LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bij geen gehoor KPN: meld tekst (kosten worden in rekening gebracht)

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
liefdeisdeweg
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 okt 2016 17:28

Bij geen gehoor KPN: meld tekst (kosten worden in rekening gebracht)

Ongelezen bericht door liefdeisdeweg »

Wanneer mensen mij bellen op mijn KPN Telecom nummer dan horen niet KPN abonnees of prepaid klanten een melding. Ik heb mijn voicemail uitstaan. Mensen die bellen vanaf Tele 2 of Vodafone horen de volgende melding: het telefoonnummer wat u geprobeerd heeft te bereiken is op dit moment niet bereikbaar. Probeer later nog een keer.

Bij Vodafone prepaid wordt er direct 20 eurocent in rekening gebracht. Bel ik mijn telefoonnummer vanaf KPN aansluiting dan hoor je deze tekst niet. Je hoort dan twee piepjes en dan is de verbinding verbroken.

Op het moment van het horen van de tekst van KPN zie je géén teller lopen. Normaliter is het zo dat zodra je verbinding hebt 00:00 op je scherm ziet staan.

Tevens heb ik nog een Vodafone telefoonnummer. Als ik daar niet op neem hoor je gewoon 2 piepjes en worden er geen kosten in rekening gebracht.

Het lijkt erop dat KPN Telecom hiermee extra inkomsten wil genereren.

Liever heb ik geen meld tekst op mijn mobiele telefoon. Een beller weet zelf ook wel als ik de telefoon niet op neem even niet bereikbaar ben en op een later moment mij nogmaals kan bellen.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51
Beste antwoord
Gekozen door liefdeisdeweg

Re: Bij geen gehoor KPN: meld tekst (kosten worden in rekening gebracht)

door PeterPeters1966 » 25 feb 2021 14:57

snuffel1 schreef:
24 feb 2021 14:26
Ik heb meer het idee dat Vodafone prepaid zelf die melding genereert en direct 1 minuut a' 20 cent belkosten in rekening brengt omdat er een verbinding tussen 2 nummers is gelegd.
Nee, KPN doet dit om termination fees van andere providers te kunnen krijgen. Binnen hun eigen netwerk heeft dit geen zin, dus daar doen ze het niet. Bron: ik was de project manager die dit systeem aan KPN heeft geleverd.
liefdeisdeweg
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 okt 2016 17:28

Re: Bij geen gehoor KPN: meld tekst (kosten worden in rekening gebracht)

Ongelezen bericht door liefdeisdeweg »

Inmiddels heb ik hiervan melding gedaan bij autoriteit consument en markt. Zij zeggen dat hiervoor géén kosten mogen berekenen. Zij stellen een onderzoek in.

Vodafone geeft geen antwoord op de vraag waarom ik deze melding alleen hoor als ik bel vanaf Vodafone aansluiting en niet vanaf KPN Telecom.

liefdeisdeweg
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 okt 2016 17:28

Re: Bij geen gehoor KPN: meld tekst (kosten worden in rekening gebracht)

Ongelezen bericht door liefdeisdeweg »

Verder versterkt Vodafone foutieve informatie op haar website. Om je voicemail uit- of in te schakelen zou dat gratis zijn. Echter prepaid klanten moeten hiervoor wél betalen: https://community.vodafone.nl/t5/Tips-v ... eluisteren.
Voicemail aanzetten
Bel naar 12331 (gratis) om je voicemail aan te zetten.

Voicemail uitzetten
Uitzetten van je voicemail kan door naar 12330 (gratis) te bellen.


Dit gesprek is dus helemaal niet gratis wanneer je belt met prepaid!

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Bij geen gehoor KPN: meld tekst (kosten worden in rekening gebracht)

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

liefdeisdeweg schreef:
25 feb 2021 13:19
Verder versterkt Vodafone foutieve informatie op haar website. Om je voicemail uit- of in te schakelen zou dat gratis zijn. Echter prepaid klanten moeten hiervoor wél betalen: https://community.vodafone.nl/t5/Tips-v ... eluisteren.
Voicemail aanzetten
Bel naar 12331 (gratis) om je voicemail aan te zetten.

Voicemail uitzetten
Uitzetten van je voicemail kan door naar 12330 (gratis) te bellen.


Dit gesprek is dus helemaal niet gratis wanneer je belt met prepaid!
Wat heeft het aan of uit zetten van jouw KPN voicemail te maken met informatie die Vodafone geeft?

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Bij geen gehoor KPN: meld tekst (kosten worden in rekening gebracht)

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

liefdeisdeweg schreef:
25 feb 2021 13:16
Inmiddels heb ik hiervan melding gedaan bij autoriteit consument en markt. Zij zeggen dat hiervoor géén kosten mogen berekenen. Zij stellen een onderzoek in.

