LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] KPN berekend opzegkosten onterecht

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

KPN berekend opzegkosten onterecht

Ongelezen bericht door Shine »

Graag wil ik jullie attenderen op het volgende:

Enkele maanden geleden ben ik, na jaren gebruik van, overgestapt van KPN bellen naar kabelbellen (upc). Deze overstap is overigens pijnloos verlopen en het kabelbellen werkt uitstekend.

Omdat ik mijn kpn telnummer wilde behouden heb ik UPC mijn abo bij KPN laten opzeggen.
Mijn kpn abo was (al jarenlang) een: belbasis abonnement.
Wat schetste mijn verbazing toen ik de slotfactuur van KPN ontving:
Er werden opzegkosten in rekening gebracht voor het opzeggen van mijn abonnement bij KPN.
Gespecificeerd als: Kosten n.a.v. opzegtermijn: 11,22

Verbaasd ben ik naar de kpn website gegaan en heb gekeken of deze kosten terecht zijn. Wat bleek: Nee. Immers, ik had dit abonnement al meer dan een jaar lang.
Ik heb gebeld en ze gevraagd: als ik mijn belbasis abonnement opzeg, wat ik al jarenalng heb, zijn hier dan boetekosten aan verbonden. Antw: Nee.
En confronteerde ze vervolgens met de kosten die ze mij wel in rekening hadden gebracht. Die dus inderdaad onterecht zijn.
Om een lang verhaal kort te maken: door mijn alertheid heb ik restitutie gekregen.

Wees dus alert als je je KPN beeindigd! En bekijk de slotfactuur van de kpn goed.
Het zijn stille boefjes.
DUUR VAN DE OVEREENKOMST
22.1 De Overeenkomst wordt aangegaan voor onbepaalde tijd en heeft een minimumduur van één jaar te rekenen vanaf de datum van indienststelling, tenzij met de Contractant schriftelijk een
andere periode tegen nader vast te stellen voorwaarden is overeengekomen.

22.2 De Overeenkomst kan tegen en na het verstrijken van de minimumduur schriftelijk met inachtneming van een opzegtermijn van één Maand door de Contractant worden opgezegd.

Ron58
Berichten: 1157
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:07

Re: KPN berekend opzegkosten onterecht

Ongelezen bericht door Ron58 »

Wees dus alert als je je KPN beeindigd! En bekijk de slotfactuur van de kpn goed.
Het zijn stille boefjes.
Hetzelfde is mij ook gebeurd, opzegkosten en kosten beeindiging huur ( ik heb nooit iets gehuurd bij KPN) was meer kwijt aan bellen om het terug te krijgen dan het bedrag zelf. Telefoniste moest eerst toestemming vragen en ik moest aan de lijn blijven tijdens dat vragen en daarna het crediteren, anders kon ze niets voor me doen. ( hoe vaak ik overigens dat zinnetje "ik kan niets voor u doen" al niet gehoord heb bij KPN )

Zo wordt je bij je afscheid nog een keer gen...., maar wel een vriendelijke brief dat ze je vertrek betreuren en dat je altijd terug mag komen.
Bij een bedrijf wat me op deze manier een trap na verkoopt kom ik van mijn leven niet meer terug.

Wat mij betreft mag die "K" van koninklijke er wel af, maar goed, er zijn ook lelijke woorden die met een K beginnen :lol:

Pjotr100
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jun 2010 17:36

Re: KPN berekend opzegkosten onterecht

Ongelezen bericht door Pjotr100 »

KPN doet dit nog steeds...

Let op: Als je nieuwe provider je abo opzegt (omdat je anders je telefoonlijn verliest...) heb je niet voldaan aan de "Algemene voorwaarden" van één maand opzegtermijn. In mijn geval mag ik nu EUR 15,10 schokken omdat ik "te vroeg" heb opgezegd. In plaats dat ze daar nou gewoon "vestzak-broekzak" van maken (mijn nieuwe provider is een 100% KPN dochter...) maar nee, gewoon op de nota zetten! Het laatste woord is hierover dus nog niet gesproken.

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: KPN berekend opzegkosten onterecht

Ongelezen bericht door tiptoo »

gewoon terugvorderen althans als jullie op tijd zijn dat het nog kan, van kpn verbaasd mij niks meer :mrgreen:

daika1958
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 nov 2008 20:51

Re: KPN berekend opzegkosten onterecht

Ongelezen bericht door daika1958 »

Hoi allemaal,
kom hier terecht via een link nav een vraag die ik gesteld heb, ik ga mijn vraag hier ook maar eens plaatsen, wie weet komen er nog meer reacties.

