LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] IPhone 10 wordt nat in tas en werkt niet meer

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
RobertJC55
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 okt 2019 22:45

IPhone 10 wordt nat in tas en werkt niet meer

Ongelezen bericht door RobertJC55 »

Situatie: iPhone 10, zit in een tas op het strand, naast een iPhone 6. De tas wordt geraakt door een onverwachte golf en is onmiddelijk opgetild. De iPhone 6 gaat gewoon verder (na afdrogen). De iPhone 10, die is aangemerkt als waterbestendig tot niveau IP67 (half uur onderwater tot 1 meter zou geen probleem moeten opleveren), houdt er onmiddelijk mee op.

Vol goede moed naar de telefoonwinkel waar de iPhone 10 was gekocht. De medewerker verteld ons na het aanhoren van het verhaal dat Apple 41 euro gaat rekenen om te constateren dat er waterschade is en dan vervolgens 600 euro in rekening gaat brengen om de 8 maanden oude telefoon te repareren. Wat is de waterbestendigheid dan nog waard? Helemaal niks ! Het wordt tijd dat Radar dit soort valse adverteren (want er werd met de iPhone geadverteerd van als hij ondergedompeld raakt pak je hem weer en ga je gewoon door).

Wij weten natuurlijk precies wat er is gebeurd en wij weten dat de iPhone niet is meegenomen voor diepzee duiken, dat weet Apple niet, maar het zou toch mogelijk moeten zijn dat ze een indicator inbouwen die laat zien dat de telefoon te diep in het water geweest is zodat ze een werkelijk diepe onderdompeling kunnen onderscheiden van nat worden.

Ik vindt het dus bijzonder misleidend om een telefoon aan te merken als IP67 (dat dus duidelijk niet altijd werkt - getuige onze telefoon) en dat wanneer de telefoon faalt je er vanaf te doen met kleine lettertjes ergens. Schandalig !

Ideeën iemand hoe we Apple hiermee kunnen confronteren?

Met vriednelijke groet,

Robert

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: IPhone 10 wordt nat in tas en werkt niet meer

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Dat het tegen water kan wil niet zeggen dat het tegen zeewater kan. De telefoon is waterbestendig en kan je in de regen gebruiken, of in de badkamer leggen. Een ongelukje kan deze wel aan, maar bv chloor in een zwembad of zout zeewater kan funest zijn. Hier wordt dan ook geen garantie op gegeven.

Zie ook: https://www.iculture.nl/tips/iphone-waterdicht/

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: IPhone 10 wordt nat in tas en werkt niet meer

Ongelezen bericht door alfatrion »

RobertJC55 schreef:
08 okt 2019 23:00
Ideeën iemand hoe we Apple hiermee kunnen confronteren?
De belbus van Kassa inschakelen.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: IPhone 10 wordt nat in tas en werkt niet meer

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Misschien kunt u via de vochtindicator achterhalen of de iphone x waterschade heeft.
https://www.appletips.nl/iphone-waterschade/

Het lijkt me vreemd dat de iphone x direct na het watercontact en afdrogen het niet meer doet.

Nijogeth
Berichten: 9965
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: IPhone 10 wordt nat in tas en werkt niet meer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

IP67, hebben ze dat nog? Bijna al die Chinese telefoons heb ondertussen al IP68. Maar ook daar staat bij dat dat waterdicht is in gewoon water en zoutwater is in dat geval anders, net als stoom.

