LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bellen in Europa met telefoonabonnement

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
JeannieNijsten
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 mei 2019 21:53

Bellen in Europa met telefoonabonnement

Ongelezen bericht door JeannieNijsten »

Hallo ik vindt het raar dat als je een abonnement afsluit met een bundel dat je in europa zone 1 overal kunt bellen[ tot de bundel op is] maar als je vanuit Nederland naar het buitenland belt naar zone 1 er extra kosten zijn.
Waarom vallen ze dan niet in de bundel.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Bellen in Europa met telefoonabonnement

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Bellen naar het buitenland heeft nooit in een bundel gezeten, ook vroeger niet. De meeste providers hebben een internationaal netwerk. In het buitenland zit u dus gewoon op het netwerk zoals u die in Nederland ook heeft. Als u belt naar het buitenland gaat u naar een ander netwerk bellen en dat kost gewoon geld.

Dit wordt al uitgelegd sinds dat de roaming afgeschaft is.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Bellen in Europa met telefoonabonnement

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als ik vanuit België naar Duitsland bel... mag dat...
Vanuit NL naar Duitsland betaalde ik meer!

Daarom abonnement gestopt en Lebare One genomen, kijk eens naar die tarieven en gewoon prepaid!
Ik weet niet hoe hun €10,- per maand of duurdere doen.

Deze via KPN netwerk is meestal goedkoper dan KPN of Telfort zelf....

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Bellen in Europa met telefoonabonnement

Ongelezen bericht door berndv »

NeoDutchio schreef:
23 mei 2019 11:07
Bellen naar het buitenland heeft nooit in een bundel gezeten, ook vroeger niet. De meeste providers hebben een internationaal netwerk. In het buitenland zit u dus gewoon op het netwerk zoals u die in Nederland ook heeft. Als u belt naar het buitenland gaat u naar een ander netwerk bellen en dat kost gewoon geld.

Dit wordt al uitgelegd sinds dat de roaming afgeschaft is.
In het buitenland mag je zelf kiezen op welk netwerk je zit. De providers leggen het inderdaad zo heel leuk uit, maar simpelweg komt het omdat de regels voor roaming binnen de EU gereguleerd zijn door de regelgeving die daarvoor geldt. Deze regelgeving zegt niets over het bellen vanuit je thuisland naar het buitenland (ongeacht welk land).

Je bent niet gebonden aan welk netwerk je pakt in het buitenland, alle netwerken zijn toegankelijk. Ook dit is geregeld en de roamingregels. Natuurlijk staan er wel voorkeursnetwerken ingesteld in je telefoon welke als eerste geprobeerd wordt mee te verbinden.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Bellen in Europa met telefoonabonnement

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

berndv schreef:
23 mei 2019 11:27
In het buitenland mag je zelf kiezen op welk netwerk je zit.
In het verleden deed je inderdaad onderzoek naar bij welke provider je in het buitenland op welk moment je het goedkoopst kon bellen. Toen moest je handmatig netwerken selecteren. Tegenwoordig gaat dit automatisch en blijf je bij dezelfde provider of bij diegene waar een samenwerking mee is.

Teunbosseman
Berichten: 4364
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Bellen in Europa met telefoonabonnement

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

NeoDutchio schreef:
23 mei 2019 11:07
Bellen naar het buitenland heeft nooit in een bundel gezeten, ook vroeger niet. De meeste providers hebben een internationaal netwerk. In het buitenland zit u dus gewoon op het netwerk zoals u die in Nederland ook heeft. Als u belt naar het buitenland gaat u naar een ander netwerk bellen en dat kost gewoon geld.

Dit wordt al uitgelegd sinds dat de roaming afgeschaft is.

Hoe kom je erbij ? is niet waar ! Heeft en zit wel degelijk in diverse abonnementen.

Vroeger was Dutchtone een van de eerste met complete bundels ( all inclusif ) Hollandse Nieuwe heeft ook bundels waarvan alles wordt betaald.
Bellen, sms, data, roaming binnen Eu etc etc etc.

Als je zoals ik een bundel hebt van 30 euri gaat wordt daar ALLES vanuit betaald, alleen zal het tegoed met bv bellen naar het buitenland ( zonder whatsapp ) sneller omlaag gaan.

