LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Datalimiet EU 60,50 - bij Youfone niet?

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
stingree69
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 sep 2017 21:18

Datalimiet EU 60,50 - bij Youfone niet?

Ongelezen bericht door stingree69 »

Hallo, ik hoop dat iemand aan mij kan uitleggen waar mijn geval met Youfone fout gaat:

Vakantie in Italie. Op 31 juli 2017, anderhalf uur voordat de nieuwe maandbundel in zou gaan, heb ik een sms ontvangen. De datalimiet van 60,50 euro was bereikt. Ik moest JA smsen om door te gaan. Dit heb ik NIET gedaan. Toch wordt er een hoger bedrag (103 Euro) in rekening gebracht. Het kan toch niet zo zijn dat ik betaal voor iets waarvan Youfone zelf aangeeft dat ik er EXPLICIET toestemming voor moet geven om het te krijgen?

Eerst dacht ik dat er een datalimiet op de bundel van toepassing was. Maar dat blijkt bij Youfone helaas niet zo te zijn in Europa. Goed, gewoon mijn fout. Dus ik heb 60,50 euro + de maandelijkse bundelkosten betaald. Youfone blijft echter bij de factuur van 103 Euro en heeft me inmiddels afgesloten. Nu is het niet zo dat ik die paar extra tientjes niet kan betalen, maar potverdomme ik voel me genept door een partij waar ik al jaren klant ben met meerdere nummers en nooit eerder problemen mee heb gehad.

Zit ik fout? Zo ja, probeer het eens uit te leggen alsof ik simpel ben want ik snap het niet.
Zit Youfone fout? Wat adviseert u mij?

Dank, groet, Rene

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Datalimiet EU 60,50 - bij Youfone niet?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Wat u in ieder geval fout gedaan hebt is het niet volledig betalen van de factuur. Er is verbruik geweest en dit is gefactureerd. Even buiten het feit waar die fout ligt, u krijgt alleen maar meer kosten door deze rekening niet te betalen. U bent nu al afgesloten, in het meest positieve geval hoeft u enkel aansluitkosten betalen, kan ook zijn dat u uw abonnement moet afkopen.

U krijgt een sms dat de bundel verbruikt is, maar er gaat geen belletje rinkelen dat u nog steeds op internet kon?
Op de site van Youfone staat:
BELLEN BUITEN DE EU: Het bel- en dataplafond zijn niet geldig buiten Nederland.

U schrijft zelf: Goed, gewoon mijn fout. Als u dus weet dat de fout bij u ligt, waarom dan niet betalen?

stingree69
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 sep 2017 21:18

Re: Datalimiet EU 60,50 - bij Youfone niet?

Ongelezen bericht door stingree69 »

Bedankt voor uw reactie. Mijn fout lag mijns inziens tot 60,50 euro. Daarna is er een Europees ingestelde limiet van kracht waar de provider zich, wederom mijns inziens, aan dient te houden. Ik verzin de regels niet, maar wordt wel geacht me er aan te houden, dat verwacht ik van mijn provider ook. Uw reactie overtuigt me niet van het tegendeel.
Wat op de site van Youfone staat, gaat over de limiet die je instelt op de je eigen bundel, dit gaat niet over de Europese regels hierover.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Datalimiet EU 60,50 - bij Youfone niet?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

stingree69 schreef:Bedankt voor uw reactie. Mijn fout lag mijns inziens tot 60,50 euro. Daarna is er een Europees ingestelde limiet van kracht waar de provider zich, wederom mijns inziens, aan dient te houden. Ik verzin de regels niet, maar wordt wel geacht me er aan te houden, dat verwacht ik van mijn provider ook. Uw reactie overtuigt me niet van het tegendeel.
Wat op de site van Youfone staat, gaat over de limiet die je instelt op de je eigen bundel, dit gaat niet over de Europese regels hierover.
Over welke fout tot € 60,50 heeft u het? U dacht ook dat er in Europa een datalimiet was, maar dit staat op de site dat dit niet zo is. En over welke Europese regels heeft u het die uw eigen limiet zou overrulen? En wat geeft Youfone als reaktie dat u in anderhalf uur zoveel data gebruikt dat uw rekening van € 60,50 naar € 103 gaat?

