LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Afgeluisterd door apps?

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Jsch
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 sep 2017 16:01

Afgeluisterd door apps?

Ongelezen bericht door Jsch »

Mogen in Nederland apps afluisteren om passende reclames te vinden?

Eergisteren voerde ik een gesprek op mijn vaste telefoon met mijn ouders die momenteel in Frankrijk zitten. Het gesprek ging onder andere over dat mijn ouders een nieuwe douchecabine zouden gaan kopen voor in de badkamer daar en zij daar online ook druk naar het zoeken waren. Mijn mobiel lag naast mij Na het gesprek zat ik een spelletje te spelen op mijn mobiel waarbij je na elk level reclame krijgt. Vervolgens kreeg ik tot 2 keer toe reclame voor douchecabines met Franse tekst erbij en links die op .fr eindigden. Ik heb na het telefoongesprek zeker niet zelf gegoogled naar douchecabines. Mijn ouders zitten in Frankrijk ook niet gekoppeld aan mijn google account. De enige verklaring die ik hiervoor heb is dat er apps zijn die hebben meegeluisterd op mijn mobiel en daarna passende reclames hebben gezocht voor mij.

Na wat gegoogle heb ik o.a. deze links gevonden:
https://www.ondertussen.nl/ik-kreeg-het ... ht-zo-was/
https://www.metronieuws.nl/xl/digitaal/ ... oongesprek
http://www.makeuseof.com/tag/9-examples ... sdropping/

Ik ben dus niet de enige en er luisteren inderdaad apps mee, om passende reclames voor je te zoeken. Verschillende apps hebben toegang tot mijn microfoon, zoals instagram, snapchat, messenger, google search. Dit heb ik nu maar uitgeschakeld, want erg prettig vind ik het niet.

Maar weet iemand of dit gewoon mag in Nederland? Of maakt dit niet uit, omdat als je de app downloadt, je akkoord gaat met de gebruikersvoorwaarden en dit daar misschien in staat?

Moneyman
Berichten: 30067
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Afgeluisterd door apps?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jsch schreef:Mogen in Nederland apps afluisteren om passende reclames te vinden?

Eergisteren voerde ik een gesprek op mijn vaste telefoon met mijn ouders die momenteel in Frankrijk zitten. Het gesprek ging onder andere over dat mijn ouders een nieuwe douchecabine zouden gaan kopen voor in de badkamer daar en zij daar online ook druk naar het zoeken waren. Mijn mobiel lag naast mij Na het gesprek zat ik een spelletje te spelen op mijn mobiel waarbij je na elk level reclame krijgt. Vervolgens kreeg ik tot 2 keer toe reclame voor douchecabines met Franse tekst erbij en links die op .fr eindigden. Ik heb na het telefoongesprek zeker niet zelf gegoogled naar douchecabines. Mijn ouders zitten in Frankrijk ook niet gekoppeld aan mijn google account. De enige verklaring die ik hiervoor heb is dat er apps zijn die hebben meegeluisterd op mijn mobiel en daarna passende reclames hebben gezocht voor mij.

Na wat gegoogle heb ik o.a. deze links gevonden:
https://www.ondertussen.nl/ik-kreeg-het ... ht-zo-was/
https://www.metronieuws.nl/xl/digitaal/ ... oongesprek
http://www.makeuseof.com/tag/9-examples ... sdropping/

Ik ben dus niet de enige en er luisteren inderdaad apps mee, om passende reclames voor je te zoeken. Verschillende apps hebben toegang tot mijn microfoon, zoals instagram, snapchat, messenger, google search. Dit heb ik nu maar uitgeschakeld, want erg prettig vind ik het niet.

Maar weet iemand of dit gewoon mag in Nederland? Of maakt dit niet uit, omdat als je de app downloadt, je akkoord gaat met de gebruikersvoorwaarden en dit daar misschien in staat?
Wat zegt Facebook zelf?

Speedy123
Berichten: 1155
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Afgeluisterd door apps?

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Jsch schreef:Mogen in Nederland apps afluisteren om passende reclames te vinden?