Tis maar net hoe de bundel wordt gebruikt.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Bellen in Europa met telefoonabonnement

Ongelezen bericht door Costnix »

Automatisch netwerk laten kiezen kan in de grensstreken voor dure verrassingen zorgen, zoals bij de Griekse eilanden voor de Turkse kust en bellen vanaf een ferry.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Bellen in Europa met telefoonabonnement

Ongelezen bericht door kweenie »

JeannieNijsten schreef:
22 mei 2019 22:06
Hallo ik vindt het raar dat als je een abonnement afsluit met een bundel dat je in europa zone 1 overal kunt bellen[ tot de bundel op is] maar als je vanuit Nederland naar het buitenland belt naar zone 1 er extra kosten zijn.
Waarom vallen ze dan niet in de bundel.
Dat hangt helemaal van de soort bundel af. Volgens mij is het gewoonlijk zo dat bij bellen binnen de EU alleen gekeken wordt naar welk land je belt. En niet waar vandaan je belt. Dus als ik naar Italië bel, dan kost me dat evenveel als ik in Nederland zit als wanneer ik in Duitsland zit. Dat is het idee van de afgeschafte roaming kosten. Het is dus nog steeds toegestaan dat je meer moet betalen bij bellen naar nummers buiten je 'thuisland', zolang die kosten maar gelijk zijn als je je in een ander land bevindt.

Ik heb nog nooit gehoord van een bundel waarbij je buiten Nederland geen kosten voor bellen naar zone 1 hebt, maar binnen Nederland wel. Volgens mij mag dat dus ook niet. Om welke bundel van welke provider gaat het?

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Bellen in Europa met telefoonabonnement

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dat is wel een interessante vraag: ga je meer betalen als vanuit Italië naar Italië belt met een Nederlands abonnement dan met een Italiaans abonnement?

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Bellen in Europa met telefoonabonnement

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Teunbosseman schreef:
23 mei 2019 11:57
Hoe kom je erbij ? is niet waar ! Heeft en zit wel degelijk in diverse abonnementen.

Vroeger was Dutchtone een van de eerste met complete bundels ( all inclusif ) Hollandse Nieuwe heeft ook bundels waarvan alles wordt betaald.
Bellen, sms, data, roaming binnen Eu etc etc etc.

Als je zoals ik een bundel hebt van 30 euri gaat wordt daar ALLES vanuit betaald, alleen zal het tegoed met bv bellen naar het buitenland ( zonder whatsapp ) sneller omlaag gaan.

Tis maar net hoe de bundel wordt gebruikt.
Voor bellen met bundels naar het buitenland heb je aparte abonnementen voor. In de tijd van de roaming was dit nog geen gemeengoed. Nu ook zijn de meest aangeboden abonnementen waarbij bellen naar het buitenland vanuit Nederland gewoon betaald moeten worden.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bellen in Europa met telefoonabonnement

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik had voorheen een abonnement van T mobile, waarmee ik 50 minuten vanuit Nederland naar een buitenlands nummer kon bellen. Zone 1.

Bellen, terwijl ik in het buitenland was, naar een buitenlands nummer of Nederlands nummer, ging uit een andere bundel.

Nu heb ik Simyo en daar staat het volgende.

Roaming is het gebruiken van een ander mobiel netwerk dan het mobiele netwerk van jouw provider.

Goed om te weten: bellen vanuit Nederland naar het buitenland valt niet onder roamen. Je gebruikt dan namelijk het telefoonnetwerk van je eigen provider. Hiervoor kun je niet de minuten uit je belbundel gebruiken. Het tarief voor bellen naar een ander EU-land vanuit Nederland is 23 cent per minuut.

Dus als ik vanuit Nederland naar een buitenlands nummer zou bellen, moet ik daar apart voor betalen.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bellen in Europa met telefoonabonnement

Ongelezen bericht door Lady1234 »

alfatrion schreef:
23 mei 2019 14:47
Dat is wel een interessante vraag: ga je meer betalen als vanuit Italië naar Italië belt met een Nederlands abonnement dan met een Italiaans abonnement?
Geen idee wat een Italiaans abonnement kost, maar als je in Italie een Italiaans nummer belt, gaat dat gewoon uit je Nederlandse bundel. In ieder geval bij Simyo.

Teunbosseman
Berichten: 4364
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Bellen in Europa met telefoonabonnement

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

NeoDutchio schreef:
23 mei 2019 15:23
Teunbosseman schreef:
23 mei 2019 11:57
Hoe kom je erbij ? is niet waar ! Heeft en zit wel degelijk in diverse abonnementen.

Vroeger was Dutchtone een van de eerste met complete bundels ( all inclusif ) Hollandse Nieuwe heeft ook bundels waarvan alles wordt betaald.
Bellen, sms, data, roaming binnen Eu etc etc etc.