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Datalimiet EU 60,50 - bij Youfone niet?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik vermoed dat Vodafone in Nederland wel een datalimiet technisch kan afdwingen en in het buitenland niet. Ik ken geen Europese wetgeving die een datalimiet afdwingt, als die er zou zijn dan zou dit waarschijnlijk in heel Europa zou werken. Er is wel regelgeving dat voor bellen in het buitenland het zelfde moet worden als in Nederland. Daarmee val je dan terug op wat er afgesproken is. Als er afgesproken is dat Vodafone een datalimiet zou hanteren, dan kun je daar waarschijnlijk een beroep op doen. Voor een goede beoordeling moet je het relevante deel van de voorwaarden hier plaatsen.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Datalimiet EU 60,50 - bij Youfone niet?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

stingree69 schreef: Vakantie in Italie. Op 31 juli 2017, anderhalf uur voordat de nieuwe maandbundel in zou gaan, heb ik een sms ontvangen. De datalimiet van 60,50 euro was bereikt. Ik moest JA smsen om door te gaan. Dit heb ik NIET gedaan. Toch wordt er een hoger bedrag (103 Euro) in rekening gebracht. Het kan toch niet zo zijn dat ik betaal voor iets waarvan Youfone zelf aangeeft dat ik er EXPLICIET toestemming voor moet geven om het te krijgen?
Het data limiet wat u heeft ingesteld op € 60,50 is enkel geldig in NL. Youfone heeft geen realtime inzicht in de data die u in het buitenland gebruikt. U heeft nadat u over het limiet bent heen gegaan gewoon geinternet en daar betaald u de kosten voor.

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Datalimiet EU 60,50 - bij Youfone niet?

Ongelezen bericht door JvandeW »

NeoDutchio schreef:Over welke fout tot € 60,50 heeft u het? U dacht ook dat er in Europa een datalimiet was, maar dit staat op de site dat dit niet zo is.
Het gaat de TS dan ook niet om het datalimiet binnen Nederland maar om een wettelijk bepaald maximum van € 60,50 dat providers in rekening mogen brengen voor data buiten de bundel in de EU. Ook op de website van Youfone staat dit:

Het is mogelijk dat je een automatisch sms bericht ontvangt in de EU met de melding dat je €60,50 hebt verbruikt. Dit is een afspraak welke de Europese Commissie heeft gemaakt om consumenten te beschermen tegen hoge kosten. De SMS is gebaseerd op het verbruik wat KPN registreert. KPN heeft geen inzicht in jouw gegevens zoals het abonnement en hanteren daarom een standaard berekening. Wanneer je de instructies in het bericht volgt, kan je weer gebruik maken van het internet. Om er zeker van te zijn dat je niet teveel verbruikt, kun je het daadwerkelijke verbruik in de gaten houden via MyYoufone of de Youfone app.

https://www.youfone.nl/info/EU

Blijkbaar heeft Youfone de data niet op tijd afgesloten waardoor de TS dus nog meer data kon verbruiken waardoor hogere kosten zijn ontstaan. Youfone probeert die kosten nu op de klant te verhalen, terwijl dit gewoon niet mag. Youfone mag dus alleen de kosten voor de bundel plus maximaal € 60,50 voor data buiten de bundel in het buitenland in rekening brengen - tenzij de TS inderdaad expliciet toestemming heeft gegeven, maar dat blijkt hier niet het geval.

Wederom een geval waarbij Youfone zich niet aan de wettelijke regels met betrekking tot roaming in de EU houdt: viewtopic.php?f=25&t=175053#p2431089
Op de website van Youfone staat nog steeds dezelfde foutieve informatie die wettelijk gewoon niet mag.

