LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] OV-schulden door verlopen OV-chipkaart

Krijg je studiefinanciering? Of ben je al jouw lening aan het afbetalen? Bespreek hier jouw ervaringen.
San1992
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 mar 2017 11:16

OV-schulden door verlopen OV-chipkaart

Ongelezen bericht door San1992 »

Hierin doe ik mijn verhaal wegens OV-schulden die buiten mijn macht zijn opgelopen tot 679 euro. Het was voor mij niet mogelijk om mijn studenten reisproduct stop te zetten op een verlopen OV-chipkaart. Wellicht zijn er mensen die hetzelfde hebben meegemaakt en wij elkaar kunnen adviseren.

- 13 augustus 2016 heb ik voor het laatst met het studenten reisproduct gereisd.
- 18 augustus was mijn OV-chipkaart (met studenten reisproduct) verlopen, zo bleek bij de incheckpaal. Vanaf deze datum was mijn OV-chipkaart geblokkeerd en kon ik via de automaat geen betalingen of wijzigingen aanbrengen.
- 31 augustus heb ik een voordeeluren abonnement besteld bij de NS op een nieuwe OV-chipkaart, hiervoor heb ik mijn oude kaart opgestuurd. Op deze nieuwe kaart stond geen studenten reisproduct die ik kon stopzetten. Hierdoor ben ik er vanuit gegaan dat het studenten reisproduct was stopgezet.
- 23 november heb ik een eerste bericht van DUO gehad over dat het studenten reisproduct niet is stopgezet en ik hierdoor schulden heb opgebouwd. Dit ging om een schuld van €388 voor de maanden september en oktober. Toen ik dit bericht in november kreeg had ik al een schuld van €582 opgebouwd. (Per halve kalander maand wordt er 97 euro aan schuld berekend, voor de maand september €194, voor de maanden september en oktober €388 en voor de maanden september, oktober en november €582)
- Op mijn nieuwe OV-chipkaart stond geen studentenreis product, zodat ik zodoende het product niet kon stopzetten.
- 30 november heb ik een bezwaarschrift geschreven over dat ik mijn studenten reisproduct niet kon stopzetten en tevens kreeg ik dezelfde datum bericht van DUO over de opgelopen schulden van €582 met een datering van 7 december, wat erg vreemd is!
- 1 december heb ik van “bezwaar beroep Groningen” een link gekregen om mijn studenten reisproduct stop te kunnen zetten en tevens kreeg ik op dezelfde datum een nieuw betalingsverzoek van DUO van €582.
- 3 december heb ik via de link het studenten reisproduct stop kunnen zetten.
- 9 december heb ik een bevestiging gekregen van DUO dat het studenten reisproduct per 3 december is stopgezet.
- 12 december heb ik met de NS gesproken en hieruit bleek dat zij konden zien dat ik op 13 augustus 2016, toen ik nog gerechtigd was om het studenten reisproduct te gebruiken, voor het laatst het studentenreis product heb gebruikt. Zij konden ook zien dat mijn OV-chipkaart vanaf 18 augustus is verlopen en ik deze daarna niet meer heb kunnen gebruiken.
- 16 december heb ik telefonisch gesproken met medewerker van DUO van de afdeling OV-schulden. Uit het gesprek kwam naar voren dat mijn school nalatig is geweest en pas in november aan DUO heeft laten weten dat ik mijn diploma heb behaald in de maand juni. Dit verklaart waarom ik in november pas bericht heb gekregen van DUO en hierdoor meteen al een hoge schuld had opgebouwd. Dit verhaal komt echter niet overeen met de allereerste brief die ik van DUO heb gehad op 5 augustus hierin staat: '' Je onderwijsinstelling heeft aan ons doorgegeven dat je je diploma hebt gehaald''
- 24 december heb ik bericht van DUO gehad over dat de schulden zijn opgelopen naar €679.
- Mijn schulden zijn door de late berichtgeving van DUO hoog opgelopen en hierdoor heb ik pas op 3 december mijn studenten reisproduct uiteindelijk stop kunnen zetten. Op 31 december heb ik nogmaals bezwaar gemaakt over de hier boven genoemde punten. Helaas zonder resultaat mijn bezwaar werd afgekeurd door DUO en wordt gezien als de eigen verantwoordelijkheid van de student om het studenten reisproduct op tijd stop te zetten.

witte angora
Berichten: 30775
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: OV-schulden door verlopen OV-chipkaart

Ongelezen bericht door witte angora »

San1992 schreef: - 18 augustus was mijn OV-chipkaart (met studenten reisproduct) verlopen, zo bleek bij de incheckpaal. Vanaf deze datum was mijn OV-chipkaart geblokkeerd en kon ik via de automaat geen betalingen of wijzigingen aanbrengen.
- 31 augustus heb ik een voordeeluren abonnement besteld bij de NS op een nieuwe OV-chipkaart, hiervoor heb ik mijn oude kaart opgestuurd. Op deze nieuwe kaart stond geen studenten reisproduct die ik kon stopzetten. Hierdoor ben ik er vanuit gegaan dat het studenten reisproduct was stopgezet.
Hier gaat er dus op een of andere manier iets fout. Maar wat er fout ging weet ik niet. Heb je contact opgenomen met de servicebalie van de NS om te vragen wat je moest doen, nu de OV-kaart was verlopen en je daardoor geen wijzigingen kon aanbrengen in je abonnement?

Verder blijft het inderdaad je eigen verantwoordelijkheid om dat reisproduct stop te zetten. Ik mis eerlijk gezegd een beetje het initiatief en de daadkracht hierin.

