LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Schoolgeld HBO

Krijg je studiefinanciering? Of ben je al jouw lening aan het afbetalen? Bespreek hier jouw ervaringen.

Wat vindt U?

Peiling eindigde op 17 sep 2018 12:37

- terecht
0
Geen stemmen
- onterecht
4
100%
- geen mening
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 4

Graaffr66
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 apr 2016 16:03

Schoolgeld HBO

Ongelezen bericht door Graaffr66 »

Komend schooljaar geldt voor de nieuwe Hbo'ers een nieuwe regeling wat betekent dat zij een halvering van het lesgeld krijgen. Mijn inziens een goede zaak. Echter heeft mijn dochter reeds in 4e jaar HBO geen profijt van. Zij zou de afgelopen jaren verbetering krijgen in het onderwijs. Helaas is hier niets van terecht gekomen. Al deze Hbo'ers "pissen naast de pot".
Graag zou ik zien dat de minister deze groep zal compenseren.
Er is ook een petitie van gestart, maar weet niet of dit wordt opgepakt.
Ik ben van mening "gelijke monniken gelijke kappen". Zij zou alsnog een extra jaar Master kunnen doen dan.

DUS MINISTER KOM OVER DE BRUG

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Schoolgeld HBO

Ongelezen bericht door Lowieze »

Zou heel mooi zijn als alle HBO'ers die aan hun 2e, 3e of 4e jaar beginnen geld terug zouden krijgen, maar dat gaat natuurlijk niet gebeuren. Er is juist fors bezuinigd op de studiefinanciering de afgelopen jaren, dus dat de minister nu weer geld zal gaan uittrekken om HBO'ers tegemoet te komen lijkt me een utopie.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Schoolgeld HBO

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dit heeft uiteraard geen terugwerkende kracht. Ook niet voor degenen die al afgestudeerd zijn.

Petitie is dus zinloos.

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Schoolgeld HBO

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

En waar moet de grens dan wel getrokken worden volgens u? Studenten die 5 jaar geleden zijn afgestudeert? Of op 10 jaar zetten? Als ik vandaag bananen koop die morgen in de actie zijn kan ik ook niet terug. Dat heeft ook niets met de kwaliteit van de bananen te maken.

Edit, typfoutje aangepast. Je bent scherp ridder777
Laatst gewijzigd door NeoDutchio op 19 jul 2018 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Ridder777

Re: Schoolgeld HBO

Ongelezen bericht door Ridder777 »

Bestaat dat dat je banen kan kopen?

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Schoolgeld HBO

Ongelezen bericht door Mark1992 »

Ik heb het ook gelezen en ben dit jaar afgestudeerd. Waarom zij deze regeling alleen treffen voor nieuwe eerstejaars begrijp ik persoonlijk niet. Ze hadden de studiefinanciering gestopt voor nieuwe leerlingen, maar dit had geen enkele invloed op het aantal aanmeldingen, zoals de Minister telkens heeft beaamd. Dus waarom deze regeling nu is getroffen voor uitdrukkelijk eerstejaars die beginnen met studeren is echt een raadsel.

Met terugwerkende kracht zal niet gaan werken, blijft toch altijd veranderen. Het invoeren voor ouderejaars zou wel logischer zijn, ik snap best wel dat de drempel om te gaan studeren nu lager licht (al is dat helemaal niet nodig volgens de Minister; want aanmeldingen genoeg), maar ik vind het ook wel redelijk dat wanneer je alles behaald in het eerste jaar en door mag, het lesgeld aangehouden moet kunnen worden.

Het komt voor mij nu over om mensen aan het studeren te krijgen, om ze over de drempel van het lesgeld/kosten te trekken (want ja, alleen lening, geen studiefinanciering meer).

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Schoolgeld HBO

Ongelezen bericht door kweenie »

Het komt voor mij nu over om mensen aan het studeren te krijgen, om ze over de drempel van het lesgeld/kosten te trekken (want ja, alleen lening, geen studiefinanciering meer).
Inderdaad, dat is nu juist precies ook de reden. Lijkt mij een prima maatregel.

Je zou zelfs kunnen overwegen om het collegegeld ieder jaar iets duurder te maken, omdat hoger collegegeld voor mensen die bijna klaar zijn waarschijnlijk minder een drempel zal zijn om door te gaan dan voor mensen die nog een lange weg te gaan hebben. Maar het lijkt mij ook niet echt de bedoeling dat mensen worden gestraft als ze de opleiding niet voortijdig afbreken...

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Schoolgeld HBO

Ongelezen bericht door Mark1992 »

kweenie schreef:
Het komt voor mij nu over om mensen aan het studeren te krijgen, om ze over de drempel van het lesgeld/kosten te trekken (want ja, alleen lening, geen studiefinanciering meer).
Inderdaad, dat is nu juist precies ook de reden. Lijkt mij een prima maatregel.

