LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ouders betalen lesgeld niet

Krijg je studiefinanciering? Of ben je al jouw lening aan het afbetalen? Bespreek hier jouw ervaringen.
rstam
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 sep 2004 19:06

ouders betalen lesgeld niet

Ongelezen bericht door rstam »

Het 18-jarige neefje van mijn vriendin gaat beginnen met 4 en 5 havo.
Het lesgeld daarvoor willen of kunnen de (gescheiden)ouders niet betalen.Nu zullen mijn vriendin en ik om de jongen toch naar school te kunnen laten gaan het lesgeld gaan betalen.
Maandag 27 aug ga ik met hem naar balie van IB-groep voor studiefinanciering.
Kan iemand mij tips en advies geven wat ik kan doen om de kosten die wij maken ergens op te kunnen verhalen nu de ouders zich onttrekken van hun verantwoordelijkheden.
Ik vind het gek als de ouders niet betalen eigenlijk het kind niet naar school kan.Of is er een manier waardoor de ouders op hun verantwoordelijkheden worden aangesproken.Dit is echt nodig namelijk.
Alvast bedankt voor reacties.

Morenita
Berichten: 41
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:20

Re: ouders betalen lesgeld niet

Ongelezen bericht door Morenita »

http://www.ib-groep.nl/Images/7532-7-01 ... 7-7315.pdf

Hoeveel zijn de kosten dan?
Hij krijgt wel minder als hij bij een van de ouders woont.

rstam
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 sep 2004 19:06

Re: ouders betalen lesgeld niet

Ongelezen bericht door rstam »

lesgeld voor het 1ste jaar 975,- en boekengeld komt er nog bij.
Dit betalen wij nu omdat de ouders niet betalen.
Hij is thuiswonend bij zijn moeder.

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: ouders betalen lesgeld niet

Ongelezen bericht door NAK »

rstam,
Is er al iets geregeld voor die jongen?

rstam
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 sep 2004 19:06

Re: ouders betalen lesgeld niet

Ongelezen bericht door rstam »

Nu moet ik een derdenmachtiging invullen waarop ik verklaar het lesgeld
voor hem te betalen. Infeite is hij volwassen en wil ik eigenlijk aangeven dat hij het lesgeld zelf betaalt. Kan dat?

Big-V
Berichten: 979
Lid geworden op: 04 sep 2005 21:02

Re: ouders betalen lesgeld niet

Ongelezen bericht door Big-V »

Beste rstam,
de ouders van uw neef zijn gehouden studiekosten voor hun kind betalen tot hij de leeftijd van 21 jaren heeft bereikt.
Indien ze hier niet aan meewerken, kan de rechtbank ze hiertoe verplichten.
Het is misschien verstandig een keer informatie in te winnen bij een rechtswinkel, rechtsbijstandverzekering (indien u die een hebt) of iets dergelijks.
Succes.

Miss M
Berichten: 177
Lid geworden op: 15 jun 2005 14:52

Re: ouders betalen lesgeld niet

Ongelezen bericht door Miss M »

Tja, je kunt wel naar de rechter, maar van een kale kip valt niets te plukken...

Aggie_
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 jan 2007 02:49

Re: ouders betalen lesgeld niet

Ongelezen bericht door Aggie_ »

Het feit blijft wel dat zijn ouders tot zijn 21e financieel verantwoordelijk zijn.
Lekkere ouders, wat willen ze dan? De jongen zonder een goed diploma gewoon op straat laten belanden?

Overigens als hij eventueel aanvullend krijgt kan hij dat bedrag ook van de studiefinanciering betalen. Bij mij heeft de IB-groep zonder mijn medeweten ooit eens automatisch zoiets geflikt. Toen was hun antwoord: "Dat doen zoveel studenten, vraag het maar terug bij je ouders". Terwijl ik een formulier had ingevuld waarbij ik het in 3 termijnen wilde betalen.

