LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] afkoopsom vodafone

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
bourks
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 feb 2016 06:30

afkoopsom vodafone

Ongelezen bericht door bourks »

hallo,

ik zit met een probleem, wss mijn eigen schuld, maar vind het toch een rotssituatie, dus wil dit even delen met jullie,

ik ben al een tijdje tevreden klant bij vodafone.

ik had een vrij prijzig contract bij hun wat 18 februari 2017 af zou lopen, reeds in november begon vodafone te bellen dat ik mocht verlengen. ik heb wat aanbiedingen van hun gehad, maar helaas niet een een contract kunnen vinden wat bij mij past.

Door de aandacht van vodafone ben ik begonnen te zoeken op internet. Via internet kwam ik bij simpel terecht en die hadden een mooi abonnement. Via internet heb ik mij aangemeld bij hun. Simpel beloofd ook nummerbehoud. In de gegevens heb ik netjes ingevuld dat de einddatum 18 februarie is.
Een tijdje later kreeg ik bericht dat ik vanaf 4 januari over kon stoppen.

nu 6 weken later schrijft vodafone 84 euro af wegens contractbreuk. Ik heb uiteraard vodafone gebeld. Helaas sturen die mij naar simpel. Simpel zegt dat vodafone niet nummerbehoud had mogen accepteren voor einde contract. Vodafone zegt dat simpel het had moeten melden.

het zal wel mijn eigen stomheid zijn, maar is hier nog iets aan te doen?

Dirkie
Berichten: 2931
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: afkoopsom vodafone

Ongelezen bericht door Dirkie »

Je weet dat je oude contract 18-02-2017 afloopt. Toch ben je om de een of andere reden akkoord gegaan met de datum van 4-1-2017 blijkbaar. Dat houdt dus automatisch in dat je een boete moet betalen. Vodafone kan hier weinig aan doen. Zij hebben immers van je nieuwe provide de opdracht gekregen om je contract per 4-1-2017 te stoppen. Van wie heb je overigens het bericht gekregen dat je eerder mocht overstappen?

bourks
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 feb 2016 06:30

Re: afkoopsom vodafone

Ongelezen bericht door bourks »

Dirkie schreef:Je weet dat je oude contract 18-02-2017 afloopt. Toch ben je om de een of andere reden akkoord gegaan met de datum van 4-1-2017 blijkbaar. Dat houdt dus automatisch in dat je een boete moet betalen. Vodafone kan hier weinig aan doen. Zij hebben immers van je nieuwe provide de opdracht gekregen om je contract per 4-1-2017 te stoppen. Van wie heb je overigens het bericht gekregen dat je eerder mocht overstappen?
vodafone begon met reclame te maken dat ik verlengen mocht, toen bleek dat hun geen passende aanbieding hadden, ben ik verder gaan zoeken. Bij Simpel heb ik de einddatum opgegeven in de veronderstelling dat hun de eerst mogelijke overgangsdatum erbij pakken. Als hun dan 4 januari voorstellen dan ga ik er vanuit dat ik dan probleemloos over kan stappen.

Moneyman
Berichten: 30018
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: afkoopsom vodafone

Ongelezen bericht door Moneyman »

bourks schreef:
Dirkie schreef:Je weet dat je oude contract 18-02-2017 afloopt. Toch ben je om de een of andere reden akkoord gegaan met de datum van 4-1-2017 blijkbaar.
...in de veronderstelling... ....dan ga ik er vanuit dat ik dan probleemloos over kan stappen.
Tsja, aannames en veronderstellingen hebben één ding gemeen: meestal kloppen ze niet. Daar heb je nu niets meer aan, maar de les is dus: voortaan eerst controleren.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: afkoopsom vodafone

