LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Valstrik boete OV studentenkaart

Krijg je studiefinanciering? Of ben je al jouw lening aan het afbetalen? Bespreek hier jouw ervaringen.
k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Valstrik boete OV studentenkaart

Ongelezen bericht door k2p »

Ik hield met mn dochter in de gaten dat ze geen boete krijgt voor de OV studentenkaart. Ze krijgt volgende week haar diploma en dus wist ik dat ze binnenkort uitgeschreven zal worden van school. Ze volgt een normale 4 jarige MBO BOL opleiding zonder vertraging, dus ik verwacht een uitschrijving in juli.

Vanaf de 1ste van de opvolgende maand mag je dan niet meer reizen met de kaart en het studentenreisproduct op de kaart moet uiterlijk de 10e zijn gestopt. Anders volgt een boete.

De diploma uitreiking is 7 juli. Maar de school presteert het om een brief op onze mat te laten vallen op 3 juli, gedateerd 30 juni, dat mijn dochter al op 26 juni werd uitgeschreven.

Mijn dochter heeft de kaart op 1 juli en 3 juli nog gebruikt (voor in totaal nog geen 4 euro aan waarde), en dus moet ik nu blijkbaar een boete van 75 euro gaan verwachten. Klopt dit en kan dit nou echt zo maar? Kunnen wij hier nog wat tegen doen?!

Lowieze
Berichten: 6546
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Valstrik boete OV studentenkaart

Ongelezen bericht door Lowieze »

Neem eens contact hierover op met DUO, zij kunnen u hierin advies geven.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Valstrik boete OV studentenkaart

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Uw uitschrijfdatum bepaalt tot wanneer u recht hebt op studiefinanciering of tegemoetkoming. Dit is vaak een andere datum dan de datum van uw diploma-uitreiking.
Bron: https://duo.nl/particulier/diploma-beha ... egelen.jsp

Even google raadplegen en iedere site geeft hetzelfde antwoord:
Ja, je moet zelf de datum waarop je door school wordt uitgeschreven doorgeven aan DUO. DUO zet de studiefinanciering dan stop. Je hebt recht op studiefinanciering tot en met de maand waarin de examencommissie beslist en bekendmaakt dat je geslaagd bent.
Bron: https://www.mboamersfoort.nl/faq/moet-d ... opleiding/

Als uw dochter in juni te horen heeft gekregen dat ze geslaagd is had u op dat moment alles moeten stopzetten. Dus niet afwachten tot het uitschrijven zelf. Het gaat dus niet om de datum van het ontvangen van het diploma, maar de datum waarop bekend gemaakt wordt dat ze geslaagd is.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Valstrik boete OV studentenkaart

Ongelezen bericht door Brahms »

In u situatie mag er inderdaad niet meer gereisd worden in juli. Boete is 75 euro per halve maand. Opzegtermijn is tot 10 juli.

Lowieze
Berichten: 6546
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Valstrik boete OV studentenkaart

Ongelezen bericht door Lowieze »

NeoDutchio schreef:
05 jul 2020 12:52
Uw uitschrijfdatum bepaalt tot wanneer u recht hebt op studiefinanciering of tegemoetkoming. Dit is vaak een andere datum dan de datum van uw diploma-uitreiking.
Bron: https://duo.nl/particulier/diploma-beha ... egelen.jsp

Even google raadplegen en iedere site geeft hetzelfde antwoord:
Ja, je moet zelf de datum waarop je door school wordt uitgeschreven doorgeven aan DUO. DUO zet de studiefinanciering dan stop. Je hebt recht op studiefinanciering tot en met de maand waarin de examencommissie beslist en bekendmaakt dat je geslaagd bent.
Bron: https://www.mboamersfoort.nl/faq/moet-d ... opleiding/

Als uw dochter in juni te horen heeft gekregen dat ze geslaagd is had u op dat moment alles moeten stopzetten. Dus niet afwachten tot het uitschrijven zelf. Het gaat dus niet om de datum van het ontvangen van het diploma, maar de datum waarop bekend gemaakt wordt dat ze geslaagd is.
U haalt hier een link aan van een MBO, maar dat is geen algemene regel.
Veel MBO’s geven zelf de uitschrijfdatum door aan DUO en aan de hand daarvan wordt bepaald tot wanneer de student recht heeft op het reisproduct.
In het geval van TS is de school veel te laat geweest met het informeren van de datum van uitschrijving.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Valstrik boete OV studentenkaart

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Lowieze schreef:
05 jul 2020 13:16
U haalt hier een link aan van een MBO, maar dat is geen algemene regel.
Veel MBO’s geven zelf de uitschrijfdatum door aan DUO en aan de hand daarvan wordt bepaald tot wanneer de student recht heeft op het reisproduct.
In het geval van TS is de school veel te laat geweest met het informeren van de datum van uitschrijving.
Daarboven staat de link naar Duo zelf. De uitschrijfdatum is niet gelijk een de diploma uitrijking. Zodra de student te horen krijgt dat hij/zij geslaagd is is de studie ten einde.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Valstrik boete OV studentenkaart

Ongelezen bericht door k2p »

Het gaat mij enkel om het verloop: pas 3 juli lezen dat je 26 juni al uitgeschreven werd. Een geslaagd-telefoontje was er niet eens bij. Dus je kan je er gewoon niet tegen voorbereiden.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Valstrik boete OV studentenkaart

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

k2p schreef:
05 jul 2020 13:54
Het gaat mij enkel om het verloop: pas 3 juli lezen dat je 26 juni al uitgeschreven werd. Een geslaagd-telefoontje was er niet eens bij. Dus je kan je er gewoon niet tegen voorbereiden.
Hoe weet uw dochter dan dat ze geslaagd is?

