LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Studiefinanciering uitwonend onterecht gewijgerd

Krijg je studiefinanciering? Of ben je al jouw lening aan het afbetalen? Bespreek hier jouw ervaringen.
reinette
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 jul 2013 19:29

Studiefinanciering uitwonend onterecht gewijgerd

Ongelezen bericht door reinette »

Sinds 2009 woont mijn zoon al bij zijn opa en oma omdat mijn huis niet voldoende slaapplaats heeft. Nu had hij, sinds een jaar v.w. studie een uitwonende stufi. Onlangs zijn er 2 controleurs geweest welke van mening zijn dat mijn zoon er niet woont omdat hij ook wel eens bij vrienden slaapt en de kamer waar hij bij opa en oma slaapt niet op een studentenkamer lijkt gezien de prularia van zijn oma. Zij zijn echter wezen controleren vanaf 7 uur 's morgens terwijl mijn zoon v.a. 04:00uur uit huis huis is v.w. een krantenwijk en gaat aansluitend om kwart voor zes met de bus naar zijn school in Zwolle waar hij pas heel laat weer van terug komt. Hij zorgt volledig voor zichzelf daar ik zelf onder het sociaal minimum leef. De controleurs KONDEN mijn zoon niet uit huis zien gaan omdat ze naar alle waarschijnlijkheid zelf nog op 1 oor lagen en ik ben eens benieuwd in welk boekje ik kan vinden hoe een studentenkamer er uit MOET zien. Mijn zoon boeit het namelijk niet hoe en waar hij slaapt, maar daardoor wordt hij wel gekort. De controleurs hebben hun rapport enkel op suggesties en vermoedens geschreven en dat vindt DUO een gegronde reden om zijn beurs te korten. Dit is toch belachelijk? Natuurlijk ga ik bezwaar aan tekenen maar de schulden lopen zo wel lekker op (en dan bedoel ik niet v.w. luxeproblemen! want naast een paar kleren, (volgens de controleurs óók te weinig!) heeft hij verder niks. Wie weet raad of heeft zoiets ook mee gemaakt?

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Studiefinanciering uitwonend onterecht gewijgerd

Ongelezen bericht door kokka »

ik vraag me af of als hij (kostenloos) bij opa en oma woont, hij wel recht zou moeten hebben op uitwonende beurs.
uiteindelijk komt het er min op meer op neer dat opa en oma de opvoeding over hebben genomen.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Studiefinanciering uitwonend onterecht gewijgerd

Ongelezen bericht door eleven »

Onlangs zijn er 2 controleurs geweest welke van mening zijn dat mijn zoon er niet woont omdat hij ook wel eens bij vrienden slaapt en de kamer waar hij bij opa en oma slaapt niet op een studentenkamer lijkt gezien de prularia van zijn oma.
Ik denk, dat dit het punt is.
Een studentenkamer ziet er normaal niet uit, als oma prullaria, maar heeft zijn eigen spullen.
Je moet nu veel overtuigingskracht hebben, om dit te verklaren.
Ook de controleurs hebben al verschillende excuses gehoord, net zoals mensen met AOW samenwonend betrapt worden.
De volgende stappen kunnen jullie doen:

http://www.vindeenombudsman.nl/onderwij ... 3godWSUAlQ

http://www.klacht.nl/duo-ibgroep/

Dofolo
Berichten: 58
Lid geworden op: 14 mei 2012 21:21

Re: Studiefinanciering uitwonend onterecht gewijgerd

Ongelezen bericht door Dofolo »

Maak een uitdraai van de OV pas (die is toch ook met chip?) waaruit blijkt dat hij elke dag vanuit dat adres naar school gaat.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Studiefinanciering uitwonend onterecht gewijgerd

Ongelezen bericht door bprosman »

Sinds 2009 woont mijn zoon al bij zijn opa en oma omdat mijn huis niet voldoende slaapplaats heeft.
Als dat zo is KAN hij niet eens thuiswonen, misschien dat ze dat kunnen controleren.
Maar belangrijk is inderdaad ook waar hij ingeschreven staat.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Studiefinanciering uitwonend onterecht gewijgerd

