Buitenlandbundel Internet

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
J0hno0O
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 apr 2018 10:11
Contacteer:

Buitenlandbundel Internet

Ongelezen bericht door J0hno0O » 23 apr 2018 11:01

Na een vakantie op de Balkan kreeg ik een flinke rekening van mijn telefoonaanbieder. Na de telefoonrekening te hebben gecheckt en te hebben gebeld met de klantenservices bleek dat ik de kleine lettertjes niet voldoende goed had gelezen. De provider geeft in het buitenland per SMS namelijk heel braaf aan dat je als consument 80% van je bundel hebt verbruikt. En bij het bereiken van de 100% zetten ze de databundel ook keurig uit zodat verdere kostenopbouw niet mogelijk meer is. Dit is zeker een vooruitgang, maar op dit moment heeft je provider al 60,- in rekening gebracht die je sowieso moet betalen. Deze kostenpost kan je alleen voorkomen door internet zelf (op WIFI verbruik na) volledig uit te zetten ver voor dat je de grens van de EU bereikt.

De datalimietbundel hanteert zelf namelijk al de buitenlandse datakosten dit betekent dat je 5,- per MB (ex. BTW) betaald. Het bezoeken van 1 site kost al snel 1 MB dus als je aan het surfen bent heb je binnen enkele minuten 10 MB verbruikt en ben je dus 60,- lichter. Met de kennis van nu is duidelijker wat het telefoonbedrijf bedoelt met de waarschuwingen die het op zijn site geeft over dataverbruik in het buitenland maar ze presenteren het erg rooskleurig. Dat je de datalimiet niet kan verlagen en alleen maar kan uitzetten (met een explosieve rekening tot gevolg) spreekt boekdelen over dit schurkenbeleid.

NB Omdat het bovenstaande verhaal voor alle telefoonproviders in Nederland opgaat is er geen specifieke provider genoemd.

NeoDutchio
Berichten: 4867
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Buitenlandbundel Internet

Ongelezen bericht door NeoDutchio » 23 apr 2018 11:13

Als u buiten Europa gaat bent u zelf verantwoordelijk voor de kosten die gemaakt worden. Uw Europese bundel heeft daar niets mee te maken. U mag binnen Europa een x aantal mb’s gebruiken. Buiten Europa geldt deze bundel niet.
Vergelijk het maar toen u vroeger naar het buitenland ging. Bij de grens zetten je ook altijd je mobiel internet uit vanwege de kosten. De grens is nu opgetrokken naar buiten Europa. Maar waarom zou een providers dat voor u uit moeten zetten? En dan achteraf gaan klagen dat u buiten Europa niet op internet kan omdat de provider dat uit gezet heeft.
Nogmaals, u bent zelf verantwoordelijk voor deze kosten en voor het uitzetten van roaming.

sjohie
Berichten: 8764
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Buitenlandbundel Internet

Ongelezen bericht door sjohie » 23 apr 2018 11:23

J0hno0O schreef:Na een vakantie op de Balkan kreeg ik een flinke rekening van mijn telefoonaanbieder. Na de telefoonrekening te hebben gecheckt en te hebben gebeld met de klantenservices bleek dat ik de kleine lettertjes niet voldoende goed had gelezen. De provider geeft in het buitenland per SMS namelijk heel braaf aan dat je als consument 80% van je bundel hebt verbruikt. En bij het bereiken van de 100% zetten ze de databundel ook keurig uit zodat verdere kostenopbouw niet mogelijk meer is. Dit is zeker een vooruitgang, maar op dit moment heeft je provider al 60,- in rekening gebracht die je sowieso moet betalen. Deze kostenpost kan je alleen voorkomen door internet zelf (op WIFI verbruik na) volledig uit te zetten ver voor dat je de grens van de EU bereikt.

De datalimietbundel hanteert zelf namelijk al de buitenlandse datakosten dit betekent dat je 5,- per MB (ex. BTW) betaald. Het bezoeken van 1 site kost al snel 1 MB dus als je aan het surfen bent heb je binnen enkele minuten 10 MB verbruikt en ben je dus 60,- lichter. Met de kennis van nu is duidelijker wat het telefoonbedrijf bedoelt met de waarschuwingen die het op zijn site geeft over dataverbruik in het buitenland maar ze presenteren het erg rooskleurig. Dat je de datalimiet niet kan verlagen en alleen maar kan uitzetten (met een explosieve rekening tot gevolg) spreekt boekdelen over dit schurkenbeleid.

NB Omdat het bovenstaande verhaal voor alle telefoonproviders in Nederland opgaat is er geen specifieke provider genoemd.
NB 2 Omdat het bovenstaande verhaal voor alle niet oplettende consumenten in Nederland opgaat, noem ik geen specifieke consument. :D

HADES2001
Berichten: 395
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: Buitenlandbundel Internet

Ongelezen bericht door HADES2001 » 23 apr 2018 11:28

Weet niet welke "klein lettertjes" u bedoelt maar ik kan redelijk eenvouding op de site van mijn provider de prijzen terug vinden buiten de EU.
Ook als ik een grens oversteek krijg ik netjes een bericht of ik nog binnen of buiten mijn bundel zit in het land waar ik me bevind.