Eergisteren voerde ik een gesprek op mijn vaste telefoon met mijn ouders die momenteel in Frankrijk zitten. Het gesprek ging onder andere over dat mijn ouders een nieuwe douchecabine zouden gaan kopen voor in de badkamer daar en zij daar online ook druk naar het zoeken waren. Mijn mobiel lag naast mij Na het gesprek zat ik een spelletje te spelen op mijn mobiel waarbij je na elk level reclame krijgt. Vervolgens kreeg ik tot 2 keer toe reclame voor douchecabines met Franse tekst erbij en links die op .fr eindigden. Ik heb na het telefoongesprek zeker niet zelf gegoogled naar douchecabines. Mijn ouders zitten in Frankrijk ook niet gekoppeld aan mijn google account. De enige verklaring die ik hiervoor heb is dat er apps zijn die hebben meegeluisterd op mijn mobiel en daarna passende reclames hebben gezocht voor mij.

Na wat gegoogle heb ik o.a. deze links gevonden:
https://www.ondertussen.nl/ik-kreeg-het ... ht-zo-was/
https://www.metronieuws.nl/xl/digitaal/ ... oongesprek
http://www.makeuseof.com/tag/9-examples ... sdropping/

Ik ben dus niet de enige en er luisteren inderdaad apps mee, om passende reclames voor je te zoeken. Verschillende apps hebben toegang tot mijn microfoon, zoals instagram, snapchat, messenger, google search. Dit heb ik nu maar uitgeschakeld, want erg prettig vind ik het niet.

Maar weet iemand of dit gewoon mag in Nederland? Of maakt dit niet uit, omdat als je de app downloadt, je akkoord gaat met de gebruikersvoorwaarden en dit daar misschien in staat?
Zoals je zelf al aangeeft, je geeft apps een machtiging af om je microfoon te gebruiken. Je kiest er dus voor om de gegevens opgenomen met de microfoon te delen met deze bedrijven. Gegevens die je met dergelijke bedrijven deelt worden gebruikt om jouw advertenties op maat te verschaffen. Of ze daadwerkelijk je afluister, dat durf ik niet te zeggen, maar je geeft ze er in ieder geval wel zelf toestemming voor.
Laatst gewijzigd door Speedy123 op 26 sep 2017 18:11, 2 keer totaal gewijzigd.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Afgeluisterd door apps?

Ongelezen bericht door renewouters »

O.a. dit staat in de Google terms & conditions:

We may combine personal information from one service with information, including personal information, from other Google services – for example to make it easier to share things with people you know. Depending on your account settings, your activity on other sites and apps may be associated with your personal information in order to improve Google’s services and the ads delivered by Google.

Grote kans dat Google Assistant actief is. Overigens komt de informatie niet buiten Google. Ze zitten daar bovenop als de kip met de gouden eieren. Het is immers hun bedrijfsasset. Die adverteerder van douchecabines heeft Google opdracht te geven om de advertentie te sturen naar mensen die aan een bepaald profiel voldoen. De adverteerder zelf weet dus niet dat jij dat bent.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Afgeluisterd door apps?

Ongelezen bericht door crazyme »

Waarom zou een Franse adverteerder advertenties willen plaatsen welke door Nederlanders wordt gezien?

Broodje aap iemand ?

Speedy123
Berichten: 1155
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Afgeluisterd door apps?

Ongelezen bericht door Speedy123 »

crazyme schreef:Waarom zou een Franse adverteerder advertenties willen plaatsen welke door Nederlanders wordt gezien?

Broodje aap iemand ?
Wellicht heeft TS uitgebreid met zijn ouders in het Frans gesproken en is hij bang dat zijn microfoon ook door andere apps gekaapt was en dat hij daarom door adversteerders als Franstallig gezien wordt :)

Dit lijkt me eenvoudig op te lossen, morgen een lang gesprek in het Nederlands voeren en Google zal deze fout ongetwijfeld snel corrigeren zodat TS voortaan weer Nederlandse adverstenties te zien krijgt.

kiz
Berichten: 2317
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Afgeluisterd door apps?

