LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] hogere tarieven als je naar een ander netwerk belt

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
FerryG
Berichten: 236
Lid geworden op: 03 sep 2006 10:45

hogere tarieven als je naar een ander netwerk belt

Ongelezen bericht door FerryG »

Als je bijvoorbeeld van KPN naar UPC belt, betaal je meer dan van KPN naar KPN.
Op zichzelf is dat aanvaardbaar, maar dan moet je wel in staat zijn te weten naar welk netwerk je belt! Als je op een advertentie in de krant reageert, moet je maar gokken van wie dat nummer is, want aan de begincijfers zie je het allang niet meer.
Zolang je geen waarschuwing krijgt in de vorm van een automatische stem ("dit gesprek kost u ... per minuut" of "let op; u belt naar een nummer van ... [naam netwerk]") hebben de telefoonmaatschappijen niet het recht om je extra te berekenen, vind ik.

Onderwerp voor een uitzending misschien?

??
Berichten: 768
Lid geworden op: 22 jun 2005 12:18

Re: hogere tarieven als je naar een ander netwerk belt

Ongelezen bericht door ?? »

Het is inderdaad onduidelijk geworden sinds nummerportering is ingevoerd. Daarvoor was het overigens ook al regelmatig lastig.

Kleine tip: KPN heeft een zelfservicelijn. Daar kun je het tarief opvragen voor het bellen naar een nummer. Als je dat doet hoor je meteen welke provider je gaat bellen inclusief het tarief per minuut. Het is een omslachtige methode, maar het is in ieder geval iets.

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: hogere tarieven als je naar een ander netwerk belt

Ongelezen bericht door karr-2 »

Als je van vast naar mobiel belt, betaal je ook meer dan van vast naar vast of mobiel naar mobiel. Ik heb geen idee van de tarieven, maar zouden het zulke enorme bedragen zijn dat het de moeite waard is om dat te vermelden?

FerryG
Berichten: 236
Lid geworden op: 03 sep 2006 10:45

Re: hogere tarieven als je naar een ander netwerk belt

Ongelezen bericht door FerryG »

Maar een mobiel nummer kun je tenminste nog als zodanig herkennen.
Hoewel... ook als je naar een buitenlands mobiel nummer belt, mag er óók best zo'n automatische stem komen die zegt dat je een mobiel nummer gaat bellen, dat dus duurder is.

ikbenik

Re: hogere tarieven als je naar een ander netwerk belt

Ongelezen bericht door ikbenik »

Als je bijvoorbeeld van KPN naar UPC belt, betaal je meer dan van KPN naar KPN.
Op zichzelf is dat aanvaardbaar, maar dan moet je wel in staat zijn te weten naar welk netwerk je belt! Als je op een advertentie in de krant reageert, moet je maar gokken van wie dat nummer is, want aan de begincijfers zie je het allang niet meer.
Zolang je geen waarschuwing krijgt in de vorm van een automatische stem ("dit gesprek kost u ... per minuut" of "let op; u belt naar een nummer van ... [naam netwerk]") hebben de telefoonmaatschappijen niet het recht om je extra te berekenen, vind ik.

Onderwerp voor een uitzending misschien?
Misschien flauw, maar we zitten niet in de USA!!!!!

FerryG
Berichten: 236
Lid geworden op: 03 sep 2006 10:45

Re: hogere tarieven als je naar een ander netwerk belt

Ongelezen bericht door FerryG »

@ikbenik:
Waar slaat dat nou weer op???

ikbenik

Re: hogere tarieven als je naar een ander netwerk belt

Ongelezen bericht door ikbenik »

Omdat de tafrelen uit de USA hier ook al beginnen.
En dan bedoel ik het algemeen.

FerryG
Berichten: 236
Lid geworden op: 03 sep 2006 10:45

Re: hogere tarieven als je naar een ander netwerk belt

Ongelezen bericht door FerryG »

Dit is eigenlijk (als je het goed bekijkt) vergelijkbaar met het volgende:

Als ik met mijn GSM het land uit ga en iemand belt me, dan betaalt die persoon voor het gesprek naar het netwerk dat hij DENKT te bellen, en niet naar het netwerk dat hij werkelijk belt; dat verschil moet ik betalen.

Wel, voor het vaste net zou hetzelfde moeten gelden. Mijn tante heeft bijvoorbeeld haar nummer laten porteren. Dus als iemand haar belt, DENKT hij naar een KPN-nummer te bellen, dus het verschil (tarief naar UPC) zou mijn tante dan moeten bijleggen.

