LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ingangsdatum telefoonabonnement bij verlenging?

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Vogeltje60
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 nov 2018 19:48

Ingangsdatum telefoonabonnement bij verlenging?

Ongelezen bericht door Vogeltje60 »

Vorig jaar november mijn mobiele abonnement verlengt omdat telefoon kapot was. Dit was half jaar eerder dan dat abonnement was afgelopen. Nieuwe abonnement ging in mei 2018 in.
In tussentijd heeft provider meerdere dingen verandert, waaronder geen verdubbelaar meer voor de belminuten en voor nieuwe abonnementen/verlengingen voor 1€ extra onbeperkt bellen.
Nadat nieuwe abonnement net paar weken was gegaan kreeg ik van provider een sms berichtje en een mail dat de verdubbelaar van de belminuten verviel. Heb toen direct contact opgenomen met ze en er werd me toen verteld dat ik eerste nota af moest wachten en dat ik dan weer contact op moest nemen en dat ze dat dan gingen activeren. Bij nieuwe factuur kwam ik er ook achter dat het combivoordeel voor dubbele data niet werd toegepast. Na een telefoontje om dit kenbaar te maken erg me gezegd dat miv van volgende nota alles hersteld zou zijn en dat ik dan de dubbele data plus dat onbeperkt bellen zou hebben.
Nou niet dus.
Na tig telefoontjes, klacht indienen, veel loze beloftes en een bezoek aan het hoofdkantoor is de verdubbelaar voor data eindelijk miv 12 november toegepast en ook niet met terugwerkende kracht waardoor ik heel veel data waar ik recht op had ben misgelopen. Wat niet rechtgetrokken is is dat voor 1€ onbeperkt bellen. Dat schijnt niet mogelijk te zijn omdat het abonnement al in 2017 is verlengd, dat het pas in mei 2018 in is gegaan maakt niet uit want het valt nog onder de voorwaarden van 2017. Kan nu wel het abonnement updaten, maar dan onder de voorwaarden van 2017 en dat gaat me dan 10€ extra per maand kosten. Klopt dit, abonnement is toch ingegaan in 2018?
Laatst gewijzigd door Radar op 22 nov 2018 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ter verduidelijking onderwerp

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Ingangsdatum telefoonabonnement bij verlenging?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Uw nieuwe abonnement gaat pas in op het moment dat de oude is afgelopen. Dus alle voordelen van het nieuwe abonnement gaat dus ook pas in nadat het oude is verlopen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Ingangsdatum telefoonabonnement bij verlenging?

Ongelezen bericht door berndv »

Uw nieuwe abonnement gaat in als uw oude afgelopen is. Het nieuwe abonnement gaat in onder de voorwaarden die gelden op het moment dat u het heeft afgesloten. Dus in november 2017 afgesloten, betekent dus de voorwaarden en abonnementsvormen die op dat moment relevant zijn. Dat de ingangsdatum in 2018 ligt en er op dat moment andere abonnementen of voorwaarden zijn doet niet ter zake. Als de provider niet het afgesloten abonnement zou activeren, maar iets anders, zou er juist sprake zijn van contractbreuk.

Vogeltje60
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 nov 2018 19:48

Re: Ingangsdatum telefoonabonnement bij verlenging?

Ongelezen bericht door Vogeltje60 »

Abonnement is verlengt onder de toen geldende voorwaarden, zover snap ik het, heb het ook onder die voorwaarden getekend. Ondertussen heeft provider de voorwaarden veranderd in nadeel van de klant, nl de dubbele belminuten vervallen en onder die voorwaarden is het abonnement afgesloten. Dezelfde abonnementen die zijn afgesloten in 2018 hebben de mogelijkheid om dan voor 1€ extra onbeperkt bellen te nemen, maar omdat ik heb verlengt in 2017 gaat dit voor mij niet op, dus ook niet wanneer het abonnement pas op 17-05-2018 ingaat. Als ik toen had geweten dat de dubbele belminuten zouden gaan vervallen dan had ik wel een ander abonnement genomen.
Als een verzekering tussentijds de polisvoorwaarden verandert dan heb je als klant toch ook het recht om de polis aan te passen. Waarom geldt dit niet bij voorwaarden voor telefonie?