Sinds jaren 80 hebben wij vaste tlf van KPN en hebben dit via Ziggo begin december 2010 opgezegd. Vandaag kregen we de rekening :89,48 voor het voortijdig opzeggen van contract. Nu heb ik zojuist dik een half uur aan de telefoon gehangen met KPN,maar ze weten zelf niet of dit allemaal wel juist is. As vrijdag bellen ze mij terug,dan weten ze meer.
Is het dan niet zo dat je je abonnement per maand kan opzeggen ?? Vind bijna 90 euro best een hoop geld, kan bij ''mijn kpn'' niets terugvionden over termijn etc.
Kunnen jullie mij helpen, is het nu idd 1 maand opzegtermijn(dat had ik wel bij kpn dongel en ook bij kpn mobiel gedaan zonder problemen) of moeten wij idd die 89,48 betalen?
Alvast hartelijk dank voor jullie aandacht.
Groetjes Karin.

Aap
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:46

Re: KPN berekend opzegkosten onterecht

Ongelezen bericht door Aap »

Ik ben sindskort overgestapt van KPN naar bellen via een UPC alles-in-een pakket. Het ging al te verdacht goed. Dwz wat UPC beloofde werd zowaar geleverd. Nummerbehoud werkte. Zelfs het aanvragen van nummerherkenning ging soepel. Ik kende UPC nog "van vroeger".. dus het was allemaal spanning om niks. En dan komt de storm alsnog. Eergisteren de eindafrekening van KPN, helemaal onderaan staat opgesomd bij een rubriek "Diversen" de post "Kosten n.a.v. opzegtermijn" a EUR 315,47 U leest het goed, driehonderdvijftien euro zevenenveertig. Ik heb mijn telefoonnummer bij KPN zeker 13 of 15 jaar gehad. Triest of niet? Nu begint de ellende, om morgen KPN's beruchte klantenservice te bellen (en dit allemaal opnemen) en dan maar te zien wat me verteld wordt. Ik meld me hier weer als duidelijk is of en (zo ja) hoe ik genaaid ben door deze koninklijke viezeriken (en wat die kosten in vredesnaam behelzen).

Aap
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:46

Re: KPN berekend opzegkosten onterecht

Ongelezen bericht door Aap »

Dat was kolder troef, toen ik KPN belde. Werd bij de hand genomen richting een lulverhaal dat ik ooit belzakelijk-klant zou zijn geworden en dat de opzegtermijn sindsdien altijd met een jaar werd verlengd. Een zogenaamd stilzwijgend contract. Alleen dat is niet meer rechtsgeldig. Volgens medewerker wel. Ik voegde daar aan toe dat mijn voorgenomen stornering en inschakelen van rechtsbijstand anders zouden aantonen.
Men kwam toen met verhaal dat KPN e.e.a (waaronder deze kosten) aan mijn nieuwe provider heeft meegedeeld, en dat zij dit aan mij hadden moeten communiceren. Dat is niet gebeurd. Dat had ook weinig effect gehad, want wat moet je op zo'n moment? Je hebt dan namelijk al je nieuwe contract ondertekend. KPN hoopte dat ik alsnog afzag van die keuze? Ik had n.b. zelfs nummerbehoud geregeld, dus men wist dat ik niet langer via KPN zou bellen. Zo probeert KPN handel te forceren bij haar weglopende klanten?
Enfin, ik ben 4 of 5 keer in de wacht gezet ( totaal 42 minuten gebeld ) omdat men zgn 'een heel rapport' moest opmaken en steeds met de manager moest overleggen. Uiteindelijk gaf de manager toestemming mij deels te compenseren. Maar daar maakte medewerker -op eigen titel- van, dat KPN mij volledig zou terugbetalen. Behalve 1 maand opzegtermijn, want juist dat was wél redelijk, alleen niet verrekend op de eindfaktuur :-S Ik kreeg toen een referentie nummer over een afspraak dat ik 298 van de 315 euro terugbeur "via uw volgende faktuur". Goh.

