Ervaring met bankhelpdeskfraude?

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Ervaring met bankhelpdeskfraude?

Ongelezen bericht door Radar »

Ben jij weleens het slachtoffer geworden van bankhelpdeskfraude, ofwel 'spoofing'? Bij spoofing bellen oplichters je vanaf het echte telefoonnummer van de bank. Hierdoor lijkt het alsof je echt door de bank gebeld wordt, maar in werkelijkheid heb je een oplichter aan de telefoon die je vervolgens geld afhandig maakt. Dit gebeurde ook bij Nicole, waardoor ze 23.000 euro verloor...

Fons van Radar Checkt! spoorde de persoon op die Nicole oplichtte en confronteerde hem. Je kunt de uitzending van 27 september 2021 hier terugkijken: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... ar-checkt/

Betsy10
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 aug 2015 18:51

Re: Ervaring met bankhelpdeskfraude?

Ongelezen bericht door Betsy10 »

Vandaag 27-09 gebeld door keurige dame van de RABObank....er was geprobeerd in te loggen op mijn bankrekeningnummer vanuit Rusland. Zij kon mijn rekening blokkeren en een nieuwe pas aanvragen, daar had zij wel mijn medewerking voor nodig; in verband met privacy mocht ik het gesprek niet delen met derden.....
Ik zei dat ik mijn bank ging bellen of dit klopte en vroeg waar ik haar kon bereiken en wat haar naam was; Tess Klaver.....ze gaf een 0970 nummer op.
Bij navraag bij de RABO bleek ik niet door de bank te zijn gebeld, dat kunnen ze daar checken.
Foute boel dus, blij dat ik geen gegevens heb verstrekt.
Iedereen gewaarschuwd!

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Ervaring met bankhelpdeskfraude?

Ongelezen bericht door D34M0N »

Ik heb daar geen ervaring mee, want ik ben niet compleet achterlijk.

Ik vraag me echt af onder wat voor steen de mensen die daar nu nog steeds in trappen hebben geleefd de afgelopen jaren.
Laatst gewijzigd door D34M0N op 28 sep 2021 09:39, 1 keer totaal gewijzigd.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Ervaring met bankhelpdeskfraude?

Ongelezen bericht door D34M0N »

Betsy10 schreef:
27 sep 2021 15:28
Vandaag 27-09 gebeld door keurige dame van de RABObank....er was geprobeerd in te loggen op mijn bankrekeningnummer vanuit Rusland. Zij kon mijn rekening blokkeren en een nieuwe pas aanvragen, daar had zij wel mijn medewerking voor nodig; in verband met privacy mocht ik het gesprek niet delen met derden.....
Ik zei dat ik mijn bank ging bellen of dit klopte en vroeg waar ik haar kon bereiken en wat haar naam was; Tess Klaver.....ze gaf een 0970 nummer op.
Bij navraag bij de RABO bleek ik niet door de bank te zijn gebeld, dat kunnen ze daar checken.
Foute boel dus, blij dat ik geen gegevens heb verstrekt.
Iedereen gewaarschuwd!
Slim dat je de echte bank gebeld hebt en niet het nummer dat die oplichter doorgaf.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Ervaring met bankhelpdeskfraude?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het is trouwens helemaal niet erg wanneer iemand vanuit Rusland probeert in te loggen op je bankrekening.

Nevyn
Berichten: 1279
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Ervaring met bankhelpdeskfraude?

Ongelezen bericht door Nevyn »

Bob Schurkjens schreef:
28 sep 2021 13:26
Het is trouwens helemaal niet erg wanneer iemand vanuit Rusland probeert in te loggen op je bankrekening.
Als het maar niet lukt, of hij moet er veel geld opzetten, dan mag het ook .

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ervaring met bankhelpdeskfraude?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Om er geld op te zetten, hoef je niet in te loggen.

Goofert
Berichten: 17
Lid geworden op: 31 okt 2007 15:41

Re: Ervaring met bankhelpdeskfraude?

Ongelezen bericht door Goofert »

Mensen, hoe is het mogelijk dat hier nog steeds mensen intrappen ! Hoe vaak is hier al aandacht besteed. Ik heb de afgelopen jaren, allerlei telefoontjes, e-mails, sms'jes enz ontvangen, pogingen om mij op te lichten. Ben ik nou zo slim, of jullie zo dom. Ik ga er nooit op in. Als mijn bank mij belt dat criminelen mijn rekening aan het plunderen zijn, zeg ik nou succes er mee. Jullie zijn de bank en weten best
wat te doen, daar heb je mij niet voor nodig.

louis.verhagen
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 apr 2017 11:33

Re: Ervaring met bankhelpdeskfraude?

Ongelezen bericht door louis.verhagen »

Ik ben vandaag gebeld door mijn bank. Die wilde een paar vragen stellen. Ter verificatie of ze wel de juiste persoon aan de lijn hadden wilde ze een aantal gegevens over mij vragen. Klinkt onschuldig. Maar mijn wedervraag was, hoe weet ik nu dat u "mijn bank" bent en niet een oplichter die graag mij een aantal gegevens probeert te ontfutselen?
Daar had de dame van de bank geen antwoord op. Uiteindelijk zij we er wel uit gekomen en ze was ook daadwerkelijk van "mijn bank" .