Lowieze
Berichten: 6546
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Valstrik boete OV studentenkaart

Ongelezen bericht door Lowieze »

NeoDutchio schreef:
05 jul 2020 13:35
Daarboven staat de link naar Duo zelf. De uitschrijfdatum is niet gelijk een de diploma uitrijking. Zodra de student te horen krijgt dat hij/zij geslaagd is is de studie ten einde.

Uw link gaat over het stopzetten van de studiefinanciering. DUO geeft voor het stopzetten van het reisproduct aan:
“Zorg dat u zeker weet per welke datum u wordt uitgeschreven. Dit kunt u controleren bij uw opleiding.“

Zoals ik het lees heeft TS dit in de gaten gehouden en (te) laat bericht ontvangen van de school.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Valstrik boete OV studentenkaart

Ongelezen bericht door moederslink »

Datum diploma uitreiking heeft niets te maken met datum einde studie.
Voor hetzelfde geld wás er geen fysieke diploma uitreiking ivm met Corona.

Datum einde studie is ook iets wat je als ouder en student zelf goed in de gaten moet en kunt houden.
Kennelijk begon vrijdag 26 juni de vakantie en was de studie toen ook gelijk ten einde.

De school heeft wat laks/laat gereageerd , maar het zelf in de gaten houden is ook aan te bevelen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Valstrik boete OV studentenkaart

Ongelezen bericht door moederslink »

k2p schreef:
05 jul 2020 12:15
(...) dus ik verwacht een uitschrijving in juli
Als de vakantie begint op 26 juni is dat tevens einde/ uitschrijving studie.
U heeft een andere verwachting gehad.

Lowieze
Berichten: 6546
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Valstrik boete OV studentenkaart

Ongelezen bericht door Lowieze »

moederslink schreef:
05 jul 2020 14:45
k2p schreef:
05 jul 2020 12:15
(...) dus ik verwacht een uitschrijving in juli
Als de vakantie begint op 26 juni is dat tevens einde/ uitschrijving studie.
U heeft een andere verwachting gehad.
Dat laatste denk ik ook, maar van een “valstrik” zoals in de titel staat, is natuurlijk geen sprake.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Valstrik boete OV studentenkaart

Ongelezen bericht door tttlocke »

Lowieze schreef:
05 jul 2020 13:16
In het geval van TS is de school veel te laat geweest met het informeren van de datum van uitschrijving.
De datum van uitschrijving is niet maatgevend voor de beoordeling wanneer het reisrecht eindigt.
Het lijkt me lastig om je daarachter te verschuilen.
moederslink schreef:
05 jul 2020 14:42
Datum einde studie is ook iets wat je als ouder en student zelf goed in de gaten moet en kunt houden.
Kennelijk begon vrijdag 26 juni de vakantie en was de studie toen ook gelijk ten einde.
De studie was ten einde toen bleek dat dochter 'geslaagd' was.
Laatst gewijzigd door tttlocke op 05 jul 2020 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Valstrik boete OV studentenkaart

Ongelezen bericht door tttlocke »

k2p schreef:
05 jul 2020 13:54
Het gaat mij enkel om het verloop: pas 3 juli lezen dat je 26 juni al uitgeschreven werd. Een geslaagd-telefoontje was er niet eens bij. Dus je kan je er gewoon niet tegen voorbereiden.
Wanneer, en op grond waarvan, wist u dan dat uw dochter geslaagd was?

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Valstrik boete OV studentenkaart

Ongelezen bericht door k2p »

moederslink schreef:
05 jul 2020 14:45
Als de vakantie begint op 26 juni is dat tevens einde/ uitschrijving studie.
Nergens in Nederland begint de vakantie al op 26 juni. Als ze iets moest inhalen of inleveren, was dat ook nog dit schooljaar gebeurd, na 26 juni. Dus van vakantie was nog geen sprake.
tttlocke schreef:
05 jul 2020 17:40
De datum van uitschrijving is niet maatgevend voor de beoordeling wanneer het reisrecht eindigt.
Dat is het blijkbaar wel.
tttlocke schreef:
05 jul 2020 17:42
Wanneer, en op grond waarvan, wist u dan dat uw dochter geslaagd was?
Met de brief die we dus 3 juli zagen. Daarvoor kon ze wel in Magister zien dat ze op 22 en 23 juni plotsklap 10 beoordelingen binnen had gekregen, maar het was onduidelijk of er nog meer beoordelingen moesten binnenkomen. Dus we wisten niet eens 100% zeker dat ze geslaagd was, tot ze die brief kreeg.

Lowieze
Berichten: 6546
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Valstrik boete OV studentenkaart

Ongelezen bericht door Lowieze »

Als uw dochter een boete mocht krijgen van DUO, dan is het enige wat ze nog kan doen een bezwaarschrift indienen. Dat vind ik in haar geval wel het proberen waard. Wel eerst het reisproduct stopzetten én de boete betalen, dan pas bezwaarschrift indienen.
https://duo.nl/images/bezwaarschrift-ov-schuld.pdf

Gesloten