LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] KPN stopt met ISDN en jaagt mensen op kosten

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
tienalf
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 aug 2004 12:14

KPN stopt met ISDN en jaagt mensen op kosten

Ongelezen bericht door tienalf »

KPN heeft het onzalige idee bedacht te stoppen met ISDN. Wij maken gebruik van 7 handsfree-sets. De informatie bij KPN is nogal matig en we krijgen t.o.h. geen duidelijke antwoorden m.b.t. de transitie naar TSG-cloud of VoIP. We hebben nog steeds geen duidelijkheid of we onze huidige DECT-telefoons kunnen blijven gebruiken :evil: .
Ook eens geïnformeerd naar de mogelijkheden bij Ziggo (daar hebben we internet van). Kosten van de transitie maar liefst bijna € 1400,- ex btw :( om een goed (?) werkend systeem te hebben. Bovendien ben ik per maand ook nog eens meer kwijt aan abonnement/gesprekken. Enb dat terwijl het wordt gebracht als goedkoper...
Het is toch van de gekke dat de klant wordt opgescheept met deze hoge kosten omdat KPN blijkbaar vindt dat er te weinig klanten zijn met ISDN (of verdient men er te weinig aan?). KPN is ook niet voornemens om de kosten op zich te nemen. Ik heb hier niet om gevraagd, was altijd heel tevreden met ISDN en KPN. KPN wil het liefst dat we ook internet bij ze gaan afnemen, maar daar voel ik niets voor. Met Ziggo voor internet en tv bij ik tevreden, dus waarom switschen? Zijn er meer mensen die tegen dit probleem aanlopen en zo ja, wat is je oplossing?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: KPN stopt met ISDN en jaagt mensen op kosten

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik gebruik bij tele2 ook nog DECT. Dus dat zal het probleem niet zijn..

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: KPN stopt met ISDN en jaagt mensen op kosten

Ongelezen bericht door sjohie »

tienalf schreef:KPN heeft het onzalige idee bedacht te stoppen met ISDN. Wij maken gebruik van 7 handsfree-sets. De informatie bij KPN is nogal matig en we krijgen t.o.h. geen duidelijke antwoorden m.b.t. de transitie naar TSG-cloud of VoIP. We hebben nog steeds geen duidelijkheid of we onze huidige DECT-telefoons kunnen blijven gebruiken :evil: .
Ook eens geïnformeerd naar de mogelijkheden bij Ziggo (daar hebben we internet van). Kosten van de transitie maar liefst bijna € 1400,- ex btw :( om een goed (?) werkend systeem te hebben. Bovendien ben ik per maand ook nog eens meer kwijt aan abonnement/gesprekken. Enb dat terwijl het wordt gebracht als goedkoper...
Het is toch van de gekke dat de klant wordt opgescheept met deze hoge kosten omdat KPN blijkbaar vindt dat er te weinig klanten zijn met ISDN (of verdient men er te weinig aan?). KPN is ook niet voornemens om de kosten op zich te nemen. Ik heb hier niet om gevraagd, was altijd heel tevreden met ISDN en KPN. KPN wil het liefst dat we ook internet bij ze gaan afnemen, maar daar voel ik niets voor. Met Ziggo voor internet en tv bij ik tevreden, dus waarom switschen? Zijn er meer mensen die tegen dit probleem aanlopen en zo ja, wat is je oplossing?
Gaat het hier om een zakelijk contract?

tienalf
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 aug 2004 12:14

Re: KPN stopt met ISDN en jaagt mensen op kosten

Ongelezen bericht door tienalf »

Zeker, een zakelijk contract als ZZP-er

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: KPN stopt met ISDN en jaagt mensen op kosten

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

Tja, ik ben weggegaan bij KPN omdat de analoge vaste lijn heel erg duur werd, en omdat KPN mij administratief in het systeem niet goed kon verwerken na alle omzettingen van Worldaccess => WXS => Planet => KPN-Planet en een ongevraagde omzetting naar internet+bellen. Het verbaast mij dat ISDN nog bestaat. Dat zal wel eens spoedig kunnen verdwijnen. Maar administratieve chaos bij KPN verbaast me niet.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: KPN stopt met ISDN en jaagt mensen op kosten

Ongelezen bericht door SJZ »

Klopt, ISDN verdwijnt per 1 september 2019.

