Hoi Robert,
Ik heb een soort gelijke ervaring.
Mijn telefoon, iPhone X, is afgelopen zomer kort (en minder dan 1 meter) in contact gekomen met water en functioneerde ook niet meer. Teleplan constateerde vochtschade. Bij een toestel dan waterdicht moet zijn (IP67). Maar gaf aan dat vochtschade niet onder de garantie valt. Zowel Apple als KPN heeft lak aan het repareren van een duidelijk ondeugdelijk toestel en willen mij ruim 600€ aan reparatie kosten laten betalen.
Heeft iemand suggesties hoe we KPN of Apple verantwoordelijkheid kunnen laten nemen?
Met vriendelijke groet, Jan
IPhone 10 wordt nat in tas en werkt niet meer
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 14 nov 2019 21:22
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 14 nov 2019 21:22
Re: IPhone 10 wordt nat in tas en werkt niet meer
Inmiddels, bijna 4 maanden sinds de iPhone waterschade heeft opgedaan. Helaas heb ik zelf met enorm veel contact met KPN nog steeds geen nieuw toestel. Heb mijzelf er nu bij neergelegd en een nieuwe toestel aanschaffen. Maar let dus op, als je een iPhone hebt die waterdicht hoort te zijn, zorgt dat hij niet in contact met water komt. Hier krijg je geen garantie op!
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 02 dec 2019 13:55
Re: IPhone 10 wordt nat in tas en werkt niet meer
Hallo Jan,
Ik heb een exact zelfde probleem met KPN. Ook hier is de Iphone 10 (van september 2018) met IP68 certificering in aanraking geweest met water in de vorm van een stevige regenbui (dus niet zoals bij jou volledig in het water gevallen) en na het installeren van een software update volledig buiten werking getreden. Conclusie van Teleplan: vloeistof schade, welke niet door KPN wordt gedekt en tevens niet bij Apple. Mijn punt is nu dat ik feitelijk niets met Apple te maken heb. Ik heb bij KPN een abonnement met toestel afgesloten en ik betaal ook maandelijks aan KPN de factuur voor het gebruik van het netwerk en lease voor telefoon. Ik ben dus klant van KPN en niet van Apple. KPN moet mij op basis van mijn consumentenrecht het toestel kosteloos repareren wat ik ben hun klant en van een telefoon welke door KPN is geleverd mag ik verwachten (vooral gezien de prijs) dat dit toestel naar behoren functioneert. KPN moet nadien dan maar in conclaaf gaan met Apple over dit probleem, maar de consument hier buiten laten.
Aangezien ik momenteel van het kastje (lees: KPN) naar de muur (lees: Apple) wordt gestuurd, ben ik er klaar mee en zal ik deze case vanmiddag gaan voorleggen bij de geschillencommissie 'Telecommunicatie Diensten' Ik weet niet of jij daar ook interesse in hebt anders zouden we hierin gezamenlijk kunnen optrekken.
Ik heb een exact zelfde probleem met KPN. Ook hier is de Iphone 10 (van september 2018) met IP68 certificering in aanraking geweest met water in de vorm van een stevige regenbui (dus niet zoals bij jou volledig in het water gevallen) en na het installeren van een software update volledig buiten werking getreden. Conclusie van Teleplan: vloeistof schade, welke niet door KPN wordt gedekt en tevens niet bij Apple. Mijn punt is nu dat ik feitelijk niets met Apple te maken heb. Ik heb bij KPN een abonnement met toestel afgesloten en ik betaal ook maandelijks aan KPN de factuur voor het gebruik van het netwerk en lease voor telefoon. Ik ben dus klant van KPN en niet van Apple. KPN moet mij op basis van mijn consumentenrecht het toestel kosteloos repareren wat ik ben hun klant en van een telefoon welke door KPN is geleverd mag ik verwachten (vooral gezien de prijs) dat dit toestel naar behoren functioneert. KPN moet nadien dan maar in conclaaf gaan met Apple over dit probleem, maar de consument hier buiten laten.
Aangezien ik momenteel van het kastje (lees: KPN) naar de muur (lees: Apple) wordt gestuurd, ben ik er klaar mee en zal ik deze case vanmiddag gaan voorleggen bij de geschillencommissie 'Telecommunicatie Diensten' Ik weet niet of jij daar ook interesse in hebt anders zouden we hierin gezamenlijk kunnen optrekken.
Re: IPhone 10 wordt nat in tas en werkt niet meer
U kunt niet gezamenlijk optrekken. Elke kwestie staat op zich.
-
- Berichten: 6166
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: IPhone 10 wordt nat in tas en werkt niet meer
Waarmee is de telefoon in contact geweest? Zee- en zwembadwater is funest vanwege het zoutgehalte en chloor. Daar is een telefoon ook niet bestand tegen en is ook uitgesloten van garantie.Jan_polman schreef: ↑14 nov 2019 21:42Ik heb een soort gelijke ervaring.
Mijn telefoon, iPhone X, is afgelopen zomer kort (en minder dan 1 meter) in contact gekomen met water en functioneerde ook niet meer. Teleplan constateerde vochtschade. Bij een toestel dan waterdicht moet zijn (IP67). Maar gaf aan dat vochtschade niet onder de garantie valt. Zowel Apple als KPN heeft lak aan het repareren van een duidelijk ondeugdelijk toestel en willen mij ruim 600€ aan reparatie kosten laten betalen.
Zie mijn eerder gegeven link https://www.iculture.nl/tips/iphone-waterdicht/:Ronald1965 schreef: ↑02 dec 2019 14:14Ook hier is de Iphone 10 (van september 2018) met IP68 certificering in aanraking geweest met water in de vorm van een stevige regenbui (dus niet zoals bij jou volledig in het water gevallen) en na het installeren van een software update volledig buiten werking getreden. Conclusie van Teleplan: vloeistof schade, welke niet door KPN wordt gedekt en tevens niet bij Apple.
Het toestel is ouder dan 6 maanden, dan is het aan u om aan te tonen dat het een productfout is.De IP-rating geldt meteen na aanschaf. In de loop van de tijd kan de waterbestendigheid minder goed worden, omdat rubber afdichtingen uitdrogen en van mindere kwaliteit worden, of omdat de smartphone een paar keer open is geweest.
-
- Berichten: 3441
- Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52
Re: IPhone 10 wordt nat in tas en werkt niet meer
Je leased dit toestel niet, het is je eigendom en je hebt een krediet met KPN afgesloten om de telefoon te financieren. KPN (en ook Apple) beweren nergens dat het toestel waterproof is, ze zeggen enkel aan welke ISO normen het toestel voldeed in een laboratorium. Het staat je uiteraard vrij om naar de geschillencommissie te stappen, hier kun je geen zaken samenvoegen. De kosten hiervoor zijn € 50,00 welke je terug krijgt als je wint.Ronald1965 schreef: ↑02 dec 2019 14:14KPN moet mij op basis van mijn consumentenrecht het toestel kosteloos repareren wat ik ben hun klant en van een telefoon welke door KPN is geleverd mag ik verwachten (vooral gezien de prijs) dat dit toestel naar behoren functioneert. KPN moet nadien dan maar in conclaaf gaan met Apple over dit probleem, maar de consument hier buiten laten.