Ik ben het er niet met je gedachte eens dat de DUO verantwoordelijk is voor de late berichtgeving. Immers:
- 31 augustus heb ik een voordeeluren abonnement besteld bij de NS op een nieuwe OV-chipkaart, hiervoor heb ik mijn oude kaart opgestuurd. Op deze nieuwe kaart stond geen studenten reisproduct die ik kon stopzetten. Hierdoor ben ik er vanuit gegaan dat het studenten reisproduct was stopgezet.
Je wist uiterlijk op 31 augustus dat je dat product had moeten stopzetten. En ik vermoed dat je het al eerder wist, zodat je al veel eerder in de pen kon klimmen, en die link had kunnen krijgen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: OV-schulden door verlopen OV-chipkaart

Ongelezen bericht door kweenie »

Lang verhaal. Maar komt er op neer dat je weet of hoort te weten dat als je afstudeert, je geen recht meer op het OV product hebt. Dat je niet oplet wanneer je chipkaart verloopt. Dat je 'er vanuit gaat' dat het allemaal wel goed zit als je de nieuwe chipkaart krijgt, zonder dit even na te vragen. Het kan aan mij liggen, maar ik zie even niet wat er nu buiten je macht ligt.

zwaluw29
Berichten: 134
Lid geworden op: 05 mar 2017 19:50

Re: OV-schulden door verlopen OV-chipkaart

Ongelezen bericht door zwaluw29 »

Als je met je studie stopt, heb je geen recht meer op een studenten reisproduct.
Even googelen en je had kunnen weten hoe het moest. Een dure les.
http://www.studentenreisproduct.nl/deta ... topzetten/

stofzuigertje

Re: OV-schulden door verlopen OV-chipkaart

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Alleen met een werkende kaart kun je dit stop zetten.
Voor de eind datum kaart dus stop zetten of nieuwe kaart en product eerst overzetten en dan alsnog stoppen.

Ze gaan er vanuit dat elke student slim is en alles goed leest en weet, en niets vergeet.
Helaas matige voorwaarden maar online stop zetten, in automaat bevestigen dus na online uitzetten nog aan NS automaat en daarvoor moet je kaart nog werken.....
Als je kaart niet meer werkt maar studenten product doorloopt moet je die dus eerst op je nieuwe huidige kaart zetten voor je kunt stoppen.

Beetje dom systeem en er zijn plannen maar nog niet doorgevoerd dat bij verlopen kaart waarbij je niet eens je OV kan gebruiken het automatisch gaat stoppen maar helaas, nog niet geregeld, alleen plannen.

Remcob70
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 mar 2017 22:17

Re: OV-schulden door verlopen OV-chipkaart

Ongelezen bericht door Remcob70 »

Ik snap het hele verhaal, het zijn opvreters van de eerste orde, En dan bedoel ik de Duo en OV chip kaart.
Alles is geautomatiseerd maar bij de DUO schijnbaar niet. Ze werken keihard langs elkaar heen, bel en ze verwijzen je naar HTM of OV chipkaart of een andere organisatie, en het mooie is dat deze op hun beurt weer door verwijzen naar DUO.
DUO stort het reisproduct naar OV chip, haal je vervolgens dit product niet op dan kan OV chip het product houden ( slapend rijk worden dus) vervolgens moet de houder van de kaart het product terug betalen aan DUO. Terwijl je zou denken dat OV chip bij het niet afhalen van een product het weer terug stort naar de DUO.
Ik zie van het huidige systeem totaal de logica niet. Dus moet de houder daar voor zorg dragen, je zou maar een maand op vakantie zijn, een bezwaar heeft ook geen zin bij de DUO, zelf niet bij een Medisch bezwaar, dat word namelijk door een eigen arts beoordeeld.
En als de schulden dan zo hoog oplopen sturen ze het naar een deurwaarder, in dit geval 3 keer. Krijg je 3 dossiers met elk extra kosten die totaal oplopen tot €750,- en dat buiten de DUO schuld, waarom niet 1 dossier scheelt €500,- ze hebben maling aan de aangevoerde bewijzen of omstandigheden hoe de schuld tot stand is gekomen. Voor hun is het belangrijker om het geld terug te krijgen en daarbij gaan ze over lijken. Bij dit geval ging het ook om een geblokkeerde kaart, na veel bellen te horen gekregen dat je de kaart via mijn studenten reis product moet stopzetten, gedaan en wat blijkt ze waren vergeten te vertellen dat je daarna nog moet inloggen bij OV chip kaart om daar het product nog een keer stop te zetten, dus je raad het al het loopt gewoon door met nog meer kosten. Waarom bij het behalen van je diploma niet gelijk automatisch het product stoppen, bespaart een hoop gezeik voor veel mensen. Kunnen ze de telefoon bij de DUO wat sneller opnemen als al deze mensen niet meer bellen. De gemiddelde wachttijd is ongeveer een half uur.
Bijkomend voordeel voor de DUO is, studenten die klaar zijn met hun studie lekker goedkoop nederland door kunnen reizen ipv een duur abonnement te nemen, deze nemen de schuld graag.
DUO is een achterhaalde organisatie die vergeten is met de tijd mee te gaan.
DUO ga automatiseren!!!!!

nettieroes
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 feb 2017 10:56

Re: OV-schulden door verlopen OV-chipkaart

Ongelezen bericht door nettieroes »

Neem contact op met het OV-loket: ovloket.nl.

Gesloten