Het alternatief KPN Eén is knap waardeloos en duur.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: KPN stopt met ISDN en jaagt mensen op kosten

Ongelezen bericht door newmikey »

tienalf schreef:KPN heeft het onzalige idee bedacht te stoppen met ISDN. Wij maken gebruik van 7 handsfree-sets. De informatie bij KPN is nogal matig en we krijgen t.o.h. geen duidelijke antwoorden m.b.t. de transitie naar TSG-cloud of VoIP. We hebben nog steeds geen duidelijkheid of we onze huidige DECT-telefoons kunnen blijven gebruiken :evil: .
Ook eens geïnformeerd naar de mogelijkheden bij Ziggo (daar hebben we internet van). Kosten van de transitie maar liefst bijna € 1400,- ex btw :( om een goed (?) werkend systeem te hebben. Bovendien ben ik per maand ook nog eens meer kwijt aan abonnement/gesprekken. Enb dat terwijl het wordt gebracht als goedkoper...
Het is toch van de gekke dat de klant wordt opgescheept met deze hoge kosten omdat KPN blijkbaar vindt dat er te weinig klanten zijn met ISDN (of verdient men er te weinig aan?). KPN is ook niet voornemens om de kosten op zich te nemen. Ik heb hier niet om gevraagd, was altijd heel tevreden met ISDN en KPN. KPN wil het liefst dat we ook internet bij ze gaan afnemen, maar daar voel ik niets voor. Met Ziggo voor internet en tv bij ik tevreden, dus waarom switschen? Zijn er meer mensen die tegen dit probleem aanlopen en zo ja, wat is je oplossing?
Wij zijn in 2012 gestopt met onze ISDN lijn die we ooit hadden genomen om te kunnen inbellen op internet (met modem), faxen en toch bereikbaar te blijven via de telefoon. Aangezien de modems samen met de dino's zijn uitgestorven heb je op zich de functie van twee lijnen en vier nummers niet meer nodig. Onze DECT handsetjes van Siemens doen nog steeds dienst, eerst met het basisstationaangesloten via de gewone analoge koperlijn van KPN en nu alweer een jaar of wat aangesloten op het Ziggo kabelmodem.

De abonnementskosten van Ziggo waren nog €10 maar zijn nu een verwaarloosbare €2 gezakt bij een drie-in-één abonnement. Een tweede lijn erbij kost €6.50. De gesprekskosten zijn op zich vergelijkbaar met die van KPN of Tele2.

Uw DECT handsets zullen dus gewoon bruikbaar blijven maar misschien heeft u een ander basisstation nodig. De economische levensduur van die DECT setjes is trouwens niet zo hoog en ze zijn met de tijd alleen maar goedkoper geworden. Onze Siemens Gigaset (met twee handsets) kostte 10 jaar geleden geloof ik nog rond de €400 waar je tegenwoordig nog zo'n €40-€50 voor een simpel handsetje van Panasonic hoeft neer te tellen.

ISDN is gewoon nu een door internet, (digitale)coaxkabel en glasvezel achterhaalde techniek die niet meer kostendekkend ondersteund kan worden. We klagen toch ook niet dat ons 56K6 modem stof ligt te vergaren? Volgens mij overdrijft u de kosten van die transitie schromelijk en zo niet dan is dat gewoon de prijs van de vooruitgang, geen "onzalig idee van KPN"...

tienalf
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 aug 2004 12:14

Re: KPN stopt met ISDN en jaagt mensen op kosten

Ongelezen bericht door tienalf »

De genoemde kosten betreft een raming van Ziggo. De Siemens DECT-toestellen zouden niet goed werken en moeten worden vervangen. Dat maakt de prijs. Deabonnementskosten van telefoon, tv en internet zouden per maand uitkomen op € 171,50. Niet bepaald een koopje...

sylvesterb
Berichten: 5047
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: KPN stopt met ISDN en jaagt mensen op kosten

Ongelezen bericht door sylvesterb »

SJZ schreef:Klopt, ISDN verdwijnt per 1 september 2019.
Het alternatief KPN Eén is knap waardeloos en duur.
Er zijn tientallen alternatieven via VOIP dus er is een ander alternatief. ISDN is een achterhaalde techniek dus logische dat KPN er nu eindelijk afscheid van neemt. Zie ook analoge televisie waarvan Ziggo afscheid gaat nemen en zo zijn er nog tientallen voorbeelden te vinden van technieken die niet meer van deze tijd zijn.

