LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Informatie betalen internet buiten bundel vodafone

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
schaapje
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 jun 2012 17:18

Informatie betalen internet buiten bundel vodafone

Ongelezen bericht door schaapje »

Hoi,

Allereerst een beetje een zelfde verhaal als zovelen, mijn ma een telefoon cadeau gedaan. 3g niet uitgezet --> rekening (viel gelukkig mee 55euro). Naja balen providers zijn je te slim afgeweest en het is ze gelukt een lekkere winst op je te maken. Nu gaat het mij daar niet zoveel om maar meer om de factuur zelf.

Toelichting situatie: Mijn moeder heeft een Vodafone scherp abonnement zonder databundel.

In de factuur worden de kosten van internet buiten de bundel gerekend in belminuten niet in mb's/kb's. Ze heeft op de factuur heel vaak 15 belminuten staan = 0,63 cent. Kijkend na de tijden van dit gebruik is dit wanneer ze een berichte van whatapp heeft ontvangen of verstuurd of wanneer ze een email heeft ontvangen.

Allereerst ben ik op zoek gegaan naar de tarieven voor internet buiten de bundel, anders dan bij andere providers vond ik deze zeer moeilijk te vinden. Je krijgt heel veel informatie waar je niks aan hebt en het geen wat je zoekt vind je niet. Uiteindelijk heb ik gevonden dat kosten van dataverbruik binnen Nederland 1,50 per mb zijn. Nu staat dit onder abonnementen met data bundels dus ben hier niet zeker van...

Mijn frustratie zit niet in het feit dat providers mijn moeder te slim af zijn geweest maar meer in het feit dat ik niet weet waarvoor mijn ma betaald. Er staat nergens op de factuur van Vodafone hoeveel mb mijn moeder heeft gebruikt. Er staat enkel een lijstje met tijden en mb's uitgedrukt in belminuten waarbij 15 belminuten het minimum is.

Mijn vragen:

1. Hoeveel kb is 1 belminuut bij Vodafone (met een scherp bundel zonder internet) en hoe kom ik hierachter?
2. Is 15 belminuten een start tarief, omdat dit bedrag het laagste is wat ik zie?

Ik heb zelf het idee dat een whatapp maar een paar kb is, wanneer dit zeg 10kb is dan zou de prijs 63 euro/mb zijn. Iets wat niet klopt in mijn ogen.

Graag hoor ik van je wanneer je weet hoe dit systeem in elkaar zit, reacties dat het dom is geweest enzo hoef ik niet ik ben toch nog net slim genoeg om zelf ook te begrijpen dat dit dom was.

GodsSon
Berichten: 203
Lid geworden op: 21 feb 2010 18:59

Re: Informatie betalen internet buiten bundel vodafone

Ongelezen bericht door GodsSon »

Bij Vodafone betaal je per mb 0.75 of per sessie met een maximum van 15 minuten ook 0.75 buiten de bundel

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Informatie betalen internet buiten bundel vodafone

Ongelezen bericht door sjohie »

Dataverbruik, wordt bij veel providers per sessie afgerond op 100Kb, dus een 10Kb whatsapp berichtje ophalen zal als 100Kb verrekend worden. In dit geval wordt afgerond op 10Kb, wat in jullie voordeel is. Misschien dat die afronding de boel wat vertekend?

Maar het is vrij makkelijk om op een smartphone even een data-teller app te installeren, dan kan je het aan de bron meten.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Informatie betalen internet buiten bundel vodafone

Ongelezen bericht door GJvdZ »

GodsSon schreef:Bij Vodafone betaal je per mb 0.75 of per sessie met een maximum van 15 minuten ook 0.75 buiten de bundel
Even voor de volledigheid: de vermelde 63 cent in het bericht van TS is excl. BTW. Incl. BTW is het dus de vermelde 75 cent.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Informatie betalen internet buiten bundel vodafone

Ongelezen bericht door GJvdZ »

sjohie schreef:
Maar het is vrij makkelijk om op een smartphone even een data-teller app te installeren, dan kan je het aan de bron meten.
Wat wordt er eigenlijk gemeten door die datatellers? De hoeveelheid data van en naar het netwerk of de payload? Ik heb nog nooit zo'n app geprobeerd.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Informatie betalen internet buiten bundel vodafone

Ongelezen bericht door berndv »