Undutchable
Berichten: 139
Lid geworden op: 06 jul 2018 15:07

Re: Ingangsdatum telefoonabonnement bij verlenging?

Ongelezen bericht door Undutchable »

Vogeltje60 schreef:
23 nov 2018 09:53
...
Als een verzekering tussentijds de polisvoorwaarden verandert dan heb je als klant toch ook het recht om de polis aan te passen.
...
Volgens mij niet. Je hebt dan het recht om de polis kosteloos te beëindigen.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Ingangsdatum telefoonabonnement bij verlenging?

Ongelezen bericht door grun »

Ik interpreteer de OP anders. TS verlengt eerder dan het huidige abo is afgelopen omdat zijn telefoon kapot gegaan is? Impliceert dat niet dat TS een nieuw abo afsluit waarvan een nieuwe telefoon deel uitmaakt? Je hebt immers niks aan een abo zonder telefoon. In dat geval gaat het nieuwe abonnement meteen in en als dat afgelopen is, moet alsnog het restant van het vorige afgemaakt worden.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Ingangsdatum telefoonabonnement bij verlenging?

Ongelezen bericht door berndv »

grun schreef:
23 nov 2018 10:12
Ik interpreteer de OP anders. TS verlengt eerder dan het huidige abo is afgelopen omdat zijn telefoon kapot gegaan is? Impliceert dat niet dat TS een nieuw abo afsluit waarvan een nieuwe telefoon deel uitmaakt? Je hebt immers niks aan een abo zonder telefoon. In dat geval gaat het nieuwe abonnement meteen in en als dat afgelopen is, moet alsnog het restant van het vorige afgemaakt worden.
Tja, zo interpreteer ik het niet. TS verlengt zijn contract, of je dat nu een nieuw abonnement noemt of een verlenging laat ik even in het midden, maar het (ver)nieuw(d)e contract heeft een uitgestelde ingangsdatum, namelijk pas als het reeds lopende abonnement afgelopen is. Je maakt er wel een heel ingewikkelde constructie van door het lopende abonnement te pauzeren, daar 1 of 2 jaar een ander abonnement voor in de plaats te zetten en vervolgens de resterende termijnen van het 2 jaar daarvoor afgesloten abonnement uit te gaan dienen.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Ingangsdatum telefoonabonnement bij verlenging?

Ongelezen bericht door grun »

berndv schreef:
23 nov 2018 10:56
Je maakt er wel een heel ingewikkelde constructie van door het lopende abonnement te pauzeren, daar 1 of 2 jaar een ander abonnement voor in de plaats te zetten en vervolgens de resterende termijnen van het 2 jaar daarvoor afgesloten abonnement uit te gaan dienen.
Nog niet zo lang geleden was dat anders de standaard procedure, met dit verschil dat toen het initiatief van de provider uit ging. Kort voor je abo afliep, kreeg je een telefoontje van de klantenservice met een aanbod waarbij een splinternieuwe telefoon als lokkertje ingezet werd. Je wil niet weten hoeveel mensen meteen op dat aanbod in gingen. Om dan, nadat dat tweede abo afgelopen was, hier een topic te openen omdat ze het raar vonden dat ze alsnog het restant van het eerste abo uit moesten dienen. Want dat vertelde de klantenservice er niet bij. De bedoeling van dit alles was natuurlijk om je als klant te behouden, zodat je niet naar de concurrent overstapte.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ingangsdatum telefoonabonnement bij verlenging?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Je moest na afloop niet nog het restant van de oude (goedkopere) uitdienen, maar de (duurdere) nieuwe liep gewoon nog langer.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Ingangsdatum telefoonabonnement bij verlenging?

