Een goedkope telefoon kopen, iemand suggesties?

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Een goedkope telefoon kopen, iemand suggesties?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lowieze schreef:
29 sep 2021 11:52
Hoe controleer je de conditie van een accu dan als je hem bij iemand thuis ophaalt?
Bij bijvoorbeeld een Iphone kun je dat in het menu zien. Er zijn ook apps voor die een hele testcyclus doorlopen. Maar, als je bij iemand thuis een tweedehands telefoon koopt, heb je meestal niet uitgebreid de gelegenheid om de telefoon te installeren, apps te downloaden en testcycli te doorlopen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Een goedkope telefoon kopen, iemand suggesties?

Ongelezen bericht door sjohie »

Leuk dat men dit topic nog een keer aantrapt, maar TS heeft sinds 9 augustus heel dit forum niet meer bezocht, laat staan enige duiding gegeven aan de term "goedkoop", of iets gezegd over een 2e hands (wat refurbished ook is onderaan de streep) toestel.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Een goedkope telefoon kopen, iemand suggesties?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

alfatrion schreef:
10 aug 2021 16:44
Seinhuis schreef:
10 aug 2021 13:05
Nadeel van een goedkope telefoon is dat je op iets moet inleveren. Wil je liever veel geheugen of liever een goeie camera?
Of ga voor het vlaggenschip van drie jaar terug. Toen duur nu valt het wel mee.
Maar dan krijg je nog maar korte tijd de benodigde updates. Een wat ouder toestel kopen kan alleen maar worden geadviseerd voor merken waarvan bekend is dat ze lange tijd updates leveren.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Een goedkope telefoon kopen, iemand suggesties?

Ongelezen bericht door Moneyman »

sjohie schreef:
29 sep 2021 13:10
... een 2e hands (wat refurbished ook is onderaan de streep) ...
Dat hoeft niet.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Een goedkope telefoon kopen, iemand suggesties?

Ongelezen bericht door alfatrion »

PeterPeters1966 schreef:
29 sep 2021 13:53
Maar dan krijg je nog maar korte tijd de benodigde updates. Een wat ouder toestel kopen kan alleen maar worden geadviseerd voor merken waarvan bekend is dat ze lange tijd updates leveren.
Je bent je motivatie vergeten. Ik zit zelf op een mobiele telefoon waarop al jaren geen updates meer worden aangeboden. Sterker nog, er is een upgrade waar ik voor in aanmerking kom, maar die ik bewust nooit hebt geïnstalleerd. Een mobiele telefoon houdt er niet mee op wanneer er geen updates worden aangeboden. Bovendien, je hebt altijd recht op een conform product en dus ook op conforme software.

xflorisx
Berichten: 385
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Een goedkope telefoon kopen, iemand suggesties?

Ongelezen bericht door xflorisx »

Ik heb vorig jaar de Nokia 6.2 gekocht. Ik kan het iedereen aanraden voor dat geld. Ongeveer €250 en een goede fotocamera.

Methusalah
Berichten: 1147
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Een goedkope telefoon kopen, iemand suggesties?

Ongelezen bericht door Methusalah »

alfatrion schreef:
29 sep 2021 15:23
PeterPeters1966 schreef:
29 sep 2021 13:53
Maar dan krijg je nog maar korte tijd de benodigde updates. Een wat ouder toestel kopen kan alleen maar worden geadviseerd voor merken waarvan bekend is dat ze lange tijd updates leveren.
Je bent je motivatie vergeten. Ik zit zelf op een mobiele telefoon waarop al jaren geen updates meer worden aangeboden. Sterker nog, er is een upgrade waar ik voor in aanmerking kom, maar die ik bewust nooit hebt geïnstalleerd. Een mobiele telefoon houdt er niet mee op wanneer er geen updates worden aangeboden. Bovendien, je hebt altijd recht op een conform product en dus ook op conforme software.

Dus ik neem aan dat je dan ook niet klaagt als iets niet meer werkt of als je bankgegevens op straat belanden omdat je al jaren lang geen veiligheidsupdate meer hebt geinstalleerd?

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Een goedkope telefoon kopen, iemand suggesties?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik vind het niet nodig om om de twee jaar een nieuwe telefoon te kopen.

Ik heb tot zover nog maar één app die ik niet meer kan updaten. Daarvoor wist ik niet eens dat die er opstond.

Als bankgegevens op straat belanden dan is dat, omdat de bank een non-conforme app heeft uitgebracht. Ik houd de bank niet tegen om een update voor mijn OS aan te bieden.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Een goedkope telefoon kopen, iemand suggesties?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

PeterPeters1966 schreef:
14 aug 2021 15:50
Bouw marktaandeel op met lage prijzen en als je dan een gerenommeerd merk wordt verhoog je de prijzen. Moet ook wel, want de kostprijs zal niet lager zijn dan van andere merken, de eerste jaren wordt verlies gewoon ingecalculeerd.
Niet helemaal waar hoor. Qua kostprijs zal het echt niet zo hoog zitten. Misschien nu met chip problemen wel, maar de prijs van een Samsung en Apple heeft ook heel veel met merknaam te maken en eigenlijk veel minder met de hardware of software die erin zit. De helft van de nieuwprijs is ongeveer de prijs van de onderdelen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Een goedkope telefoon kopen, iemand suggesties?

