LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Klachten Voldafone/ misleidende informatie datakosten

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Bas2008
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 mei 2008 17:09

Klachten Voldafone/ misleidende informatie datakosten

Ongelezen bericht door Bas2008 »

Wij hebben een zakelijk sim only abonnement van Vodafone dat weinig gebruikt wordt.

In Griekenland gebruiken wij het abonnement o.m. voor het opvragen van de binnengekomen e-mail per gprs. Kleine hoeveelheden data van gemiddeld een paar kb per sessie. Het gebruik hebben wij steeds zorgvuldig in de gaten gehouden vanwege de hoge kosten en waarschuwingen hiervoor.

Voor vertrek naar Griekenland hebben wij meerdere malen gebeld met de Vodafone klantenservice hoeveel de kosten per mb zijn in Griekenland zijn bij ons abonnement. Deze informatie valt nl. nauwelijks terug te vinden op de Vodafone website. Steeds is ons door de Vodafone klantenservice zakelijk consistent telefonisch verteld: 5 euro per mb.

Echter, wat blijkt nu achteraf? Dit is slechts de helft van het verhaal. De kosten hangen samen met de gekozen instellingen op de telefoon. Kies je als zakelijke klant de instelling VofaneLive! dan betaal je per sessie 75 ct basistarief plus dat elke sessie naar boven afgerond wordt op 10 kb. Gebruik je de instelling .office (?) dan betaal je slechts voor het verbuik, is er geen sprake van een basistarief pere sessie en wordt elke sessie niet naar boven afgerond, aldus de Vodafone klantenservice achteraf en nu ineens wel volledig. De ene of de andere instelling, scheelt dus enorm in kosten als je vele malen per dag de mail op moet halen!

De instellingen van ons type telefoon voor het gebruik van data hebben wij gedownload van de Vodafone website. Deze instellingen zijn dus de VodafoneLive! instellingen. Een keuze voor andere instellingen wordt in de download niet genoemd.

In Griekenland in totaal 4,16 mb verbruikt en hebben hier in totaal 63 euro (!) voor moeten betalen. Dat is ruim 43 euro meer dan ons is verteld door Vodafone. Normaal gesproken zou voor 4,16 mb e. 20,80 in rekening gebracht moeten worden (e. 5 x 4,16 mb).

Pas recent zijn wij hier achter gekomen. Het gaat nl. alweer om de periode juni/ juli. Lang hebben wij niet in kunnen inzien wat wij nu het verbuiken en wat de actuele hoogte is van het beltegoed. Dat vanwege storingen bij Vodafone.

Verder: heb je het idee dat de rekening echt niet klopt en wil je een specificatie dan moet je hiervoor 5 euro per factuur betalen! Online kun je ook geen gespecificeerde rekening inzien. In dit geval gaat het om twee rekeningen (juli + augustus) dus of wij daar maar 10 euro voor neer willen betalen. Dat wij alleen een gespecificeerde rekening willen ontvangen omdat wij met recht denken dat er fouten zijn gemaakt: niks mee te maken. Dit bedrag is meer dan de helft van onze maandelijkse abonnementskosten en staat niet tot elkaar in verhouding. Als abonnee moet je m.i. recht hebben op een kostenloze gespecificeerde rekening, hetzij (alleen) online hetzij per post.



Dirkie
Berichten: 2932
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Klachten Voldafone/ misleidende informatie datakosten

Ongelezen bericht door Dirkie »

Het gebruik hebben wij steeds zorgvuldig in de gaten gehouden vanwege de hoge kosten en waarschuwingen hiervoor.
In de maanden voor de vakantie periode is vele malen gewaarschuwd voor de hoge kosten van data verkeer (=internet gebruik) via een GSM. Alle providers hanteren hiervoor belachelijk hoge en onduidelijke tarieven.

En nu na de vakantie stromen (oa. via dit forum) de verhalen binnen van mensen, die toch internet gebruikt hebben en daarvoor een hoge rekening krijgen. En € 63,00 is tot nu toe het laagste bedrag wat ik gelezen heb. Bedragen van honderden euro's zijn geen uitzondering.

Als je echt nodig is om te internetten tijdens je vakantie (of verblijf in het buitenland) zoek dan een internet cafe op. Het lijkt duur, maar het is en blijft goedkoper dan internetten via een mobiel.

Ik heb zelf een KPN Mobiel abonnement. Op de website van de KPN zijn de tarieven van (internet)gebruik van je mobiel eenvoudig te vinden. En het inzien van je specificatie is ook gratis.

En tijdens mijn vakantie in Griekenland had ik overigens geen enkele behoefte een internet en/of email. Alleen af en toe bellen met het thuisfront (en horen hoe slecht het weer in Nederland was) was meer dan voldoende :D

Bas2008
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 mei 2008 17:09

Re: Klachten Voldafone/ misleidende informatie datakosten

Ongelezen bericht door Bas2008 »

Hi Dirkie, wij hebben ons vooraf zeer goed en meerdere malen laten informeren over de kosten van dataverbruik door nota bene Vodafone zelf, maar zijn desondanks toch nog voor onaangename financiele verrassingen komen te staan. Dat is niet in orde.