Ongelezen bericht door grun »

OK, waar ik restant schreef bedoelde ik eigenlijk looptijd.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Ingangsdatum telefoonabonnement bij verlenging?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Als er is afgesproken dat ze de voorwaarden mogen wijzigen, dan moeten ze je dat 4 weken van te voren vermelden en jou de mogelijkheid geven om op te zeggen (En doe dat schriftelijk). Als een dergelijke afspraak niet is gemaakt, dan kunnen ze geen wijzigingen doorvoeren.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Ingangsdatum telefoonabonnement bij verlenging?

Ongelezen bericht door mahadma »

Eenvoudig: begindatum abonnement 1 + 2 jaar is einddatum abonnement 1, begindatum abonnement 2 + 2 jaar is einddatum abonnement 2, Als u een nieuw abo neemt in de looptijd van abo 1 met een nieuwe telefoon, gebruikt u de telefoon van abo 2 met de voorwaarden van abo 1. Als abo 2 in gaat met die voorwaarden op die datum geldend gebruikt u abo 2 met de telefoon van abo 2.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Ingangsdatum telefoonabonnement bij verlenging?

Ongelezen bericht door grun »

mahadma schreef:
23 nov 2018 14:45
Eenvoudig: begindatum abonnement 1 + 2 jaar is einddatum abonnement 1, begindatum abonnement 2 + 2 jaar is einddatum abonnement 2, Als u een nieuw abo neemt in de looptijd van abo 1 met een nieuwe telefoon, gebruikt u de telefoon van abo 2 met de voorwaarden van abo 1. Als abo 2 in gaat met die voorwaarden op die datum geldend gebruikt u abo 2 met de telefoon van abo 2.
Ik geloof niet dat het zo werkt, dat was tenminste in het verleden niet zo. Je krijgt de telefoon uit abo2 niet zonder dat het bijbehorende abo2 meteen actief wordt.

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: Ingangsdatum telefoonabonnement bij verlenging?

Ongelezen bericht door Brainless »

grun schreef:
23 nov 2018 23:21
Ik geloof niet dat het zo werkt, dat was tenminste in het verleden niet zo. Je krijgt de telefoon uit abo2 niet zonder dat het bijbehorende abo2 meteen actief wordt.
Jawel hoor.
Je kan vaak al 6 maanden voor afloop van je abonnement verlengen.
En dan ook al je nieuwe telefoon krijgen.
Het nieuwe abonnement gaat pas in na afloop van de oude.

Dus stel je hebt een 24 maanden lopend abonnement, je kan na 18 maanden verlengen (stel je neemt er weer 1 met 2 jaar).
Dan loopt de oude nog 6 maanden door en dan de nieuwe alsnog 24 maanden.... dus totaal heb je dan 2x24= 48 maanden een abonnement.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Ingangsdatum telefoonabonnement bij verlenging?

Ongelezen bericht door 16again »

NeoDutchio schreef:
22 nov 2018 15:11
Uw nieuwe abonnement gaat pas in op het moment dat de oude is afgelopen.
Het lijkt mij dat evengoed het oude contract met wijderzijds goedkeuren per direct kan worden ontbonden, en het nieuwe contract gaat dan per direct in. Dan kun je per direct gebruik maken van extra voorzieningen in nieuwe contract

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Ingangsdatum telefoonabonnement bij verlenging?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Het is toegestaan een nog lopend contract te ontbinden en een nieuwe af te sluiten.

Maar dit is eigenlijk niet 1 maar combi contract.

Een huur/koop voor toestel en daarbij een mobiel abonnement.

Met een Sim Only en los toestel heb je meer voordeel en mogelijkheden.
Ook als toestel eerder stuk ging of juist langer mee kan.

