Garantie maar toch betalen voor extra reparatie van Samsung-telefoon

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
DorianH
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 okt 2022 17:59

Garantie maar toch betalen voor extra reparatie van Samsung-telefoon

Ongelezen bericht door DorianH »

Sinds vorig jaar heb ik een nieuwe Samsung telefoon. Hij werkte prima tot een week geleden, toen bleek er vocht in de laadingang te zitten (althans dat gaf de melding aan) en het wilde er niet meer uit. De laadpoort was kapot.

Bij een service punt van Samsung wilde zij dit natuurlijk graag repareren, dit natuurlijk kosteloos binnen de garantie.

Toen kwam de opmerking: 'ik zie dat u ook een barstje aan de voor- en achterkant van uw telefoon heeft, dit moeten wij ook repareren en kost ong 150 EU. Wat mij betreft hoefde dit niet, ik wilde alleen de laadpoort gemaakt hebben, echter heeft Samsung blijkbaar de policiy dat andere schade ook gerepareerd moet worden.

Mijn keuze was dus: de telefoon niet laten repareren of de telefoon ongevraagd meer laten repareren en daar de kosten voor betalen (ook al valt de gevraagde reparatie onder de garantie)

Mag een bedrijf een reparatie opdringen en hier kosten aan verbinden, ook al geld de garantie nog (al geld de barst schade natuurlijk niet onder de garantie)?

NeoDutchio
Berichten: 12317
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Garantie maar toch betalen voor extra reparatie van Samsung-telefoon

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Deelreparaties worden nooit gedaan. Van te voren word een duidelijk overzicht gemaakt van de gebreken en schade en alles zal dan gerepareerd worden. Dat om te voorkomen dat er achteraf geklaagd kan worden dat er schade ontstaan is. Ook kan het voorkomen dat door eigen schade andere problemen kunnen ontstaan doen ze dat ook. Het wil niet zeggen dat het in alle gevallen zo is, maar om claims of problemen in de toekomst te voorkomen doen ze alles op dezelfde manier.

Justmeagain
Berichten: 541
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Garantie maar toch betalen voor extra reparatie van Samsung-telefoon

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Ja dit mag, ze zijn eigenlijk verplicht om alle mankementen die ze tegenkomen te repareren. Dat is uiteindelijk voordeliger want toestel is al open. Scheelt veel tijd.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Garantie maar toch betalen voor extra reparatie van Samsung-telefoon

Ongelezen bericht door sylvesterb »

DorianH schreef:
05 okt 2022 18:03
Toen kwam de opmerking: 'ik zie dat u ook een barstje aan de voor- en achterkant van uw telefoon heeft, dit moeten wij ook repareren en kost ong 150 EU. Wat mij betreft hoefde dit niet, ik wilde alleen de laadpoort gemaakt hebben, echter heeft Samsung blijkbaar de policiy dat andere schade ook gerepareerd moet worden.
Om hem te repareren moet het toestel open, hierbij is de kans zeer aannemelijk dat de barstjes zorgen dat het doorscheurt. Daarom eisen ze dat dit ook hersteld moet worden.

klaartje59
Berichten: 77
Lid geworden op: 07 feb 2014 21:02

Re: Garantie maar toch betalen voor extra reparatie van Samsung-telefoon

Ongelezen bericht door klaartje59 »

Heeft u niet om de reden gevraagd waarom deze scheurtjes ook gemaakt moeten worden? Lijkt me toch een logische vraag. Daarbij zou ook logisch zijn geweest als de persoon bij dat service punt even had gezegd waarom die schade ook gerepareerd moet worden. Is daar niets van gezegd?

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Garantie maar toch betalen voor extra reparatie van Samsung-telefoon

Ongelezen bericht door alfatrion »

DorianH schreef:
05 okt 2022 18:03
Mag een bedrijf een reparatie opdringen en hier kosten aan verbinden, ook al geld de garantie nog (al geld de barst schade natuurlijk niet onder de garantie)?
Nee, dat stuit af op de vrije wil (art. 3:33 e.v. BW) Samsung moet doen wat in de fabrieksgarantie staat. Als Samsung dat niet doet dan schiet ze tekort in de nakoming van de garantie.

Plaats reactie