LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] kpn verplicht om koperlijn te repareren?

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
jeve1974
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jan 2018 15:18

kpn verplicht om koperlijn te repareren?

Ongelezen bericht door jeve1974 »

Goedemiddag,
sinds 6 maanden is mijn koperlijn van KPN dood. er zit een breuk in de kabel en deze zit onder de snelweg waarbij dan de snelweg afgesloten moet worden. Dit probleem was jaren geleden ook maar konden middels andere adertjes de lijn repareren. omdat ik meedenkt had ik een oplossing bedacht dat voor beide partijen goed is. Ik heb een alarmsysteem die over de analoge lijn gaat. Dus nu geen communicatie meer mogelijk. Daarvoor was mijn voorstel dat KPN op hun kosten mijn alarmsysteem vernieuwen en wat goedkoper is dan de koperlijn te repareren. Dan gaat het via IP
ik ben de enige die op deze lijn zit. woon in het buitengebied.

Is kpn verplicht om de koperlijn te repareren?

Holy53
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 feb 2010 13:15

Re: kpn verplicht om koperlijn te repareren?

Ongelezen bericht door Holy53 »

U heeft een abonnement op een dienst van KPN die via de "koperlijn" loopt?

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: kpn verplicht om koperlijn te repareren?

Ongelezen bericht door mahadma »

Verplichten denk ik niet. Stel ze voor 50/50 te betalen voor uw idee. Als u als enige op die verouderde lijn zit met hoge herstelkosten zit zullen ze niet steigeren van plezier. Het is immers UW alarmsysteem en HUN draadje. en dat zit niet in één contract.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: kpn verplicht om koperlijn te repareren?

Ongelezen bericht door Revoked »

KPN is idd de enige die de koperlijn mag repareren. Dat wil niet zeggen dat het kostenloos is voor de eindgebruiker(s).
Verder kan de IP ook over de koperlijn...
Wat voor internet heeft TS?

NeoDutchio
Berichten: 12320
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: kpn verplicht om koperlijn te repareren?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U bent niet verplicht om uw alarmsysteem via een oude lijn van KPN aan te sluiten. In hoeverre kunt u KPN kan laten opdraaien voor uw kosten? En hoe weet u dat er geen andere aansluitingen op deze oude lijn zitten?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: kpn verplicht om koperlijn te repareren?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

jeve1974 schreef: Is kpn verplicht om de koperlijn te repareren?
Nee dat zijn ze niet verplicht. Sinds enige tijd bestaat er voor KPN geen leveringsplicht meer, immers zijn er inmiddels voldoende alternatieven om via internet te telefoneren. KPN kan dus niet verplicht worden tot een reparatie.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: kpn verplicht om koperlijn te repareren?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

redhead55 schreef:De koperdraad infrastructuur is eigendom van KPN. Vroeger werd internet geleverd via die koperdraad. KPN moet daarvoor dulden dat ook andere
providers gebruik konden maken van hun infrastructuur. Dat gaf een heel gedoe in de centrales, kastjes die geinstalleerd moesten worden enz.
Tegenwoordig gaat er het nodige via glasvezel. Een belangrijk aspect is dat TS aangeeft in het buitengebied woont. Daar ligt meestal nog geen glasvezel
omdat dit niet rendabel genoeg is. Dan is internet via die koperdraad vaak het enige alternatief. Of via de satelliet maar dat is aanmerkelijk duurder.
TS geeft helaas niet aan op welke manier hij thans internet heeft.
Maar het is voor KPN niet relevant of het het enige alternatief is. Waarom zou Ziggo geen coax moeten leggen en KPN wel?

alfatrion
Berichten: 21905
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: kpn verplicht om koperlijn te repareren?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Heeft u een overeenkomst met KPN? Zo ja, dan is KPN uiteraard verplicht om de koperlijn te repareren.
jeve1974 schreef:Dan gaat het via IP
Gaat dat niet over dezelfde koperlijn?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: kpn verplicht om koperlijn te repareren?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

redhead55 schreef:Omdat KPN (vroeger, als Staatsbedrijf) de verplichting had om elk Nederlands huishouden aan te (kunnen) sluiten op het openbare telefoonnet.
Die verplichting is verdwenen gezien analoge telefonie is achterhaald en er voldoende alternatieven zijn.
redhead55 schreef: En er daarvoor ook een infrastructuur is aangelegd die met openbare middelen is betaald.
En wat veel mensen vergeten is dat KPN ook netjes heeft betaald voor deze infrastructuur, net zoals Ziggo heeft betaald voor het coax netwerk wat met gemeenschapsgeld is betaald.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: kpn verplicht om koperlijn te repareren?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die verplichting is zeker niet verdwenen, hiewel in uw ogen analoge telefonie wellicht achterhaald is. Dat valt op de site van KPN te lezen. En de Ts heeft KPN hoewel nu kapot, dus KPN moet dit repareren.

stofzuigertje

Re: kpn verplicht om koperlijn te repareren?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je voor 1 klant een dure koper draad moet herstellen over vele meters en niet kan of wil leveren mag KPN niets meer aan kosten in rekening brengen.
Het reeds betaalde kan wegens niet leveren terugbetaald worden.