Al die klachten over Youfone de laatste tijd.. De consumentenbond mag Youfone ondertussen wel schrappen van de nummer 2 plek beste providers. Ik zou er voorlopig absoluut geen abonnement van willen afnemen.
sylvesterb schreef:[Het data limiet wat u heeft ingesteld op € 60,50 is enkel geldig in NL. Youfone heeft geen realtime inzicht in de data die u in het buitenland gebruikt. U heeft nadat u over het limiet bent heen gegaan gewoon geinternet en daar betaald u de kosten voor.
Doe in het vervolg even onderzoek of hetgeen je stelt wel klopt. Wederom is het namelijk gewoon weer niet waar.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Datalimiet EU 60,50 - bij Youfone niet?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Of TS heeft een contract van 43 euro per maand. Dat inclusief die 60 euro brengt mij op 103.

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Datalimiet EU 60,50 - bij Youfone niet?

Ongelezen bericht door JvandeW »

Nijogeth schreef:Of TS heeft een contract van 43 euro per maand. Dat inclusief die 60 euro brengt mij op 103.
"Dus ik heb 60,50 euro + de maandelijkse bundelkosten betaald. Youfone blijft echter bij de factuur van 103 Euro en heeft me inmiddels afgesloten."

Wat denk je zelf nou? Komt ook nog bij dat Youfone geen abonnementen van dit bedrag kent.

Speedy123
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Datalimiet EU 60,50 - bij Youfone niet?

Ongelezen bericht door Speedy123 »

De regel is sinds 15 juni 2017 vrij simpel, in de hele EU geldt hetzelfde tarief dat u in Nederland betaald. Je vakantie in Italie heeft dus weinig te maken met je hoge rekening.

Bij Youfone geldt dat men buiten je databundel met 10 cent per MB rekent. Een GB extra buiten je bundel kost je dus honderd euro.

De per GB duurste databundel van YouFone is 2,5 GB voor acht euro, dus 3,20 euro per GB, echter als je bij YouFone over je bundel heen gaat, dan betaal je dus 100 euro per extra GB.

Je bent hier duidelijk slachtoffer van een provider waar je nimmer klant had willen zijn als je de kleine lettertjes had gelezen. Honderd euro voor één GB in Nederland is werkelijk te absurd voor woorden. De prijs buiten de bundel is maar liefst 31(!) keer duurder dan binnen je bundel. Vandaar je extreem hoge rekening, ze hebben je flink te pakken genomen dankzij hun kleine lettertjes.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Datalimiet EU 60,50 - bij Youfone niet?

Ongelezen bericht door renewouters »

alfatrion schreef:Ik vermoed dat Vodafone in Nederland wel een datalimiet technisch kan afdwingen en in het buitenland niet.
Dat klopt. Tijdens het roamen gebruik je de infrastructuur van de roaming partner en die geeft niet real-time door hoeveel data er wordt verbruikt. Dat wordt meestal later in batches aan de home operators geleverd (als alles real time moet wordt het veel te ingewikkeld omdat er veel verschillende systemen zijn).

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Datalimiet EU 60,50 - bij Youfone niet?

Ongelezen bericht door JvandeW »

Speedy123 schreef:De per GB duurste databundel van YouFone is 2,5 GB voor acht euro, dus 3,20 euro per GB, echter als je bij YouFone over je bundel heen gaat, dan betaal je dus 100 euro per extra GB.
Daar kan ik niets over vinden, klopt dit wel?

Als het wel klopt, is het namelijk buiten de door EU gestelde regels.

"If you continue roaming more than you are at home, your operator may start applying a small charge to your roaming consumption. This will be capped at 3.2 cents per minute of voice call and 1 cent per SMS. For data, the maximum surcharge will be €7.7 per GB (as of 15 June 2017), falling to €6 per GB (as of 1 January 2018), €4.5 per GB (as of 1 January 2019), €3.5 per GB (as of 1 January 2020), €3 per GB (as of 1 January 2021) and finally €2.5 per GB (as of 1 January 2022)."

