LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ben: ziet 088 nummer als een "service" nummer

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Ben: ziet 088 nummer als een "service" nummer

Ongelezen bericht door puma73 »

student538 schreef:Zover ik weet van wel bij Simpel (is ook van T-Mobile net als Ben) rekenen zij wel extra kosten voor dit nummer. Slaat nergens op maar goed ze moeten toch ergens stiekem hun geld vandaan halen.
ELKE mobiele provider rekent kosten voor 088 nummers. Alleen via de vaste telefoon is het meestal lokaal tarief.

hermanb
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 sep 2007 12:00

Re: Ben: ziet 088 nummer als een "service" nummer

Ongelezen bericht door hermanb »

hermanb schreef:Ik woon in Zweden en heb gewoon met mijn vaste aansluiting (Tele2) gebeld met UWV in Nederland: 088-898201. En je snapt het al, dat was een erg duur gesprek! Voor net iets meer dan 10 minuten (daar zit je al snel aan bij het UWV) betaal ik zo'n € 37,00.

Dat is natuurlijk belachelijk, dus ik ga ook proberen om niet te betalen. Proberen, want door het (deels) niet betalen van een telefoonabonnement sta je al snel op de "zwarte lijst".

Hebben met mensen ervaringen met bellen vanuit het buitenland met 088-nummers?

Vr.gr., Herman
We zijn intussen bijna twee jaar verder. Toch maar even een "update". Het heeft een half jaar geduurd. Eerst via klantenservice, later via een speciale klantencentrale van Tele2. (Geeft wel te denken dat ze dit blijkbaar nodig hebben.) Maar ik heb het geld van dat gesprek terug gekregen en daarna opgezegd. Ze zeiden wel dat het berekende tarief "een foutje" was, maar ze konden me niet vertellen of ik de volgende keer niet hetzelfde probleem tegen zou komen. Ik heb nu vast-via-mobiel via Telenor en ik blijf me (positief) verbazen over dit bedrijf. Ik wist niet dat er telecom-bedrijven waren die nog goed waren voor hun klanten! Zo had ik een router besteld, maar deze was er na een week nog niet. Na één telefoontje kreeg ik het ding alsnog met een excuusbriefje binnen twee dagen in huis en ik hoefde er niet voor te betalen. Jammer voor jullie dat ze niet in Nederland zitten ;)

Vr.gr., Herman

Starr
Berichten: 142
Lid geworden op: 25 jan 2011 12:05

Re: Ben: ziet 088 nummer als een "service" nummer

Ongelezen bericht door Starr »

Misschien ook handig om te weten dat deze nummers vanuit het buitenland niet makkelijk kunnen worden gebeld. Ik kan bijvoorbeeld alleen vaste nummers bellen, en geen 'bedrijfsnummers' of 0900-nummers.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Ben: ziet 088 nummer als een "service" nummer

Ongelezen bericht door olaf79 »

puma73 schreef:
student538 schreef:Zover ik weet van wel bij Simpel (is ook van T-Mobile net als Ben) rekenen zij wel extra kosten voor dit nummer. Slaat nergens op maar goed ze moeten toch ergens stiekem hun geld vandaan halen.
ELKE mobiele provider rekent kosten voor 088 nummers. Alleen via de vaste telefoon is het meestal lokaal tarief.
Nope, bij wet is geregelt dat voor 088 nummers het lokale tarief geldt. Van mobiel naar 088 mogen ze buitenbundel tarief rekenen. 088 zijn geen service nummers maar netnummers die niet geografisch gebonden zijn. Dat wil zeggen dat als je verhuist, je geen nieuw nummer krijgt.

student538

Re: Ben: ziet 088 nummer als een "service" nummer

Ongelezen bericht door student538 »