Kwestie van vooronderzoek, providers zijn duidelijk genoeg in mijn mening

kweenie
Berichten: 14111
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Buitenlandbundel Internet

Ongelezen bericht door kweenie » 23 apr 2018 12:57

Vreemd. Jarenlang moest je in ieder buitenland flink betalen voor internet en waren er nauwelijks problemen. Nu kun je binnen de EU binnen de bundel internetten en plots is het een groot probleem als je buiten die zone op je internet moet letten.

J0hno0O
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 apr 2018 10:11
Contacteer:

Re: Buitenlandbundel Internet

Ongelezen bericht door J0hno0O » 23 apr 2018 13:57

Beste Hades,
HADES2001 schreef:Weet niet welke "klein lettertjes" u bedoelt maar ik kan redelijk eenvouding op de site van mijn provider de prijzen terug vinden buiten de EU.
Ook als ik een grens oversteek krijg ik netjes een bericht of ik nog binnen of buiten mijn bundel zit in het land waar ik me bevind.

Kwestie van vooronderzoek, providers zijn duidelijk genoeg in mijn mening
Wat ik probeer duidelijk te maken en lezers alhier voor probeer te waarschuwen is dat je al 50 tot 60 Euro lichter bent voordat je überhaupt een waarschuwingsbericht krijgt. In dit SMS bericht worden deze kosten overigens verzwegen, daar kom je thuis pas achter. Ook ik kan vrij makkelijk de prijzen terugvinden op internet.

bprosman
Berichten: 9943
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Buitenlandbundel Internet

Ongelezen bericht door bprosman » 23 apr 2018 14:29

Wat ik probeer duidelijk te maken en lezers alhier voor probeer te waarschuwen is dat je al 50 tot 60 Euro lichter bent voordat je überhaupt een waarschuwingsbericht krijgt.
Als je "Data Roaming" uit zet in je telefoon (is een instelling) heb je dat probleem niet.

rvjapio
Berichten: 499
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Buitenlandbundel Internet

Ongelezen bericht door rvjapio » 23 apr 2018 14:37

Ook de waarschuwing hoort bij het door u genoemde 'schurkenbeleid'. Ik ben erg tevreden dat mijn provider dat doet. Voor de rest geldt: gebruik van uw mobiel in het buitenland, ongeacht welk buitenland, is geheel voor eigen risico. Zo ontving ik afgelopen maand een rekening van in totaal 135 euro (na waarschuwing van 60 euro) in het buitenland. En ik heb er geen enkel probleem mee.

Teunbosseman
Berichten: 4027
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Buitenlandbundel Internet

Ongelezen bericht door Teunbosseman » 23 apr 2018 14:55

NeoDutchio schreef:Als u buiten Europa gaat bent u zelf verantwoordelijk voor de kosten die gemaakt worden. Uw Europese bundel heeft daar niets mee te maken. U mag binnen Europa een x aantal mb’s gebruiken. Buiten Europa geldt deze bundel niet.[/b[
Vergelijk het maar toen u vroeger naar het buitenland ging. Bij de grens zetten je ook altijd je mobiel internet uit vanwege de kosten. De grens is nu opgetrokken naar buiten Europa. Maar waarom zou een providers dat voor u uit moeten zetten? En dan achteraf gaan klagen dat u buiten Europa niet op internet kan omdat de provider dat uit gezet heeft.
Nogmaals, u bent zelf verantwoordelijk voor deze kosten en voor het uitzetten van roaming.



Buiten de EU kan de bundel ook gelden ( bv Hollandse Nieuwe ) alleen tegen een ander ( hoger ) tarief afhankelijk welke land en in welke zone dit valt.
Rest klopt wel, gewoon data roaming uitzetten of een lokaal simkaartje kopen.

16again
Berichten: 8937
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Buitenlandbundel Internet

Ongelezen bericht door 16again » 23 apr 2018 16:11

sjohie schreef:
J0hno0O schreef:NB Omdat het bovenstaande verhaal voor alle telefoonproviders in Nederland opgaat is er geen specifieke provider genoemd.
NB 2 Omdat het bovenstaande verhaal voor alle niet oplettende consumenten in Nederland opgaat, noem ik geen specifieke consument. :D
Het gaat juist om de "niet oplettende consumenten buiten Nederland"

renewouters
Berichten: 2931
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Buitenlandbundel Internet

Ongelezen bericht door renewouters » 23 apr 2018 16:13

Settlement tussen de providers gaat in veel gevallen (nog) niet realtime. Gezien de hoeveelheid providers in de wereld is dat ook praktisch onmogelijk om dat 100% waterdicht te krijgen. Het kan dus best zijn dat je al data gebruikt hebt waarvan jouw eigen provider nog niet op de hoogte is op het moment dat je een bericht krijgt. Maar goed, misschien moeten we de EU maar uitbreiden met de resterende Balkanlanden. Dan zijn we van dit probleem af.

Plaats reactie