Huisarts alleen te bereiken via een 0900-nummer?

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Huisarts alleen te bereiken via een 0900-nummer?

Ongelezen bericht door Radar »

Sommige huisartsenposten zijn enkel te bereiken via 0900-nummers, terwijl de kosten voor deze betaalnummers hoog kunnen oplopen wanneer je als patiënt lang in de wacht staat. Daarnaast zijn deze nummers bij sommige providers zelfs geblokkeerd, om de beller te beschermen. Hoe moet dat nu verder met deze slecht te bereiken huisartsenposten? Is jouw huisarts goed te bereiken?

14 maart werd dit besproken in de Radar-uitzending. Hier kijk je het terug:
https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... ar-checkt/

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Huisarts alleen te bereiken via een 0900-nummer?

Ongelezen bericht door reggie2 »

Tja , als je echt een huisarts nodig hebt, heb je ook wel het geld voor dit nummer over.

Duc
Berichten: 109
Lid geworden op: 24 aug 2016 15:01

Re: Huisarts alleen te bereiken via een 0900-nummer?

Ongelezen bericht door Duc »

Uhhmmm huisartsposten met 0900 nummers zijn toch “dienst” posten buiten de reguliere openingstijden?

Onze huisarts (groep huisartsen) is goed te bereiken tijdens openingstijden met een “huis” telefoon nummer.
Huisartspost in de avond/nacht en weekend is inderdaad een 0900 nummer en soms niet echt goed bereikbaar helaas, de keren dat we het nodig hadden en wij niet konden wachten tot de volgende ochtend hebben we in een wachtrij gestaan met een uitschieter van 15 minuten. Dan is toch ook niet vreemd dat mensen112 onnodig gaan bellen omdat het geen spoed is, Dat kregen we de laatste keer ook als advies na die 15 minuten wachttijd en wij daar een opmerking over maakten: dan had je maar 112 moeten bellen…….
En dan zeuren dat 112 overbelast raakt :?

J. Deltoer
Berichten: 3080
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Huisarts alleen te bereiken via een 0900-nummer?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Schandalige manier om mensen hun centjes af te troggelen. Dat sexlijnen betaalde servicenummers zijn snap ik, maar een vermogen te betalen om een arts te bereiken?

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huisarts alleen te bereiken via een 0900-nummer?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat er sprake is van een 0900-nummer, zegt op zichzelf helemaal niets. De vraag is welke kosten er berekend worden. Soms, bij commerciële nummers, zijn dat hoge kosten (want: verdienmodel), maar het kan ook gewoon het reguliere beltarief zijn (zoals bijvoorbeeld bij klantenservices zelfs verplicht is).

Eventuele bereikbaarheidsissues zijn lastiger, maar ook oplosbaar. Dergelijke blokkades zijn volgens mij altijd uitschakelbaar door de klant.

ZeerPrivé
Berichten: 5433
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huisarts alleen te bereiken via een 0900-nummer?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Een huisartsenpost is was anders dan je huisarts. Waarom Radar er dan de huisarts bij haalt, is me een raadsel. Er zijn geen huisartsen die een 0900 nummer gebruiken. Bovendien weet ik niet beter of 0900 nrs. kan je zelf in- of uitschakelen bij je provider.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huisarts alleen te bereiken via een 0900-nummer?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik heb het voor mijzelf maar even gecontroleerd. In mijn omgeving hebben de huisartsenposten een gewoon telefoonnummer. En in Brabant, waar ik eerst woonde, ook.

J. Deltoer
Berichten: 3080
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Huisarts alleen te bereiken via een 0900-nummer?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Als je met spoed (geen 112) een arts wil bereiken wil je niet eerst erachter komen dat dat nummer geblokkeerd is en vervolgens maar moeten uitzoeken hoe je dat moet omzeilen. Dan wil je bellen en een arts spreken, en geen gedoe en zeker geen extra kosten.
Bij mij hebben ze het dure servicenummer onlangs vervangen door een normaal nummertegen gebruikelijke belkosten.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Huisarts alleen te bereiken via een 0900-nummer?

Ongelezen bericht door reggie2 »

Lady1234 schreef:
14 mar 2022 16:12
Ik heb het voor mijzelf maar even gecontroleerd. In mijn omgeving hebben de huisartsenposten een gewoon telefoonnummer. En in Brabant, waar ik eerst woonde, ook.
Als het klopt gaat dit over de avond en weekend diensten. Overdag zijn alle huisartsen met een gewoon nummer bereikbaar. Radar zet hier een boel verkeerd.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huisarts alleen te bereiken via een 0900-nummer?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik heb dus bij die huisartsenposten gekeken, voor ‘s avonds en weekend.

Bijvoorbeeld in Amsterdam hebben de huisartsenposten een nummer dat met 88 begint. Dus gewone kosten.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Huisarts alleen te bereiken via een 0900-nummer?

Ongelezen bericht door Sira »

Of de patiënt nu het 0900 nummer belt of het normale nummer, in beide gevallen komt de patiënt bij de huisartsenpost in dezelfde wachtrij te staan en tegen dezelfde kosten.