Logisch toch?

Voor de duidelijkheid: voor mij maakt het niet uit; ik bel altijd via een andere aanbieder, waarbij het niet uitmaakt naar welk netwerk je belt; vast=vast en mobiel=mobiel. Maar voor veel andere mensen maakt het een wereld van verschil.

Of een andere vergelijking:

In een winkel liggen spullen die uiterlijk exact aan elkaar gelijk zijn en ook in kwaliteit is er geen verschil. Maar de geïmporteerde exemplaren zijn duurder dan de "eigen" exemplaren.
Zolang op geen enkele manier achter te komen is welke geïmporteerd zijn en welke niet, behalve als je aan de kassa moet betalen, is het logisch dat je weigert de hogere prijs te betalen. Als iets meer kost, moet de leverancier dat van tevoren aangeven. En bij telefoontarieven mag dat geen uitzondering zijn.

ikbenik

Re: hogere tarieven als je naar een ander netwerk belt

Ongelezen bericht door ikbenik »

Als je bijvoorbeeld van KPN naar UPC belt, betaal je meer dan van KPN naar KPN.
Op zichzelf is dat aanvaardbaar, maar dan moet je wel in staat zijn te weten naar welk netwerk je belt!
Het wordt helemaal leuk als jij via KPN belt naar het netwerk van UPC en die persoon heeft zijn vaste telefoon doorgeschakeld naar een mobiele telefoon.

Dan krijg je de melding:
U belt nu via KPN en u belt naar het netwerk van UPC. Uw gesprekspartner heeft de telefoon doorgeschakeld naar het mobiele netwerk van KPN.
Wilt u doorgaan druk dan op 1, zo niet druk dan op 2 of verbreek de verbinding!
Wat een giller!

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: hogere tarieven als je naar een ander netwerk belt

Ongelezen bericht door karr-2 »

Tsja sommige mensen zien overal complotten in. We zullen er mee moeten leren leven vrees ik.....

FerryG
Berichten: 236
Lid geworden op: 03 sep 2006 10:45

Re: hogere tarieven als je naar een ander netwerk belt

Ongelezen bericht door FerryG »

Jullie schijnen het niet te willen begrijpen hè?
Wat ik probeer duidelijk te maken is, dat er verschillende tarieven zijn, maar dat er geen mogelijkheid bestaat, van tevoren te weten welk tarief je betaalt, want aan de begincijfers zie je het niet meer.
In België is het zelfs nog erger dan in Nederland, want daar heb je nog nooit aan de begincijfers kunnen zien of een nummer van Belgacom of van Telenet is.

En wat dat doorschakelen betreft: lees eens ietsje beter wat ik heb geschreven!

??
Berichten: 768
Lid geworden op: 22 jun 2005 12:18

Re: hogere tarieven als je naar een ander netwerk belt

Ongelezen bericht door ?? »

Er bestaat dus wel een mogelijkheid, maar blijkbaar weiger je mijn bericht te snappen.

ikbenik

Re: hogere tarieven als je naar een ander netwerk belt

Ongelezen bericht door ikbenik »

Ik begrijp je bericht heus wel hoor. :lol:

En voorheen kon je aan het nummer zien wat voor een netwerk je naar toe ging bellen.
Maar de mensen wilde het eigen nummer behouden.
Dus had je bij het netwerk van UPC wel het telefoonnummer van KPN!

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: hogere tarieven als je naar een ander netwerk belt

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

En ik neem aan dat de bedragen niet van enorme omvang zijn. Persoonlijk maakt het mij niet uit naar welk netwerk of van welk netwerk ik bel, de kosten zijn verwaarloosbaar.
Tsja sommige mensen zien overal complotten in. We zullen er mee moeten leren leven vrees ik.....
Ik vrees van wel ja.

FerryG
Berichten: 236
Lid geworden op: 03 sep 2006 10:45

Re: hogere tarieven als je naar een ander netwerk belt

Ongelezen bericht door FerryG »

De bedragen zijn helaas wèl van grote omvang. Als je altijd van KPN naar UPC belt, betaal je aan het eind van de maand 2x zoveel als wanneer je altijd van KPN naar KPN had gebeld.

Aanzienlijk goedkoper wordt het, als je al die nummers via 1649 belt, maar dat is een heel ander verhaal...

Gesloten