LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Beslaglegging

Krijg je studiefinanciering? Of ben je al jouw lening aan het afbetalen? Bespreek hier jouw ervaringen.
Shem
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:43

Beslaglegging

Ongelezen bericht door Shem »

Beste Radar,

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen met het volgende.
Op 12 juli j.l. ontvang ik een brief in mijn brievenbus dat er beslag is gelegd op mijn auto in opdracht van Groenewegen En Partners. Zij handelen in naam van DUO oftewel IBG.
Als ik de vordering bekijk zie ik dat de hoofdsom 90,82 bedroeg op de datum van opening 14 mei 2012. Op die dag komt er een vertragingsrente bovenop van 2,54. Doordat Groenewegen heeft besloten om op beslag over te gaan komen daar nog eens extra kosten bovenop van 309,97 + nogmaals 0,62 aan extra rente.

Mijn vraag is : mag het wel dat een vordering begint met 90.82 en nu is uitgelopen tot 403,95?! Ik ontvang nog steeds studiefinanciering van DUO en was van mening dat dit bedrag werd ingehouden op de studiefinanciering.

Graag uw hulp.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Beslaglegging

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Shem schreef:Beste Radar,

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen met het volgende.
Op 12 juli j.l. ontvang ik een brief in mijn brievenbus dat er beslag is gelegd op mijn auto in opdracht van Groenewegen En Partners. Zij handelen in naam van DUO oftewel IBG.
Als ik de vordering bekijk zie ik dat de hoofdsom 90,82 bedroeg op de datum van opening 14 mei 2012. Op die dag komt er een vertragingsrente bovenop van 2,54. Doordat Groenewegen heeft besloten om op beslag over te gaan komen daar nog eens extra kosten bovenop van 309,97 + nogmaals 0,62 aan extra rente.

Mijn vraag is : mag het wel dat een vordering begint met 90.82 en nu is uitgelopen tot 403,95?! Ik ontvang nog steeds studiefinanciering van DUO en was van mening dat dit bedrag werd ingehouden op de studiefinanciering.

Graag uw hulp.
Kort door de bocht: Ja dat mag zoiets.
Als er overgegaan wordt tot beslag zijn de kosten daarvan voor uw rekening. U zou wel kunnen informeren of er niet te vroeg overgegaan is tot beslag en of de bijkomende kosten redelijk zijn. Daarvoor is dan wel inzicht nodig in hoe het bedrag van de kosten is opgebouwd. U kunt dit ook eens navragen bij een juridisch loket, waar eerste advies doorgaans gratis is.

Overigens wordt er niet zomaar overgegaan tot beslag maar is daar heel wat aan vooraf gegaan. Maar als u alle communicatie genegeerd heeft en in de veronderstelling blijft verkeren dat het wel even ingehouden wordt op de stufi is dat u zelf aan te rekenen.

boef530
Berichten: 455
Lid geworden op: 25 feb 2012 13:50

Re: Beslaglegging

Ongelezen bericht door boef530 »

IBG/DUO mag zonder tussenkomst van de rechter beslag op eigendommen leggen, dit doen ze niet zelf maar besteden dat uit aan een deurwaarder. Beslaglegging komt niet als een donderslag bij heldere hemel, daar is al een traject aan vooraf gegaan.
Ik ontvang nog steeds studiefinanciering van DUO en was van mening dat dit bedrag werd ingehouden op de studiefinanciering.
Die mening is dus onjuist gebleken. Triest maar een regeling wordt niet meer geaccepteerd en bij niet tijdig betalen gaat de auto voor een paar tientjes naar een opkoper, de restschuld blijft staan en loopt in een razend tempo op.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Beslaglegging

Ongelezen bericht door crazyme »

Ik zou de voorwaarden eens nalezen als ik jou was.

Wanneer er staat dat ze vorderingen mogen verrekenen met uitkeringen dat is het leggen van een beslag op de auto onredelijk en kostenverhogend. Waarom dan zo'n dure actie terwijl ze het zo kunnen pakken ?

Ik denk dat je het dan wel ongedaan kunt krijgen, na enig juridisch geknok.

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Beslaglegging

Ongelezen bericht door Isabel1 »

hai,

lijkt mij sowieso onlogisch dat het verrekend wordt, studiefinanciering is een lening (ook het basis bedrag, dat wordt vaak kwijtgescholden nadat je studie afgerond is, maar tot die tijd is het formeel een lening)
Lijkt me dus raar om een schuld te gaan verrekenen met een lening, maar goed.

isabel

Gesloten