Het roept in ieder geval vragen op. Stel dat we uitgaan van het ruimste abonnement van 1 jaar (Onbeperkt min/SMS (1mnd) € 11,00 Onbeperkt Mb met FUP € 21,00 Bundelkorting - € 4,50 Totaal per maand €27,50). Omdat onbeperkt internet in de EU niet van toepassing is, geldt de formule 2*(27,50 / 7,7) = 7,14 GB. Na verbruik van deze data mag Youfone extra kosten in rekening brengen, maximaal € 7,70 per GB met een maximum van € 60,50 (60,50 / 7,7 = 7,86 GB). Met dit abonnement en de maximale kosten (27,50 + 60,50 = € 88,00) zou in theorie dus 15 GB bijna precies gebruikt mogen worden in het buitenland. Daarna mag Youfone geen extra kosten meer in rekening brengen.

Hier zou dan toch nog eens € 15,00 extra in rekening gebracht worden, wat gelijk staat aan 15 / 7,7 = 1,95 GB. Te bedenken dat bij een lager abonnement, de extra kosten nog hoger zijn en dus nog meer data zou zijn verbruikt. Die 1,95 GB of zelfs meer zou dan ineens in de laatste anderhalf uur zijn ontstaan.

In principe niet onmogelijk, wel onwaarschijnlijk. Zo behaal je deze hoeveelheid data in anderhalf uur tijd met het kijken van content op Netflix in hoogste kwaliteit al niet. Voor zoveel data in zo'n korte tijd moet echt moeite gedaan worden.

Maar dat neemt niet weg dat het überhaupt al niet mag wat Youfone doet. Zij hadden data moeten afsluiten bij het limiet van € 60,50 extra of - als zij hier niet toe in staat zijn - zelf voor die kosten moeten opdraaien.

stingree69
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 sep 2017 21:18

Re: Datalimiet EU 60,50 - bij Youfone niet?

Ongelezen bericht door stingree69 »

Wat JvdW schrijft is exact wat ik bedoel. Maar gelijk hebben en gelijk krijgen, twee verschillende dingen. Waar haal ik mijn recht?

Abonnement is trouwens € 8,50 per maand. Vermeerdert met de maximale € 65,50 extra datakosten, kom ik op een maximale factuur van € 74.

Inmiddels heb ik betaald maar nog steeds afgesloten (6 dagen na betaling).

Laatste datagebruik vermeldt op factuur was op 31/7 om 10:20. Om 22:45 dus een sms van de netwerkbeheerder dat 80% en binnen een minuut 100% van de bundel was bereikt. Youfone verschuilt zich vwb deze sms achter KPN, ook al zoiets zwaks.

Allemaal hartelijk dank voor het meedenken.

Ik heb melding gedaan bij de ACM, nog geen reactie.

Speedy123
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Datalimiet EU 60,50 - bij Youfone niet?

Ongelezen bericht door Speedy123 »

JvandeW schreef: Daar kan ik niets over vinden, klopt dit wel?

Als het wel klopt, is het namelijk buiten de door EU gestelde regels.

"If you continue roaming more than you are at home, your operator may start applying a small charge to your roaming consumption. This will be capped at 3.2 cents per minute of voice call and 1 cent per SMS. For data, the maximum surcharge will be €7.7 per GB (as of 15 June 2017), falling to €6 per GB (as of 1 January 2018), €4.5 per GB (as of 1 January 2019), €3.5 per GB (as of 1 January 2020), €3 per GB (as of 1 January 2021) and finally €2.5 per GB (as of 1 January 2022)."
Die regel geldt als je thuis een unlimited abbonement hebt. Heb je geen unlimited abonnement, dan gelden de buiten je bundel tarieven. Bij YouFone is dat 10 cent per MB.

Van de Youfone site:

Via MyYoufone is het mogelijk om een dataplafond in te stellen om onverwachte kosten te voorkomen. Het dataplafond activeer je eenvoudig via MyYoufone, nadat je de bestelling hebt afgerond.

Wanneer je geen dataplafond activeert en je hebt de volledige bundel verbruikt, betaal je €0,10 per MB.

stingree69
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 sep 2017 21:18

Re: Datalimiet EU 60,50 - bij Youfone niet?

