LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] afkopen van KPN contract

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
jan koerts
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 feb 2011 17:44

afkopen van KPN contract

Ongelezen bericht door jan koerts »

:shock:
Ik heb de kpn gebeld, omdat ik niet meer tevreden ben met hun service.
Mijn vraag was, wat het mij kost als ik het contract afkoop.
Mijn contract loopt tot maart 2020
Ik heb een 2 jarig contract, dus vanaf maart 2018.
Mijn maand bedrag is €64,00
InclusIef de mobil SAMSUNG S8
Volgens kpn kan ik vanaf februarieolzeggen en kost dat €812,28.
Mij valt op, daf wanneer ik het contract uit zit op €832,00 uitkom.
En dat als ik de hele 2 jaar bereken, de mobile 'alleen, want bellen en internet zij zo goed al gratis' nij de mobile €1536,00 heeft gekost.
-
Oke het zal wel, maar ze rekenen verdomt rijk bij kpn.

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: afkopen van KPN contract

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een abonnement voor gratis bellen en gratis internet kan ik niet vinden bij KPN.

En er moet toch op uw contract hoeveel de mobiel gekost heeft en hoeveel u per maand daarop afbetaalt?

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: afkopen van KPN contract

Ongelezen bericht door Cro »

jan koerts schreef:
22 jan 2019 09:42

En dat als ik de hele 2 jaar bereken, de mobile 'alleen, want bellen en internet zij zo goed al gratis' nij de mobile €1536,00 heeft gekost.
-
Oke het zal wel, maar ze rekenen verdomt rijk bij kpn.
Wat een onzin, dit is al tijden niet meer zo. Het is nu al enkele jaren volledig transparant welk deel van het maandbedrag voor de telefoon is en welk door voor zaken als bellen en internetten.

Verder rekenen ze zich ook niet rijk, ze rekenen enkel wat jij vooraf met ze hebt afgesproken om te betalen over de periode van 2 jaar.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: afkopen van KPN contract

Ongelezen bericht door grun »

jan koerts schreef:
22 jan 2019 09:42
En dat als ik de hele 2 jaar bereken, de mobile 'alleen, want bellen en internet zij zo goed al gratis' nij de mobile €1536,00 heeft gekost.
Zoek een vergelijkbaar sim-only abo bij KPN qua aantal belminuten, sms, hoeveelheid data, dan kun je makkelijk uitrekenen wat de telefoon kost. Als het al niet in je contract staat. Een Samsung S8 kost volgens de tweakers pricewatch ergens tussen 400-500 euro.
https://tweakers.net/pricewatch/654075/ ... zwart.html

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: afkopen van KPN contract

Ongelezen bericht door Cro »

Kees2850 schreef:
22 jan 2019 10:12
@Cro vraagje. Als Jan het abonnement afkoopt dan gaat hij 1 jaar lang verder geen gebruik meer maken van bellen en internet. Moet je dan wel volledig blijven betalen voor je Simkaart? Die je niet meer mag gebruiken?
Die verplichting mag gesteld worden. Eigenlijk is het vrij logisch: TS spreekt in maart 2018 af €64 te betalen voor 24 maanden, waarvoor hij als tegenprestatie krijgt van KPN een toestel en de mogelijkheid tot bellen en internetten.

Dat TS na een krap jaar geen behoefte meer heeft in de mogelijkheid te kunnen bellen en internetten via KPN ontslaat hem uiteraard niet van de verplichting om de gemaakte afspraak na te komen. Hij kan ook gewoon niet afkopen, dit contract door laten lopen en bij een andere aanbieder een 2de contract aangaan. Wat TS echter lijkt te willen is iets afspreken, daar later op terug komen en zijn afspraken niet na te moeten komen.

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: afkopen van KPN contract

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar het is geen energiecontract waarvoor afgesproken is dat men slechts een boete betaalt als men voortijdig opzegt.

16again
Berichten: 16032
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: afkopen van KPN contract

Ongelezen bericht door 16again »


Feinel
Berichten: 54
Lid geworden op: 18 jan 2018 01:11

Re: afkopen van KPN contract

Ongelezen bericht door Feinel »

16again schreef:
22 jan 2019 20:01
In hoeverre is dit bruikbaar:
https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... bonnement/
Helemaal niet in dit geval.

Als abonnement in 2018 is afgesloten zoals gesteld, staat duidelijk op de factuur wat hij voor zijn toestel per maand betaalt, en hoeveel nog betaalt moet worden.
Even snel via google dit voorbeeld gevonden.
https://s3.amazonaws.com/cdn.freshdesk. ... 1523348532
Lijkt me mooi duidelijk.
Laatst gewijzigd door Feinel op 22 jan 2019 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: afkopen van KPN contract

Ongelezen bericht door Cro »

16again schreef:
22 jan 2019 20:01
In hoeverre is dit bruikbaar:
https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... bonnement/
Bij een abonnement uit 2018 kansloos, dat is alleen van toepassing als je nog een steen oud abonnement hebt lopen waarbij er op de factuur geen losse toestel bijdrage is gespecificeerd maar enkel een maandelijkse totaal prijs.