Als je zoals ik een bundel hebt van 30 euri gaat wordt daar ALLES vanuit betaald, alleen zal het tegoed met bv bellen naar het buitenland ( zonder whatsapp ) sneller omlaag gaan.

Tis maar net hoe de bundel wordt gebruikt.
Voor bellen met bundels naar het buitenland heb je aparte abonnementen voor. In de tijd van de roaming was dit nog geen gemeengoed. Nu ook zijn de meest aangeboden abonnementen waarbij bellen naar het buitenland vanuit Nederland gewoon betaald moeten worden.
Neen is wederom niet waar. Je hebt niet altijd aparte abo''s nodig voor bellen naar buitenland. Mijn abo bij HN is een regulier abo met Sim Only en als ik vanuit NL bel naar EU land dan gaat dat van mijn bundel af.

Toen ik een tiental jaren geleden bij Dutchtone zat hadden zij dit als een van de eerste providers al. Bij HN betaal ik niets apart, alleen als ik buiten de bundel ga dan pas ga ik ( extra ) betalen.


Van de site van HN.

Voor Internet, bellen of sms'en buiten de EU, vanuit Nederland naar buitenlandse nummers en naar speciale betaalde servicenummers en SMS-diensten gelden andere tarieven. Deze betaal je vanuit je Sim Only tegoed. Ook als je de Onbeperkt bellen en sms'en bundel hebt, gaan deze kosten uit je Sim Only tegoed. Je betaalt dan een ander tarief per MB, minuut of sms dan in Nederland en de EU.

BRON: https://www.hollandsnieuwe.nl/sim-only#over-je-bundel

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Bellen in Europa met telefoonabonnement

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Teunbosseman schreef:
23 mei 2019 16:47
Neen is wederom niet waar. Je hebt niet altijd aparte abo''s nodig voor bellen naar buitenland. Mijn abo bij HN is een regulier abo met Sim Only en als ik vanuit NL bel naar EU land dan gaat dat van mijn bundel af.

Toen ik een tiental jaren geleden bij Dutchtone zat hadden zij dit als een van de eerste providers al. Bij HN betaal ik niets apart, alleen als ik buiten de bundel ga dan pas ga ik ( extra ) betalen.


Van de site van HN.

Voor Internet, bellen of sms'en buiten de EU, vanuit Nederland naar buitenlandse nummers en naar speciale betaalde servicenummers en SMS-diensten gelden andere tarieven. Deze betaal je vanuit je Sim Only tegoed. Ook als je de Onbeperkt bellen en sms'en bundel hebt, gaan deze kosten uit je Sim Only tegoed. Je betaalt dan een ander tarief per MB, minuut of sms dan in Nederland en de EU.

BRON: https://www.hollandsnieuwe.nl/sim-only#over-je-bundel
Zoals ik al zei “de meest aangeboden abonnementen”. Natuurlijk kunnen er aanbieders zijn die wel internationaal bellen vanuit de bundel doen, maar zoals u zelf al zegt zijn hier andere kosten aan verbonden. Overigens spreekt u zowel over een belbundel en een sim only tegoed, dit zijn 2 verschillende dingen.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bellen in Europa met telefoonabonnement

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nou als ik die tarieven zie van HN om vanuit Nederland naar het buitenland te bellen, schiet dat ook niet echt op vergeleken met het normale tarief.

De nieuwe tarieven

hollandsnieuwe Tarief per 15 mei 2019
Bellen van NL naar nummers in de EU € 0,23 per minuut
SMS van NL naar nummers in de EU € 0,07 per SMS

Normale tarief is € 0,015 per minuut. Bij de kleinste bundel.

Teunbosseman
Berichten: 4364
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Bellen in Europa met telefoonabonnement

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

NeoDutchio schreef:
23 mei 2019 16:59
Teunbosseman schreef:
23 mei 2019 16:47
Neen is wederom niet waar. Je hebt niet altijd aparte abo''s nodig voor bellen naar buitenland. Mijn abo bij HN is een regulier abo met Sim Only en als ik vanuit NL bel naar EU land dan gaat dat van mijn bundel af.

Toen ik een tiental jaren geleden bij Dutchtone zat hadden zij dit als een van de eerste providers al. Bij HN betaal ik niets apart, alleen als ik buiten de bundel ga dan pas ga ik ( extra ) betalen.


Van de site van HN.

Voor Internet, bellen of sms'en buiten de EU, vanuit Nederland naar buitenlandse nummers en naar speciale betaalde servicenummers en SMS-diensten gelden andere tarieven. Deze betaal je vanuit je Sim Only tegoed. Ook als je de Onbeperkt bellen en sms'en bundel hebt, gaan deze kosten uit je Sim Only tegoed. Je betaalt dan een ander tarief per MB, minuut of sms dan in Nederland en de EU.