Nijogeth
Berichten: 9965
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: IPhone 10 wordt nat in tas en werkt niet meer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik heb trouwens even gekeken wat dat hele IP systeem inhoudt.
Het eerste cijfer loopt van 0 tot 6 en gaat erover hoe stofvrij het is. 6 is stofdicht.
Het tweede cijfer is wat vreemder, deze loopt van 0 tot 8. Echter wil een 8 niet zeggen dat ie de tests van 1-7 heeft gehaald. 7 is in dit geval dompeldicht, dus waterdicht als deze per ongeluk helemaal ondergedompeld wordt. Echter wil dat niet zeggen dat deze ook spatwaterdicht is of bestand is tegen regenwater.
IP67 is dus helemaal niet 30 minuten volledig waterdicht, maar alleen in een bepaalde situatie, zoals dat getest wordt.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: IPhone 10 wordt nat in tas en werkt niet meer

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
09 okt 2019 13:22
Dat het tegen water kan wil niet zeggen dat het tegen zeewater kan. De telefoon is waterbestendig en kan je in de regen gebruiken, of in de badkamer leggen. Een ongelukje kan deze wel aan, maar bv chloor in een zwembad of zout zeewater kan funest zijn. Hier wordt dan ook geen garantie op gegeven.

Zie ook: https://www.iculture.nl/tips/iphone-waterdicht/
Goed artikel. Het zoute zeewater wordt expliciet benoemd.

privo
Berichten: 24
Lid geworden op: 01 mar 2007 19:26

Re: IPhone 10 wordt nat in tas en werkt niet meer

Ongelezen bericht door privo »

Klopt zeewater is funest voor elektronische apparaten zoals fotoapparatuur en telefoon, zelf een nieuw fototoestel verloren door een minimaal aantal druppels van een zeegolf, het toestel was niet te redden en hield er binnen een paar minuten mee op.
De kwetsbare plekken zijn vooral de externe connectoren, voor laden en oortelefoon, die zijn niet waterdicht.
Gedistilleerd water is op zich geen probleem maar kraan- en regenwater kunnen ook ongewenste zouten bevatten.
Overigens is zoutwater noch het zeestrand voor geen enkel toestel ideaal.
De oorzaak van de hoge kosten bij reparatie is het feit dat door de verregaande integratie van de componenten in het toestel een herstel nagenoeg een geheel of gedeeltelijk nieuw binnenwerk vereist .
Mijn Kodak digitale camera is destijds ook compleet vervangen door een refurbished toestel met een navenante prijs.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: IPhone 10 wordt nat in tas en werkt niet meer

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

u moet niet bij apple zijn trouwens maar bij de verkoper met uw klacht...

juliomariner
Berichten: 4808
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: IPhone 10 wordt nat in tas en werkt niet meer

Ongelezen bericht door juliomariner »

Tuurlijk, de senior krijg je ook aan de lijn/ gaat je helpen. Lijkt me niet

juliomariner
Berichten: 4808
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: IPhone 10 wordt nat in tas en werkt niet meer

Ongelezen bericht door juliomariner »

U gelooft toch zelf niet dat: 1. je een senior aan de lijn krijgt als je er om vraagt 2. als je deze senior toevallig wel aan de lijn krijgt deze persoon zich met zo'n zaak bezig zal houden. Ik geloof er helemaal niets van.
Daarbij staat Apple bekend om zijn beroerde afterservice

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: IPhone 10 wordt nat in tas en werkt niet meer

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jazeker geloof ik dat. En met goede reden: ervaring.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: IPhone 10 wordt nat in tas en werkt niet meer

Ongelezen bericht door renewouters »

Hawk-Eye schreef:
15 okt 2019 08:30
u moet niet bij apple zijn trouwens maar bij de verkoper met uw klacht...
Waar heeft TS de telefoon dan gekocht? Apple verkoopt ze zelf ook direct.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: IPhone 10 wordt nat in tas en werkt niet meer

Ongelezen bericht door moederslink »

Wat ik wel vreemd vind is dat de iPhone 6 het na die golf zeewater nog wél gewoon deed.
En die iPhone 10 dus niet.
Beiden zaten in dezelfde tas .
BTW ....TS is na zijn ene post op 8 oktober niet meer terug geweest.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: IPhone 10 wordt nat in tas en werkt niet meer

Ongelezen bericht door Moneyman »

Tsja, je hebt maar één druppel op de verkeerde plek nodig.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: IPhone 10 wordt nat in tas en werkt niet meer

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

renewouters schreef:
04 nov 2019 17:44
Hawk-Eye schreef:
15 okt 2019 08:30
u moet niet bij apple zijn trouwens maar bij de verkoper met uw klacht...
Waar heeft TS de telefoon dan gekocht? Apple verkoopt ze zelf ook direct.
,lees even de opp en je weet het...