Marenda
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jan 2009 14:13

Re: ouders betalen lesgeld niet

Ongelezen bericht door Marenda »

je ouders zijn in principe verplicht je studie te betalen tot het 21e jaar, het enige probleem is als je zoiets probeert af te dwingen bij een rechter dat deze vraagt om bewijs dat de ouders dit hebben geregeld onderling. Mijn ouders hadden dit niet goed voor mijn broer geregeld maar wel voor mij (laten we die advokaat van toen maar bedanken, convernant was zo lek als een mandje).
Ik heb geld van mijn vader (de grootverdiener in t gezin) gekregen voor mijn studie maar mijn broer niet. Want mijn vader weigerde dit te betalen en dit hoefde dus ook niet.

alma
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 nov 2010 08:06

Re: ouders betalen lesgeld niet

Ongelezen bericht door alma »

Echt belachelijk, een kind van 18 kan gewoon gaan werken op zaterdag of een avond erbij.
Mijn vriend heeft twee dochters die nog te beroerd zijn om te werken.
Wij gaan niet meer betalen, we hebben ook nog een dochter in huis die het geld ook nodig heeft.
De moeder van de kinderen gaat wel twee keer per jaar op vakantie, kunnen wij ook niet, en de oudste is 22 woont gewoon samen, ja hallo laat ze mooi zelf werken en betalen. :?

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: ouders betalen lesgeld niet

Ongelezen bericht door trudy81 »

Hai,

dit klopt niet helemaal, als het kind 18+ is, zoals u zegt dan krijgt hij een tegenmoetkoming van de IBG zodat hij zijn lesgeld gewoon zelf kan betalen. Dat moet hij natuurlijk wel aanvragen.

Trudy

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: ouders betalen lesgeld niet

Ongelezen bericht door crazyme »

Met 18 ben je gewoon meerderjarig.

Hij kan zelf de financiering aanvragen en zijn lesgeld betalen.

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: ouders betalen lesgeld niet

Ongelezen bericht door trudy81 »

@crazyme,

hij kan geen studiefinanciering krijgen, ook al is hij 18, want hij zit nog op het middelbaar onderwijs, hij kan alleen een tegenmoetkoming krijgen. (maar misschien bedoelde u dat)

Trudy

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: ouders betalen lesgeld niet

Ongelezen bericht door crazyme »

trudy81 schreef:(maar misschien bedoelde u dat)
Dat bedoelde ik. :mrgreen:

dooriienn
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 nov 2010 19:33

Re: ouders betalen lesgeld niet

Ongelezen bericht door dooriienn »

hallo,
in Januari word ik 18 en moet ik zelf mijn studie gaan betalen. maar ik heb een probleem. Vorig jaar in Januari heb ik een zenuwziekte in mijn hand gekregen waardoor ik mijn rechterhand/arm nauwelijks tot niet meer kan gebruiken, waardoor ik geen baantje meer heb en ook niet zo gemakkelijk aan werk kom. Doordat mijn vader teveel verdiend krijg ik maar een minimale studuefinanciering waar ik mijn studie niet helemaal van kan betalen. mijn vader wil dit bedrag ook niet bijleggen. hij vind dat ik gewoon moet gaan werken net als mijn broer die wel gezond is en ingeschreven staat bij mij opa en oma zodat hij meer financieringen krijgt terwijl hij toch thuis woont. mijn moeder wil het wel betalen maar die kan het niet bekostingen. kan ik mijn vader hiervoor op het matje roepen?

bedankt alvast

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: ouders betalen lesgeld niet

Ongelezen bericht door trudy81 »

hai dooriien,

ik neem aan dat je een voortgezet (dus niet middelbaar) onderwijs volgt (want anders geldt wat ik zeg niet, maar je kunt dan aanspraak maken op SMZ, (Studeren met een Ziekte) dan hoeven jij en je ouders een deel niet te betalen. Dat kun je via IBG, DUO tegenwoordig aan vragen. Hoe dat weet ik niet maar ik weet dat het kan

Trudy

dooriienn
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 nov 2010 19:33

Re: ouders betalen lesgeld niet

Ongelezen bericht door dooriienn »

Hoi Trudy,

dankjewel dan weet ik waar ik ergens moet gaan zoeken want op school zijn ze hier ook erg onduidelijk over..

groetjes Dorien

annemiek 1969
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 nov 2010 17:56

Re: ouders betalen lesgeld niet

Ongelezen bericht door annemiek 1969 »

Deze jongen kan als hij op een MBO opleiding zit studiefinanciering aanvragen. En als hij op het voortgezet onderwijs zit kan hij VO 18 + aanvragen. Daar kan hij zijn lesgeld mee betalen. Uiteraard wordt er wel gekeken naar het inkomen van de ouders. Want ze blijven verantwoordelijk tot hun 21 financieel verantwoordelijk

Gesloten