BRON: https://www.hollandsnieuwe.nl/sim-only#over-je-bundel
Zoals ik al zei “de meest aangeboden abonnementen”. Natuurlijk kunnen er aanbieders zijn die wel internationaal bellen vanuit de bundel doen, maar zoals u zelf al zegt zijn hier andere kosten aan verbonden. Overigens spreekt u zowel over een belbundel en een sim only tegoed, dit zijn 2 verschillende dingen.

In een eerdere post stel je anders eerst ->
Bellen naar het buitenland heeft nooit in een bundel gezeten, ook vroeger niet.
Toen stelde dat je ->
Voor bellen met bundels naar het buitenland heb je aparte abonnementen voor.
Beide waren niet waar en nu is het ineens ->
Zoals ik al zei “de meest aangeboden abonnementen”.
Je wijzigt steeds je antwoorden..... :?

Ik spreek nergens over sim only tegoed, ik schreef dat ik een sim only abonnement heb met een bundel ( is tegoed ) van 30 euro.
Ik denk dat je doelt op pre-paid sim only tegoed. Dat kan wel, maar is niet wat ik heb.

De bundel welke ik heb bestaat trouwens niet meer opdat HN heeft aangepast dat de waarde van de bundel omlaag is gegaan maar de hoeveelheid data omhoog. Is gedaan doordat je bij HN het overgebleven tegoed kon "verkopen". Bundel blijft slechts 1 maand geldig.

Ik verkoop maandelijks wat ik overhoud en krijg hier bitcoins voor.

Teunbosseman
Berichten: 4364
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Bellen in Europa met telefoonabonnement

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Lady1234 schreef:
23 mei 2019 17:01
Nou als ik die tarieven zie van HN om vanuit Nederland naar het buitenland te bellen, schiet dat ook niet echt op vergeleken met het normale tarief.

De nieuwe tarieven

hollandsnieuwe Tarief per 15 mei 2019
Bellen van NL naar nummers in de EU € 0,23 per minuut
SMS van NL naar nummers in de EU € 0,07 per SMS

Normale tarief is € 0,015 per minuut. Bij de kleinste bundel.

Ik zie 0,016 staan, is voor binnen de EU ( roaming ) bellen. Niet voor bellen vanuit NL naar een EU land.

https://www.hollandsnieuwe.nl/_assets/p ... 190514.pdf

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bellen in Europa met telefoonabonnement

Ongelezen bericht door Lady1234 »

12 maanden € 0,016, 24 maanden € 0,014, abonnement.

Vanuit NL naar een EU land € 0,23 schrijf ik toch?

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Bellen in Europa met telefoonabonnement

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Teunbosseman schreef:
24 mei 2019 10:22
Ik spreek nergens over sim only tegoed, ik schreef dat ik een sim only abonnement heb met een bundel ( is tegoed ) van 30 euro.
U mag dus voor €30,- per maand bellen. De prijzen voor nationaal en internationaal bellen zijn verschillend voor u. U betaald dus meer voor het bellen naar het buitenland tov nationaal bellen.
Waar ik op doel zijn bundels met minuten. Men krijgt een x aantal minuten bellen voor een bepaald bedrag per maand. Met deze belbundel kon men vroeger enkel naar nationale nummers vanuit Nederland bellen. Na het afschaffen van de roaming kon men ook vanuit het buitenland bellen uit diezelfde bundel. Een minuut bellen nationaal staat gelijk aan een minuut bellen vanuit Duitsland. Destijds moest je ook al extra betalen voor het bellen vanuit Nederland naar het buitenland. Deze hoorde namelijk niet bij je belminuten. Tenzij je daar een apart abonnement voor hebt.
Wat u hebt is niets anders dan een soort prepaid met de voordelen van een abonnement. U legt €30 in en kan daar alles uit betalen. Maar wel tegen de geldende tarieven. In belbundels met minuten werkt dat anders.

Teunbosseman
Berichten: 4364
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Bellen in Europa met telefoonabonnement

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Lady1234 schreef:
24 mei 2019 10:35
12 maanden € 0,016, 24 maanden € 0,014, abonnement.

Vanuit NL naar een EU land € 0,23 schrijf ik toch?

Je schreef 0,015 per minuut. Is lood om oud ijzer. Maar dat is dus niet voor bellen vanuit NL naar EU land. Dat is inderdaad 0,23 en dat ontken ik toch ook niet ?

Gesloten