Hoog internetverbruik bij Caiway ondanks uitzetten dataroaming

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
biese043
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 feb 2023 15:19

Hoog internetverbruik bij Caiway ondanks uitzetten dataroaming

Ongelezen bericht door biese043 »

Op 13-1 heb ik op Schiphol mijn data roaming uitgezet. Na 10 uur vliegen heb ik op BKK mijn wifi aangezet voor gratis airport wifi.Ik kreeg gelijk bericht dat ik 90% buiten mijn bundel zat. 47,95 Euro. Kontact opgenomen met Caiway en die vertelden dat ik data roaming in de app caiway mobiel uit had moeten zetten. Nog nooit van gehoord! Maar op hun website staat als je data roaming wilt aanzetten dat je dat via instellingen moet doen, in mijn geval Ipone. Omgekeerd dus niet! Heel vreemd. Herkend iemand zich hierin?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Hoog internetverbruik bij Caiway ondanks uitzetten dataroaming

Ongelezen bericht door sylvesterb »

biese043 schreef:
05 feb 2023 15:25
Op 13-1 heb ik op Schiphol mijn data roaming uitgezet. Na 10 uur vliegen heb ik op BKK mijn wifi aangezet voor gratis airport wifi.Ik kreeg gelijk bericht dat ik 90% buiten mijn bundel zat. 47,95 Euro. Kontact opgenomen met Caiway en die vertelden dat ik data roaming in de app caiway mobiel uit had moeten zetten. Nog nooit van gehoord! Maar op hun website staat als je data roaming wilt aanzetten dat je dat via instellingen moet doen, in mijn geval Ipone. Omgekeerd dus niet! Heel vreemd. Herkend iemand zich hierin?
De belangrijkste netwerkinstellingen kun je eenvoudig zelf via de Caiway Mobiel-app aanpassen. Denk hierbij aan onder andere:
Roaming data:Zet deze optie uit wanneer je géén data wilt verbruiken in het buitenland. Internetten is dan alleen mogelijk via wifi.
https://www.caiway.nl/klantenservice/mobiel/gebruiken

Wel vreemd dat je IPhone toch is gaan roamen terwijl je zegt het te hebben uitgeschakeld. Maar Caiway is natuurlijk niet verantwoordelijk voor jouw IPhone denk dat je dit dan bij Apple moet navragen hoe dit kan?

rwolters
Berichten: 1478
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Hoog internetverbruik bij Caiway ondanks uitzetten dataroaming

Ongelezen bericht door rwolters »

En je weet 100% zeker dat je wijziging van de setting helemaal hebt uitgevoerd? Als het echt uit staat gaat het niet zomaar aan. Als het een bug in iOS was geweest was dit ongetwijfeld voorpaginanieuws geweest gezien de grote aantallen iPhones die in gebruik zijn.

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Hoog internetverbruik bij Caiway ondanks uitzetten dataroaming

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Geen idee wat BKK is.

Maar het is onmogelijk dat uw telefoon roaming heeft geregistreerd als u uw roaming of mobiele data uit hebt gezet.

In uw instellingen op uw eigen telefoon kunt u vaak zien welke apps op welke dag roaming gebruikt heeft.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Hoog internetverbruik bij Caiway ondanks uitzetten dataroaming

Ongelezen bericht door grun »

Seinhuis schreef:
06 feb 2023 07:22
Geen idee wat BKK is.
Vermoedelijk de luchtvaartcode van Bangkok International Airport in Thailand.

Rialtho58
Berichten: 25
Lid geworden op: 10 mei 2021 15:41

Re: Hoog internetverbruik bij Caiway ondanks uitzetten dataroaming

Ongelezen bericht door Rialtho58 »

gewoon een lokaal sim kaartje erin doen als je dit soort problemen niet wilt

Kokka1
Berichten: 398
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Hoog internetverbruik bij Caiway ondanks uitzetten dataroaming

Ongelezen bericht door Kokka1 »

Rialtho58 schreef:
06 feb 2023 16:55
gewoon een lokaal sim kaartje erin doen als je dit soort problemen niet wilt
Moet je toch eerst langs immigration. Bij TS was er dus al een hoop data gebruikt. Je moet je roaming al in nederland uitzetten.

PGros
Berichten: 1116
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Hoog internetverbruik bij Caiway ondanks uitzetten dataroaming

Ongelezen bericht door PGros »

Ja inderdaad. Roaming uitzetten moet voldoende zijn.
Wat TS schrijft
Kontact opgenomen met Caiway en die vertelden dat ik data roaming in de app caiway mobiel uit had moeten zetten
Is in feite heel raar want als roaming in de telefoon uitstaat mag roaming niet gebruikt worden. Ook al staat het in de app aan. Dat klopt gewoon niet.

Ik heb in de navigatie app staan dat de locatie gebruikt mag worden (voor navigeren belangrijk)
Maar als ik in de telefoon de locatie uitzet dan doet de navigatie het niet. Ook al staat daar het mogen gebruiken ervan nog steeds aan.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Hoog internetverbruik bij Caiway ondanks uitzetten dataroaming

Ongelezen bericht door grun »

Volgens caiway sturen ze standaard een sms als je buiten je bundel dreigt te gaan. Heeft TS die niet gehad?
https://www.caiway.nl/klantenservice/mobiel/gebruiken

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Hoog internetverbruik bij Caiway ondanks uitzetten dataroaming

Ongelezen bericht door Cro »

PGros schreef:
07 feb 2023 09:38
Ja inderdaad. Roaming uitzetten moet voldoende zijn.
Wat TS schrijft
Kontact opgenomen met Caiway en die vertelden dat ik data roaming in de app caiway mobiel uit had moeten zetten
Is in feite heel raar want als roaming in de telefoon uitstaat mag roaming niet gebruikt worden. Ook al staat het in de app aan. Dat klopt gewoon niet.

Ik heb in de navigatie app staan dat de locatie gebruikt mag worden (voor navigeren belangrijk)
Maar als ik in de telefoon de locatie uitzet dan doet de navigatie het niet. Ook al staat daar het mogen gebruiken ervan nog steeds aan.
Toch hoeft dat niet raar te zijn, bij het uitzetten van roaming op een telefoon kan iets mis gaan, en daarnaast zijn telefoons ook niet ongevoelig voor software bugs. IOS heeft bijvoorbeeld meerdere roaming issues gekend in het verleden. Dit zijn ook geen zaken waar de provider voor verantwoordelijk is.

Dat deze dus een manier aanbied op roaming op een hoger niveau af te sluiten, zodat je bij een fout of bug in de toestelsoftware alsnog niet met een probleem geconfronteerd wordt is dus alleen maar handig.

Waardoor je dus een matrix krijgt van:

Op toestel uit in App aan = in principe geen roaming op dat toestel (uitgezonderd fout gebruiker of software bug) maar wel roaming als bijvoorbeeld de sim in een ander toestel zit.
Op toestel aan in App uit = Geen roaming mogelijk met die sim (behoudens fout bij de provider)
Op toestel aan in App aan = Roaming aan
Op toestel uit in App uit = Geen roaming (behoudens eerder genoemde fouten of bugs, wel kleinere kans op fouten omdat het in deze situatie zowel bij de gebruiker als bij de provider fout zou moeten gaan).

Plaats reactie