Ongelezen bericht door stingree69 »

Vandaag reactie van ACM, in geknipt wegens te lang:

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft uw e-mail naar ons doorgestuurd. ConsuWijzer is het consumentenloket van de ACM. Daarom krijgt u van ons een reactie.

U schrijft ons dat u een rekening hebt gekregen van 99 euro van Youfone voor datagebruik in de EU. U geeft aan dat u twee sms-berichten hebt ontvangen. Er is aangegeven dat u 100 procent van uw datalimiet hebt verbruikt. U hebt niet het woord "JA" ge-sms't om door te gaan. Uiteindelijk hebt u een rekening gekregen die hoger is dan het datalimiet van 65,50 euro wat Europees is overeengekomen. U wilt weten of Youfone zich aan dit datalimiet moet houden.

U wilt hiervan melding doen. Wij stellen het op prijs dat u de moeite hebt genomen om uw klacht bij ons te melden! De toezichthouder ACM heeft veel aan deze melding. In deze e-mail vertellen we wat uw rechten zijn en wat u kunt doen om uw probleem op te lossen. Ook vertellen we wat we met uw klacht doen.

Ons advies
Maakt u in het buitenland gebruik van mobiel internet? Dan beschermt de datalimiet u tegen extreem hoge rekeningen. Voor het gebruik van internet op uw mobiel in het buitenland geldt wereldwijd een datalimiet. De regels omtrent datalimiet in het buitenland zijn vastgelegd in de Europese Roamingverordening. Hierin staat dat het standaard maximum bedrag ongeveer 50 euro exclusief btw moet zijn. Dat betekent dat dit bedrag in Nederland ongeveer 60 euro inclusief btw zal zijn. Hebt u voor ongeveer 50 euro aan data verbruikt? Dan zet uw aanbieder het internet op uw mobiele telefoon automatisch stop.

Hoe werkt de datalimiet?
Gebruikt u mobiel internet in het buitenland? En hebt u ongeveer 80% van de datalimiet verbruikt? Dan krijgt u een waarschuwing van uw aanbieder. Bijvoorbeeld via sms. Zodra u 100% van de datalimiet hebt bereikt zet uw aanbieder de dienst automatisch stop. U kunt dan u geen gebruik meer maken van mobiel internet. Tenzij u zelf aangeeft dat u dat wel wilt. U kunt bijvoorbeeld een sms-bericht sturen naar uw aanbieder waarin u vraagt om wel weer gebruik te kunnen maken van mobiel internet. Uw datalimiet staat dan de volgende maand weer gewoon aan.

Wat kunt u doen als u het niet eens bent met uw rekening?
Krijgt u een rekening van uw aanbieder? En bent u het niet eens met de kosten die voor het mobiel dataverbruik worden berekend? Dan kunt u het volgende doen:
• Neem contact op met de aanbieder. U kunt bellen met de klantenservice, een e-mail sturen of het contactformulier invullen op de website. Probeer samen een oplossing te vinden. Lukt dit niet? Dan kunt u het volgende doen:
• Schrijf de aanbieder een officiële brief of e-mail met daarin uw klacht. En vraag een oplossing vóór een bepaalde datum. De tijd die u de aanbieder geeft moet wel redelijk zijn. Schrijf ook welke vervolgstappen u neemt als de aanbieder geen goede oplossing biedt. Wilt u kunnen bewijzen dat de aanbieder uw bericht ontvangen heeft? Stuur dan een aangetekende brief.
• TIP: Hebt u een rechtsbijstandsverzekering? Vraag dan of die u kan helpen met een brief of verdere stappen.

Wilt u vervolgstappen nemen?
• Zoek uit of u bij de geschillencommissie terecht kunt. De geschillencommissie beslist bij een meningsverschil wie er gelijk heeft. Neemt de commissie een besluit? Dan moeten u en de aanbieder zich hieraan houden. Kijk voor meer informatie op http://www.degeschillencommissie.nl.
• Kunt of wilt u niet naar de Geschillencommissie? Bekijk dan of het zin heeft om naar de rechter te gaan. Wilt u weten hoe dit werkt? Kijk dan op http://www.rechtspraak.nl of vraag informatie op bij het Juridisch Loket.

