Hoge telefoonrekening wegens telefoontje 0906-nummer

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Josefien122
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jan 2020 12:06

Hoge telefoonrekening wegens telefoontje 0906-nummer

Ongelezen bericht door Josefien122 »

Ik heb onlangs een telefoonrekening van 20 euro extra ontvangen omdat ik ruim 22 minuten zou hebben gebeld met telefoonnummer 09065020280. Ik heb dit gemeld bij KPN en dit is een bekend probleem maar moet tocht de kosten betalen. Ik moest een melding van overlast doen op de KPN website zodat ik een eventuele volgende keer niet meer hoef te betalen maar ik wil deze eerste kosten ook niet betalen omdat ik dit nummer niet gebeld heb, en al zeker niet meer dan 22 minuten. Ik heb het nummer inmiddels wel geblokkeerd in mijn telefoon.
Ik ben benieuwd of er andere zijn met dezelfde ervaring.
Is hier iets aan te doen?
Hoe kan dit zomaar gebeuren?
Welke maatregelen kan een provider nemen?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Hoge telefoonrekening wegens telefoontje 0906-nummer

Ongelezen bericht door sjohie »

Josefien122 schreef:
08 jan 2020 12:13
Ik heb onlangs een telefoonrekening van 20 euro extra ontvangen omdat ik ruim 22 minuten zou hebben gebeld met telefoonnummer 09065020280. Ik heb dit gemeld bij KPN en dit is een bekend probleem maar moet tocht de kosten betalen. Ik moest een melding van overlast doen op de KPN website zodat ik een eventuele volgende keer niet meer hoef te betalen maar ik wil deze eerste kosten ook niet betalen omdat ik dit nummer niet gebeld heb, en al zeker niet meer dan 22 minuten. Ik heb het nummer inmiddels wel geblokkeerd in mijn telefoon.
Ik ben benieuwd of er andere zijn met dezelfde ervaring.
Is hier iets aan te doen?
Hoe kan dit zomaar gebeuren?
Welke maatregelen kan een provider nemen?
Het is een doorverbind-service, die oa hoog in de google zoekresultaten staan als jij zoekt op zeg "PostNL klantenservice". En heel sneaky, zij staan dus hoger dan de vermelding van PostNL zelf (waar je veel goedkoper naar toe belt uiteraard).

Dat telefoonnummer 0906-5020280 is zo te zien het dure doorverbindnummer voor 088-2255555, het nummer van PostNL. Heb je die toevallig wel op die dag/tijd gebeld?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Hoge telefoonrekening wegens telefoontje 0906-nummer

Ongelezen bericht door berndv »

vreemde reactie van KPN. Of u heeft het gebeld en de kosten zijn terecht, of u heeft het niet gebeld en u behoort hier ook niet voor te hoeven betalen. De manier waarop KPN hier mee om gaat is wel vreemd.

Ik heb zelf een behoorlijke tijd bij de magenta concurrent van KPN gewerkt en ook dergelijke zaken wel behandeld, bij hoog en bij laag werd er volgehouden dat het gesprek nooit gevoerd was. Ondanks dat er relatief eenvoudig (vanuit mijn functie toen) bekeken kon worden waarmee het gesprek tot stand kwam, dus imei van telefoon en simkaartnummer. Meestal kon er dan opeens wel iemand mogelijk in een onbeheerd moment de telefoon in handen hebben gehad.

Eigenlijk heb ik het daar nog nooit meegemaakt dat een enkel gesprek naar een dergelijk nummer, niet vanaf het toestel van de klant gevoerd was. Of de klant degene was die het gesprek voerde, was dan nog het enige twijfelpunt, maar dat is niet meer voor verantwoordelijkheid van de provider.

Het door u genoemde nummer is van een nummerinformatiedienst die ook de service biedt om direct door te verbinden. Dit is een nummer dat vaak gekocht bovenaan in google geplaatst wordt als gezocht wordt op "klantenservice <naam bedrijf>". In dit geval PostNL.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Hoge telefoonrekening wegens telefoontje 0906-nummer

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als je klikte op een link naar.... kun je deze 0906 ellende krijgen zonder invoeren!

Een 088 nummer in de link zichtbaar, je klikt en de 0906 word uitgevoerd!
Een veel gemaakte fout, geloof nooit een link in SMS of mail, en kijk ook in gevoerde gesprekken of dit er tussen zit.

Zelf heb ik bewust een 0900 0906 en nog 1 ???? blokkade erin gezet omdat fraude te voorkomen.
Ik kan de Politie alleen via 112 of 0800 9000 bereiken en meld anoniem omdat ze geen normaal nummer hebben, hun probleem.
Ik krijg altijd dat andere nummer aangeboden maar gezien de extra kosten die provider rekende naast normale tarief moet ik wel dit misbruik plegen, anders zijn ze niet bereikbaar!