Moraal van het verhaal. De banken moeten een actie ondernemen waardoor de klant zeker weet dat ze "hun bank" aan de lijn hebben. De banken leunen nu makkelijk achterover en leggen deze actie maar bij de klanten neer.

Waarom het anno 2022 nog (technisch) mogelijk is om telefoonnummers te "spoofen" is mij helemaal een raadsel. Dat is pure luiheid van de telecom providers. Net als het toelaten van gestolen Imei nummers (unieke nummer van mobiele telefoons) op het net. Dat is ook zo af te vangen.

Nog een voorbeeld. Ik krijg een email van mijn "andere bank" . Daar zitten 3 elementen in waardoor je kan vermoeden dat het om een frauduleuze email gaat. Deze email vraagt mij een aantal handeling toen doen anders sluiten ze mijn rekening. Om het makkelijk te maken hebben ze een link toegevoegd. Netjes de mail doorgestuurd naar de fraudedesk van deze bank. Krijg ik een paar dagen later een mailtje van de fraudedesk, met excuses, ik had gelijk, echter het ging hier toch over een authentiek mailtje van hun bank. De betreffende medewerker (met naam) genoemd zou hierover met mij telefonisch contact opnemen. Wederom telefonisch excuses gekregen en de handeling op een veilig manier afgehandeld (details laat ik hier weg).

Kortom wederom een actie van een bank dat als het hier wel om fraudeurs zouden gaan ik waarschijnlijk de schuld zou krijgen. Dus ik vraag me af of de banken zelf wel eens in de spiegel kijken en zich afvragen of zij misschien niet het probleem zijn ipv de klanten. Hun laksheid om goede oplossingen te verzinnen veroorzaakt het fraude probleem. Niets is namelijk simpeler dan de geld stroom van bankrekening naar bankrekening te volgen.

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Ervaring met bankhelpdeskfraude?

Ongelezen bericht door kuklos »

louis.verhagen schreef:
07 jan 2022 12:06
Moraal van het verhaal. De banken moeten een actie ondernemen waardoor de klant zeker weet dat ze "hun bank" aan de lijn hebben.
Wat moeten die banken doen dan? Heb je daar ook concrete ideeën over?

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ervaring met bankhelpdeskfraude?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En om welke banken gaat dat dan? Ik ben nog nooit gebeld door mijn bank.

Kreeg onderlaatst wel een mailtje van mijn bank dat ze een kopie van mijn identiteitsbewijs wilde hebben. Lukte mij niet. Toen heb ik zelf gebeld en de stappen doorlopen. Toen wel gelukt.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Ervaring met bankhelpdeskfraude?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

louis.verhagen schreef:
07 jan 2022 12:06
Waarom het anno 2022 nog (technisch) mogelijk is om telefoonnummers te "spoofen" is mij helemaal een raadsel. Dat is pure luiheid van de telecom providers.
Als je gebeld word door een bedrijf, dan willen ze niet altijd het doorkiesnummer laten zien waarmee ze bellen. In dat geval laten zij het algemene nummer van het bedrijf zien. Dit gebeurd in gevallen waarbij een frontoffice alles aanneemt en doorstuurt naar de juiste personen. Die tweede rij die erachter zit hoeft dan niet lastig gevallen te worden met vragen die niet voor hun bestemd zijn.
Dat "spoofen" gebeurd dus ook legaal. Een telecom provider kan niet ruiken of een fatsoenlijk bedrijf dit gebruikt of een oplichter.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Ervaring met bankhelpdeskfraude?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

louis.verhagen schreef:
07 jan 2022 12:06

Waarom het anno 2022 nog (technisch) mogelijk is om telefoonnummers te "spoofen" is mij helemaal een raadsel. Dat is pure luiheid van de telecom providers. Net als het toelaten van gestolen Imei nummers (unieke nummer van mobiele telefoons) op het net. Dat is ook zo af te vangen.
Dat is geen luiheid. Het is zo gestandardiseerd in IETF, ETSI, ITU en 3GPP. Er zijn namelijk heel veel legale toepassingen voor deze functionaliteit. Eenzijdig van de standaard gaan afwijken zorgt voor grote problemen in het telefoonverkeer. De wereld is immers groter dan Nederland. Een telecomoperator zou spoofing gedaan door klanten in z'n eigen netwerk nog wel tegen kunnen gaan (je zou voor MO calls aan de hand van de IMSI kunnen checken of de MSISDN in de HLR/HSS dezelfde is als in de Calling Line Identification parameter), maar als het elders vandaan komt dan kan je dat niet doen. Je weet immers niet of het legaal of illegaal is.

En IMEI checks worden gewoon gedaan door de telecomoperators.

Gesloten