:
28 nov 2018 22:28
Maar ik kan mij voorstellen dat oudere mensen daar niet zo in thuis zijn. Zonde van het geld.
We hebben het hier over studenten, met het huidige leenstelsel heb je die niet heel veel op oudere leeftijd.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Hoge DUO-boete wegens te laat stopzetten reisproduct

Ongelezen bericht door BreejKC »

Link: is te lang voor een iPad.

Zoekactie zoals hiervoor aangegeven: Rapport: 2017/040.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Hoge DUO-boete wegens te laat stopzetten reisproduct

Ongelezen bericht door Lowieze »

BreejKC schreef:
29 nov 2018 08:42
Link: is te lang voor een iPad.

Zoekactie zoals hiervoor aangegeven: Rapport: 2017/040.
Dank u, dit is de link (voor het gemak) https://www.nationaleombudsman.nl/onder ... en-met-een

Dit onderzoek gaat over schulden onderzocht in 2015 (!) en uitgebracht in 2017 waarin de verantwoordelijkheid van de studenten duidelijk niet bij henzelf wordt gelegd. Volgens dit rapport kunnen studenten de post van DUO kwijtraken in hun inbox of zij begrijpen die post niet. Really?
Dus studenten die in staat zijn hun studiefinanciering aan te vragen, zich in kunnen schrijven of uitschrijven bij een onderwijsinstelling en hun eigen reisproduct kunnen aanvragen, moet je bij het handje nemen om vervolgens dit reisproduct te laten stoppen?
Beetje ver gezocht allemaal. Voor de rest gaat dit rapport over het niet op tijd aflossen van hun studielening, dus dat is niet van belang.

Ook TS had een bericht gelezen dat hij het reisproduct moest stoppen, maar had ‘het bericht aan zich voorbij laten gaan’.
Wat moet DUO nog meer doen dan?

Lady1234
Berichten: 27075
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoge DUO-boete wegens te laat stopzetten reisproduct

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar door die veel latere inschrijving bespaart u wel weer collegegeld.

Gesloten