Ik vermoed dat met nieuwe contract die voorwaarden gelden en ze mogen ook iets extra rekenen voor ontbinden oude contract dat nu korter is geworden dus telefoon eerder is afgeschreven.

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Ingangsdatum telefoonabonnement bij verlenging?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

16again schreef:
24 nov 2018 09:24
NeoDutchio schreef:
22 nov 2018 15:11
Uw nieuwe abonnement gaat pas in op het moment dat de oude is afgelopen.
Het lijkt mij dat evengoed het oude contract met wijderzijds goedkeuren per direct kan worden ontbonden, en het nieuwe contract gaat dan per direct in. Dan kun je per direct gebruik maken van extra voorzieningen in nieuwe contract
Ik moet de eerste provider nog tegenkomen die een abonnement kosteloos voortijdig ontbind. Dat is een van hun verdienmodellen natuurlijk. En je kan je klant langer aan je binden.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Ingangsdatum telefoonabonnement bij verlenging?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Het oversluiten naar duurder en nogmaals 2 jaren komt vaker voor.

Dan is stoppen oude geen probleem.
Maar wat ga je dan betalen, en je kunt niet weg....
Zelf een toestel kopen en eind datum afwachten is vaak voordeliger, maar het is al gedaan dus niet van toepassing.

Deze firma heeft weer iemand voor 2 jaren vast zitten aan dure overeenkomst waar je niet vanaf kunt.

Vogeltje60
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 nov 2018 19:48

Re: Ingangsdatum telefoonabonnement bij verlenging?

Ongelezen bericht door Vogeltje60 »

Abonnement mocht verlengt worden half jaar voor dat oude was afgelopen. Kwam goed uit omdat telefoon kapot was. Oude abonnement plus afbetalen telefoon die daar bij hoorde ging nog tot 17-05-2018 door. Pas daarna ging nieuwe abonnement in plus de kosten voor de nieuwe telefoon. Kon ondertussen al wel de nieuwe telefoon gebruiken.
Nu verandert Telfort de voorwaarden en of abonnementsvormen. Plus dat abonnementen die in 2018 zijn afgesloten extra voordelen hebben.
Voorbeeld: abonnement van 1 gig wordt standaard 2 gig, plus dat daarbij het combivoordeel komt van dubbele data. Dan heb je dus 4 gig voor de prijs van 1, plus dat je onbeperkt bellen erbij kan nemen voor 1€ extra. Mijn man en ik hebben hetzelfde abonnement afgesloten 1 gig plus 150 belminuten. Hij heeft in juni verlengd met ingangsdatum 1-11-2018 en ik heb vanwege dat telefoon kapot was eind november 2017 verlengt met als ingangsdatum 17 mei 2018.
Mijn man krijgt met de extra toegevoegde voordelen die er later bijgekomen zijn elke maand nu 5.4 gig (dit is incl combivoordeel) en onbeperkt bellen terwijl ik het moet doen met 1.7 gig ( dit is zonder combivoordeel omdat het Telfort niet lukt me te koppelen) en 675 belminuten.
Wil ik ongeveer op hetzelfde uitkomen qua data en onbeperkt bellen dan gaat me dat 10€ extra Pm kosten.
Alleen maar omdat ik de verlenging al in november 2017 heb gedaan en dan blijkt het niks uit te maken dat het abonnement pas mei 2018 ingaat.
Ben hier nu al vanaf mei mee bezig om in ieder geval de data te krijgen waar ik recht op heb door het combivoordeel te activeren, maar tot op de dag van vandaag is dit niet gelukt. Blijkbaar is het moeilijk om dingen recht te zetten.
In diverse telefoongesprekken zijn er mij beloftes gedaan die niet nagekomen zijn, zoals nieuw abonnement, voor 3,50€ onbeperkt bellen erbij en dat hun dan die 2,50€ teveel compenseren enz enz.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Ingangsdatum telefoonabonnement bij verlenging?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Is toch correct?

Gesloten