Ongelezen bericht door GJvdZ »

kokka schreef:ik vraag me af of als hij (kostenloos) bij opa en oma woont, hij wel recht zou moeten hebben op uitwonende beurs.
uiteindelijk komt het er min op meer op neer dat opa en oma de opvoeding over hebben genomen.
Dat lijkt me eerder iets tussen opa/oma en kleinzoon. Niet voor de studiefinanciering. Bovendien is het een kleine moeite om dit te "regelen". Betaal een bedrag per maand en geef dat cash weer terug (of in natura, gratis eten en drinken).

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Studiefinanciering uitwonend onterecht gewijgerd

Ongelezen bericht door bprosman »

Dat lijkt me eerder iets tussen opa/oma en kleinzoon. Niet voor de studiefinanciering
Als dat kostenloos is , wat maakt hem dan nog "uitwonend" ?
De extra studiefinanciering voor uitwonenden is om de extra kosten van je woonruimte (huur, gas/water/licht) te bekostigen.
Bovendien is het een kleine moeite om dit te "regelen". Betaal een bedrag per maand en geef dat cash weer terug (of in natura, gratis eten en drinken).
Belastingdienst ? Of hoeven Opa en Oma dit niet op te geven ?

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Studiefinanciering uitwonend onterecht gewijgerd

Ongelezen bericht door sephora30 »

Ik heb zelf een puber en geloof me in 1 oogopslag zie je dat daar een puber huist. Ik kan de reactie van Duo dan ook wel begrijpen. Hoeveel kamers heb je en hoeveel personen wonen er in jouw huis.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Studiefinanciering uitwonend onterecht gewijgerd

Ongelezen bericht door Chocomelk »

sephora30 schreef:Ik heb zelf een puber en geloof me in 1 oogopslag zie je dat daar een puber huist. Ik kan de reactie van Duo dan ook wel begrijpen. Hoeveel kamers heb je en hoeveel personen wonen er in jouw huis.
Dat kun je inderdaad echt wel zien ja.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Studiefinanciering uitwonend onterecht gewijgerd

Ongelezen bericht door bprosman »

Slak - zout, maar ik zal dan maar de eerste zijn.... volgens mij is het : GewEIgerd.
Je kunt wel stIJgeren na het wEIgeren.

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Studiefinanciering uitwonend onterecht gewijgerd

Ongelezen bericht door Isabel1 »

En niet ingeschreven bij opa en oma, betekent geen uitwonende beurs.
Ik vermoed eerder dat hij wel bij opa en oma ingeschreven staat maar dat duo vindt dat hij daar inwoont, en dus volgens duo bij een ouder/verzorger woont, en dus niet uitwonend is.

Ik heb dat een tijdje gehad met een van mijn zonen, die moest voor een minor naar een andere universiteit en is toen 3 maanden bij zijn tante gaan wonen/logeren. Daar kon hij ook geen uitwonende beurs voor krijgen omdat hij daar niet technisch uitwonend was maar hij daar inwoonde (en dus niet huurde). Was verder voor ons geen probleem (want wij hadden onze zoon 'geruild' tegen haar dochter die hier 3 maanden kwam studeren), maar je krijgt die uitwonende beurs dus alleen als je ook 'op jezelf woont' en als oma/tante dus voor je kookt, wast en strijkt is dat niet zo, dan woon je gewoon bij oma/tante.

isabel

reinette
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 jul 2013 19:29

Re: Studiefinanciering uitwonend onterecht gewijgerd

Ongelezen bericht door reinette »