Ongelezen bericht door sjohie »

bourks schreef:
Dirkie schreef:Je weet dat je oude contract 18-02-2017 afloopt. Toch ben je om de een of andere reden akkoord gegaan met de datum van 4-1-2017 blijkbaar. Dat houdt dus automatisch in dat je een boete moet betalen. Vodafone kan hier weinig aan doen. Zij hebben immers van je nieuwe provide de opdracht gekregen om je contract per 4-1-2017 te stoppen. Van wie heb je overigens het bericht gekregen dat je eerder mocht overstappen?
vodafone begon met reclame te maken dat ik verlengen mocht, toen bleek dat hun geen passende aanbieding hadden, ben ik verder gaan zoeken. Bij Simpel heb ik de einddatum opgegeven in de veronderstelling dat hun de eerst mogelijke overgangsdatum erbij pakken. Als hun dan 4 januari voorstellen dan ga ik er vanuit dat ik dan probleemloos over kan stappen.
Je kan bij alle providers bij hen zelf eerder "overstappen" naar een nieuwe abonnement, dat kan vaak 3 of zelfs 6 maanden van te voren, dus als zij dat aanbieden, dan klopt dat ook wel. Dat betekent niet automatisch dat je dan ook al over kan stappen naar een andere provider, daarvoor geldt je contractuele einddatum, voorafgegaan door de opzegtermijn.

Het komt op mij over dat je eigen aannames, ingegeven door het aanbod van Vodafone om over te kunnen stappen, hier aan ten grondslag liggen. Ik begrijp je sentimenten wel, maar zo op het oog lijken beide bedrijven enkel uit te voeren wat jij zelf in gang hebt gezet.

Dirkie
Berichten: 2931
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: afkoopsom vodafone

Ongelezen bericht door Dirkie »

bourks schreef:
Dirkie schreef:Je weet dat je oude contract 18-02-2017 afloopt. Toch ben je om de een of andere reden akkoord gegaan met de datum van 4-1-2017 blijkbaar. Dat houdt dus automatisch in dat je een boete moet betalen. Vodafone kan hier weinig aan doen. Zij hebben immers van je nieuwe provide de opdracht gekregen om je contract per 4-1-2017 te stoppen. Van wie heb je overigens het bericht gekregen dat je eerder mocht overstappen?
vodafone begon met reclame te maken dat ik verlengen mocht, toen bleek dat hun geen passende aanbieding hadden, ben ik verder gaan zoeken. Bij Simpel heb ik de einddatum opgegeven in de veronderstelling dat hun de eerst mogelijke overgangsdatum erbij pakken. Als hun dan 4 januari voorstellen dan ga ik er vanuit dat ik dan probleemloos over kan stappen.
Nogmaals je wist dat je contract op 18-02-2017 afloopt, dat heb je zelf gelezen. En toch ga je dan uit van een veronderstelling, gebaseerd op informatie van iemand anders dan je provider.
Dan is er dus ook weinig meer aan doen denk ik.

bourks
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 feb 2016 06:30

Re: afkoopsom vodafone

Ongelezen bericht door bourks »

ik meende altijd dat de provider besliste als je contract afgelopen was en je dus weg mocht, overigens is dat ook een veronderstelling van simpel!!!

of laat ik het zo zeggen, ik vind het vreemd dat dit zonder bericht allemaal mogelijk is,

GJS
Berichten: 331
Lid geworden op: 04 jan 2007 13:43

Re: afkoopsom vodafone

Ongelezen bericht door GJS »

Bij ConsuWijzer staat dit: https://www.consuwijzer.nl/telecom-post ... r-meenemen
Het lijkt mij dat Simpel gelijk heeft en Vodafone fout zit, jij hebt toch niet verzocht om je contract af te kopen?

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: afkoopsom vodafone

Ongelezen bericht door GJvdZ »

GJS schreef:Bij ConsuWijzer staat dit: https://www.consuwijzer.nl/telecom-post ... r-meenemen
Het lijkt mij dat Simpel gelijk heeft en Vodafone fout zit, jij hebt toch niet verzocht om je contract af te kopen?
Hoezo heeft Simpel gelijk. Dit komt van de site die jij aangeeft:

Twee abonnementen tegelijk
Uw oude nummer gaat pas 'mee' wanneer uw oude abonnement stopt. Wilt u het telefoonnummer al eerder gebruiken voor een nieuw abonnement? Dan kunt u bij sommige telefoonaanbieders uw oude abonnement afkopen. U betaalt dan een bepaald bedrag voor de tijd dat het abonnement nog duurt. Vraag uw aanbieder of die mogelijkheid bestaat.