Heel erg moeilijks het niet te vinden, weet niet wat u zelf geprobeerd heeft, maar een simpele zoekopdracht in Google met als zoekwoorden "Vodafone scherp tarief", gaf mij als 2e hit een volledig PDF document met heel keurig alle tarieven horend bij het abonnement. Daar staat heel simpel in e uitleg bij de verrekening van de belminuten:
Voor gebruik van internet op uw mobiel betaalt u €0,75 per 15 minuten.
http://www.vodafone.nl/shop/help/pdf/ta ... scherp.pdf

U betaald geen internet per mb, maar per kwartier.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Informatie betalen internet buiten bundel vodafone

Ongelezen bericht door sjohie »

GJvdZ schreef:
sjohie schreef:
Maar het is vrij makkelijk om op een smartphone even een data-teller app te installeren, dan kan je het aan de bron meten.
Wat wordt er eigenlijk gemeten door die datatellers? De hoeveelheid data van en naar het netwerk of de payload? Ik heb nog nooit zo'n app geprobeerd.
De netwerk data vanaf de telefoon, dus zonder de afronding naar 10/100Kb aan de kant van de provider. Het is dus slechts een indicatief iets, maar kan nuttig zijn.

schaapje
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 jun 2012 17:18

Re: Informatie betalen internet buiten bundel vodafone

Ongelezen bericht door schaapje »

berndv schreef:Heel erg moeilijks het niet te vinden, weet niet wat u zelf geprobeerd heeft, maar een simpele zoekopdracht in Google met als zoekwoorden "Vodafone scherp tarief", gaf mij als 2e hit een volledig PDF document met heel keurig alle tarieven horend bij het abonnement. Daar staat heel simpel in e uitleg bij de verrekening van de belminuten:
Voor gebruik van internet op uw mobiel betaalt u €0,75 per 15 minuten.
http://www.vodafone.nl/shop/help/pdf/ta ... scherp.pdf

U betaald geen internet per mb, maar per kwartier.
Mijn exuses Bern ik had de pdf doorgelezen maar niet grondig genoeg, er staat inderdaad in donkergrijs dat het 0,75 cent kost per 15min.

Betekend dit dat zolang ik 3g open heb staan en niks doe dit me 3 euro per uur kost?
Hoe worden andere zaken zoals het bekijken van facebook of het versturen van een mail verekend?
Aansluitend op bovenstaande hoeveel belminuten = een mb?

Mijn ma heeft 1x ingelogd op facebook en enkel haar pagina bekeken. Dit word uitgedrukt in iets van 400 belminuten en kosten een kleine 17 euro. De rest van de kosten waren onder de 2 euro en de meeste daarvan 0,75cent. Wat in het totaal opliep tot 50euro. Die 400belminuten staan die nu dan niet meer voor tijd maar voor mb? en zoja in welke ratio.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Informatie betalen internet buiten bundel vodafone

Ongelezen bericht door berndv »

Ik vermoed, maar pin me Renier op vast, dat het over de lengte van de datasessie gaat, ongeacht of er datavkeer is. Als whatsapp bijvoorbeeld op de achtergrond blijft draaien en bijvoorbeeld 1x per 5 minuten info binnen haalt, blijft dit een continue datasessie. Bij deze manier van verrekenen is het verstandig om de dataverbinding uit te schakelen als deze niet gebruikt wordt. Het gaat hier dus niet om net aantal mb's, maar om het aantal minuten online.

schaapje
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 jun 2012 17:18

Re: Informatie betalen internet buiten bundel vodafone

Ongelezen bericht door schaapje »

Bern dank voor je reactie, ik denk toch dat dataverkeer een rol moet spelen omdat toen mijn moeder eenmalig op facebook inlogde stegen het aantal belminuten van de gebruikelijke 15min naar 400min op dat tijdstip. Het moet denk ik een combinatie van beiden zijn..

Ook bedankt voor de uitleg dat whatapp een continue verbinding houd.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Informatie betalen internet buiten bundel vodafone

Ongelezen bericht door berndv »

schaapje schreef: ik denk toch dat dataverkeer een rol moet spelen omdat toen mijn moeder eenmalig op facebook inlogde stegen het aantal belminuten van de gebruikelijke 15min naar 400min op dat tijdstip
hoeft niet perse, is hetzelfde als met whatsapp, als de facebook app de verbinding niet sluit, blijft de dataverbinding open staan, met als gevolg dat de teller gewoon door blijft tikken, totdat de dataverbinding gesloten wordt.

