LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Maximaal lenen studiefinancieringuiteindelijk voordeliger?

Krijg je studiefinanciering? Of ben je al jouw lening aan het afbetalen? Bespreek hier jouw ervaringen.
Hanna K
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 jun 2017 22:05

Maximaal lenen studiefinancieringuiteindelijk voordeliger?

Ongelezen bericht door Hanna K »

Mijn dochter gaat in september beginnen met een HBO-studie en wil op zichzelf gaan wonen. Zij zal studiefinanciering moeten aanvragen, want ons inkomen is ontoereikend. Van andere ouders hoor ik vaak dat de rente op zo'n lening zo laag is, dat je kind het beste maximaal kan lenen. Ondertussen spaar je zelf elke maand wat geld, zodat je je kind later kunt helpen met de aflossing van de schuld. Dit zou gunstiger zijn dan een deel lenen en meteen bijdragen als ouders. Klopt dit verhaal?
En wat je ook hoort: bij een maximale studieschuld wordt altijd een deel kwijtgescholden. Dat zou ook een reden zijn om niet meteen maar later bij te dragen aan de kosten van je kind.
Graag jullie mening hierover!

Dan_Veluwe
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 mei 2017 02:33

Re: Maximaal lenen studiefinancieringuiteindelijk voordeliger?

Ongelezen bericht door Dan_Veluwe »

@Hanna K.
De rente is inderdaad erg laag. Maar als ouder wordt je geacht een bijdrage te betalen tot het kind 21 jaar is. Als je dit kunt doen, hoeft je kind minder te lenen. Het is niet verstandig als ouder om te lenen ; dat is heel erg duur. Voor de 'ziele rust' lijkt het me prettig als die schuld niet al te snel oploopt. Als je naderhand geen baan kunt vinden, of te weinig verdiend, dan wordt er na een aantal jaar een bedrag kwijtgescholden. Daar den ben je wel tien jaar verder [ ná afloop van je studie]. Er zijn meer risico's aan lenen, bijvoorbeeld als het kind plotseling stopt met een opleiding.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Maximaal lenen studiefinancieringuiteindelijk voordeliger?

Ongelezen bericht door kweenie »

Hanna, het is inderdaad zo dat het vaak voordelig is om maximaal te lenen. Ook als dat voor de normale uitgaven niet nodig is. Maar ik zou dan wel vinden dat dat een keus zou moeten zijn van de student en niet van de ouders.

Voordelen:
- de rente staat nu op 0%, dus zelfs met de lage spaarrente van nu maak je nog winst (mits je spaarsaldo niet boven de vrijstelling voor de vermogensrendementsheffing zit)
- een (extra) spaarpotje is handig voor wat grotere uitgaven, ook eventueel na de studie.

Nadelen:
- je moet de discipline hebben om niet alles uit te geven als dat niet nodig is.
- het geld moet uiteindelijk toch een keer worden terugbetaald.

De maximale termijn voor de terugbetaling ligt tegenwoordig trouwens op 35 jaar. Dus zo snel vervalt een deel van de schuld niet meer.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Maximaal lenen studiefinancieringuiteindelijk voordeliger?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Vuistregel is: leen wat je nodig hebt, meer niet. Veel mensen "vergeten" de psychologische last die een zeer langdurige en grote schuld met zich mee draagt. U kunt uw vraag beter stellen bij de www.lsvb.nl

Hanna K
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 jun 2017 22:05

Re: Maximaal lenen studiefinancieringuiteindelijk voordeliger?

Ongelezen bericht door Hanna K »

Dank voor jullie reacties. Ik denk dat ik met 'maximaal lenen' de verkeerde indruk heb gewekt. Het gaat me er niet om dat mijn dochter meer zou lenen dan ze nodig heeft voor studie en levensonderhoud, maar dat ze zoveel leent als ze nodig heeft (en minder als ze een baantje neemt). Ik heb los van de hypotheek nog nooit een cent geleend, voel me daar helemaal niet goed bij, maar in dit geval zullen we wel moeten omdat onze inkomens niet toereikend zijn. Daarom zoek ik naar de 'slimste manier' van lenen. NB we kunnen wel een paar honderd euro bijdragen, maar niet het hele bedrag.
Optie 1 is dan volgens mij: alles lenen wat ze nodig heeft (en haar later helpen met aflossen), en optie 2: zo min mogelijk lenen en zoveel mogelijk bijdragen als ouders, dus al tijdens haar studieperiode. Dat laatste zou dus niet slim zijn, volgens ouders die ik spreek.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Maximaal lenen studiefinancieringuiteindelijk voordeliger?

Ongelezen bericht door kweenie »

Klopt. En al zeker niet als je in dat geval zelf duur zou moeten lenen.

En denk daarbij niet alleen aan het geld voor je dochter, maar ook aan eventuele dure uitgaven in de toekomst. Als je met moeite kan bijdragen aan de studie, maar vervolgens geen geld meer hebt voor reparaties of als je wasmachine vervangen moet worden, dan zou je alsnog een dure lening moeten afsluiten.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Maximaal lenen studiefinancieringuiteindelijk voordeliger?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

je dochter is volwassen, laar haar lenen wat ze nodig heeft en hou zelf je geld op de bank, de bijdrage die je je dochter eventueel kunt geven zet je vast op een aparte rekening, ze leent tegen nul%, als het zover is als aflossing aan de beurt is kun je dan zien wat het beste is om te doen...

laat je dochter ook het maximale bedrag lenen, wat ze niet nodig heeft zet ze op een spaarrekening en lost ze later af als de tijd om af te lossen daar is...

Gesloten