Conclusie 1, KPN speelt met je voeten.
Conclusie 2, KPN ziet mij nooit meer terug.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: KPN berekend opzegkosten onterecht

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Wat voor abo had je bij KPN?

KPN mag geen kosten in rekening brengen: http://tweakers.net/nieuws/77224/opta-d ... talen.html

Klacht indienen bij de OPTA via www.consuwijzer.nl

Wanneer je langer dan een jaar het abo hebt, kun je maandelijks kosteloos opzeggen.

juultje74
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 jan 2012 21:54

Re: KPN berekend opzegkosten onterecht

Ongelezen bericht door juultje74 »

HELP! KPN naait ons een oor aan!
Wij hebben net dezelfde verrassing gehad als jullie, maar dan wel €340.40 als eindafrekening. Ik viel bijna van mijn stoel. We hebben begin oktober het contract bij KPN waar we al heel lang klant zijn opgezegd via Ziggo. Vervolgens kwam er een brief dat er binnen twee manden een eindafrekening komt. Nu dit? Aan de telefoon hadden ze het over een jaarcontract die apart opgezegd moet worden. Wie weet hoe dat zit en geldt hier niet die nieuwe regel dat alles binnen een maand opgezegd mag worden?

keurmeester
Berichten: 246
Lid geworden op: 13 dec 2005 22:47

Re: KPN berekend opzegkosten onterecht

Ongelezen bericht door keurmeester »

Ook bij ons hier de grote verassing van Kpn de rekening E644,-!!!
eerst sturen ze een bericht of je er van weet dat een andere aanbieder je nummer wil overnemen, en je dit zelf aangevraagd heb.(via upc)
en 2weken later sturen ze snel deze nota?
ga het uitzoeken maaaaaar?
Ook blijk ik ineens een zakelijk jaarcontract te hebben?
sinds wanneer en hoe afgesloten?
Laatst gewijzigd door keurmeester op 24 jan 2012 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: KPN berekend opzegkosten onterecht

Ongelezen bericht door ciske »

jaarcontracten ken je pas na een jaar opzeggen, daarna is het maandelijks, wat een idioot hoog bedrag.

marcvanamstel
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 jan 2012 14:48

Re: KPN berekend opzegkosten onterecht

Ongelezen bericht door marcvanamstel »

Hier ook een nota na overstap naar Ziggo.

Afkoop voortijdige beëindiging contract: € 84,03
Correctie ivm uw opzegging per 2-12: € 52,10


Dat is € 136,13!!
Ik voel een storno aankomen :)

En ik had vooraf gebeld per wanneer ik mijn contract op kon zeggen: maandelijks.
Geen woord over bijkomende kosten.

Hebben de eerdere posters al contact gehad met KPN hierover? En, levert dat wat op?

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: KPN berekend opzegkosten onterecht

Ongelezen bericht door ciske »

En ik had vooraf gebeld per wanneer ik mijn contract op kon zeggen: maandelijks
dat weet je toch zelf wel wanneer je het contract ken opzeggen, bij jaarcontract dien je die helaas uit te zitten.

keurmeester
Berichten: 246
Lid geworden op: 13 dec 2005 22:47

Re: KPN berekend opzegkosten onterecht

Ongelezen bericht door keurmeester »

Ok gebeld met KPN klanten service, moet wel zeggen dat ik na 3 min wachten een hele vriendelijke dame aan de telefoon krijg,
na melding gemaakt te hebben over de voor mij verassende hoge nota blijkt dat er iemand bij kpn mogelijk een fout heeft gemaakt en van mijn prive nummer abo een zakelijke abo heeft gemaakt!!
Hierna is het dan ineens een jaar kontrakt en niet maandelijks opzegbaar.?
Na een goede uitleg gegeven te hebben dat ik nooit een kontrakt heb afgesloten is mij toegezegt (wel 5x) dat het geregeld gaat worden.
Er komt als het goed is een nieuwe nota met de kosten van een maand (dat is wel normaal lijkt mij)
Dus bel met de klanten service 0900-0304 staat op je nota!
We wachten af.....

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: KPN berekend opzegkosten onterecht

Ongelezen bericht door Jolijn »

Zet die telefonische toezegging op papier (mail) en stuur KPN dat toe.

p_klaver
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 jan 2012 14:07

Re: KPN berekend opzegkosten onterecht

Ongelezen bericht door p_klaver »

Bij KPN Hi hebben ze idd aardige helpdeskmedewerkers. Het is alleen erg vervelend dat ze je niet kunnen (of mogen) helpen.