Zelfde als wanneer je per mb betaald, je op je factuur heel vaak om 00:00 uur heel veel mb's hebt gebruikt en dan zegt dat je om die tijd niet online was. Dat kan dan kloppen, echter wordt je data per dag berekend en om 00:00 sluit je dataverbinding voor die dag.

schaapje
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 jun 2012 17:18

Re: Informatie betalen internet buiten bundel vodafone

Ongelezen bericht door schaapje »

Dank je voor de moeite, ik heb ook een post op het vodafone forum geplaatst. Morgen zie ik mijn moeder weer en kan ik daar of hier dan eventueel ook de factuur (met enige censuur) plaatsen zodat ik nog wat meer duidelijkheid krijg. Gezien ik zelf op dit moment weinig informatie geef is het misschien ook moeilijk om mijn vragen te beantwoorden.

schaapje
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 jun 2012 17:18

Re: Informatie betalen internet buiten bundel vodafone

Ongelezen bericht door schaapje »

Hallo,

Hierbij delen van de factuur van mijn moeder met de nodige censuur. Een aantal dingen die ik van de factuur niet begrijp:

1. 15 belminten is 1 mb?
2. 15 belminuten is het minimum?
3. Waarom na een tijdje geen kosten meer voor data? Vanaf de 24e word er geen geld meer gerekend.

Helaas kan ik de bijlage niet toevoegen, er zijn zeer strenge restricties op dit forum (maximaal 256kb) dit is me gelukt helaas staat er nu ondanks dat ik maar 1 bijlage wil toevoegen dat het bijlage quotum is bereikt.

schaapje
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 jun 2012 17:18

Re: Informatie betalen internet buiten bundel vodafone

Ongelezen bericht door schaapje »

Hallo,

Sorry voor de late melding ik heb het erg druk gehad.. de hieronder staande url laat een deel van de rekening van mij moeder zien en kan hopelijk iemand helpen mij de hierboven gestelde vragen te beantwoorden.

Groet,

Laurens


Afbeelding

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Informatie betalen internet buiten bundel vodafone

Ongelezen bericht door berndv »

Internet wordt zo te zien per tijdseenheid in rekening gebracht, afgerond per kwartier. En zo te zien is er een maximum van 50 euro per maand.

schaapje
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 jun 2012 17:18

Re: Informatie betalen internet buiten bundel vodafone

Ongelezen bericht door schaapje »

berndv schreef:Internet wordt zo te zien per tijdseenheid in rekening gebracht, afgerond per kwartier. En zo te zien is er een maximum van 50 euro per maand.
Super erg bedankt, de 42 euro is natuurlijk exclusief btw, dan weet ik nu dus dat het maximum waarschijnlijk 50 euro is.

Het probleem wat ik heb met het per tijdseenheid is dat 15 belminuten exact 0,75 cent kosten wat gelijk is aan 1 mb. Daarom heb ik toch op 1 of andere manier het idee dat het gaat om dataverbruik en niet om de tijd dat 3g verbinding aanstaat. Hoe kunnen ze dit als minimum rekenen? Ze tellen niet de kb's van what's app op tot de mb is bereikt maar ronde meteen af naar 15 belminuten = 1mb. Ik weet zeker dat op bepaalde aangegeven tijden mijn ma maar 1 what's app heeft gehad en er toch 0,63cent in rekening is gebracht.

Berndtv erg bedankt voor je antwoord, alweer een vraag beantwoord=)

marcogroningen
Berichten: 90
Lid geworden op: 14 jan 2011 20:26

Re: Informatie betalen internet buiten bundel vodafone

Ongelezen bericht door marcogroningen »

schaapje schreef: Ik weet zeker dat op bepaalde aangegeven tijden mijn ma maar 1 what's app heeft gehad en er toch 0,63cent in rekening is gebracht.
Dat klopt. Vodafone rekent niet in MB's maar in kwartieren. Dat ene what's app berichtje wordt dus gelijk als 1 kwartier gerekend. Ieder kwartier dat de telefoon (ook al is het maar 1x) verbinding maakt met internet wordt er een kwartier verrekent wat dus 0,63 is per kwartier.

Gesloten