@Kees bij afkoop betaald hij inderdaad wat hij minimaal zou betalen tot maart 2020, wat hij vooraf ook afgesproken heeft minimaal te betalen. Door af te kopen zal hij echter geen meer kosten meer kunnen maken wanneer hij bijvoorbeeld buiten de bundel zou komen, ook maakt hij zijn nummer weer vrij door af te kopen en kan hij deze eventueel overzetten naar een provider naar keuze.


Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: afkopen van KPN contract

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Kees2850 schreef:
22 jan 2019 21:23
@Bob als ik het goed begrijp dan zou Jan (TS) dus een opzegtermijn hebben van 1 maand en met KPN een redelijke vergoeding moeten regelen? Maar zeker niet het volledige bedrag? Los van de telefoonkosten uiteraard.
Nee, dat begrijpt u verkeerd. Hijheeft een tweejarig contract afgesloten, waardoor hij minder voor de mobiel zal moeten betalen , dan bij een éénjarig contract. Als hij nu stopt moet hij ruim een jaar in één keer betalen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: afkopen van KPN contract

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik heb geen idee en zou deze strijd nooit aan gaan. Het wordt getouwtrek over de afkoopsom. Zoveel is duidelijk.

Gewoon geen contracten aan gaan die je niet wil uitdienen is wellicht het meest praktische.

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: afkopen van KPN contract

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Kees2850 schreef:
22 jan 2019 22:25
@lady2234 dat lijkt me niet correct wat u schrijft. De prijs voor het toestel is een vaste prijs lees ik her en der en is ook bij mij zo gegaan bij T-mobile. De maandelijkse prijs voor het abonnement is wel verschillend voor 1 of 2 jaar. Dus daar zou m.i. de afkoopprijs op moeten worden berekend vor Jan. Tenminste zo lees ik dat op consuwijzer, de link die Bob plaatste.
Inderdaad de prijs voor het toestel is een vaste prijs, maar de prijs voor het abonnement is bij een tweejarig contract lager dan bij een eenjarig contract. Schreef ik even verkeerd.

Mensen schijnen niet meer te begrijpen wat een contract betekent.

Als u bij uw werkgever een opzegtermijn hebt voor de arbeidsovereenkomst van twee maanden en u zegt met één maand op. Heeft uw werkgever ook het recht om een maand schadevergoeding te eisen.

En in het omgekeerde geval is dat hetzelfde. Uw werkgever heeft een opzegtermijn van twee maanden en hij stuurt u met één maand de laan uit. Moet hij ook een maand schadevergoeding betalen.

.

16again
Berichten: 16032
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: afkopen van KPN contract

Ongelezen bericht door 16again »

grun schreef:
22 jan 2019 10:17
Een Samsung S8 kost volgens de tweakers pricewatch ergens tussen 400-500 euro.
https://tweakers.net/pricewatch/654075/ ... zwart.html
Het gaat er niet om wat toestel nu kost, maar ten tijde van afsluiten van het contract. En dan ga je voor dure leverancier (zo schaal ik KPN in) zomaar naar de 700 Euro.

De wet van Dam staat geen contracten langer dan 1 jaar toe....tenzij er voor de consument een aanmerkelijk voordeel aan zit. Dat lijkt me hier ver te zoeken.

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: afkopen van KPN contract

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wellicht is het verstandiger dat contracten langer dan één jaar dan maar verboden worden, als mensen blijkbaar niet weten wat ze doen.

Dus dan maar de helft van de kosten van dat mobieltje eerst sparen, voordat ze de rest op afbetaling nemen.

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: afkopen van KPN contract

Ongelezen bericht door Cro »

16again schreef:
22 jan 2019 23:30
grun schreef:
22 jan 2019 10:17
Een Samsung S8 kost volgens de tweakers pricewatch ergens tussen 400-500 euro.
https://tweakers.net/pricewatch/654075/ ... zwart.html
Het gaat er niet om wat toestel nu kost, maar ten tijde van afsluiten van het contract. En dan ga je voor dure leverancier (zo schaal ik KPN in) zomaar naar de 700 Euro.

De wet van Dam staat geen contracten langer dan 1 jaar toe....tenzij er voor de consument een aanmerkelijk voordeel aan zit. Dat lijkt me hier ver te zoeken.
Of dat ver te zoeken is zal de vraag zijn, ik moet zeggen dat ik nog nooit een issue tegen ben gekomen met de Wet van dam en 2 jarige contracten voor telefoons. Ik verwacht dat de maandelijkse korting die je krijgt bij een 2 jarig contract tegenover een 1 jarig contract voldoende voordeel zijn.

