Hoge telefoonrekening wegens telefoontje 0906-nummer

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Josefien122
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jan 2020 12:06

Hoge telefoonrekening wegens telefoontje 0906-nummer

Ongelezen bericht door Josefien122 »

Ik heb onlangs een telefoonrekening van 20 euro extra ontvangen omdat ik ruim 22 minuten zou hebben gebeld met telefoonnummer 09065020280. Ik heb dit gemeld bij KPN en dit is een bekend probleem maar moet tocht de kosten betalen. Ik moest een melding van overlast doen op de KPN website zodat ik een eventuele volgende keer niet meer hoef te betalen maar ik wil deze eerste kosten ook niet betalen omdat ik dit nummer niet gebeld heb, en al zeker niet meer dan 22 minuten. Ik heb het nummer inmiddels wel geblokkeerd in mijn telefoon.
Ik ben benieuwd of er andere zijn met dezelfde ervaring.
Is hier iets aan te doen?
Hoe kan dit zomaar gebeuren?
Welke maatregelen kan een provider nemen?

sjohie
Berichten: 9395
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Hoge telefoonrekening wegens telefoontje 0906-nummer

Ongelezen bericht door sjohie »

Josefien122 schreef:
08 jan 2020 12:13
Ik heb onlangs een telefoonrekening van 20 euro extra ontvangen omdat ik ruim 22 minuten zou hebben gebeld met telefoonnummer 09065020280. Ik heb dit gemeld bij KPN en dit is een bekend probleem maar moet tocht de kosten betalen. Ik moest een melding van overlast doen op de KPN website zodat ik een eventuele volgende keer niet meer hoef te betalen maar ik wil deze eerste kosten ook niet betalen omdat ik dit nummer niet gebeld heb, en al zeker niet meer dan 22 minuten. Ik heb het nummer inmiddels wel geblokkeerd in mijn telefoon.
Ik ben benieuwd of er andere zijn met dezelfde ervaring.
Is hier iets aan te doen?
Hoe kan dit zomaar gebeuren?
Welke maatregelen kan een provider nemen?
Het is een doorverbind-service, die oa hoog in de google zoekresultaten staan als jij zoekt op zeg "PostNL klantenservice". En heel sneaky, zij staan dus hoger dan de vermelding van PostNL zelf (waar je veel goedkoper naar toe belt uiteraard).

Dat telefoonnummer 0906-5020280 is zo te zien het dure doorverbindnummer voor 088-2255555, het nummer van PostNL. Heb je die toevallig wel op die dag/tijd gebeld?

berndv
Berichten: 8462
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Hoge telefoonrekening wegens telefoontje 0906-nummer

Ongelezen bericht door berndv »

vreemde reactie van KPN. Of u heeft het gebeld en de kosten zijn terecht, of u heeft het niet gebeld en u behoort hier ook niet voor te hoeven betalen. De manier waarop KPN hier mee om gaat is wel vreemd.

Ik heb zelf een behoorlijke tijd bij de magenta concurrent van KPN gewerkt en ook dergelijke zaken wel behandeld, bij hoog en bij laag werd er volgehouden dat het gesprek nooit gevoerd was. Ondanks dat er relatief eenvoudig (vanuit mijn functie toen) bekeken kon worden waarmee het gesprek tot stand kwam, dus imei van telefoon en simkaartnummer. Meestal kon er dan opeens wel iemand mogelijk in een onbeheerd moment de telefoon in handen hebben gehad.

Eigenlijk heb ik het daar nog nooit meegemaakt dat een enkel gesprek naar een dergelijk nummer, niet vanaf het toestel van de klant gevoerd was. Of de klant degene was die het gesprek voerde, was dan nog het enige twijfelpunt, maar dat is niet meer voor verantwoordelijkheid van de provider.

Het door u genoemde nummer is van een nummerinformatiedienst die ook de service biedt om direct door te verbinden. Dit is een nummer dat vaak gekocht bovenaan in google geplaatst wordt als gezocht wordt op "klantenservice <naam bedrijf>". In dit geval PostNL.

Komkommertijd
Berichten: 5632
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Hoge telefoonrekening wegens telefoontje 0906-nummer

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als je klikte op een link naar.... kun je deze 0906 ellende krijgen zonder invoeren!

Een 088 nummer in de link zichtbaar, je klikt en de 0906 word uitgevoerd!
Een veel gemaakte fout, geloof nooit een link in SMS of mail, en kijk ook in gevoerde gesprekken of dit er tussen zit.

Zelf heb ik bewust een 0900 0906 en nog 1 ???? blokkade erin gezet omdat fraude te voorkomen.
Ik kan de Politie alleen via 112 of 0800 9000 bereiken en meld anoniem omdat ze geen normaal nummer hebben, hun probleem.
Ik krijg altijd dat andere nummer aangeboden maar gezien de extra kosten die provider rekende naast normale tarief moet ik wel dit misbruik plegen, anders zijn ze niet bereikbaar!

sjohie
Berichten: 9395
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Hoge telefoonrekening wegens telefoontje 0906-nummer

Ongelezen bericht door sjohie »

Overigens ken ik mensen die wel zo'n doorverbindservice gebruiken, dat kan als je bijvoorbeeld aan het rijden bent in een auto, wel handig zijn. Die nemen de kosten dan voor lief, en weten dat ze een gesprek kort moeten houden.

Feinel
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 jan 2018 01:11

Re: Hoge telefoonrekening wegens telefoontje 0906-nummer

Ongelezen bericht door Feinel »

Josefien122 schreef:
08 jan 2020 12:13
Ik heb onlangs een telefoonrekening van 20 euro extra ontvangen omdat ik ruim 22 minuten zou hebben gebeld met telefoonnummer 09065020280. Ik heb dit gemeld bij KPN en dit is een bekend probleem maar moet tocht de kosten betalen. Ik moest een melding van overlast doen op de KPN website zodat ik een eventuele volgende keer niet meer hoef te betalen maar ik wil deze eerste kosten ook niet betalen omdat ik dit nummer niet gebeld heb, en al zeker niet meer dan 22 minuten. Ik heb het nummer inmiddels wel geblokkeerd in mijn telefoon.
Ik ben benieuwd of er andere zijn met dezelfde ervaring.
Is hier iets aan te doen?
Hoe kan dit zomaar gebeuren?
Welke maatregelen kan een provider nemen?
Dat formulier is alleen voor wanneer u telefonisch lastig wordt gevallen, het heeft niks met het zelf bellen naar 0906 nummers te maken. Ben bang dat u een nieuwe medewerker te pakken had.
Welke maatregelen kan een provider nemen?
Ze kunnen u een optie bieden om 0900 nummers in z'n geheel te blokkeren, en die optie biedt KPN ook. Via mijnkpn kunt u het voor de vaste telefoon uitzetten, en voor mobiel kunt u dat via de klantenservice laten doen.
Hoe kan dit zomaar gebeuren?
Niet. Met uw simkaart is er naar een doorschakel service gebeld, die kosten worden bij KPN in rekening gebracht, en zij verhalen dat weer op u.

Plaats reactie