Maar KPN is niet verplicht in onrendabele gebieden met voldoende mobiel bereik deze oude draden te vervangen omdat de kosten voor 1 aansluiting hoger zijn dan de opbrengst.

zwaluw29
Berichten: 134
Lid geworden op: 05 mar 2017 19:50

Re: kpn verplicht om koperlijn te repareren?

Ongelezen bericht door zwaluw29 »

Denk je nu werkelijk dat de KPN de snelweg voor jou gaat openbreken?
Daarvoor is een vergunning van het rijk, provincie of gemeente nodig.
Een omleiding voor het verkeer is nodig.
Een aannemer die weg moet openbreken en herstellen.
Dit gaat duizenden euro's kosten voor langzaam internet dat bijna niet meer gebruikt wordt.
Kunnen ze meteen glasvezel aanleggen zeker.
En dat allemaal gratis voor 1 huishouding?
Wordt wakker, dat gaat echt niet gebeuren.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: kpn verplicht om koperlijn te repareren?

Ongelezen bericht door kokka »

ze kunnen tegenwoordig prima onder wegen door boren..500 meter gestuurd boren is geen probleem

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: kpn verplicht om koperlijn te repareren?

Ongelezen bericht door vroem »

daarnaast kan alarm ook prima over IP, zonder dat daarvoor het alarm vervangen hoeft te worden. Meest modems waar VOIP over gaat kan je een poort als analoog instellen. Wanneer het alarm verplicht is voor verzekering moet er wel een noodstroomapparaatje bij maar dat kost de kop ook niet.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: kpn verplicht om koperlijn te repareren?

Ongelezen bericht door renewouters »

jeve1974 schreef:Goedemiddag,
sinds 6 maanden is mijn koperlijn van KPN dood. er zit een breuk in de kabel en deze zit onder de snelweg waarbij dan de snelweg afgesloten moet worden. Dit probleem was jaren geleden ook maar konden middels andere adertjes de lijn repareren. omdat ik meedenkt had ik een oplossing bedacht dat voor beide partijen goed is. Ik heb een alarmsysteem die over de analoge lijn gaat. Dus nu geen communicatie meer mogelijk. Daarvoor was mijn voorstel dat KPN op hun kosten mijn alarmsysteem vernieuwen en wat goedkoper is dan de koperlijn te repareren. Dan gaat het via IP
ik ben de enige die op deze lijn zit. woon in het buitengebied.

Is kpn verplicht om de koperlijn te repareren?
Begrijp ik het goed dat de analoge lijn alleen voor het alarmsysteem is en dat de rest van de communicatie over een andere verbinding gaat? Hoe oud is het alarmsysteem?

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: kpn verplicht om koperlijn te repareren?

Ongelezen bericht door 16again »

vroem schreef:daarnaast kan alarm ook prima over IP
en/of GSM (3G 4G) backup verbinding
vroem schreef:Meest modems waar VOIP over gaat kan je een poort als analoog instellen.
Die poort is niet echt een aanrader voor modems of faxen

jeve1974
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jan 2018 15:18

Re: kpn verplicht om koperlijn te repareren?

Ongelezen bericht door jeve1974 »

Goedendag,
Ontzettend bedankt voor de vele reacties. Even wat algemene antwoorden.

Ik heb internet via 4Gvoorthuis dus internet is niet het probleem

Ik betaal nog steeds abonnement terwijl ik bijna 6 maanden kapotte lijn hebt, bijna 40 jaar klant al.

Klopt hun lijn mijn alarm. Had voorstel gedaan dat kpn op hun kosten mijn alarm laten aanpassen van analoog bellen naar ip bellen. Dhr Piet B. van KPN voorstel gekregen van een te kleine vergoeding. Daar ging ik niet mee akkoord. Terwijl het repareren van de kabel heel veel duurder is. Deze beste man heeft mijn installateur gebeld (2x) en bij de laatste keer een max bedrag genoemd dat 4x meer was als dat bod aan mij.
Dag later komt deze man en vertelde mij dat ik niet gecompenseerd werd omdat hij voor mij een 4g oplossing had. Maar ik vind dat door hun kabel veel kosten moet maken om alles weer te laten werken. Ombouwkosten en duurdere meldkamer abonnement kosten.