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: afkopen van KPN contract

Ongelezen bericht door alfatrion »

Lady1234 schreef:
22 jan 2019 22:16
Kees2850 schreef:
22 jan 2019 21:23
@Bob als ik het goed begrijp dan zou Jan (TS) dus een opzegtermijn hebben van 1 maand en met KPN een redelijke vergoeding moeten regelen? Maar zeker niet het volledige bedrag? Los van de telefoonkosten uiteraard.
Nee, dat begrijpt u verkeerd. Hijheeft een tweejarig contract afgesloten, waardoor hij minder voor de mobiel zal moeten betalen , dan bij een éénjarig contract. Als hij nu stopt moet hij ruim een jaar in één keer betalen.
Het ontgaat mij waarom je denkt dat als iemand nu opzegt hij als gevolg daarvan de resterende maanden in eens zal moeten betalen. Verder speculeer je dat TS een mogelijkheid had om een eenjarig contract af te sluiten en dat er minder is betaald voor de mobiel.

De feiten zijn: 1. TS heeft een twee jarig contract; en 2. dergelijke termijnen zijn in beginsel onredelijk bezwarend. KPN kan het bewijzen dat het vermoeden niet opgaat door 1) aan te tonen dat er geen aanzienlijke verstoring is van het evenwicht of 2) dat KPN er vanuit mocht gaan dat de consument een duur van twee jaar had aanvaard, indien hierover op eerlijke en billijke wijze was onderhandeld (Aziz). Dat eerste gaat niet lukken en dat tweede mogelijk ook niet.
Cro schreef:
22 jan 2019 10:21
Die verplichting mag gesteld worden. Eigenlijk is het vrij logisch: TS spreekt in maart 2018 af €64 te betalen voor 24 maanden, waarvoor hij als tegenprestatie krijgt van KPN een toestel en de mogelijkheid tot bellen en internetten.
De logica ontbreekt juist. Ten eerste is de Wet Van Dam al aangehaald. Ten tweede, dat je overstapt naar een ander is geen goede reden om de opeisbaarheid van verschuldigde termijn naar voren te halen.
Cro schreef:
23 jan 2019 08:16
Of dat ver te zoeken is zal de vraag zijn, ik moet zeggen dat ik nog nooit een issue tegen ben gekomen met de Wet van dam en 2 jarige contracten voor telefoons. Ik verwacht dat de maandelijkse korting die je krijgt bij een 2 jarig contract tegenover een 1 jarig contract voldoende voordeel zijn.
Er zijn eerder zaken aangehaald op het forum en de telecombedrijven hebben die zaken (naar mijn beste herinnering) altijd verloren. In geen van deze zaken is Aziz aangehaald, dus dat zou nog iets kunnen veranderen.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: afkopen van KPN contract

Ongelezen bericht door scontra »

jan koerts schreef:
22 jan 2019 09:42
:shock:
Ik heb de kpn gebeld, omdat ik niet meer tevreden ben met hun service.
Mijn vraag was, wat het mij kost als ik het contract afkoop.
Ik vraag mij, in alle eerlijkheid, af welk probleem @jan koerst dan wel heeft met de "service" van KPN.
Het probleem moet wel ontzettend erg/groot zijn om een dergelijk duur maandabonnement voor zoveel geld zgn. af te (willen) kopen en daarnaast ook nog eens de kosten wil maken om bij een andere provider een 'nieuwe" overeenkomst aan te gaan, waarbij hij dan maar weer moet afwachten of deze provider dan wel de "service" biedt die hij van een provider verwacht.

"Verzint eer ge hieraan begint", of u moet stiekem een geldboompje in de tuin hebben staan ! ;-)

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: afkopen van KPN contract

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik heb al hersteld dat hij dus voor het abonnement, bij een tweejarig contract, minder per maand moet betalen, voor het abonnement, dan bij een éénjarig contract.

En het is geen “speculeren” dat iemand een éénjarig contract kan kiezen. Die mogelijkheid is er gewoon.

Alleen moest hij dan die mobiel ook in één jaar betalen.

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: afkopen van KPN contract

Ongelezen bericht door alfatrion »

Lady1234 schreef:
23 jan 2019 10:29
En het is geen “speculeren” dat iemand een éénjarig contract kan kiezen. Die mogelijkheid is er gewoon.
Hoe weet jij precies dat TS deze mogelijkheid is geboden?

Ik heb een twee jarig abonnement bij Ben met telefoon. Is mij de mogelijkheid geboden om een jaar abonnement af te sluiten?

Gesloten