Hij woont wel degelijk een straat ingeschreven bij zijn opa en oma! Zouden de mensen met hun vooroordelen niet willen reageren?
Uiteraard betaalt hij opa en oma een bijdrage en pinde hij dat maandelijks en kocht er boodschappen voor hun voor of betaalde de benzine als opa hem op moest halen. Mij neemt hij wasmiddel mee. Mijn zoon heeft amper kleren omdat hij op school een uniform aan moet en verder geen geld heeft om meer aan tr schaffen. Als je opgroeid in n gezin waar nooit ergens geld voor is, hecht je geen waarde aan prularia, van wie dat ook moge zijn, zeker als je er maar een paar uur vertoefd en dan ook nog je ogen dicht hebt! Voor degenen die zich afvragen hoeveel kamers ik heb, ik heb er drie met vier kinderen. Graag een antwoord op mn vraag of anders liever niet reageren.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Studiefinanciering uitwonend onterecht gewijgerd

Ongelezen bericht door puma73 »

reinette schreef:Hij woont wel degelijk een straat ingeschreven bij zijn opa en oma! Zouden de mensen met hun vooroordelen niet willen reageren?
Uiteraard betaalt hij opa en oma een bijdrage en pinde hij dat maandelijks en kocht er boodschappen voor hun voor of betaalde de benzine als opa hem op moest halen. Mij neemt hij wasmiddel mee. Mijn zoon heeft amper kleren omdat hij op school een uniform aan moet en verder geen geld heeft om meer aan tr schaffen. Als je opgroeid in n gezin waar nooit ergens geld voor is, hecht je geen waarde aan prularia, van wie dat ook moge zijn, zeker als je er maar een paar uur vertoefd en dan ook nog je ogen dicht hebt! Voor degenen die zich afvragen hoeveel kamers ik heb, ik heb er drie met vier kinderen. Graag een antwoord op mn vraag of anders liever niet reageren.
U start een discussie op een openbaar forum, iedereen die wil kan en mag reageren. U bepaalt niet wie wel of niet mogen reageren.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Studiefinanciering uitwonend onterecht gewijgerd

Ongelezen bericht door sephora30 »

Wat een rare reactie zeg!! Je wilt geen kritische vragen en twijfels maar alleen meelopers.
Hebben ze ook bij de buren geinformeerd over het woongedrag van je zoon?

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Studiefinanciering uitwonend onterecht gewijgerd

Ongelezen bericht door bprosman »

Graag een antwoord op mn vraag
Het anwoord van Isabel lijkt me nog de meest logische verklaring.
"Inwonend bij Opa/Oma" is niet "uitwonend".

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Studiefinanciering uitwonend onterecht gewijgerd

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Uiteraard betaalt hij opa en oma een bijdrage en pinde hij dat maandelijks en kocht er boodschappen voor hun voor of betaalde de benzine als opa hem op moest halen.
Dit maakt voor DUO niet dat je uitwonend bent, dat zou elk kind dat kostgeld betaalde uitwonend zijn. Het gaat erom of hij daar zelfstandig woont of dat hij bij opa en oma inwoont, en daar zit volgens mij het probleem en gaat DUO ervanuit dat hij daar inwoont, wat maakt dat hij dus inwonend is en niet uitwonend.

isabel

asterix346
Berichten: 160
Lid geworden op: 22 jul 2012 11:41

Re: Studiefinanciering uitwonend onterecht gewijgerd

Ongelezen bericht door asterix346 »

reinette schreef:Sinds 2009 woont mijn zoon al bij zijn opa en oma omdat mijn huis niet voldoende slaapplaats heeft. Nu had hij, sinds een jaar v.w. studie een uitwonende stufi. Onlangs zijn er 2 controleurs geweest welke van mening zijn dat mijn zoon er niet woont omdat hij ook wel eens bij vrienden slaapt en de kamer waar hij bij opa en oma slaapt niet op een studentenkamer lijkt gezien de prularia van zijn oma.
In hoeverre lijkt de kamer bij opa en oma WEL op een kamer waar een student woont? Een logeerbed alleen is echt niet voldoende. Kleding, (studie)boeken, apparatuur, decoratie aan de wand?

reinette
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 jul 2013 19:29

Re: Studiefinanciering uitwonend onterecht gewijgerd

Ongelezen bericht door reinette »

