LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] studiefinanciering per kind verschillend?

Krijg je studiefinanciering? Of ben je al jouw lening aan het afbetalen? Bespreek hier jouw ervaringen.
triangel
Berichten: 76
Lid geworden op: 28 nov 2006 14:42

studiefinanciering per kind verschillend?

Ongelezen bericht door triangel »

Vorig jaar stufi aangevraagd voor de oudste zoon; begon op het MBO. Basisbeurs en aanvullend, berekend op ons verzamelinkomen.
Nou wordt de 2e zoon volgende maand 18, zit al op het MBO, dus voor hem ook maar stufi aangevraagd. Krijgen we bericht; gaat in op 1 juli, want dan vervalt de kinderbijslag ook inderdaad.
Nou wil het geval dat de jongste in juli veel meer aanvullende krijgt dan z'n broer. Vanaf augustus halveert dat bedrag (???)
De oudste krijgt van april tot juni ± 40 euro, daarna, vanaf augustus, ruim 3x zoveel!!! (???)
Waar berekenen ze dit op? Ze gaan dit jaar toch uit van ons verzamelinkomen over 2016?
Waarom zit er verschil in de bedragen terwijl ze beide een BOL opleiding doen op niveau 1-2
En ik las ook ergens over meetellen van schoolgaande kinderen, al dan niet met een stufi. Ik hoop dat iemand me wijzer kan maken, ik snap er geen bal meer van. Alvast bedankt.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: studiefinanciering per kind verschillend?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als er studiefinanciering aangevraagd wordt voor een kind wordt er naar het inkomen van de ouders gekeken om de ouderlijke bijdrage te berekenen,. Maar nu er voor twee kinderen studiefinanciering wordt aangevraagd, kunt u uiteraard niet twee keer diezelfde ouderlijke bijdrage opbrengen. Vandaar dat de bijdrage van DUO hoger wordt.

Maar de verschillen die u noemt zijn me niet duidelijk. Met een mailtje naar DUO zal het raadsel beslist opgelost worden.

stofzuigertje

Re: studiefinanciering per kind verschillend?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Even wachten met bellen, ze zijn met nieuwe systeem bezig.

Verder kun je ook mailen en bij duidelijke gegevens dus ook beide BSN nummers vermelden kunnen ze gelijk uitzoeken en jou antwoord geven.
Een telefoon nummer erbij en als iets niet duidelijk is.....
Wel vermoed ik dat bovenstaande de reden van verschil is.

Lowieze
Berichten: 6594
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: studiefinanciering per kind verschillend?

Ongelezen bericht door Lowieze »

stofzuigertje schreef:Even wachten met bellen, ze zijn met nieuwe systeem bezig.

Verder kun je ook mailen en bij duidelijke gegevens dus ook beide BSN nummers vermelden kunnen ze gelijk uitzoeken en jou antwoord geven.
Een telefoon nummer erbij en als iets niet duidelijk is.....
Wel vermoed ik dat bovenstaande de reden van verschil is.
Ouders kunnen alleen met DUO bellen over de studiefinanciering van hun kinderen als ze een machtiging hebben. Beter is om de kinderen zelf te laten bellen.

triangel
Berichten: 76
Lid geworden op: 28 nov 2006 14:42

Re: studiefinanciering per kind verschillend?

Ongelezen bericht door triangel »

stofzuigertje schreef:Even wachten met bellen, ze zijn met nieuwe systeem bezig.

Verder kun je ook mailen en bij duidelijke gegevens dus ook beide BSN nummers vermelden kunnen ze gelijk uitzoeken en jou antwoord geven.
Een telefoon nummer erbij en als iets niet duidelijk is.....
Wel vermoed ik dat bovenstaande de reden van verschil is.
Heb expres alles aangevraagd voor dat hun systeem eruit ging.

stofzuigertje

Re: studiefinanciering per kind verschillend?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Door de werkzaamheden gaat alles trager!

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: studiefinanciering per kind verschillend?

Ongelezen bericht door Brainless »

Lowieze schreef: Ouders kunnen alleen met DUO bellen over de studiefinanciering van hun kinderen als ze een machtiging hebben. Beter is om de kinderen zelf te laten bellen.
Hebben ze mij nooit om gevraagd en heb toch al 2x met het DUO gebeld voor mijn 18 jarige zoon.

Lowieze
Berichten: 6594
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: studiefinanciering per kind verschillend?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Brainless schreef:
Lowieze schreef: Ouders kunnen alleen met DUO bellen over de studiefinanciering van hun kinderen als ze een machtiging hebben. Beter is om de kinderen zelf te laten bellen.
Hebben ze mij nooit om gevraagd en heb toch al 2x met het DUO gebeld voor mijn 18 jarige zoon.
https://duo.nl/particulier/ouder/uw-kin ... w-kind.jsp

Gesloten