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Hoge telefoonrekening wegens telefoontje 0906-nummer

Ongelezen bericht door sjohie »

Overigens ken ik mensen die wel zo'n doorverbindservice gebruiken, dat kan als je bijvoorbeeld aan het rijden bent in een auto, wel handig zijn. Die nemen de kosten dan voor lief, en weten dat ze een gesprek kort moeten houden.

Feinel
Berichten: 54
Lid geworden op: 18 jan 2018 01:11

Re: Hoge telefoonrekening wegens telefoontje 0906-nummer

Ongelezen bericht door Feinel »

Josefien122 schreef:
08 jan 2020 12:13
Ik heb onlangs een telefoonrekening van 20 euro extra ontvangen omdat ik ruim 22 minuten zou hebben gebeld met telefoonnummer 09065020280. Ik heb dit gemeld bij KPN en dit is een bekend probleem maar moet tocht de kosten betalen. Ik moest een melding van overlast doen op de KPN website zodat ik een eventuele volgende keer niet meer hoef te betalen maar ik wil deze eerste kosten ook niet betalen omdat ik dit nummer niet gebeld heb, en al zeker niet meer dan 22 minuten. Ik heb het nummer inmiddels wel geblokkeerd in mijn telefoon.
Ik ben benieuwd of er andere zijn met dezelfde ervaring.
Is hier iets aan te doen?
Hoe kan dit zomaar gebeuren?
Welke maatregelen kan een provider nemen?
Dat formulier is alleen voor wanneer u telefonisch lastig wordt gevallen, het heeft niks met het zelf bellen naar 0906 nummers te maken. Ben bang dat u een nieuwe medewerker te pakken had.
Welke maatregelen kan een provider nemen?
Ze kunnen u een optie bieden om 0900 nummers in z'n geheel te blokkeren, en die optie biedt KPN ook. Via mijnkpn kunt u het voor de vaste telefoon uitzetten, en voor mobiel kunt u dat via de klantenservice laten doen.
Hoe kan dit zomaar gebeuren?
Niet. Met uw simkaart is er naar een doorschakel service gebeld, die kosten worden bij KPN in rekening gebracht, en zij verhalen dat weer op u.

N. SA
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 apr 2021 22:06

Re: Hoge telefoonrekening wegens telefoontje 0906-nummer

Ongelezen bericht door N. SA »

Goedenavond,

Tot mijn verbazing zie ik vandaag op mijn rekening dat ik een servicenummer zou gebeld hebben, waar ik nu € 19 voor moet betalen. ik zou gebeld hebben met nummer 09060400380. nooit naar dit nummer gebeld. heb ook gegoogeld en deze nummer is nergens aan gekoppeld of gelinkt. ik zie dat meerdere mensen hier de dupe van zijn geworden. klachten op meerdere sites terug te vinden.

Heb zojuist een klacht hierover ingediend bij KPN. wordt vervolgd.

Het is belachelijk dat KPN ( de grote telecom provider ) tot nu toe niks hieraan heeft gedaan. Het enige wat ze vertellen is, ja je moet het betalen omdat op je factuur staat dat je naar dit nummer hebt gebeld. nou, echt belachelijk is dit, ik heb dit nummer NOOIT gebeld.

Dit bedrag wordt dus ten onrechte van mijn rekening afgeschreven. Lekker geld verdienen zo voor KPN!!

Ik heb ook de 0900 servicenummers nu geblokkeerd.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Hoge telefoonrekening wegens telefoontje 0906-nummer

Ongelezen bericht door Moneyman »

N. SA schreef:
07 apr 2021 22:16
Het is belachelijk dat KPN ( de grote telecom provider ) tot nu toe niks hieraan heeft gedaan. Het enige wat ze vertellen is, ja je moet het betalen omdat op je factuur staat dat je naar dit nummer hebt gebeld. nou, echt belachelijk is dit, ik heb dit nummer NOOIT gebeld.
KPN hoeft hier ook niet echt iets aan te doen: dit ligt eigenlijk altijd aan de gebruikerskant.
N. SA schreef:
07 apr 2021 22:16
Dit bedrag wordt dus ten onrechte van mijn rekening afgeschreven.
Of het ten onrechte is, is nog maar de vraag. Je weet uberhaupt nog niet waar het voor is, dus kan je ook nog niet stellen dat het ten onrechte is.
N. SA schreef:
07 apr 2021 22:16
Lekker geld verdienen zo voor KPN!!
Onzin. KPN verdient hier niets aan.