Je zou zelfs kunnen overwegen om het collegegeld ieder jaar iets duurder te maken, omdat hoger collegegeld voor mensen die bijna klaar zijn waarschijnlijk minder een drempel zal zijn om door te gaan dan voor mensen die nog een lange weg te gaan hebben. Maar het lijkt mij ook niet echt de bedoeling dat mensen worden gestraft als ze de opleiding niet voortijdig afbreken...
Mee eens, echter vind ik het een vreemde maatregel. De Minister heeft telkens beaamd dat het afschaffen van de studiefinanciering geen invloed heeft op het aantal nieuwe aanmeldingen. Waarom is dit dan nodig? Zij moest die maatregel namelijk evalueren van de Kamer en bewijzen dat er echt geen negatief effect zou zijn.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Schoolgeld HBO

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Graaffr66 schreef:Komend schooljaar geldt voor de nieuwe Hbo'ers een nieuwe regeling wat betekent dat zij een halvering van het lesgeld krijgen. Mijn inziens een goede zaak. Echter heeft mijn dochter reeds in 4e jaar HBO geen profijt van. Zij zou de afgelopen jaren verbetering krijgen in het onderwijs. Helaas is hier niets van terecht gekomen. Al deze Hbo'ers "pissen naast de pot".
Graag zou ik zien dat de minister deze groep zal compenseren.
En waarom?
Heeft zij geen studiefinanciering genoten die velen nu niet meer ontvangen?

En hoe kun je meten dat er geen verbeteringen in het onderwijs bij uw dochters HBO-instelling zijn geweest? Wie zegt dat dat zo is en wat is daar de onderbouwing van?
Graaffr66 schreef:Ik ben van mening "gelijke monniken gelijke kappen". Zij zou alsnog een extra jaar Master kunnen doen dan.
Er wordt ook geen onderscheid gemaakt. Dus dat is al het geval. Of moet er dan voor iedere student van de afgelopen paar jaar dan maar compensatie worden betaald? En waar trek je dan die grens? En waarom zou die grens überhaupt getrokken moeten worden op een plek anders dan nu het geval is?

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Schoolgeld HBO

Ongelezen bericht door renewouters »

Het toptarief van de inkomstenbelasting gaat volgend jaar (als het goed is) omlaag. Ik eis met terugwerkende kracht het teveel betaalde over de afgelopen 10 jaar terug! Mensen die volgend jaar pas voor de eerste keer in het toptarief terechtkomen hebben nooit het volle pond hoeven betalen.

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Schoolgeld HBO

Ongelezen bericht door Jefdus »

renewouters schreef:Het toptarief van de inkomstenbelasting gaat volgend jaar (als het goed is) omlaag. Ik eis met terugwerkende kracht het teveel betaalde over de afgelopen 10 jaar terug! Mensen die volgend jaar pas voor de eerste keer in het toptarief terechtkomen hebben nooit het volle pond hoeven betalen.
Deze vergelijking gaat niet op. Er zou dan moeten gelden dat het toptarief omlaag gaat voor personen die dat jaar voor het eerst in het toptarief terecht komen, terwijl hij even hoog blijft voor personen die eerdere jaren ook al in het toptarief zaten.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Schoolgeld HBO

Ongelezen bericht door olaf79 »

Zou mooi zijn. We willen allemaal wel dat regelingen die gunstiger zijn dan daarvoor met terugwerkende kracht van toepassing worden...Zo werkt het dus niet.

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Schoolgeld HBO

Ongelezen bericht door Erthanax »

De minister heeft gewacht tot mijn kinderen uit- of afgestudeerd waren, en toen direct de basisbeurs ingevoerd. Mij hoort u daarover niet klagen.
Ik heb mijn hele werkzame leven nooit anders gehoord dan bezuinigen, inleveren, herverdelen, ombuigen en dergelijke termen. Toch ben ik nu beter af dan ik mij ooit had kunnen voorstellen. Daarover hoort u mij overigens ook niet klagen.

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Schoolgeld HBO

Ongelezen bericht door Erthanax »

Nog even een vraag over de poll: Is die nu voor/tegen de halvering van het collegegeld, of voor/tegen de stelling "minister kom over de brug"?
Mij is dat niet helemaal duidelijk en het maakt nogal verschil voor het antwoord.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Schoolgeld HBO

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Erthanax schreef:Nog even een vraag over de poll: Is die nu voor/tegen de halvering van het collegegeld, of voor/tegen de stelling "minister kom over de brug"?
Mij is dat niet helemaal duidelijk en het maakt nogal verschil voor het antwoord.
Ik vermoed dat de TS bedoelt: Vergoeding is terecht of onterecht?

Lijkt me onterecht dus, zoals ook de antwoorden impliceren (als je tevens kijkt naar de reacties op dit topic).
Jefdus schreef:
renewouters schreef:Het toptarief van de inkomstenbelasting gaat volgend jaar (als het goed is) omlaag. Ik eis met terugwerkende kracht het teveel betaalde over de afgelopen 10 jaar terug! Mensen die volgend jaar pas voor de eerste keer in het toptarief terechtkomen hebben nooit het volle pond hoeven betalen.
Deze vergelijking gaat niet op. Er zou dan moeten gelden dat het toptarief omlaag gaat voor personen die dat jaar voor het eerst in het toptarief terecht komen, terwijl hij even hoog blijft voor personen die eerdere jaren ook al in het toptarief zaten.
Zoals met wel meer dingen geldt gewoon vanaf jaar X regeling Y. Toen ik ging studeren kreeg ik ook minder studiefinanciering en OV dan de mensen voor mij, en de mensen na mij kregen alleen een lening. Boehoe. Als jij op het moment van ingang van die regeling had besloten te gaan studeren en dus een tussenjaar had genomen, had de nieuwe regeling gegolden. Zo is dat nu ook. Er wordt daarin geen onderscheid gemaakt.

Naar mijn idee vinden mensen het gewoon leuk om te roepen dat ze tekort komen. "Hij krijgt twee snoepjes, nu wil ik er nog eentje want ik heb er maar 1 gekregen!"

Gesloten