Lokaal tarief inderdaad maar een vast lokaal nummer bijvoorbeeld 0412 geldt ook lokaal tarief. In het programma Kassa hebben ze gezegd dat het eigenlijk nergens op slaat om extra geld te vangen voor 088 nummers. Mijn voormalige werkgever had een 088 nummer, omdat ik met mijn privé telefoon moest bellen werd ik zodoende op hoge kosten gejaagd. Veelal zijn deze verborgen kosten niet erg duidelijk op de website zichtbaar en maakt het vergelijken van tarieven alleen maar ingewikkelder. Zelfde geldt voor 085 nummers.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Ben: ziet 088 nummer als een "service" nummer

Ongelezen bericht door olaf79 »

student538 schreef:Lokaal tarief inderdaad maar een vast lokaal nummer bijvoorbeeld 0412 geldt ook lokaal tarief. In het programma Kassa hebben ze gezegd dat het eigenlijk nergens op slaat om extra geld te vangen voor 088 nummers. Mijn voormalige werkgever had een 088 nummer, omdat ik met mijn privé telefoon moest bellen werd ik zodoende op hoge kosten gejaagd. Veelal zijn deze verborgen kosten niet erg duidelijk op de website zichtbaar en maakt het vergelijken van tarieven alleen maar ingewikkelder. Zelfde geldt voor 085 nummers.
Dan heeft uw werkgever een fout gemaakt. 088 nummers zijn alleen voor grote bedrijven met vele filialen. 085 nummers zijn bedoelt voor kleine bedrijven en zzp'ers. Het grote voordeel is dat je bij verhuizing geen kosten hoeft te maken omdat je geen nieuw nummer aan hoeft te vragen.
Sommige providers rekenen geld voor mobiel naar 085/088 nrs omdat deze nummers extra duur zijn om de verbinding te bouwen. Dit heeft te maken met de achterliggende techniek die zorgt dat het ook daadwerkelijk bij de juiste telefoon uitkomt.

student538

Re: Ben: ziet 088 nummer als een "service" nummer

Ongelezen bericht door student538 »

Het gaat om een vast telefoonnummer. De vraag is of de extra kosten wel redelijk zijn. Er zijn ook providers die 088 nummers binnen de bundel laten gelden.

hans0304
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 mar 2013 15:28

Re: Ben: ziet 088 nummer als een "service" nummer

Ongelezen bericht door hans0304 »

hollandsnieuwe rekent €1,27 (!) per minuut voor bellen naar 00800 - 27549338 (het 'gratis' international freephone nummer van WD). 17 minuten bellen kostte mij 22 euro!!!!

Ik heb een abonnement bij hollandsnieuwe: 0800 nummers helemaal gratis en normale vaste nummers in Nederland 3,5 cent per minuut (binnen en buiten de bundel). Tarieven voor 00800 staan niet op hun website vermeld. Een fatsoenlijk bedrijf zou de volgende keuze maken: Of de tarieven duidelijk vermelden, of de nummers blokkeren. Hollandsnieuwe daarentegen kiest er voor om over de rug van de klanten geld binnen te harken. Ook mijn communicatie met de klantenservice levert niets op, behalve een bevestiging dat €1,27 het juiste tarief is, omdat het een internationaal nummer betreft...

donschibus
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 feb 2010 09:17

Re: Ben: ziet 088 nummer als een "service" nummer

Ongelezen bericht door donschibus »

Inmiddels geeft elke provider in zijn voorwaarden aan (Vodafone, KPN en T-Mobile) dat de 088-nummers binnen de reguliere nummers en daarmee binnen de belbundels vallen. Daarmee is aan dit probleem een fijn einde gekomen...

donschibus
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 feb 2010 09:17

Re: Ben: ziet 088 nummer als een "service" nummer

Ongelezen bericht door donschibus »

Ik werk zelf in een telecomwinkel en het valt mij op hoe weinig mensen eigenlijk kijken met welke nummers ze veel bellen en wat de daaraan verbonden kosten eigenlijk zijn. Men kiest voor initieel goedkopere abonnementen, want dan zijn de maandelijkse kosten lekker laag, om vervolgens meer dan bedrogen uit te komen. Mijn tip: zoek het grondig uit, of laat je gewoon goed voorlichten wanneer je een nieuw abonnement overweegt.... (al past dit waarschijnlijk niet binnen deze discussie)

Gesloten