LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kosten voor roaming terwijl roaming is uitgezet

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
BertJager
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 okt 2018 19:46

Kosten voor roaming terwijl roaming is uitgezet

Ongelezen bericht door BertJager »

Afgelopen mei had ik een nota van +/- 60 euro voor datagebruik buiten de EU (Turkijke) terwijl ik bijna zeker wist dat dit uitgezet was op mijn telefoon. Omdat ik toch twijfelde of ik dit wel goed gedaan had, heb ik hierna geen extra actie ondernomen. Nu is het zo dat ik afgelopen week opnieuw naar Turkije ben geweest, ik ben er 100% zeker van dat ik roaming op mijn toestel uit stond. Toch worden er opnieuw kosten voor dataverbruik in rekening gebracht. Na te hebben geïnformeerd kreeg ik onderstaand antwoord terug.

Kan YOUFONE zomaar kosten in rekening brengen terwijl op je telefoon de roaming uitstaat?

Wie heeft er meer ervaringen en wil deze delen in deze topic?

Ik vind dat hier wat aan gedaan moet worden, ik heb verschillende abonnementen bij diverse providers gehad, en dan is uiteindelijk YOUFONE goedkoop, maar toch duurkoop !!!

Voor alle duidelijkheid, ik heb enkel officiele apps uit de playstore op mijn samsung edge 7 geinstallaleerd.

------------------ANTWOORD YOUFONE----------------------
Beste meneer/mevrouw Jager,

Naar aanleiding van je bericht.

Ik kan zeker begrijpen dat het erg verwarrend is. De meeste providers nemen deze kosten voor eigen rekening. Wij lenen het netwerk van KPN en krijgen deze kosten dan ook hoog doorberekend. Door deze achterrond functies proberen wij onze klanten op meerdere manieren te informeren over de handmatige blokkade. Je kunt dergelijke datasessies op meerdere manieren voorkomen;

- Zet de synchronisatie van je applicaties uit op je toestel
- Controleer of je toestel geen rechten heeft om een eventuele blokkade op je telefoon te negeren
- Stel een goede blokkade in op je telefoon die je zelf in of uit kunt schakelen
- Zet je toestel op 2G, zo pakt hij in de meeste gevallen enkel het telefonie netwerk in het buitenland

Tevens delen wij altijd enkele tips voor een vakantie periode, dit hebben wij bijvoorbeeld in maart op onze website gedaan;

https://www.youfone.nl/blog/wat-je-moet ... land-gaat-

Wanneer je niet zeker weet welke apps dit veroorzaken en of je jouw toestel goed hebt ingesteld, kun je ook de mobiele data via ons tijdig en volledig uitzetten. Je kunt bijvoorbeeld contact met ons opnemen om een datablokkade in te stellen zodat je zeker weet dat er geen data verbruikt wordt in het buitenland, of je kunt je volledige verbruik in je account uitschakelen. Dit laatste doe je als volgt;

- Log in op je My Youfone account via de website
- Ga naar 'Abonnement'
- Kies voor 'Netwerkinstellingen'
- Schakel 'Verkeer in het buitenland' uit

Let wel op! Hierna kun je niet meer bellen, gebeld worden, sms berichten versturen of ontvangen of data gebruiken.
Wanneer je weer in Nederland bent, kun je de data blokkade weer laten deactiveren, of zelf de blokkade(s) van je account afhalen. Het instellen van een blokkade of het verwijderen kan eens per dag.

Mocht je nog vragen hebben, kun je reageren op deze mail of een nieuw ticket insturen via MyYoufone. Uiteraard is het ook mogelijk telefonisch contact op te nemen met onze klantenservice op werkdagen (maandag t/m vrijdag) van 09.00 - 18.00 uur via het 1200 nummer (gratis voor Sim Only klanten) of via 088-222 9222.