Ik ben de echt de enige op de bijna 6500 meter lijn.

Kpn heeft in medio 2007 deze kabel al eens gemaakt en daarvoor de snelweg tot 2x afgesloten gehad. De lijn kon toen nog gerepareerd worden. Dit heeft idd al heel wat geld gekost.

Nu Laat deze beste man van KPN niks meer horen omdat ik het er niet mee eens bent. Alle communicatie is tot dusver alleen via telefoon gedaan. Ik kreeg 1 dag de tijd om te beslissen of ik akkoord ging met zijn oplossing (4g verbinding van KPN) die ik al heb via de concollega’s. ik word nu op kosten gejaagd omdat hun lijntje kapot is. dus ik heb niets op papier. ik zit er aan te denken om het abonnement geld te storneren maar denk dat dat niet verstandig is.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: kpn verplicht om koperlijn te repareren?

Ongelezen bericht door 16again »

jeve1974 schreef:Ik betaal nog steeds abonnement terwijl ik bijna 6 maanden kapotte lijn hebt, bijna 40 jaar klant al.
.... Had voorstel gedaan dat kpn op hun kosten mijn alarm laten aanpassen van analoog bellen naar ip bellen. Dhr Piet B. van KPN voorstel gekregen van een te kleine vergoeding. Daar ging ik niet mee akkoord.
In principe heb je recht op ontbinden contract, en abonnementskosten retour voor 6 maanden dat de lijn onbruikbaar is. Daar verbouw je ook geen alarm mee.

dickster
Berichten: 91
Lid geworden op: 17 jul 2018 13:39

Re: kpn verplicht om koperlijn te repareren?

Ongelezen bericht door dickster »

Het hele netwerk zou operationeel moeten blijven. Iedereen heeft tegenwoordig zijn mond vol over veiligheid en angst voor aanslagen. Om nederland volledig lam te leggen hoef je tegenwoordig maar 1 ding te doen: de electriciteitscentrales lamleggen. Veel mobiele masten hebben geeen werkende noodstroomvoorziening dus mobiel bereik is waardeloos. smartphones gaan snel leeg dus met een dag(nog korter want netwerk zoeken kost heel veel stroom) zijn alle smartphones leeg. Bellen via de vaste lijn kan je ook vergeten: de draadloze telefoon kan zijn station niet benaderen, en zelfs als dat wel kon hangt dat station aan een modem dat het ook niet meer doet, weg telefonie. Alle middengolfzenders zijn uitgezet, en alle fmpakketten bestaan uuit honderden zenderopstellingen..... die lang niet allemaal van noodstroom zijn voorzien, dus een landelijke noodoproep via de radio kan je ook vergeten.
Nlalert komt niet aan, want gsmmasten zijn uitgevallen. conclusie: alles ligt plat, want kpn mag over 2 jaar ongehindert het hele kopernetwerk slopen zodra ze adsl afschakelen. voor kpn erg leuk want dat betekent een prijstijging.
acm zou kpn moeten verplichten dit netwerk voor 100% operationeel te houden. elk huishouden moet 1 simpel bedraad toestel hebben dat op 1 van de wandcontacten kan worden geprikt zodat telefonie altijd mogelijk blijft. Zodra kpn zelf geen adsl meer wil bieden dient een overnamekandidaat voor het volledige netwerk gezocht te worden: misschien dat het weer in staatshanden moet komen, of een andere overkoepelende netwerkleverancier die het netwerk operationeel houdt en verhurd aan partijen die er telefonie/internet over willen aanbieden.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: kpn verplicht om koperlijn te repareren?

Ongelezen bericht door 16again »

dickster schreef:
22 dec 2018 22:33
...want kpn mag over 2 jaar ongehindert het hele kopernetwerk slopen zodra ze adsl afschakelen. voor kpn erg leuk want dat betekent een prijstijging.
ADSL2+ en VDSL blijven beschikbaar, dus ik zou de koperdraadjes laten liggen

dickster schreef:
22 dec 2018 22:33
acm zou kpn moeten verplichten dit netwerk voor 100% operationeel te houden. elk huishouden moet 1 simpel bedraad toestel hebben dat op 1 van de wandcontacten kan worden geprikt zodat telefonie altijd mogelijk blijft.
Analoge telefonie gaat er inderdaad wel uit.

Maar in je doemscenario heb je ook weinig aan een werkend analoog toestel: Zonder netspanning doen de wijkcentrales ook weinig dienst meer

Gesloten