LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoge DUO-boete wegens te laat stopzetten reisproduct

Krijg je studiefinanciering? Of ben je al jouw lening aan het afbetalen? Bespreek hier jouw ervaringen.
Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Hoge DUO-boete wegens te laat stopzetten reisproduct

Ongelezen bericht door Moneyman »

BreejKC schreef:
29 nov 2018 08:42
Link: is te lang voor een iPad.

Zoekactie zoals hiervoor aangegeven: Rapport: 2017/040.
Dat rapport is helemaal niet relevant voor deze casus.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Hoge DUO-boete wegens te laat stopzetten reisproduct

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Elke student word geacht redelijk slim te zijn en bij afsluiten OV kaart wat mag maar niet verplicht is... sommige wonen op loopafstand en hebben geen kaart nodig... maar de voorwaarden lezen en tijdig opzeggen bij einde studie of stoppen moet je echt zelf doen, en je wist dat.

Niet klagen als je dit soort dingen vergeet, en vooral niet gebruikte kaarten worden vaak vergeten.
Die dagelijks gebruikte hebben hier vaak geen probleem mee, of gaan door omdat commerciële kaart duurder was!

Dextertje
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 okt 2013 12:17

Re: Hoge DUO-boete wegens te laat stopzetten reisproduct

Ongelezen bericht door Dextertje »

Als je jezelf uitschrijft voor een studie heb je vanaf de maand zonder inschrijving GEEN recht meer op studiefinanciering. Aangezien het studentenreisproduct onder de studiefinanciering geschaard wordt, heb je daar dan dus geen recht meer op. Deze moet je dan dus stopzetten (uiterlijk op de 5e werkdag vanaf de maand dat het recht is geëindigd). Overal op de website van DUO is wel te vinden dat je dat zelf moet doen.

DUO weet natuurlijk pas dat jij niet meer ingeschreven staat bij de instelling op het moment dat de instelling dit aan DUO doorgeeft. Als zij dit pas heel laat doen, dan kan DUO jou dus ook pas laat op de hoogte stellen hiervan. De 'boete' is dan reeds ontstaan.

os_90
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 nov 2018 16:10

Re: Hoge DUO-boete wegens te laat stopzetten reisproduct

Ongelezen bericht door os_90 »

Bedankt voor alle reacties. Ik begrijp natuurlijk dat ik te gemakzuchtig ben geweest en dat ik geen recht had op het reisproduct. De fout begint onmiskenbaar bij mezelf, ik heb mezelf niet als stoppende student beschouwd -ik ben gewoon nog bezig met mijn opleiding en maak die dit jaar af- maar daar heeft DUO inderdaad niets mee te maken; uitgeschreven is uitgeschreven. De cynische ondertoon in enkele reacties viel dan ook te verwachten en die kan ik wel begrijpen. Echter hoeft dit niet meteen te betekenen dat het bestaan van een verantwoordelijkheid van DUO in dit soort kwesties (en de reikwijdte daarvan) totaal niet ter discussie staat.
Erthanax schreef:
28 nov 2018 22:21
Wat mag je van DUO verwachten? Wat mag je van een student verwachten?

Probleem: Ik laat mij uitschrijven bij mijn universiteit en ben dus (tijdelijk) geen student. Moet ik dan mijn studentenreisproduct (tijdelijk) stopzetten?

Oplossing: Lastig, lastig. Ach, ik ga er maar van uit dat ik verder niets hoef te doen. Navragen of opzoeken is ook weer zo wat.
U haalt denk ik terecht dit vraagstuk aan, waar beginnen en eindigen de verantwoordelijkheden van DUO en de student? Vervolgens doet u het echter af door te insinueren dat de verantwoordelijkheden van DUO vervallen wanneer de student een lakse houding heeft aangenomen (de verantwoordelijkheid van DUO komt immers niet meer ter sprake). Van DUO mag toch zeker een attenderende rol verwacht worden. Hoe groot die dan is, daar kan over gediscussieerd worden. Ondanks dat het buiten kijf staat dat ik gemakzuchtig ben geweest en deze reactie in dat opzicht natuurlijk gegrond is, lijkt het me niet helemaal correct om te zeggen: 'van de student mag je verwachten dat hij/zij het zelf opzoekt, punt'.

Het is duidelijk dat ik zelf geen glansrol vervuld heb, maar ik had dus mijn bedenkingen bij de rol van DUO in de totstandkoming van de boete. Voordat het al te laat was, was er alleen in juni een berichtje gestuurd op MijnDUO, en dit was overigens geen eens een herinnering maar een bericht dat ik kreeg als reactie op het feit dat ik mijn studiefinanciering had gewijzigd (waar de melding over het reisproduct dus voor de volledigheid bijstond).