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: IPhone 10 wordt nat in tas en werkt niet meer

Ongelezen bericht door sjohie »

De iPhone 10 heeft een IP-67 classificatie, waar de 7 staat voor de vochtdichtheid. Dat wordt gemeten in standby toestand en met vers (=zoet) water. Dus geen zwembad- of zeewater, en niet in een tas. Kortom dit toestel is, hoe kort ook, blootgesteld aan een milieu waar het niet voor gebouwd is.

Jan_polman
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 nov 2019 21:22

Re: IPhone 10 wordt nat in tas en werkt niet meer

Ongelezen bericht door Jan_polman »

Hoi Robert,

Ik heb een soort gelijke ervaring.
Mijn telefoon, iPhone X, is afgelopen zomer kort (en minder dan 1 meter) in contact gekomen met water en functioneerde ook niet meer. Teleplan constateerde vochtschade. Bij een toestel dan waterdicht moet zijn (IP67). Maar gaf aan dat vochtschade niet onder de garantie valt. Zowel Apple als KPN heeft lak aan het repareren van een duidelijk ondeugdelijk toestel en willen mij ruim 600€ aan reparatie kosten laten betalen.
Heeft iemand suggesties hoe we KPN of Apple verantwoordelijkheid kunnen laten nemen?
Met vriendelijke groet, Jan

Jan_polman
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 nov 2019 21:22

Re: IPhone 10 wordt nat in tas en werkt niet meer

Ongelezen bericht door Jan_polman »

Inmiddels, bijna 4 maanden sinds de iPhone waterschade heeft opgedaan. Helaas heb ik zelf met enorm veel contact met KPN nog steeds geen nieuw toestel. Heb mijzelf er nu bij neergelegd en een nieuwe toestel aanschaffen. Maar let dus op, als je een iPhone hebt die waterdicht hoort te zijn, zorgt dat hij niet in contact met water komt. Hier krijg je geen garantie op!

Ronald1965
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 dec 2019 13:55

Re: IPhone 10 wordt nat in tas en werkt niet meer

Ongelezen bericht door Ronald1965 »

Hallo Jan,

Ik heb een exact zelfde probleem met KPN. Ook hier is de Iphone 10 (van september 2018) met IP68 certificering in aanraking geweest met water in de vorm van een stevige regenbui (dus niet zoals bij jou volledig in het water gevallen) en na het installeren van een software update volledig buiten werking getreden. Conclusie van Teleplan: vloeistof schade, welke niet door KPN wordt gedekt en tevens niet bij Apple. Mijn punt is nu dat ik feitelijk niets met Apple te maken heb. Ik heb bij KPN een abonnement met toestel afgesloten en ik betaal ook maandelijks aan KPN de factuur voor het gebruik van het netwerk en lease voor telefoon. Ik ben dus klant van KPN en niet van Apple. KPN moet mij op basis van mijn consumentenrecht het toestel kosteloos repareren wat ik ben hun klant en van een telefoon welke door KPN is geleverd mag ik verwachten (vooral gezien de prijs) dat dit toestel naar behoren functioneert. KPN moet nadien dan maar in conclaaf gaan met Apple over dit probleem, maar de consument hier buiten laten.

Aangezien ik momenteel van het kastje (lees: KPN) naar de muur (lees: Apple) wordt gestuurd, ben ik er klaar mee en zal ik deze case vanmiddag gaan voorleggen bij de geschillencommissie 'Telecommunicatie Diensten' Ik weet niet of jij daar ook interesse in hebt anders zouden we hierin gezamenlijk kunnen optrekken.

Gesloten