Ik vertrouw erop je hiermee voldoende geinformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Kosten voor roaming terwijl roaming is uitgezet

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Elke keer dat jouw telefoon aan een mast zich aanmeldt en dan vertelt aan die buitenlandse provider dat er niet geroamd mag worden is er al data gebruikt. Afhankelijk hoe dit afgerond wordt en hoe vaak de telefoon opnieuw probeert in te loggen kost het elke keer een beetje data.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kosten voor roaming terwijl roaming is uitgezet

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hebt u de mogelijkheid voor het gebruik van data al in Nederland uitgezet, of pas in Turkije?

lordi
Berichten: 163
Lid geworden op: 20 jan 2017 16:53

Re: Kosten voor roaming terwijl roaming is uitgezet

Ongelezen bericht door lordi »

Youfone heeft volkomen gelijk: het probleem zit hem in je toestel dat toch data verbruikt en niet bij hun. Ik heb zelf een keer in het buitenland gehad dat ik roaming op het toestel had uitgeschakeld en toch werd er af en toe data verbruikt door mijn toestel. DIt gebeurde in mijn geval steeds 's morgens als ik mijn toestel aanzette en hij zich op het netwerk aanmeldde.

Dus voortaan uitzetten bij Youfone zelf, dan zal er geen dataverbruik plaatsvinden

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Kosten voor roaming terwijl roaming is uitgezet

Ongelezen bericht door renewouters »

Bij sommige OS-en wordt de data roaming setting overruled door de app-setting (wat immers soms handig kan zijn). Even controleren of data roaming ook voor alle apps uit staat.

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Kosten voor roaming terwijl roaming is uitgezet

Ongelezen bericht door JvandeW »

Youfone schreef:Ik kan zeker begrijpen dat het erg verwarrend is. De meeste providers nemen deze kosten voor eigen rekening. Wij lenen het netwerk van KPN en krijgen deze kosten dan ook hoog doorberekend. Door deze achterrond functies proberen wij onze klanten op meerdere manieren te informeren over de handmatige blokkade. Je kunt dergelijke datasessies op meerdere manieren voorkomen;

Waarmee ze als het ware de vermoedens al bevestigen: Youfone berekend de kosten voor dataoverdrachten die niet vallen onder bellen, SMS'en, MMS'en en internetten en ook niet door de provider in rekening gebracht mogen worden.

Lees ook eens telefonie-f25/youfone-kosten-buiten-de- ... l#p2616799

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Kosten voor roaming terwijl roaming is uitgezet

Ongelezen bericht door Theotrucker »

En waarom mogen die overdrachten die niet vallen onder bellen, Sms'en, MMSen en internetten maar door de apps veroorzaakt worden dan niet in rekening worden gebracht?

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Kosten voor roaming terwijl roaming is uitgezet

Ongelezen bericht door JvandeW »

Theotrucker schreef:
29 okt 2018 09:42
En waarom mogen die overdrachten die niet vallen onder bellen, Sms'en, MMSen en internetten maar door de apps veroorzaakt worden dan niet in rekening worden gebracht?
Dataoverdrachten veroorzaakt door apps op de telefoon zijn wel dataoverdrachten die vallen onder het internetbundel en dus wel in rekening gebracht mogen worden. Ik heb het over dataoverdrachten die daar niet onder vallen.

Dataoverdrachten die door apps worden veroorzaakt terwijl het toestel zogenaamd dataoverdracht door bellen, SMS'en of internetten (de bundel) via roaming heeft uitgeschakeld, worden ook door andere providers in rekening gebracht en niet voor eigen rekening genomen. Behalve dat er geen dataoverdracht via de bundel plaatsvinden, kan de provider niet weten of het toestel roaming uitgeschakeld heeft staan. Dit wordt volledig door het toestel zelf bepaald. De stelling van Youfone klopt dus niet.

Wel klopt het dat Youfone de kosten voor dataoverdrachten op het netwerk van KPN doorberekend krijgt. Echter niet alle dataoverdrachten zijn onderdeel van de bundel en dus mogen zij overeenkomstig niet doorberekend worden aan de klant. Zoals het er nu op lijkt, wijst alles daar wel op.

Han3
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 nov 2018 16:31

Re: Kosten voor roaming terwijl roaming is uitgezet

Ongelezen bericht door Han3 »

Beste Danielle,

Op jullie eigen website staat:

Waar moet je verder op letten?