Afijn, ik had het zelf kunnen en waarschijnlijk ook moeten voorkomen door me proactiever op te stellen en gewoon beter na te denken, en ik heb het bovendien nog verder laten oplopen na de eerste berichten van DUO toen de boete al in rekening was gebracht, dus ik zal op de blaren moeten zitten. Ik dacht dat er wellicht meer gedaan had kunnen worden vanuit de kant van DUO om dit te voorkomen, maar afgaande op het merendeel van de reacties ben ik daarin waarschijnlijk zelf te onredelijk.

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Hoge DUO-boete wegens te laat stopzetten reisproduct

Ongelezen bericht door Lowieze »

os_90 schreef:
04 dec 2018 09:12
Bedankt voor alle reacties. Ik begrijp natuurlijk dat ik te gemakzuchtig ben geweest en dat ik geen recht had op het reisproduct. De fout begint onmiskenbaar bij mezelf, ik heb mezelf niet als stoppende student beschouwd -ik ben gewoon nog bezig met mijn opleiding en maak die dit jaar af- maar daar heeft DUO inderdaad niets mee te maken; uitgeschreven is uitgeschreven. De cynische ondertoon in enkele reacties viel dan ook te verwachten en die kan ik wel begrijpen. Echter hoeft dit niet meteen te betekenen dat het bestaan van een verantwoordelijkheid van DUO in dit soort kwesties (en de reikwijdte daarvan) totaal niet ter discussie staat.
Erthanax schreef:
28 nov 2018 22:21
Wat mag je van DUO verwachten? Wat mag je van een student verwachten?

Probleem: Ik laat mij uitschrijven bij mijn universiteit en ben dus (tijdelijk) geen student. Moet ik dan mijn studentenreisproduct (tijdelijk) stopzetten?

Oplossing: Lastig, lastig. Ach, ik ga er maar van uit dat ik verder niets hoef te doen. Navragen of opzoeken is ook weer zo wat.
U haalt denk ik terecht dit vraagstuk aan, waar beginnen en eindigen de verantwoordelijkheden van DUO en de student? Vervolgens doet u het echter af door te insinueren dat de verantwoordelijkheden van DUO vervallen wanneer de student een lakse houding heeft aangenomen (de verantwoordelijkheid van DUO komt immers niet meer ter sprake). Van DUO mag toch zeker een attenderende rol verwacht worden. Hoe groot die dan is, daar kan over gediscussieerd worden. Ondanks dat het buiten kijf staat dat ik gemakzuchtig ben geweest en deze reactie in dat opzicht natuurlijk gegrond is, lijkt het me niet helemaal correct om te zeggen: 'van de student mag je verwachten dat hij/zij het zelf opzoekt, punt'.

Het is duidelijk dat ik zelf geen glansrol vervuld heb, maar ik had dus mijn bedenkingen bij de rol van DUO in de totstandkoming van de boete. Voordat het al te laat was, was er alleen in juni een berichtje gestuurd op MijnDUO, en dit was overigens geen eens een herinnering maar een bericht dat ik kreeg als reactie op het feit dat ik mijn studiefinanciering had gewijzigd (waar de melding over het reisproduct dus voor de volledigheid bijstond).

Afijn, ik had het zelf kunnen en waarschijnlijk ook moeten voorkomen door me proactiever op te stellen en gewoon beter na te denken, en ik heb het bovendien nog verder laten oplopen na de eerste berichten van DUO toen de boete al in rekening was gebracht, dus ik zal op de blaren moeten zitten. Ik dacht dat er wellicht meer gedaan had kunnen worden vanuit de kant van DUO om dit te voorkomen, maar afgaande op het merendeel van de reacties ben ik daarin waarschijnlijk zelf te onredelijk.

Ik vind het heel sportief van u dat u nog een reactie geeft en ook beseft dat u zelf alerter had moeten zijn.
Het merendeel van de topicopeners laat namelijk niets meer van zich horen, fijn dat u dat wel doet!

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Hoge DUO-boete wegens te laat stopzetten reisproduct

Ongelezen bericht door Erthanax »

Klasse, os_90!

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hoge DUO-boete wegens te laat stopzetten reisproduct

Ongelezen bericht door witte angora »

Inderdaad klasse dat je aangeeft dat je zelf alerter had moeten zijn - om dan vervolgens weer een aanzienlijk deel van de verantwoordelijkheid bij DUO te leggen.

Gesloten