Ongelezen bericht door sjohie »

breien schreef:
29 sep 2021 21:23
Samsung heeft ook smartphones in de budgetcategorie.
De term budget is relatief, ik heb een nichtje die vindt een iPhone SE van ~425 euro nieuw een goedkope telefoon. Vergeleken met de "12" is dat relatief gezien wel zo, die kost fluitend het dubbele, maar voor een ander is dat een bedrag wat men nooit uit zal geven aan een telefoon, en dan is budget bijvoorbeeld ~150 euro?

TS laat niks van zich horen, die is hier meer dan een maand niet geweest, dus het blijft gissen.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Een goedkope telefoon kopen, iemand suggesties?

Ongelezen bericht door Moneyman »

sjohie schreef:
30 sep 2021 08:23
De term budget is relatief, ik heb een nichtje die vindt een iPhone SE van ~425 euro nieuw een goedkope telefoon.
Terechte gedachte van je nichtje, want ik vind 'm niet bij normale aanbieders onder de 500 euro.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Een goedkope telefoon kopen, iemand suggesties?

Ongelezen bericht door grun »

sjohie schreef:
30 sep 2021 08:23
De term budget is relatief, ik heb een nichtje die vindt een iPhone SE van ~425 euro nieuw een goedkope telefoon. Vergeleken met de "12" is dat relatief gezien wel zo, die kost fluitend het dubbele, maar voor een ander is dat een bedrag wat men nooit uit zal geven aan een telefoon, en dan is budget bijvoorbeeld ~150 euro?
Voor mij is 150 inderdaad budget, de enige eisen die ik stel zijn Android One en NFC. Dan kom je al snel bij Nokia uit. De vorige was een Nokia 4.2 voor 122 euro. Die kreeg twee upgrades, van Android 9 naar Android 11 en is daarmee aan het eind gekomen, Android 12 zit er niet meer in maar nog wel gegarandeerde security updates tot en met 22 april 2022.
Nu heb ik een Nokia G20 gekocht voor 161 euro, die gaat ook weer twee OS upgrades krijgen. Voor de 4.2 kan ik vast nog wel een paar tientjes krijgen, er mankeert verder niks aan.

Ik heb niks met Apple maar wil best toegeven dat ze hun telefoons lange tijd voorzien van OS upgrades, daarmee zijn ze duurzaam. 425 euro is een hoop geld maar inderdaad relatief goedkoop als ze 5-6 jaar meegaan, in dezelfde periode koop ik 2 of 3 nieuwe telefoons. De SE is ook refurbished te koop en dan nog 100 euro goedkoper.
Wat me dan weer tegenstaat is het verhaal dat Apple software toepast die de gebruiker laat denken dat de accu langzamerhand versleten raakt, om ze richting vervanging te bewegen. Weet niet of dat verhaal een broodje apple is.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Een goedkope telefoon kopen, iemand suggesties?

Ongelezen bericht door Moneyman »

grun schreef:
30 sep 2021 09:50
425 euro is een hoop geld maar inderdaad relatief goedkoop als ze 5-6 jaar meegaan, in dezelfde periode koop ik 2 of 3 nieuwe telefoons.
Ik wilde wel dat dat waar was. Mijn Iphone-ervaring is dat ik zo'n beetje om de 2,5 jaar een nieuwe koop, omdat de oude dan echt op is. En dan koop ik niet het topmodel, maar het kleinst mogelijke toestel (heb net weer de nieuwe SE gekocht, bijvoorbeeld). Dat kost me dan 15-20 euro per maand, als ik de aankoopkosten uitspreid over de maanden. Voor mij prima.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Een goedkope telefoon kopen, iemand suggesties?

Ongelezen bericht door grun »

Moneyman schreef:
30 sep 2021 10:02
grun schreef:
30 sep 2021 09:50
425 euro is een hoop geld maar inderdaad relatief goedkoop als ze 5-6 jaar meegaan, in dezelfde periode koop ik 2 of 3 nieuwe telefoons.
Ik wilde wel dat dat waar was. Mijn Iphone-ervaring is dat ik zo'n beetje om de 2,5 jaar een nieuwe koop, omdat de oude dan echt op is. En dan koop ik niet het topmodel, maar het kleinst mogelijke toestel (heb net weer de nieuwe SE gekocht, bijvoorbeeld).
In jouw beroep kan ik me voorstellen dat je erg veel telefoneert, meer dan de gemiddelde gebruiker waarschijnlijk en zeker meer dan de 5 telefoontje die ik per week voer.
De grootte is inderdaad een nadeel, de mijne is nu zo'n baksteen die wel wat kleiner had gemogen. Maar ja, die maken ze helaas nauwelijks nog, behalve Apple.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Een goedkope telefoon kopen, iemand suggesties?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Hangt ook van je budget af.

Gesloten