Wat is het belang van uw melding?
ConsuWijzer registreert uw melding voor de ACM. De ACM gebruikt uw melding om te zien waar problemen zijn. Krijgt de ACM één of meer meldingen over een bedrijf? En houdt het bedrijf zich misschien niet aan de regels? Dan kan de ACM een onderzoek starten. En als het nodig is bijvoorbeeld een boete geven.

Wanneer komt de ACM in actie? Is één melding voldoende voor het starten van een onderzoek?
Ja, één melding kan voldoende zijn. De ACM beslist of zij een onderzoek start naar een bedrijf. En of er na het onderzoek verdere actie nodig is.

Laat de ACM mij weten of zij in actie komt na mijn melding?
Nee, de ACM laat u niet weten wat er gebeurt met uw melding. Dat kan het onderzoek namelijk ongunstig beïnvloeden. Bedrijven weten niet altijd dat de ACM hen onderzoekt. Ook kan het zijn dat het bedrijf zich toch aan de regels houdt. Het bedrijf krijgt dan onterecht een slechte naam. De ACM geeft daarom pas na het onderzoek informatie aan de buitenwereld. Blijkt na een onderzoek dat een bedrijf de regels heeft overtreden? Dan kan de ACM dat bekend maken op http://www.consuwijzer.nl en op http://www.acm.nl.

Lost ConsuWijzer uw probleem met een bedrijf op?
Nee. ConsuWijzer vertelt u wat uw rechten zijn en geeft u advies over hoe u uw recht kunt halen.

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Datalimiet EU 60,50 - bij Youfone niet?

Ongelezen bericht door JvandeW »

stingree69 schreef:Abonnement is trouwens € 8,50 per maand. Vermeerdert met de maximale € 65,50 extra datakosten, kom ik op een maximale factuur van € 74.
Volgens mij bedoel je € 8,50 + € 60,50 = € 69,-.

Wel goed dat je contact met de ACM hebt gezocht. Mogelijk zijn er meer klanten van Youfone met dit probleem en hoe meer er zich melden, des te groter de kans dat het onderzocht gaat worden en mogelijk ook op de vingers getikt of zelfs beboet.
Speedy123 schreef:
JvandeW schreef: Daar kan ik niets over vinden, klopt dit wel?

Als het wel klopt, is het namelijk buiten de door EU gestelde regels.

"If you continue roaming more than you are at home, your operator may start applying a small charge to your roaming consumption. This will be capped at 3.2 cents per minute of voice call and 1 cent per SMS. For data, the maximum surcharge will be €7.7 per GB (as of 15 June 2017), falling to €6 per GB (as of 1 January 2018), €4.5 per GB (as of 1 January 2019), €3.5 per GB (as of 1 January 2020), €3 per GB (as of 1 January 2021) and finally €2.5 per GB (as of 1 January 2022)."
Die regel geldt als je thuis een unlimited abbonement hebt.
Die regel geldt voor alle abonnementen. Op dezelfde pagina van de EU staat daaronder wordt over unlimited data uitleg gegeven, die vervolgens wel zeer vergelijkbaar is.

"If at home you have unlimited mobile data or very cheap mobile data, your operator may apply a safeguard (fair use) limit on data use while roaming. If this is the case, the operator will have to inform you in advance about such a limit and have to alert you in case you reach it. That safeguard limit will be high enough to cover most, if not all, of your roaming needs. Beyond this threshold, you can continue data roaming, subject to a small charge (maximum €7.70/GB + VAT; this will decline gradually to reach €2.50/GB as of 2022)."
Via MyYoufone is het mogelijk om een dataplafond in te stellen om onverwachte kosten te voorkomen. Het dataplafond activeer je eenvoudig via MyYoufone, nadat je de bestelling hebt afgerond.
Dat werkt dus niet in de EU.

"Let op: Het bel- en dataplafond is niet van toepassing in de EU."

https://www.youfone.nl/info/EU

Speedy123
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Datalimiet EU 60,50 - bij Youfone niet?

