LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] MBO diploma in maart gehaald, nu heb ik een OV schuld.

Krijg je studiefinanciering? Of ben je al jouw lening aan het afbetalen? Bespreek hier jouw ervaringen.
remcosibon
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jul 2012 13:12

MBO diploma in maart gehaald, nu heb ik een OV schuld.

Ongelezen bericht door remcosibon »

In maart 2012 heb ik mijn MBO diploma gehaald. Het diploma en de cijferlijst heb ik vroeger gekregen, omdat ik mij ingeschreven heb voor een HBO lotingsopleiding.
De school heeft mij blijkbaar eind maart uitgeschreven, zonder mij dit te melden. Vorige week was de officiële diploma uitreiking. Nu blijkt dat ik over die maanden een studiefinancierings- en OV schuld heb van ongeveer €600,--. Tevens heb ik 12 juli een brief van DUO gehad dat mijn studentenreisproduct verloopt op 31 juli 2012.
Inmiddels ben ik gelukkig ingeloot voor de HBO opleiding. Ik heb met DUO gebeld, maar daar wordt niet naar je geluisterd, het is gewoon zo.
Wie kan mij hier advies over geven?

LadySwitch
Berichten: 35
Lid geworden op: 25 mei 2012 14:50

Re: MBO diploma in maart gehaald, nu heb ik een OV schuld.

Ongelezen bericht door LadySwitch »

Als jij je diploma hebt gehaald (ongeacht of dit eerder is dan het einde van het jaar) ben je zelf verantwoordelijk voor het stopzetten van je OV reisproduct. Dit moet binnen 5 werkdagen gebeuren nadat je stopt met je studie (in dit geval doordat je je diploma hebt gehaald). Doe je dit niet dan krijg je een 'boete'. Dit staat uitgebreid beschreven op de website van DUO.

Dat je school je uitschrijft na het behalen van je diploma is op zich natuurlijk logisch aangezien je geen gebruik meer maakt van de aangeboden lessen. Of dat normaal is bij het MBO weet ik niet. Ik weet wel dat je je op het HBO zelf uitschrijft via Studielink.

Wellicht had je hier zelf ook wat actie kunnen ondernemen en nagaan wat de gevolgen voor jou zouden zijn als je eerder je diploma krijgt...

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: MBO diploma in maart gehaald, nu heb ik een OV schuld.

Ongelezen bericht door sephora30 »

Is toch logisch dat als je klaar bent met school dat de tegemoetkomingen gelijk stoppen. Dat kun je toch met MBO-niveau wel zelf bedenken :idea:

Gesloten