Dank 'vogels', ' eleven', en diegene voor de normale reactie! Mijn zoon slaapt daar enkel en zorgt voor zichzelf, dus ook qua eten. En, nee, opa en oma krijgen helemaal geen ene donder qua toeslagen, die leven van hun AOW incl. klein pensioen wat ze kwijt zijn aan het huis omdat zij ook niet volledig ' mobiel ' zijn. Issue: De controleurs stonden er vanaf 7 uur en mijn zoon is vanaf 4 uur al weg! Logisch dat ze hem dan niet uit huis zien gaan. (mijn zoon heeft enkel zijn laptop en verder geen aparatuur of iets dergelijks!, zijn boeken liggen in de kluis op school en zijn kleding ligt verspreid bij mij in de was en bij zijn opa en oma-wij zijn namelijk niks gewend, kennen geen plasma tv, vakantie of andere luxe...omdat daar geen geld voor is!) Er is inmiddels een uitleg gegeven echter deze uitleg heeft DUO niet afgewacht op de gestelde termijn. En dan heb ik het over het recht van 'hoor en wederhoor' wat DUO totaal heeft genegeerd. Er is er dus naast die uitleg óók een bezwaar ingediend. Ik was alleen benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft. Wist ik veel dat hier voornamelijk vooroordelende forumbezoekers geregistreerd staan welke er gelijk van uit gaan dat mensen de boel enkel beflessen.. Voor diegenen; Er bestaan ook nog mensen welke niet anders KUNNEN en tevreden zijn met alles wat hun aangerijkt wordt. Het liefst zou ik ZELF de volledige studie en onderhoud van mijn zoon bekostigen en had ik hem LIEVER thuis wonen! Denk daar eens aan als je weer een ongezouten opmerking plaatst (welke wellicht beter in je eigen straatje past!). Mijn dochter woont bijv. gewoon bij haar vader ivm haar studie en krijgt dus gewoon een inwonende beurs... Nogmaals mijn dank aan ' vogels ' en ' eleven'
Laatst gewijzigd door reinette op 08 jan 2014 01:18, 1 keer totaal gewijzigd.

gilas
Berichten: 897
Lid geworden op: 04 dec 2013 09:09

Re: Studiefinanciering uitwonend onterecht gewijgerd

Ongelezen bericht door gilas »

Als hij bij Opa en Oma ingeschreven staat dan moet hij dus terug te vinden zijn in het GBA.
Als hij niet te vinden is in het GBA,dan staat Duo in zijn recht om een uitwonende beurs te weigeren.
Je kan zelf nakijken of je zoon daar in staat geschreven.
Ik zou dus eerst goed nakijken of je zoon daadwerkelijk ingeschreven staat bij het GBA.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Studiefinanciering uitwonend onterecht gewijgerd

Ongelezen bericht door eleven »

gilas schreef:Als hij bij Opa en Oma ingeschreven staat dan moet hij dus terug te vinden zijn in het GBA.
Als hij niet te vinden is in het GBA,dan staat Duo in zijn recht om een uitwonende beurs te weigeren.
Je kan zelf nakijken of je zoon daar in staat geschreven.
Ik zou dus eerst goed nakijken of je zoon daadwerkelijk ingeschreven staat bij het GBA.
??
reinette schreef:
Hij woont wel degelijk een straat ingeschreven bij zijn opa en oma!
bprosman schreef:
Graag een antwoord op mn vraag
Het anwoord van Isabel lijkt me nog de meest logische verklaring.
"Inwonend bij Opa/Oma" is niet "uitwonend".
Dus ook woont oma en opa in een andere stad, geldt het volgens jou niet als uitwonend, omdat het familie is?

Kromme redenatie.

Als de student ergens anders staat ingeschreven dan thuis, is hij uitwonend.
Hier is alleen het probleem, dat de controleurs van mening zijn, deze kamer met spullen van oma, zijn een studentenkamer niet waardig.

Gesloten