Ongelezen bericht door Speedy123 »

De regeling gaat over de extra kosten die in rekening gebracht mogen worden indien een klant een unlimited abonnement heeft en gebruik maakt van onbeperkt roaming in het buitenland. In dat geval zijn de extra kosten gelimiteerd, nu op 7,7 euro en dat wordt afgebouwd naar 2,5 euro per GB.

Maar goed, je hoeft me niet te geloven, maak gewoon bezwaar bij YouFone en vertel hun dat ze maar 7,7 euro per GB mogen rekenen en dat ze dus hun buiten bundel tarief van 10 cent per MB die ook vandaag gewoon op hun website staat niet mogen rekenen.

stingree69
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 sep 2017 21:18

Re: Datalimiet EU 60,50 - bij Youfone niet?

Ongelezen bericht door stingree69 »

Allemaal hartelijk dank voor uw reactie. Inmiddels is het debacle opgelost. Youfone bleef naar KPN wijzen. Ik bleef maar zeggen dat ik geen zak met KPN te maken heb. Heerlijk zo'n cirkeltje waar je dan niet uit komt. Op enig moment heb ik ze dus een brief op poten geschreven met daarin de eis voor oplossing, terugbetaling van het teveel betaalde en excuses. Op de laatste dag van de door mij gegeven termijn kreeg ik een berichtje waarin ze me dankten voor mijn geduld maar dat ze langer nodig hadden.
Bedankt voor je geduld.
Momenteel ligt je klacht nog intern uit bij KPN, deze hebben ons tot nu toe geen antwoord kunnen geven op de technische vraag met betrekking tot de oorzaak. Totdat ik een reactie ontvang kan ik dit dus niet inhoudelijk beoordelen, wel verzeker ik je dat ik er mee bezig ben en ze om updates vraag. Je krijgt zo spoedig mogelijk bericht,
Daarop heb ik aangegeven helemaal geen geduld meer te hebben en de zaak over te dragen aan mijn rechtsbijstand. De volgende dag kreeg ik bericht van Youfone :
Bedankt voor je reactie.
Helaas kan KPN tot op heden mij niet van een eenduidig antwoord voorzien waarom er niet op €60,50 in het buitenland geblokkeerd is. Dit had namelijk moeten gebeuren. We zijn wel van mening dat dit niet moet leiden tot hogere kosten, zodoende zal ik de kosten boven het wettelijke limiet van €60,50 laten crediteren. De rest van de kosten zijn wel correct.
Je ontvangt de correctie op de aankomende facturen.
In reactie aangegeven dat ze, als ze dit nou direct correct hadden opgepakt, ze a) 3 abonnementen hadden kunnen blijven houden die ik nu heb opgezegd en b) zowel hun als mij een hoop frustratie hadden kunnen besparen. Verder geinformeerd of er nog iets van excuses kwam.
Hun reactie :
Bedankt voor je bericht.
Mijn excuses dat het probleem zo traag geconstateerd is, de creditering zal netjes verwerkt worden.
Tja. Nu zit ik inmiddels met 1 van de 3 opgezegde nummers bij Vodafone. Hopelijk minder ellende. Afwachten.
Groet, Rene

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Datalimiet EU 60,50 - bij Youfone niet?

Ongelezen bericht door JvandeW »

Allereerst natuurlijk fijn dat het opgelost wordt. De aanhouder wint!
stingree69 schreef:
Youfone schreef:Je ontvangt de correctie op de aankomende facturen.
Afhankelijk van of je er nog meer tijd en moeite in zou willen steken; het bedrag is direct opeisbaar en je hoeft dus geen genoegen te nemen met deze oplossing. Reeds is een vergelijkbare kwestie ook al in een topic hier op Radar besproken: viewtopic.php?f=25&t=177429

Al is het natuurlijk volledig te begrijpen als je het hier bij laat zitten door er verder geen moeite meer in te steken en wacht totdat het uiteindelijk verrekend is.

Gesloten