KPN Hi gaat er blijkbaar uit van zeer bureaucatische afhandeling waarin geen (menselijke of technische) fouten worden gemaakt. Er werken blijkbaar geen mensen. Toen ik de helpdesk belde dacht ik toch echt dat het echte (aardige) mensen aan de lijn had.
Het is zeer vervelend dat KPN Hi af en toe opzeggingen van abonnementen helemaal vergeet te verwerken en blijkbaar ook moeite heeft met het toepassen van de eigen voorwaarden voor opzeggen.

KPN Hi ontkende bij mij zelfs dat we gebeld hadden Als je vervolgens een paar klachtbrieven stuurt verdwijnen die in een zwart gat. Nog een paar maanden nog steeds geen reactie. Zie verder mijn ellende met "mijn vrienden" van Hi KPN op http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 5&t=110750

RedShy
Berichten: 156
Lid geworden op: 28 dec 2011 17:47

Re: KPN berekend opzegkosten onterecht

Ongelezen bericht door RedShy »

Het is heel simpel: je hebt een abonnement met een maand opzegtermijn (tenzij je een jaarcontract ofzo hebt) en als de nieuwe provider KPN op 1 januari de opdracht geeft het nummer per 7 januari over te nemen, is KPN verplicht daar aan mee te werken. In dat geval houdt de nieuwe provider geen rekening met de maand opzegtermijn en worden die kosten automatisch in rekening gebracht.

Volledig terecht dus.

marcvanamstel
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 jan 2012 14:48

Re: KPN berekend opzegkosten onterecht

Ongelezen bericht door marcvanamstel »

RedShy schreef:In dat geval houdt de nieuwe provider geen rekening met de maand opzegtermijn en worden die kosten automatisch in rekening gebracht.

Volledig terecht dus.
Weet niet waar je de wijsheid vandaan haalt dat dit op mij van toepassing zou zijn, maar 6 weken lijkt mij ruim genoeg van tevoren.

En verder heb ik besloten ff helemaal niks te doen, behalve storno. KPN heeft de brief naar mijn oude adres gestuurd. Dat de nieuwe bewoner zo netjes is deze door te sturen hoeft KPN niet te weten :wink:
Maakt de bewijslast in de zaak alleen maar lastiger. Mijn naam is Haas :lol:

RedShy
Berichten: 156
Lid geworden op: 28 dec 2011 17:47

Re: KPN berekend opzegkosten onterecht

Ongelezen bericht door RedShy »

marcvanamstel schreef:
RedShy schreef:In dat geval houdt de nieuwe provider geen rekening met de maand opzegtermijn en worden die kosten automatisch in rekening gebracht.

Volledig terecht dus.
Weet niet waar je de wijsheid vandaan haalt dat dit op mij van toepassing zou zijn, maar 6 weken lijkt mij ruim genoeg van tevoren.

En verder heb ik besloten ff helemaal niks te doen, behalve storno. KPN heeft de brief naar mijn oude adres gestuurd. Dat de nieuwe bewoner zo netjes is deze door te sturen hoeft KPN niet te weten :wink:
Maakt de bewijslast in de zaak alleen maar lastiger. Mijn naam is Haas :lol:
Ik zeg niet dat dit op jou van toepassing is. Ik geef een voorbeeld hoe het is.
En jij kunt het wel op tijd aan je nieuwe provider doorgeven, dat wil niet zeggen dat zij het direct verwerken.

Je kunt storneren wat je wilt maar je probleem wordt daar echt niet door opgelost. Bedrag blijft gewoon bij KPN openstaan.

KPN hoeft het niet te weten maar je zet wel je volledige naam op internet? Hmmm ... apart.

marcvanamstel
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 jan 2012 14:48

Re: KPN berekend opzegkosten onterecht

Ongelezen bericht door marcvanamstel »

RedShy schreef:
marcvanamstel schreef:KPN hoeft het niet te weten maar je zet wel je volledige naam op internet? Hmmm ... apart.
En het contract bij KPN op naam van mijn vriendin?? :D

Probleem blijft onopgelost, maar laat de bal ff waar hij hoort. Kom in actie als ze me (mijn vriendin :wink: ) goed aanschrijven.
Ga dan bovenstaande tips gebruiken.

Gesloten