Je hebt modems (bijvoorbeeld de Fritzbox) die een ISDN aansluiting hebben welke via VOIP te benaderen is. Z'n Fritzbox is relatief goedkoop en kun je nagenoeg bij elke provider gebruiken.

tienalf
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 aug 2004 12:14

Re: KPN stopt met ISDN en jaagt mensen op kosten

Ongelezen bericht door tienalf »

Fritzbox, kende ik niet. Even gekeken, maar die heeft maar de mogelijkheid van 1 antwoordapparaat.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: KPN stopt met ISDN en jaagt mensen op kosten

Ongelezen bericht door renewouters »

Het schijnt dat de NS ook geen kolen meer gebruikt voor de huidige treinen....

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: KPN stopt met ISDN en jaagt mensen op kosten

Ongelezen bericht door crazyme »

Ik schat dat 10 jaar geleden al was aangekondigd dat ISDN ging stoppen.

Wanneer je dan nog gaat investeren in dit oude netwerk dan heb je niet opgelet.

Er zijn overigens zat isdn to VoIP oplossingen.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: KPN stopt met ISDN en jaagt mensen op kosten

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Mijn DECT van profoon hadden in het begin last van storingen door het modem van tele2. Maar sinds hij 30 cm er van af staat was het opgelost. Dus DECT en VoIP gaan prima samen.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: KPN stopt met ISDN en jaagt mensen op kosten

Ongelezen bericht door newmikey »

tienalf schreef:Wij maken gebruik van 7 handsfree-sets. De informatie bij KPN is nogal matig en we krijgen t.o.h. geen duidelijke antwoorden m.b.t. de transitie naar TSG-cloud of VoIP.
Nog maar eens doorgelezen. U heeft het over "wij" en over 7 handsets. U bent dus noch particulier, noch ZZP'er (die heeft immers geen 7 handsets nodig want géén personeel nietwaar?).

Stel uw vraag op higherlevel, het forum voor ondernemersvragen. Daar zullen vast zakelijke KPN klnten met gelijkaardige problemen zitten voor lotgenoten contact.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: KPN stopt met ISDN en jaagt mensen op kosten

Ongelezen bericht door 16again »

tienalf schreef:Fritzbox, kende ik niet. Even gekeken, maar die heeft maar de mogelijkheid van 1 antwoordapparaat.
Oude Fritzbox + SIP account vervangt je ISDN lijn, daar kun je de huidige ISDN centrale (?) op aansluiten, em al je dect spul in bedrijf houden.

Kosten? Prive heb ik mijn vaste nummer gemigreerd naar cheapconnect, dit is SIP account1 welke ik voor inkomende gesprekken gebruik.
voipcheap gebruik ik voor uitgaande gesprekken, dit is SIP account2
Eventueel extra een goedkoop DSL lijntje erbij, voor alleen telefonie gebruiken zodat NETFLIX etc niet stoort

sylvesterb
Berichten: 5047
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: KPN stopt met ISDN en jaagt mensen op kosten

Ongelezen bericht door sylvesterb »

16again schreef:Prive heb ik mijn vaste nummer gemigreerd naar cheapconnect, dit is SIP account1 welke ik voor inkomende gesprekken gebruik.
voipcheap gebruik ik voor uitgaande gesprekken, dit is SIP account2
Cheapconnect en VOIPCheap zijn prima als je niet 100% afhankelijk bent van telefonie, als zakelijke gebruiker heb je ook andere partijen, waarbij je ook afspraken kunt maken wat de oplostermijn is bij een storing. Een Ziggo is hiervan geen voorbeeld, die bieden helemaal geen ISDN alternatief, net zoals KPN deze niet biedt. Ze bieden een losse VOIP dienst met een losse centrale.
tienalf schreef:Fritzbox, kende ik niet. Even gekeken, maar die heeft maar de mogelijkheid van 1 antwoordapparaat.
De Fritzbox (niet alle modellen) hebben een uitgaande ISDN aansluiting hierop kun je een ISDN centrale aansluiten. Via VOIP worden de gesprekken dan doorgestuurd.