Mocht je gaan varen of met een boot naar je vakantiebestemming gaan, raden wij jou aan om extra voorzichtig te zijn en dataroaming volledig uit te schakelen. Op het water is de kans erg groot dat je onbewust gebruik maakt van een zendmast van een ander land.
Het dataplafond geldt niet buiten de EU.
Schakel mobiele data/dataroaming volledig uit als je geen internet wilt gebruiken in het buitenland

Schakel automatische synchronisatie van App’s uit via de instellingen van je mobiele telefoon
Google Maps en andere locatie gebaseerde diensten kunnen veel data verbruiken.
Wees voorzichtig met het bekijken van video’s of het versturen hiervan, muziek streak/downloaden en/of foto’s versturen in hoge kwaliteit. Deze zaken maken intensief gebruik van mobiele data en kunnen de rekening flink verhogen
Schakel de voicemail uit (bellen naar 12339). Wanneer je buiten de EU gebeld wordt en je neemt niet op, dan zal het gesprek doorgezet worden naar voicemail en krijg je wel de kosten omdat er verbinding is geweest.
Dit heb ik allemaal gedaan en desondanks bereken jullie de kosten van aanmelding door, dat is op zijn zachtst gezegd misleidend en tegen jullie eigen advies.


Reactie Youfone

Bedankt voor je reactie.

Het klopt inderdaad dat er een WIFI of een 3G/4G verbinding nodig is voor apps om te kunnen synchroniseren. Als je in je toestel de data roaming uitzet kan het toestel niet meer via het mobiele netwerk op internet. Echter blijft wel de overkoepelende IP-verbinding beschikbaar om te kunnen bellen via 4G.

Je toestel kan nu geen nieuwe internetsessie meer starten, maar apps op je toestel kunnen al contact hebben gemaakt voordat je de data roaming uit hebt gezet. Apps kunnen niet 'zien' dat dit is uitgeschakeld en doordat de IP-verbinding nog steeds aanwezig is kunnen gegevens naar het toestel worden gestuurd. De apps synchroniseren dus niet, maar je telefoon ontvangt wel gegevens. Deze worden niet verwerkt omdat de roaming uit staat, maar zijn wel verzonden.

Mocht je nog vragen hebben, kun je reageren op deze mail of een nieuw ticket insturen via MyYoufone. Uiteraard is het ook mogelijk telefonisch contact op te nemen met onze klantenservice op werkdagen (maandag t/m vrijdag) van 09.00 - 18.00 uur via het 1200 nummer (gratis voor Sim Only klanten) of via 088-222 9222.


Beste Eline,

Het is natuurlijk leuk verzonnen dat er al een IP verbinding is, maar helaas is dat niet aan de hand.
Op Schiphol heb ik mijn mobiele netwerk uitgezet en voor de vlucht het hele toestel uitgeschakeld.
In Vancouver toestel aangezet en is dus opgestart met mobiel netwerk uit.

Ik blijf dus gewoon bij mijn stelling dat de kosten onrechtmatig berekend zijn en dat de voorlichting misleidend is.


Reactie Youfone na de 3e poging

Helaas zijn we het niet met elkaar eens. KPN heeft op het netwerk een verbinding geconstateerd en de MB's aan ons berekend, deze MB's berekenen wij weer aan jou door, gezien het verbruik op het netwerk is en we hiervoor een lopende overeenkomst hebben. Dit is in grote lijnen toegelicht in je contract, welke je zelf afgesloten hebt.

De kosten worden niet gecrediteerd, gezien deze correct geregistreerd staan op het netwerk, waarom of hoe je toestel deze tot stand brengt is voor ons als provider niet inzichtelijk. We mogen tenslotte niet in je toestel kijken, noch zijn we verplicht deze informatie aan te leveren / het verbruik te verklaren als we kunnen aantonen dat er verbruikt is. Dit kunnen we, zodoende krijg je hiervan maandelijks een specificatie.

Inhoudelijk kunnen we je dan ook niet van een ander antwoord voorzien, ik kan niet anders dan je klacht hiermee sluiten. Mijn excuses voor je ongemak.

Gesloten