Instanties met een 0900-nummer bepalen zelf het beltarief, maar bij een huisartsenpost betaalt u uitsluitend het tarief dat u kwijt bent bij uw provider, dus geen extra kosten van de huisartsenpost.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huisarts alleen te bereiken via een 0900-nummer?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Sira schreef:
14 mar 2022 18:32
Instanties met een 0900-nummer bepalen zelf het beltarief, maar bij een huisartsenpost betaalt u uitsluitend het tarief dat u kwijt bent bij uw provider, dus geen extra kosten van de huisartsenpost.
Dat is dus niet overal het geval: er zijn blijkbaar (volgens Radar) huisartsen die hoge tarieven rekenen.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Huisarts alleen te bereiken via een 0900-nummer?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

J. Deltoer schreef:
14 mar 2022 15:54
Schandalige manier om mensen hun centjes af te troggelen. Dat sexlijnen betaalde servicenummers zijn snap ik, maar een vermogen te betalen om een arts te bereiken?
Als er al extra betaald moet worden voor dat nummer zijn de kosten voor de HAP altijd nog hoger dan de opbrengsten. Je.moet ruim boven de euro per minuut gaat zitten wil de HAP er iets aan verdienen.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huisarts alleen te bereiken via een 0900-nummer?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat valt wel mee, want voor dat consult krijgt die huisartsenpost zo’n € 155 betaald.

Dirkie
Berichten: 2931
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Huisarts alleen te bereiken via een 0900-nummer?

Ongelezen bericht door Dirkie »

Radar schreef:
14 mar 2022 15:40
Sommige huisartsenposten zijn enkel te bereiken via 0900-nummers, terwijl de kosten voor deze betaalnummers hoog kunnen oplopen wanneer je als patiënt lang in de wacht staat. Daarnaast zijn deze nummers bij sommige providers zelfs geblokkeerd, om de beller te beschermen. Hoe moet dat nu verder met deze slecht te bereiken huisartsenposten? Is jouw huisarts goed te bereiken?
Allemaal beweringen die er voor moeten zorgen dat het een leuk onderwerp wordt. Maar er is meer.
Een 0900 nummer is niet per definitie een duur nummer. Heel vaak hoor je vooraf dat de normale belkosten in rekenging worden gebracht.
En providers blokkeren niet uit zichzelf nummers, dat moet je aanvragen. Je kan zelf 0900 nummer laten blokkeren maar dan veroorzaak je het probleem zelf.
En in de kop gaat het om de huisarts en in de tekst om de huisarsten post. Volgens mij zijn dan 2 verschillende zaken.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huisarts alleen te bereiken via een 0900-nummer?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dirkie schreef:
15 mar 2022 07:57
En in de kop gaat het om de huisarts en in de tekst om de huisarsten post. Volgens mij zijn dan 2 verschillende zaken.
Inderdaad. Een HAP bel je alleen bij spoed (en dan maken een paar euro's minder uit) én (als het goed is) veel minder dan je eigen huisarts.

Ergens las ik dat men een drempel op wil werpen tegen onnodige telefoontjes, maar dat zou ik (als dat echt een probleem is) liever gericht oplossen aan de achterkant (dus na constatering) dan aan de voorkant (waarbij je iedereen treft).

Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huisarts alleen te bereiken via een 0900-nummer?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

PeterPeters1966 schreef:
14 mar 2022 22:27
J. Deltoer schreef:
14 mar 2022 15:54
Schandalige manier om mensen hun centjes af te troggelen. Dat sexlijnen betaalde servicenummers zijn snap ik, maar een vermogen te betalen om een arts te bereiken?
Als er al extra betaald moet worden voor dat nummer zijn de kosten voor de HAP altijd nog hoger dan de opbrengsten. Je.moet ruim boven de euro per minuut gaat zitten wil de HAP er iets aan verdienen.
Zeker in de wetenschap dat daar geen standaard telefonisten zitten, maar mensen die meer betaald krijgen. Er moet namelijk een inschatting gemaakt worden of het noodzakelijk is dat iemand bij de huisartsenpost komt of niet.

Meestal worden daar dus studenten geneeskunde of iets dergelijks voor gebruikt.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huisarts alleen te bereiken via een 0900-nummer?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Daar zitten volwaardige, hoogopgeleide en ervaren doktersassistenten.

Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huisarts alleen te bereiken via een 0900-nummer?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Yes. + Studenten.

Roegoorn
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 aug 2020 13:36

Re: Huisarts alleen te bereiken via een 0900-nummer?

Ongelezen bericht door Roegoorn »

Afgelopen week gebeld met de huisartsenpost in Assen. €0,80 per gesprek. Het principe is dat je niet voor een akkefietje belt. Waarom moet er betaald worden. Over welke drempel heeft men het? Je luistert naar de klant/patiënt en stelt die dan gerust of biedt hulp. De menselijke maat is aan het verdwijnen en de zorg is big bussiness geworden. Wat een land!!!!

Plaats reactie