Ik weet dat een oud model 7170 en 7390 een dergelijke aansluiting hadden. Gezien ISDN achterhaald is weet ik niet of de nieuwe modellen ook deze functie hebben.

In Duitsland was ISDN (Annex B) de standaard en hebben ze nooit Annex A gehad (Analoge telefoonlijn). Gezien Fritzbox Duits is hebben ze dus veel met ISDN.

Speedy123
Berichten: 1014
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: KPN stopt met ISDN en jaagt mensen op kosten

Ongelezen bericht door Speedy123 »

tienalf schreef:De genoemde kosten betreft een raming van Ziggo. De Siemens DECT-toestellen zouden niet goed werken en moeten worden vervangen. Dat maakt de prijs. De abonnementskosten van telefoon, tv en internet zouden per maand uitkomen op € 171,50. Niet bepaald een koopje...
Het is me niet duidelijk wat uw wensen zijn, u bent ZZP-er, dus u heeft geen personeel. Dan heeft u ook niet meer dan twee lijnen nodig? Een zakelijk abonement bij Ziggo kost 45 euro, inclusief bellen. Op het modem kunen twee Dect basisstations aangesloten worden. De tweede lijn kost geloof ik 6,50 extra per maand. Wilt u geen gesprekkosten, dan komt er 15 euro bij (wellicht twee maal als u twee lijnen heeft maar dat weet ik niet).

Dect toestellen kosten niets meer, voor 54 euro krijgt u drie handsets, voor 78 euro twee handsets plus een basisstation met opnameapparaat. Dus voor 210 euro heeft u voor elke lijn een basis station en 8 handsets. Wel moet u even goed kijken hoeveel telefoons op het basisstation aangesloten kunnen worden, want ze werken maar op 1 station.

Wilt u gebruik maken van acht verschillende telefoonnummers, dan moet u over op VoiP en dan zullen de kosten inderdaad anders zijn omdat u dan een VoiP centrale nodig heeft.

sylvesterb
Berichten: 5047
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: KPN stopt met ISDN en jaagt mensen op kosten

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Speedy123 schreef:
tienalf schreef:De genoemde kosten betreft een raming van Ziggo. De Siemens DECT-toestellen zouden niet goed werken en moeten worden vervangen. Dat maakt de prijs. De abonnementskosten van telefoon, tv en internet zouden per maand uitkomen op € 171,50. Niet bepaald een koopje...
Het is me niet duidelijk wat uw wensen zijn, u bent ZZP-er, dus u heeft geen personeel. Dan heeft u ook niet meer dan twee lijnen nodig? Een zakelijk abonement bij Ziggo kost 45 euro, inclusief bellen. Op het modem kunen twee Dect basisstations aangesloten worden. De tweede lijn kost geloof ik 6,50 extra per maand. Wilt u geen gesprekkosten, dan komt er 15 euro bij (wellicht twee maal als u twee lijnen heeft maar dat weet ik niet).

Dect toestellen kosten niets meer, voor 54 euro krijgt u drie handsets, voor 78 euro twee handsets plus een basisstation met opnameapparaat. Dus voor 210 euro heeft u voor elke lijn een basis station en 8 handsets. Wel moet u even goed kijken hoeveel telefoons op het basisstation aangesloten kunnen worden, want ze werken maar op 1 station.

Wilt u gebruik maken van acht verschillende telefoonnummers, dan moet u over op VoiP en dan zullen de kosten inderdaad anders zijn omdat u dan een VoiP centrale nodig heeft.
Dit is een klein zakelijk abonnement van Ziggo, hier heb je 5 externe IP adressen en geen DECT functionaliteit in het modem. Verder is de verbinding geheel gelijk aan de normale verbinding, dus geen SLA. Wel wordt je doorverbonden als je belt met een "speciale afdeling" wat je minimaal 20 extra wachttijd kost.

farzopedro
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jul 2019 06:49

Re: KPN stopt met ISDN en jaagt mensen op kosten

Ongelezen bericht door farzopedro »

kunnen ze dan niet gewoon beter overgaan op gals vezel zijn we gelijk van al dat gedoe af!!!!!!

de auditu
Berichten: 772
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: KPN stopt met ISDN en jaagt mensen op kosten

Ongelezen bericht door de auditu »

Daarvoor moet er wel een glasvezelaansluiting aanwezig zijn.

Gesloten