GJS
Berichten: 331
Lid geworden op: 04 jan 2007 13:43

Re: afkoopsom vodafone

Ongelezen bericht door GJS »

GJvdZ schreef: Hoezo heeft Simpel gelijk. Dit komt van de site die jij aangeeft:

Twee abonnementen tegelijk
Uw oude nummer gaat pas 'mee' wanneer uw oude abonnement stopt. Wilt u het telefoonnummer al eerder gebruiken voor een nieuw abonnement? Dan kunt u bij sommige telefoonaanbieders uw oude abonnement afkopen. U betaalt dan een bepaald bedrag voor de tijd dat het abonnement nog duurt. Vraag uw aanbieder of die mogelijkheid bestaat.
Ja precies wat daar staat, je moet er dus zelf om verzoeken om af te kopen en dat heeft bourks niet gedaan.
Vodafone had dus aan Simpel door moeten geven dat het abonnement nog tot 18 feb 2017 zou doorlopen en dat het nummer daarna kon worden overgenomen.

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: afkoopsom vodafone

Ongelezen bericht door Student90 »

GJS schreef:
GJvdZ schreef: Hoezo heeft Simpel gelijk. Dit komt van de site die jij aangeeft:

Twee abonnementen tegelijk
Uw oude nummer gaat pas 'mee' wanneer uw oude abonnement stopt. Wilt u het telefoonnummer al eerder gebruiken voor een nieuw abonnement? Dan kunt u bij sommige telefoonaanbieders uw oude abonnement afkopen. U betaalt dan een bepaald bedrag voor de tijd dat het abonnement nog duurt. Vraag uw aanbieder of die mogelijkheid bestaat.
Ja precies wat daar staat, je moet er dus zelf om verzoeken om af te kopen en dat heeft bourks niet gedaan.
Vodafone had dus aan Simpel door moeten geven dat het abonnement nog tot 18 feb 2017 zou doorlopen en dat het nummer daarna kon worden overgenomen.
Simpel geeft door dat het abonnement per 4 januari beëindigd moet worden, daar TS bij Simpel per die datum een abonnement wil aangaan. Vodafone werkt mee aan dit verzoek. Simpel en TS zijn (volgens TS) op de hoogte van de loopduur van het abonnement bij Vodafone. In welk opzichte is Vodafone fout bezig?

GJS
Berichten: 331
Lid geworden op: 04 jan 2007 13:43

Re: afkoopsom vodafone

Ongelezen bericht door GJS »

Student90 schreef: Simpel geeft door dat het abonnement per 4 januari beëindigd moet worden, daar TS bij Simpel per die datum een abonnement wil aangaan. Vodafone werkt mee aan dit verzoek. Simpel en TS zijn (volgens TS) op de hoogte van de loopduur van het abonnement bij Vodafone. In welk opzichte is Vodafone fout bezig?
Door niet te zeggen tegen Simpel dat zij (Vodafone) nog een contract hebben met TS tot 18 feb.

Dit stukje komt van de website van de ACM:
Nummerbehoud bij tussentijdse beëindiging van de overeenkomst

Is uw telefonieovereenkomst nog niet verlopen en u wilt overstappen naar een andere aanbieder? Dan heeft u niet automatisch recht op nummerbehoud. De overeenkomst met de huidige telefonieaanbieder zal eerst (rechtsgeldig) beëindigd moeten worden.


Dit versterkt alleen maar mijn mening dat Vodafone fout zit.