Het gaat niet om prive gebruik (dan ben ik het geheel met je eens), maar om zakelijk gebruik. Wij zijn voor zaken in Griekenland geweest en hebben daar een vakantie aan vast geplakt. De zaken gaan bij een eigen bedrijf nu eenmaal altijd door, ongeacht waar je bent. Je ontkomt helaas niet aan een oplossing voor e-mail etc..

Een internetcafe (vaak luidruchtig) en wifispots - ook veel gebruikt overigens - is helaas niet altijd een oplossing geweest. M.n. niet als je veel onderweg bent in het land.

Groet, Bas

Dirkie
Berichten: 2932
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Klachten Voldafone/ misleidende informatie datakosten

Ongelezen bericht door Dirkie »

Bas2008, het kwam misschien niet helemaal zo over, maar ik denk, dat mede omdat je je zo goed hebt laten informeren, het bedrag nog binnen de perken gebleven is.
Vodafone had wel kunnen vermelden, dat er een niet standaard instelling is, die veel goedkoper is dan de standaard instelling.
En alle providers zouden meer duidelijkheid moeten geven over de alle kosten van het gebruik van je eigen mobiel in het buitenland. Je moet er onderhand een studie van maken om er nog iets van te begrijpen. En volgens de Algemene Voorwaarden hebben de providers bijna altijd gelijk (helaas).

En inderdaad, zakelijk kun je niet zonder email. En zakelijk is een internet cafe ook niet de beste oplossing.

WEBRELATIONSAA
Berichten: 98
Lid geworden op: 20 aug 2007 14:47

Re: Klachten Voldafone/ misleidende informatie datakosten

Ongelezen bericht door WEBRELATIONSAA »

@bas2008

Vervelend dat het één en ander niet volledig duidelijk was.
Als je wilt kun je je mobiel nummer doorgeven, dan zal ik kijken of ik nog iets voor je kan betekenen.

Jan
Vodafone Web Relations

vodafone ellende
Berichten: 27
Lid geworden op: 10 apr 2008 18:55

Re: Klachten Voldafone/ misleidende informatie datakosten

Ongelezen bericht door vodafone ellende »

Geef nooit je 06 nummer o.i.d. door aan deze afdeling.

Walter_F
Berichten: 66
Lid geworden op: 26 aug 2008 01:04

Re: Klachten Voldafone/ misleidende informatie datakosten

Ongelezen bericht door Walter_F »

Gast, *** niet zo slap... Ik heb mn nummer wel doorgegeven aan Vodafone Webrelations en ik ben naar volle tevredenheid geholpen. Een dame van de klachtenafhandeling heeft mij gebeld en een oplossing voor mijn probleem aangedragen. Waarom zou je dan in vredesnaam niet je nummer aan ze moeten geven? (En hier mag serieus op in gegaan worden want ik ben heel benieuwd met wat voor argumenten je komt)

vodafone ellende
Berichten: 27
Lid geworden op: 10 apr 2008 18:55

Re: Klachten Voldafone/ misleidende informatie datakosten

Ongelezen bericht door vodafone ellende »

Om de doodeenvoudige reden, omdat mensen die echt problemen met deze hebben allang zijn afgesloten en dan logisch door hun eigen toedoen,niet meer voor vf te bereiken zijn. dan ga je natuurlijk niet je nummer wat je bij een andere provider afgesloten hebt doorspelen, want als je je in het incasso traject bevind zit je niet te wachten op vreemde smsjes en telefoontjes van een betaalafdeling, of incassobureau want dat doen ze dan, het is er helaas een ordinaire bende, die er alles aan doet om je te intimideren, dat heb ik zelf aan den lijve mogen ondervinden. Ook krijg ik vele emailtjes buiten dit forum om van mensen die hulp vragen, dan hoor je pas echt de ins en outs daar lusten de honden geen brood van. geloof me. ook geven ze je door bij vf libertel waar je dan te boek word gesteld als wanbetaler of dit nou wel of niet terecht is laten ze in het midden. Dat is ook een goeie reden om je nr niet door te spelen want dan hebben ze helaas weer zo,n machtspositie om je bij je nieuwe provider ook te laten afsluiten. groet vodafone ellende..

Walter_F
Berichten: 66
Lid geworden op: 26 aug 2008 01:04

Re: Klachten Voldafone/ misleidende informatie datakosten

Ongelezen bericht door Walter_F »

Ik had ook "echte" problemen. Ik hou me echter gewoon aan de regeltjes. Betaal mn facturen ookal kloppen ze niet zodat ik daar een klacht over kan indenen. Die klacht is gegrond geacht en goed opgelost. Ik heb hier ook nergens zien staan dat hij een ander nummer bij een nieuwe provider heeft.

Ik vind t allemaal behoorlijk doemdenken van je en dat intimideerverhaal gaat ook echt nergens over. Alsof Vodafone 1 of mafiabedrijf is. Kom nou zeg

vodafone ellende
Berichten: 27
Lid geworden op: 10 apr 2008 18:55

Re: Klachten Voldafone/ misleidende informatie datakosten

Ongelezen bericht door vodafone ellende »

De mafia houdt zich aan afspraken

Walter_F
Berichten: 66
Lid geworden op: 26 aug 2008 01:04

Re: Klachten Voldafone/ misleidende informatie datakosten

Ongelezen bericht door Walter_F »

Lekker inhoudelijk ja :?

Gesloten