Nijogeth
Berichten: 9889
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Hoge telefoonrekening wegens telefoontje 0906-nummer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Gokje, een servicenummer gegoogled en de eerste hit gepakt?

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: Hoge telefoonrekening wegens telefoontje 0906-nummer

Ongelezen bericht door Smartje »

Kpn Forum:
Dit is een betaald doorschakelnummer, je wordt doorgeschakeld met de belkostenwijzer van het betalend nummer.
Jij of iemand anders heeft met jou nummer gebeld.

Paul1405
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 apr 2021 11:34

Re: Hoge telefoonrekening wegens telefoontje 0906-nummer

Ongelezen bericht door Paul1405 »

Ook ik ben de klos en heb €17 extra kosten berekend gekregen voor het gebruik van een 0906 nr. wat ik niet heb gebeld. Na telefonische terugkoppeling met KPN is mij te verstaan gegeven dat dit veroorzaakt wordt door het klikken op een link op een website.
Deze aktie zou dan tot gevolg hebben dat je i.p.v. te bellen met het gewenste service nr, je automatisch wordt doorgeschakeld naar het 0906 nr. waarvoor ca. €1 per minuut gerekend wordt. Deze schakelt dan door naar het door jou gewenste nummer hetgeen je niet in de gaten hebt.
Dit lijkt mij juridisch aanvechtbaar en ik ben van mening dat deze kosten worden veroorzaakt door een gebrek aan filters binnen het KPN Netwerk.
Kan iemand mij zeggen hoe dit zit en wat hieraan te doen is teneinde dit in de toekomst te voorkomen?

Jablan
Berichten: 6162
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Hoge telefoonrekening wegens telefoontje 0906-nummer

Ongelezen bericht door Jablan »

Juridisch ... klopt het en hoe je het kunt voorkomen: gebruik DuckDuckGo als zoekmachine plus een AdBlocker.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoge telefoonrekening wegens telefoontje 0906-nummer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Paul1405 schreef:
16 apr 2021 12:29
Ook ik ben de klos en heb €17 extra kosten berekend gekregen voor het gebruik van een 0906 nr. wat ik niet heb gebeld. Na telefonische terugkoppeling met KPN is mij te verstaan gegeven dat dit veroorzaakt wordt door het klikken op een link op een website.
Deze aktie zou dan tot gevolg hebben dat je i.p.v. te bellen met het gewenste service nr, je automatisch wordt doorgeschakeld naar het 0906 nr. waarvoor ca. €1 per minuut gerekend wordt. Deze schakelt dan door naar het door jou gewenste nummer hetgeen je niet in de gaten hebt.
Dit lijkt mij juridisch aanvechtbaar en ik ben van mening dat deze kosten worden veroorzaakt door een gebrek aan filters binnen het KPN Netwerk.
Kan iemand mij zeggen hoe dit zit en wat hieraan te doen is teneinde dit in de toekomst te voorkomen?
Maar hebt u nu op dat tijdstip met iemand getelefoneerd? En u vond het niet raar dat u blijkbaar iemand belde zonder het nummer in te toetsen?

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Hoge telefoonrekening wegens telefoontje 0906-nummer

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Jablan schreef:
16 apr 2021 17:41
Juridisch ... klopt het en hoe je het kunt voorkomen: gebruik DuckDuckGo als zoekmachine plus een AdBlocker.
Of je denkt na voordat je iets doet....

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Hoge telefoonrekening wegens telefoontje 0906-nummer

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Men zoekt op de telefoon via internet naar een telefoonnummer en men komt uit bij een doorverbindservice. Men ziet niet de letter ADV en men zien schijnbaar ook niet het telefoonnummer erbij staan. Men drukt er blind op, belt het bedrijf waar men contact mee zoekt en klaagt achteraf dat het een dure verbinding was. Dat ligt echt niet aan de provider, maar aan de gebruiker.

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Hoge telefoonrekening wegens telefoontje 0906-nummer

Ongelezen bericht door JozJan »

Paul1405 schreef:
16 apr 2021 12:29

Dit lijkt mij juridisch aanvechtbaar en ik ben van mening dat deze kosten worden veroorzaakt door een gebrek aan filters binnen het KPN Netwerk.
Nou nee hoor. Dat ligt echt aan je eigen gebrek aan filters. Gewoon beter opletten.

Overigens, nee, wat dat bedrijf doet met die automatische doorverbindservice is niet kies. Maar KPN is ook daar in het geheel niet voor verantwoordelijk.

Gesloten