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: afkoopsom vodafone

Ongelezen bericht door Student90 »

GJS schreef:
Student90 schreef: Simpel geeft door dat het abonnement per 4 januari beëindigd moet worden, daar TS bij Simpel per die datum een abonnement wil aangaan. Vodafone werkt mee aan dit verzoek. Simpel en TS zijn (volgens TS) op de hoogte van de loopduur van het abonnement bij Vodafone. In welk opzichte is Vodafone fout bezig?
Door niet te zeggen tegen Simpel dat zij (Vodafone) nog een contract hebben met TS tot 18 feb.

Dit stukje komt van de website van de ACM:
Nummerbehoud bij tussentijdse beëindiging van de overeenkomst

Is uw telefonieovereenkomst nog niet verlopen en u wilt overstappen naar een andere aanbieder? Dan heeft u niet automatisch recht op nummerbehoud. De overeenkomst met de huidige telefonieaanbieder zal eerst (rechtsgeldig) beëindigd moeten worden.


Dit versterkt alleen maar mijn mening dat Vodafone fout zit.
Allereerst, TS heeft Simpel gewezen op de einddatum van zijn/haar contract. Simpel biedt vervolgens aan het contract per 4 jan. in te laten gaan (geen idee waarom, wellicht een lopende actie die binnen een bepaalde termijn af zou lopen??) en TS is daar schijnbaar mee akkoord gegaan. Op grond daarvan dient Simpel het verzoek vervolgens in bij Vodafone.

Daarnaast, de overeenkomst is toch ook (eerst) beëindigd? Daarom wordt een afkoopsom in rekening gebracht. Opzegging met nummerbehoud geschiedt door de nieuwe provider.

zombo
Berichten: 96
Lid geworden op: 10 aug 2015 19:22

Re: afkoopsom vodafone

Ongelezen bericht door zombo »

Afgezien van je telefoonnummer zou het mooi zijn als je (met een tijdelijk nummer?) je abonnement bij Vodafone nog zou kunnen gebruiken tot einde contract, bijvoorbeeld met een ander toestel, of van simkaart wisselen. Want betalen doe je toch, als je het abonnement eerder beëindigt.

Vaak kun je bij een overstapservice aangeven per wanneer je het nieuwe abonnement in wil laten gaan, bijvoorbeeld de einddatum van het oude contract, of zo snel mogelijk.
Laatst gewijzigd door zombo op 22 feb 2017 23:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: afkoopsom vodafone

Ongelezen bericht door Student90 »

zombo schreef:Afgezien van je telefoonnummer zou het mooi zijn als je (met een tijdelijk nummer?) je abonnement bij Vodafone nog zou kunnen gebruiken tot einde contract, bijvoorbeeld met een ander toestel, of van simkaart wisselen. Want betalen doe je toch, als je het abonnement eerder beëindigt.
Dat abonnement is al beëindigd...

zombo
Berichten: 96
Lid geworden op: 10 aug 2015 19:22

Re: afkoopsom vodafone

Ongelezen bericht door zombo »

Student90 schreef: Dat abonnement is al beëindigd...
Ja... achteraf is er natuurlijk al helemaal niets meer aan te doen.

GJS
Berichten: 331
Lid geworden op: 04 jan 2007 13:43

Re: afkoopsom vodafone

Ongelezen bericht door GJS »

Student90 schreef: Allereerst, TS heeft Simpel gewezen op de einddatum van zijn/haar contract. Simpel biedt vervolgens aan het contract per 4 jan. in te laten gaan (geen idee waarom, wellicht een lopende actie die binnen een bepaalde termijn af zou lopen??) en TS is daar schijnbaar mee akkoord gegaan. Op grond daarvan dient Simpel het verzoek vervolgens in bij Vodafone.
Als je bij Simpel kijkt https://www.simpel.nl/nummerbehoud staat daar dat je zelf de einddatum invuld en dat Simpel vervolgens jou een mail stuurt met de daadwerkelijke overstap datum, dus waarom zou TS daar aan moeten twijfelen?
Student90 schreef: Daarnaast, de overeenkomst is toch ook (eerst) beëindigd? Daarom wordt een afkoopsom in rekening gebracht. Opzegging met nummerbehoud geschiedt door de nieuwe provider.
Ja maar toch niet door TS.
Simpel heeft per een bepaalde datum (4 jan?) nummerportering aangevraagd en Vodafone had toen moeten zeggen, nee dat kan niet want er loopt nog een contract tot 18 feb, daarna kan het nummer overgenomen worden door jullie (Simpel).