Vodafone geeft geen antwoord op de vraag waarom ik deze melding alleen hoor als ik bel vanaf Vodafone aansluiting en niet vanaf KPN Telecom.
ACM praat onzin. Als KPN de oproep na een "no answer" termineert op een IVR (hetgeen niet verboden is), dan is dat vanuit Vodafone gezien gewoon een geslaagde oproep, en mogen daar kosten voor in rekening worden gebracht. Sterker nog: KPN doet dit om het aantal geslaagde oproepen te verhogen zodat zij de termination fee aan andere providers kunnen doorbelasten. Vodafone moet namelijk aan KPN betalen in dit scenario.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Bij geen gehoor KPN: meld tekst (kosten worden in rekening gebracht)

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

snuffel1 schreef:
24 feb 2021 14:26
Ik heb meer het idee dat Vodafone prepaid zelf die melding genereert en direct 1 minuut a' 20 cent belkosten in rekening brengt omdat er een verbinding tussen 2 nummers is gelegd.
Nee, KPN doet dit om termination fees van andere providers te kunnen krijgen. Binnen hun eigen netwerk heeft dit geen zin, dus daar doen ze het niet. Bron: ik was de project manager die dit systeem aan KPN heeft geleverd.

noorkuiper
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 feb 2021 15:45

Re: Bij geen gehoor KPN: meld tekst (kosten worden in rekening gebracht)

Ongelezen bericht door noorkuiper »

Ik heb ook enige tijd hiermee problemen gehad.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Bij geen gehoor KPN: meld tekst (kosten worden in rekening gebracht)

Ongelezen bericht door Revoked »

Ah, u geeft toe corrupt te zijn. Gefeliciteerd.
Als ik met mijn vuurkorf blauw/gele rookwolken maak( ik stook alleen bewerkt hout omdat kopernaftenaat lekker ruikt ) en mijn katten verjager (ook bekend als Mosquito ) gaat daardoor af, wie betaalt dan de tanden fee?

liefdeisdeweg
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 okt 2016 17:28

Re: Bij geen gehoor KPN: meld tekst (kosten worden in rekening gebracht)

Ongelezen bericht door liefdeisdeweg »

Peters,

Wij maken gebruik van Vodafone en KPN Telecom. Dus voicemail uitzetten heeft hier dus ook mee te maken.

Inderdaad is het zo dat niet KPN abonnees deze melding krijgen. Wanneer iemand anoniem belt met nummerweergave uit dan nog krijg je deze melding.

Wanneer je van Vodafone naar KPN belt dan krijgt je deze onzinnige melding niet. Dus conclusie is dat dan in dit geval KPN geld 💸💰 wil binnen harken.

liefdeisdeweg
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 okt 2016 17:28

Re: Bij geen gehoor KPN: meld tekst (kosten worden in rekening gebracht)

Ongelezen bericht door liefdeisdeweg »

KPN Telecom gaf mij advies ##002# in te drukken. Echter dat lost het probleem niet op.

Quote:

Ah, goed dat er een onderzoek wordt opgestart. Wanneer je de tekst krijgt dat het toestel uit staat of buiten bereik van het netwerk, dan is dat een meldtekst vanuit het netwerk, geen doorschakeling. Voor een tekst van het netwerk horen geen kosten in rekening te worden gebracht.

Wil je op het KPN nummer ook nog de volgende code intoetsen om in een keer alle eventuele doorschakelingen uit te zetten? Dat is ##002# en dan de beltoets.

Een andere medewerker gaf dit antwoord

Quote

Hallo Ben, wat een apart probleem. Het lijkt alsof er hier een stercode actief staat. Heb je al geprobeerd om #21 #61 of #67 of er geen actieve schakeling actief stond? Anders kijk ik graag even mee. In dat geval ontvang ik graag het KPN nummer waar het om gaat. Een bijbehorend klantnummer zou ook top zijn. 👍

liefdeisdeweg
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 okt 2016 17:28

Re: Bij geen gehoor KPN: meld tekst (kosten worden in rekening gebracht)

Ongelezen bericht door liefdeisdeweg »

Inmiddels heb ik de rekening van Tele 2 gecontroleerd. Zij brengen geen kosten in rekening wanneer je de KPN Telecom meldtekst hoort. KPN zegt dat het mag. Maar als het mag moet je het dan ook doen? Ik ben benieuwd hoeveel KPN hier aan verdiend heeft. Ik vind dit niet netjes. Haal de K van koninklijk maar uit de naam van KPN!

Tip: laat je telefoon niet te lang overgaan naar KPN Telecom mobiele telefoon nummers! (Alleen vanaf niet KPN naar KPN Telecom)

Vroeg me af of je deze meldtekst ook hoort vanaf een vaste telefoonaansluiting?

rebco
Berichten: 34
Lid geworden op: 27 aug 2019 12:27

Re: Bij geen gehoor KPN: meld tekst (kosten worden in rekening gebracht)

Ongelezen bericht door rebco »

Ik heb dit getest. Na meer dan één minuut hoor ik inderdaad die KPN mevrouw dat zeggen. Wat een grandioze tip van haar om het later nog eens te proberen. Daar was ik niet opgekomen!

Laat me graag betuttelen door de Koninklijke PTT Nederland.....

liefdeisdeweg
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 okt 2016 17:28

Re: Bij geen gehoor KPN: meld tekst (kosten worden in rekening gebracht)

Ongelezen bericht door liefdeisdeweg »

Vodafone-Ziggo doet dit zelf ook!! Wanneer je vanaf Tele 2 mobiel belt naar een vaste aansluiting van Vodafone-Ziggo hoor je zelfs na 54 seconden een meldtekst: het nummer wat u belt reageert niet. 



Als je vanaf KPN mobiel naar vaste aansluiting van Vodafone-Ziggo belt hoor je deze tekst niet. 



Maar tot mijn grote verbazing: als je belt vanaf Vodafone mobiel prepaid naar een vaste aansluiting van Vodafone-Ziggo dan hoor je exact dezelfde meldtekst en stem van KPN Telecom en schrijft Vodafone geld af van je kaart. 



Dus Vodafone-Ziggo doet ook mee met deze praktijken. 

Gesloten