Ongelezen bericht door kiz »

@TS:

Check even de instellingen van je Google-account:
https://support.google.com/websearch/an ... 29251&rd=1

Google wil graag alles van je weten, met name om je van een "passende" advertentie-ervaring te kunnen voorzien. Dat is hun verdienmodel. Je kan heel veel "nieuwsgierige" opties van Google uitschakelen zonder dat je daar last van hebt bij het gebruik van je telefoon. Spraak- en audioactiviteit is daar één van.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Afgeluisterd door apps?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Jsch schreef: Ik ben dus niet de enige en er luisteren inderdaad apps mee
Dat is wel een hele simpele conclusie. Op basis van deze redenering bestaat god ook (meerdere mensen claimen heb gezien te hebben). Bestaan marsmannetjes ook, meerdere menen claimen ze gezien te hebben en zo kun je wel doorgaan.

Is het technische mogelijk om op basis van trefwoorden in een gesprek advertenties te tonen, ja absoluut. Google ontkent echter dat ze dit doen (en Facebook ook) en conform hun eigen voorwaarden mogen andere apps dit ook niet, zonder expliciete toestemming van de gebruiker.

Facebook, Instagram vragen dit niet, zij vragen enkel toegang tot de microfoon en dit is conform de voorwaarden van Google niet voldoende.. Er is nergens op het internet een bewijs te vinden dat Google hierover liegt.

Bron: http://www.bbc.com/news/technology-35639549
Jsch schreef: Maar weet iemand of dit gewoon mag in Nederland?
Ligt er helemaal aan hoe de informatie wordt verzameld en waar jouw gesprek naar toe gezonden wordt. Gezien Google en Facebook ontkennen het te doen kun je niet bepalen of het wel of niet zo mogen.
Jsch schreef: Of maakt dit niet uit, omdat als je de app downloadt, je akkoord gaat met de gebruikersvoorwaarden en dit daar misschien in staat?
Google (en Appel trouwens ook) staan dergelijke apps enkel toe wanneer er expliciet toestemming voor wordt gegeven door de gebruiker. Zo verzameld Google (volgens hun zeggen) enkel data wanneer je "Ok Google" zegt en daarna een vraag stelt. Maar er zijn ook apps die je bankgegevens willen stelen e.d. en Google kan deze niet altijd tegenhouden.

Het is niet zomaar dat Mark Zuckerberg zijn eigen microfoon heeft afgeplakt, met de huidige techniek en de enorme rekenkracht van een simpele telefoon kun je veel zaken doen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Afgeluisterd door apps?

Ongelezen bericht door sjohie »

Is ook iets wat speelt bij van die stemgestuurde smart-TV's, die luisteren in sommige gevallen constant, omdat spraakherkenning werkt met machine learning, en hoe meer input die krijgt, hoe beter die je stem kan interpreteren, wordt die dus constant gevoed met geluid uit de omgeving van de TV. en dat uitzetten is best lastig.

idem trouwens de chrome browser, die luistert ook graag mee, en die draait op veel meer dan alleen je smartphone tegenwoordig.

MaaikeM
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 dec 2011 17:07

Re: Afgeluisterd door apps?

Ongelezen bericht door MaaikeM »

Heel toevallig had ik afgelopen weekend een zelfde geval. Met iemand gesproken over Office pakketten en abonnementen. Nergens op gezocht of wat dan ook, en ineens wel advertenties hiervan in de Facebook app. Ik sprak hier toen nog even over met een vriend van mij, en die had zeer recent meerdere van zulke verhalen gehoord van andere vrienden.

Het klopt inderdaad wel dat je bepaalde apps toestemming kan geven voor het gebruik van de microfoon, dat heb ik nu maar ingetrokken. Betekent wel dat ik bepaalde functionaliteiten van deze apps ook niet meer kan gebruiken, omdat daar de microfoon voor nodig is. Dat was ook de reden dat deze paar apps wel toegang hadden, want ik probeer wel kritisch te zijn in wat ik toestemming geef. Ook vond ik bij de instellingen onder Google de optie om gepersonaliseerde ads uit te zetten, dat heb ik meteen ook maar gedaan. Vond het wel wat stom dat ik die gemist had, op mijn PC let ik er altijd wel goed op om die dingen uit te schakelen :oops:

Denk dat ik binnenkort maar eens ga testen of het nog steeds gebeurt.

Jsch
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 sep 2017 16:01

Re: Afgeluisterd door apps?

Ongelezen bericht door Jsch »

Bedankt allemaal voor jullie reactie.

Gesloten