Maar goed, TS zit er mee en zou eigenlijk de rekening neer moeten leggen bij Simpel en die mogen het vervolgens oplossen met Vodafone.

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: afkoopsom vodafone

Ongelezen bericht door Student90 »

GJS schreef:
Student90 schreef: Allereerst, TS heeft Simpel gewezen op de einddatum van zijn/haar contract. Simpel biedt vervolgens aan het contract per 4 jan. in te laten gaan (geen idee waarom, wellicht een lopende actie die binnen een bepaalde termijn af zou lopen??) en TS is daar schijnbaar mee akkoord gegaan. Op grond daarvan dient Simpel het verzoek vervolgens in bij Vodafone.
Als je bij Simpel kijkt https://www.simpel.nl/nummerbehoud staat daar dat je zelf de einddatum invuld en dat Simpel vervolgens jou een mail stuurt met de daadwerkelijke overstap datum, dus waarom zou TS daar aan moeten twijfelen?
Student90 schreef: Daarnaast, de overeenkomst is toch ook (eerst) beëindigd? Daarom wordt een afkoopsom in rekening gebracht. Opzegging met nummerbehoud geschiedt door de nieuwe provider.
Ja maar toch niet door TS.
Simpel heeft per een bepaalde datum (4 jan?) nummerportering aangevraagd en Vodafone had toen moeten zeggen, nee dat kan niet want er loopt nog een contract tot 18 feb, daarna kan het nummer overgenomen worden door jullie (Simpel).

Maar goed, TS zit er mee en zou eigenlijk de rekening neer moeten leggen bij Simpel en die mogen het vervolgens oplossen met Vodafone.
Dat hoeft Vodafone niet te zeggen, tenzij het contract niet voortijdig beëindigd mag worden.

TS zou Simpel kunnen benaderen, maar TS heeft voor zover ik lees geen bezwaar gemaakt tegen de startdatum van 4 jan., terwijl TS wist dat de einddatum 18-2 was, dus ik zie zo niet waarom Simpel het een en ander zou moeten vergoeden, tenzij de startdatum, die TS had ingevuld een latere ingangsdatum was; maar TS verzaakt dat hier te vermelden.

Vodafone Webcare
verified
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 jan 2011 11:57

Re: afkoopsom vodafone

Ongelezen bericht door Vodafone Webcare »

Beste bourks,

Ik begrijp dat dit een vervelende situatie is! Om klanten goed te informeren hoe nummerbehoud precies werkt hebben we een duidelijk stappenplan vermeld op https://vodafone.nl/nummerbehoud. Als je kiest voor van 'Vodafone abonnement' naar 'Andere aanbieder' dan is stap 1 om de einddatum van je contract te controleren.

Aangezien de informatieverstrekking hierover dus wel duidelijk is kan ik helaas niets anders betekenen.

Met vriendelijke groet, Marc

Vodafone 24/7 Web Crew

bourks
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 feb 2016 06:30

Re: afkoopsom vodafone

Ongelezen bericht door bourks »

beste allen,

ik weet dat de verantwoordelijkheid bij me zelf ligt, ook weet ik dat ik dt veel te makkelijk heb laten gebeuren.

echter was het in het verleden nooit zo dat je klakkeloos onder je gsm contract vandaan kon. Ik heb dit in het verleden meerdere keren meegemaakt wanneer ik wou overstappen of verlengen. Nu kan vodafone wel een paar regels ergens op de site verstopt hebben waar dit toegelicht wordt, maar nog vind ik het erg vreemd dat dit zomaar kan.

met andere producten kan dit ook niet zomaar toch?

Gesloten